Gå till innehåll

Sjirka

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Sjirka

  1. Här kommer en länk till forskningsstudien: http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2530902 Finns det någon som är bra på forskningsrapporter på engelska? Jag har försökt men jag har inte tillräcklig vana att läsa forskningsstudier på engelska.
  2. Jag fick ett mail från tidningen Må Bra. En av artiklarna hade denna olycksbådande rubrik. Må Bra är ju inte en ansedd medicinsk tidskrift men de hänvisade till en stor forskningsstudie. Så här står det. ""LCHF, som innebär att man äter få kolhydrater men mycket fett, har länge varit en av svenskarnas absoluta favoritdieter. Men nu visar en studie att den som byter ut sina kolhydrater mot alltför mycket mättat fett, som finns i exempelvis smör och grädde, löper en ökad risk att dö i förtid, skriver New York Times. Däremot kan man få stora hälsofördelar – och leva längre – genom att istället
  3. Kan du berätta mer om de andra orsakerna?
  4. Här kommer lite tips om vita beläggningar på tungan. Jag skrapar tungan efter varje tandborstning. Har provat flertal tungskrapor och tungborstar men Apotekets tungskrapa är bäst eftersom den har en gummerad sida som inte skrapar upp sår på tungan som andra skrapor gör. Det går att "polera" ganska hårt och tungan ser rosa och fin ut efteråt även om det inte håller i sig över dan för mig. Om jag glömmer bort att skrapa någon gång blir beläggningarna mycket, mycket värre och är svåra att få bort. Jag har läst att en del är hjälpta av s.k. oil-pulling vilket innebär att man silar kokosolj
  5. Tack för svaret :-) Ett par frågor till: Värdena som Andreas anger är ju normalvärden men vad är "bra" värden vid lchf- och ketogen diet? Finns det någon riktlinje om hur stor skillnaden bör vara mellan fastande och efter måltid?
  6. Andreas skriver att normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 fastande, och upp till max 8,7 efter måltid. Min fråga är om det är bra värden även om man äter ketogen kost. Min tanke är att kroppen inte behöver lika höga blodsockernivåer då den har ketoner att livnära sig på. Finns det någon korrelation mellan blodsockervärdet och ketonvärdet som är optimalt?
  7. Tack för länkarna. I en av dem står det att olivoljan har en god antiinflammatorisk effekt. När jag sökte på kostdoktorn fann jag detta som verkar tyda i motsatt riktning. Där får rapsoljan en mycket god allergikvot men olivoljan har ganska usel t.o.m sämre än Becel. Utdrag från http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk Mycket enklare: allergikvot Jag har gjort ett försök att ta fram ett enda vägledande värde på olika mat. En just påhittad ”allergikvot”. Ju högre värde på allergikvoten desto mer potentiellt inflammerande är livsmedlet. Ju lägre värde desto bättre. Av nödvändigh
  8. På många lchf-bloggar rekommenderas olivolja och rapsolja. En del tycker att rapsoljan har bättre hälsoeffekter, andra förordar olivoljan och vissa tycker att man bör undvika båda. Näringsvärdena är följande: Rapsolja (Åke Ekströms ekologiska rapsolja) Mättade fettsyror 7 gram Enkelomättade fettsyror 63 gram Fleromättade fettsyror 30 gram Olivolja (Änglamarks ekologiska grekiska olivolja) Mättade fettsyror 13 gram Enkelomättade fettsyror 75 gram Fleromättade fettsyror 7,7 gram Både rapsolja och olivolja innehåller relativt lite mättat fett och rapsoljan verkar vara sämst med
  9. Är det samma sak när man mäter i blodet dvs att en låg ketosnivå kan tyda på att kroppen använder sig av ketoner. Jag vet inte om jag tänker fel men kan inte en låg ketosnivå även tyda på att kroppen inte bildar ketoner eftersom den har gott om glykosbränsle?
  10. Jag har köpt ketostix. Jag vet att det inte är optimalt att mäta ketos i urinen men det får duga tills vidare. Planerar att köpa blodketosmätare när kassan tillåter. Till frågan: jag trodde att ju mörkare färg desto högre var ketosen. Nu har jag läst att i Perlmutters bok, Hotet mot din Hjärna, att det ska vara tvärtom. "Ketosnivån ska vara låg ..... De flesta testremsor använder färgkoder och ljusrosa står vanligtvis för liten mängd ketoner. Det betyder att kroppen använder ketoner som energi." Jag blir jätteförvirrad. När jag ätit strikt lchf är ketosnivån hög på stickan. Om jag ätit mind
  11. Vill bara förmedla till alla er som följer tråden att mitt blodtryck och puls är på väg ned och jag har bara haft hjärtklappning ett par gånger och då var det inte särskilt starkt. Jag tror att symtomen berodde på saltbrist pga all vätska som lämnade kroppen via urinen. Har saltat extra på maten och tagit tillskott av kalium. Jag tror inte att det var omställningssymtom till fet kost eftersom jag inte haft några andra problem. Det har bara varit blodtryck och puls. Jag har faktiskt mått bra hela tiden och mår bara bättre och bättre. Kanske fick jag inte andra omställningssymtom eftersom jag ha
  12. Bra idé att starta en ny tråd. Det är nog många som är i valet och kvalet över vad de ska köpa. Förmedlar här ett väldigt intressant svar från en som är biokemist. (The biochemist) Det finns två ketoner i blodet, acetoacetat (AcAc) och betahydroxybutyrat (BHB). När det gäller Alzheimer är det den keton som heter beta-hydroxybutyrat (BHB) du vill åt. Denna mäter du via blodet. Urinstickor visar endast AcAc. Utandningsluftmätare visar också AcAc men det är en indirekt metod då den mäter aceton. AcAc är inte helt stabil och den tappar hela tiden en viss del av sin svans vilket är aceton. Om
  13. Tusen tack. Väldigt bra information. Nu slipper jag kasta ut pengar på en dyr Ketonix. Du är väldigt kunnig. Är du biokemist?
  14. Anledningen till att jag vill gå in i ketos är att jag har starkt ärftligt påbrå för Alzheimer och 90 % risk att få diabetes typ 2 vilket jag fått veta genom DNA-test. Alzheimer kallas av en del forskare för diabetes typ 3, Att minska glykos och öka ketoner i blodet kan få hjärnan att återhämta sig eller iallafall bromsa förloppet. Därför är det viktigt för mig att mäta ketonerna och inte bara lita på hur jag mår. Hjärnan kan ju fortsätta degenerera trots att jag mår bra för övrigt. Vikten är inget problem för mig och blodfetterna är bra. Kokosfett är också en viktig del av kosten i mitt fall
  15. Tack för informationen. Jag är imponerad av dina kunskaper. Du skriver att Ketostixen visar högt utslag i början. Betyder det att det är helt otillförlitligt? Vad tror du om blodketonmätare och Ketonix? Är de också missvisande i början? Ska väl tillägga att jag inte haft några omställningsbesvär frånsett blodtryck och puls. Har mått bra från dag 1 och blir piggare, gladare och klarare i huvudet för var dag som går. Det är bara blodtryck och puls som bekymrar mig men det verkar ju som det kan vara övergående besvär så jag får väl ha lite tålamod.
  16. Tusen tack för tipset. Mätstickorna kan ju ruinera en. Codefree Glucose-Monitor fick väldigt bra betyg på Amazon. Jag köpte den dock på Ebay.co.uk istället där det blev billigast om man även köpte stickor och lancetter. För ca 38 pund inkl. frakt (ca 450 kr) får jag monitorn med alla tillbehör samt 100 extra mätstickor och lancetter. Motsvarande hade gått på 775 kr för den blodsockermätaren jag tänkte köpa på Apotea. Nu kan jag dessutom köpa stickor till billigare pris då jag behöver fylla på. Det tar väl några dagar till innan jag kan testa den men jag litar på dig och Amazons användare. H
  17. Tack för svaret! Då gäller det att hålla koll på glykosen även om ketosstickan visar på mycket ketoner. Har beställt en blodsockermätare och då får jag veta om blodsockret är högt eller inte.
