IML

Medlem
  • Innehållsantal

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

358 Enastående

Om IML

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

223 profilvisningar
  1. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Dag 3 Frukost: Fettkaffe igen Lunch: I matsalen på jobbet. Kycklingfile (utan skinn), broccoli, sallad med olivolja på. En liten klick av nån kall yoghurt / gräddfilssås som serverades till. Middag: Resten av familjen äter senare på onsdagar så det blev att botanisera lite bland resterna i kylen. Två överblivna äggvitor blev till en omelett fylld med liter rester av gårdagens kasslergryta+ost. Sallad, tomat med majonnäs på. Avslutade med ett par skivor salami och lite brieost Hann med ett lunchgympapass idag, lite blandat hoppa-studsa och styrketräning. Var ett tag sen sist så det kommer kännas i armar & axlar imorgon! Nu ska jag iväg på körövning, ett gammalt intresse sen innan jag fick barn som nu fått plats i livet igen! Samma kör som maken sjunger i, roligt med ett gemensamt intresse nu när barnen är så pass stora att de kan fixa middag själva ibland
  2. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Dag 2 Har läst lite gamla inlägg här i tråden och kom ihåg att fettkaffe brukar funka bra i perioder när jag behöver något på morgonen. Så det fick det bli till frukost idag. Lunch: Matlåda innehållande grönsallad, en tomat, stjälkselleri, rester av en grillad kyckling, och en rejäl klick hemgjord majonnäs. Middag: ”Kassler stroganoff”, kasslergryta med tomat och grädde. Ärtor till. Ris till familjen, grönsallad till mig. En liten klick majonnäs till salladen för att få upp fetthalten. Efter jobbet hann jag med ett träningspass med några kollegor. Backintervaller. Jobbigt i vanliga fall, med de höga temperaturer vi har nu blev det extra svettigt! Långt från MAF-träning . När jag kom hem var jag definitivt mera törstig än hungrig, med ett stort glas vatten som sällskap gick det fint att laga mat utan att småäta under tiden. Nu smuttar jag på en liten whisky så kommer jag att sova gott inatt
  3. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Rapport dag 1 Får väl börja med att redovisa dagens vikt: 75.8 kg. Har senaste halvåret legat kring 74-76 kg. Och dagens mat: Frukost: äggröra på två ägg & rejäl smörklick. Brukar inte vara så hungrig på morgonen men med högre kolhydratsintag senaste tiden så har jag ofta vaknat hungrig. Lunch: I matsalen på jobbet. Fisk (Sejfile) med blandad sallad och olivolja. Var hungrig / sugen efter jobbet men lyckades stå emot frestelsen att småäta. För att ha något annat att tänka på fick jag några ärenden fixade. Middag: Lammkorv (en med låg KH-halt), stekt lök & svamp, blomkålsmos med mycket smör och en äggula i, lite räksallad (köpes). Mycket smaskigt! Fördelen med att inte nalla ost, mandlar mm innan middagen är ju att maten på tallriken smakar så mycket bättre när man väl äter
  4. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Ett halvår sen drygt sen jag skrev i min tråd... Ett motigt halvår har det varit. Har gått från dåligt till värre och senaste tiden har det inte varit nån hejd på eländet. Bröd, chips, pizza, choklad, jordgubbar... You name it. Kan skärpa till mig ett par dagar i taget, sen trillar jag dit igen. Vikten har förstås smugit sig uppåt, nu måste jag blunda när jag ställer mig på vågen och favoritkjolen som plockades fram nu när det varma vädret kom sitter som ett korvskinn Plockar upp min gamla tråd igen, ska försöka mig på att skriva matdagbok ett tag. Brukar hjälpa med motivationen om det ska redovisas...
  5. Ja, det är så mycket värt att få läsa och känna igen sig i andras erfarenheter!
  6. Den här tråden var precis vad jag behövde läsa just nu. Har haft det motigt med motivationen en längre tid, och de senaste veckorna har jag helt trillat i diket. Äter allt möjligt och omöjligt. Bröd, pizza, chips, choklad. Varje morgon tänker jag att idag ska jag skärpa mig. Kan hålla en dag eller två, eller tre. Men sen åker jag dit igen. Ibland är det yttre omständigheter - har rest en del under våren, Frankrike, Korea, USA. Jetlag = trötthet = inga spärrar. Svårare att ha kontroll på vad man äter, på tjänsteresa "måste" man vara lite artig och äta det som bjuds. På heldagsmöte hos kunden i Korea var den enda förfriskning som bjöds - energidryck! Men jag kan minsann också spåra ur helt på egen hand och trycka i mig barnens godis, bröd etc i hemmets lugna vrå... Tror jag får leta upp min gamla pepptråd här på forumet och skriva dagbok en period, se om det kan hjälpa till att få ordning på tankar & känslor.
  7. För mig är det definitivt så. När jag MAF'ar så näsandas jag, och eftersom jag kör med pulsklocka så har jag noterat just detta, att när jag håller så högt tempo jag klarar utan att börja "flås-andas" genom munnen, då ligger jag på MAF-puls.
  8. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Eller hur! För mig är det milsvid skillnad på den här typen av slarv - smaka på dotterns bröd som hon är stolt över, ha lite kul med kollegorna, mysfika på cafe - och det destruktiva överätande som jag ramlar ner i ibland. Plus på vågen blir det ju i båda fallen förstås Men visst är det intressant att se hur slarv liksom föder mera slarv... Hade jag inte varit trött och bakis i fredags hade jag kanske orkat planera lördagen lite bättre istället för att däcka framför TV'n med en påse jordnötter tex. Nu väntar dock en lugnare vecka utan större utsvävningar
  9. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Förra veckan blev en sån där mindre lyckad vecka... Började i onsdags med att dottern bakat bröd på hemkunskapen och ville gärna att jag skulle smaka. En god, lite grov limpa kryddad med anis, mums! Tänkte att en skiva kan jag väl ta. Nån som tror att det stannade på en skiva? I torsdags var det firmafest. Först förfest med närmaste kollegerna hemma hos mig, rom och cola, jordnötter, lite chips. Sen fördrink på lokal följt av trerätters med vin följt av en whiskey till kaffet följt av mer rom och cola Följt av en tung fredag I fredags slukade jag de överblivna jordnötterna innan maten. I lördags hade alla i familjen tider att passa på olika håll under dagen, och matplaneringen uteblev. "Jag tar nåt i farten" blev till småätande mellan varven hela dagen. Några av dotterns pommes. En portion bönsallad (bra där!). Fler mackor av dotterns goda bröd. Fika på cafe med en chokladkaka (det går bra nu!). Avslutade dagen med att äta upp de överblivna chipsen från torsdagkvällen. MEN jag tänker att detta är livet, jag gör så gott jag kan, och lite roligt måste man få ha emellanåt. Har en röst i bakhuvudet som tycker att jag borde lägga in några fastedagar för att kompensera men jag lyssnar inte på det örat. Återgår istället till att planera mina måltider bättre och hålla mig till tre måltider / dag.
  10. IML

    Om ätstörningar och knasiga metoder

    Jag har insett att det är något sånt som händer när jag har prövat på att fasta. Jag börjar använda det som en ursäkt för att få göra avsteg eller äta onyttigheter... "För jag ska ju ändå fasta imorgon". Och som bestraffning, lägger in en extra fastedag för att kompensera att jag ätit "fel" dagen innan. Definitivt inte hållbart som livsstil i längden.
  11. IML

    Om ätstörningar och knasiga metoder

    Mycket att känna igen sig i här... Jordnötssmör direkt ur burken, jajamensan! Går inte att ha hemma. Baka oopsies, fröbröd mm gjorde jag förut. Men lärde mig snabbt att det går precis lika bra att överäta mackor på LCHF-bröd som vanligt bröd! Älskar min familj förstås, men inte är det lätt alltid med barnens godis, makens chipspåsar, bröd och annat som alltid finns hemma. Vi har lyckats hitta nån sorts balans. Maken köper inte min favoritsmak på chips tex. Barnens godis är mestadels äckligt gelegodis, inte choklad som jag vill ha. Brödet skivad formfranska som förvaras i fysen. Inte knäckebröd som jag älskar att knapra i mig (och inte kan sluta när jag väl börjat). Detta funkar för det mesta, men visst händer det när jag är ur balans på något vis att jag ändå äter upp de äckliga chipsen / godiset / brödet bara för att det finns.
  12. IML

    För mkt ost?

    Jag skulle säga att det är individuellt. Mår du bra och får de resultat du vill, så fortsätt äta ost! Men många upplever att mycket ost hämmar viktnedgång om du är ute efter det. Jag mår bättre av att inte äta så mycket ost, och inte bara ost utan isåfall i maten, tex som fyllning i omelett, eller i en gratäng. Delvis är det nog för att jag har svårt att reglera mängden, det är ju så gott, lätt att hyvla i sig några skivor för mycket.
  13. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    Statusuppdatering såhär ett par veckor in på hösten. Maten har fungerat fortsatt bra. Precis i slutet av semestern registrerade jag all mat på matdagboken några dagar, för att få ett kvitto på att jag "gör rätt". Jag tycker ju att jag kan det här med LCHF, och mina måltider är det inget fel på. Men det blir tydligt hur fort det drar iväg med onödiga kalorier så fort jag äter utanför måltiderna, gör det lite lättare att avstå den där ostbiten framför TV'n när man får det svart på vitt sådär... Nu äter jag tre gånger per dag, frukost, lunch och middag. Sötsuget och kvällsätandet har hållit sig i schack. