NickeGbg

Medlem
  • Innehållsantal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om NickeGbg

  • Rank
    Nyanländ
  1. Jag tror att seltin skulle vara bra för att motverka kramper i vader t.e.x. Men det finns ju massvis med olika typer av salt.....vilken sort skall man ta och i vilken MÄNGD? Finns ju med och utan jod t.e.x, vanligt bordssalt, havssalt, bergssalt o.s.v Själv har jag Falksalts Medelhavssalt hemma, som jag använder till all matlagning m.m
  2. Jag läste att seltin skulle vara bra.....det innehåller väl fortfarande 50% vanligt salt.....och jag tar ju minst en tesked av det varje dag, och jag saltar alltid på maten. JAg har till och med salt på min nöt och fröblandning, salt på mitt fröknäcke o.s.v......hur mycket salt skall man äta egentligen? Och varför skall man tillföra sådana extrema mängder salt som man inte behövde göra då man åt kolhydrater?
  3. Just det här med huden är väl det minsta problemet egentligen, men det har jag hittat flera inlägg om att andra som har börjat med LCHF också har problem med. Och det låter ju rätt logiskt också......man äter mycket fett, och får fet hy, och att finnarna kommer delvis med det och delvis av att man avgiftas. Det är något jag kan köpa iallafall. Men det här med pulsen förstår jag mig inte på.....och det hänger ihop med tröttheten tror jag. Jag har en klocka på mig som hela tiden tar min puls.....och jag har gått tillbaka och tittat på hur det har sett ut dom senaste dagarna. Då jag sover så har jag en puls på mellan 50-60 bara. När jag vaknade idag och låg och drog mig i sängen så hade jag runt 74......men så fort jag gick upp och gick på toaletten så var pulsen uppe i runt 110.....vilket i sig gör att jag blir tung i huvudet, får ett ryck över bröstet och känner mig extra trött. Kan det verkligen bero på saltbrist? vilket salt och hur mycket salt äter ni? Jag brukar ta en tesked seltin på morgonen, och ibland kan jag ta lite till senare under dagen. Jag vill helst äta något "friskt" till frukost, så det blir ofta rysk yoghurt med lite rostade mandlar/pumpakärnor/solrosfrön. Till lunch/mellanmål kan jag ta mig en bit brieost, salami, babyspenat t.e.x......middag kan bli kött i någon form, med någon fet sås till.....kanske lite kokt blomkål och lite tomat till. Igår slängde jag snabbt ihop en sallad på kyckling, bacon, fetaost, isbergssallad, tomat som jag åt med lite CF, majonäs, kryddor. Fröknäcke har jag gjort också som jag kan ta ibland med någon god ost på. Ja, det var några exempel bara. Jag har själv funderat på att min kropp kanske inte klarar av att ligga på under 20g kolhydrater, och att jag kanske skulle testa att få i mig mer i form av grönsaker. Jag är bara rädd för att jag skall börja gå upp i vikt då istället....
  4. Hej! Sensommar/höst förr året så körde jag ca; 4 månader med LCHF. Anledningen var inte att gå ner i vikt, utan mest med förhoppningen att jag skulle få lite mer energi, må bättre och kanske till och med bli av med vissa smärtor i kroppen. Det tog väl inte mer än en vecka ungefär så blev jag istället väldigt trött (tröttare än vanligt), och jag fick väldigt hög puls. Jag låg på runt 90 i vilopuls....och det räckte att jag reste mig för att gå på toaletten så var pulsen snabbt uppe i 120. Då jag tränade så kom pulsen upp i 170 ungefär. Jag blev ofta tung i huvudet.....ungefär som när man hänger upp och ned på.....och kände ofta behovet av att få lägga mig ner för att det skulle lugna ner sig igen. Jag hade givetvis läst om omställningssymptom.....att man kunde bli just tröttare i början, och även få högre puls, så jag kämpade på, men utan någon förbättring direkt. Jag var till och med hos läkare för detta, och i vanlig ordning så hittade dom inget fel på mig, utan skrev ut betablockare bara. Jag fick även fet hy och mycket mer finnar än vanligt. För två veckor sedan så satt jag här och blev så trött på allt socker jag stoppar i mig....pasta, ris, potatis....mackor o.s.v......blev nästan äcklad och kände att jag ville göra ett nytt försök med LCHF. Jag älskar verkligen att äta efter LCHF. Man känner sig inte lika uppstoppad, och jag gillar att man kan äta mindre och ändå bli mätt. Jag tror också att det är nyttigare än en massa kolhydrater. MEN.....nu är det samma visa igen.....jag blir tröttare, får en extremt hög och påfrestande puls.....den feta hyn är tillbaka och även lite finnar. Det känns så tråkigt att det inte skall fungera på mig, och jag har ingen aning om varför. Jag försöker äta runt 70-80g protein, det dubbla i fett och jag håller mig alltid under 20g med kolhydrater. Jag tar seltin och försöker dricka extra vatten. Jag köpte mig även vitamintillskott och omega 3 tabletter denna gången, med förhoppningen att det eventuellt skulle balansera ut eventuella brister. Någon som upplevt detsamma, eller som har något tips eller funderingar? /Niklas