  18. Tack för tipsen. Jag äter kaliumtillskott eftersom jag gjort en hårmineralanalys som visserligen gjordes innan jag la om kosten. Den visade att jag hade normala natrium och kaliumnivåer men att ration Na/K var alldeles för hög och jag rekommenderades kaliumtillskott. Natriumet behövde jag inte dra ned på. Äter sedan tidigare starka doser av magnesium eftersom ration Ca/Mg var skyhög. Jag tänker att dessa mineralobalanser kanske har förstärkts nu när jag dricker mer och kissar ut en massa mineraler. Angående hög puls och lågt blodtryck och vice versa. När jag hade mina hjärtklappningsa
  19. Jag har skrivit ett tidigare inlägg om förhöjd puls och blodtryck i samband med övergång till strikt LCHF. Har fått massor av användbara råd men ännu inget om kokosen. Har läst någonstans att kokosolja kan ge högt blodtryck och puls men hittar inte tillbaka till den sidan. Någon som vet något om detta?
  20. Tack för alla råd och länkar! Jag har inte haft några problem med övergången till LCHF frånsett blodtrycket och pulsen. Det var länge sedan jag mådde så bra som jag gör nu. Gladare, piggare. mer energi och min tidigare så dimmiga hjärna har fått tillbaka en hel del koncentrationsförmåga och minne. Jag hade hjärtklappningsattacker i början och det var därför jag började mäta blodtryck och puls. Jag känner inte av att hjärtat slår snabbt men jag ser det ju på min pulsmätare och blodtrycket är förhöjt varje gång jag testar. Jag mår som en prins men bekymrar mig över hur bra det är i längden att
  21. Besvären debuterade innan jag började med Kalium-tillskottet. Jag gick över till strikt LCHF för 2-3 veckor sedan och rasade snabbt i vikt men hade inga andra symtom än törst och täta toalettbesök. Jag antar att kroppen kissade ut mycket mineraler då. För knappt en vecka sedan ökade törsten, pulsen började slå snabbare och jag fick hjärtklappningsattacker. Ungefär samtidigt fick jag svar från min hårmineralanalys och skickade efter kalium-kapslar (Holistic) och började med dessa för ca 3 dagar sedan. Det var ungefär samtidigt som hjärtat härjade som värst. Eftersom det blivit bättre de senaste
  22. Tack för ditt engagemang! Till dina frågor: Jag har ätit kalium i några dagar. Anledningen till att jag köpte tillskottet var att jag gjort en hårmineral-analys. Både Kalium- och Natriumnivån var visserligen inom normalintervallet men Na/Ka ration var hög och de rekommenderade Kaliumtillskott. Kalium lär ju även vara bra för att sänka blodtrycket. (De rekommenderade inte att sänka intaget av natrium eftersom den nivån var lagom hög.) Seltin har jag nyligen börjat med. Tidigare var det himalayasalt men även Trocamare som har en mer balanserad salthalt. Magnesium har jag ätit under en läng
  23. Jag saltar dels med Seltin och dels med Himalayasalt och har dessutom tagit kapslar med Kalium och druckit ca 3 liter vatten per dag. Pulsen har sjunkit till ca 80 men blodtrycket har ökat något till omkring 145/90.
  24. Problemet är att jag under flera år fått allt sänre närminne. Min far fick Alzheimer tidigt och jag har gjort DNA-test och fått veta att jag har en kraftigt ökad risk. Dessutom har jag 90% risk att få diabetes typ 2 vilket i sin tur ökar risken för Alzheimer. Diabetes och Alzheimer har ju en stark korrelation. Jag har läst att ketogen kost och kokosolja kan förebygga eller bromsa förloppet. Det känns viktigare än något annat just nu.
×
×
  • Skapa nytt...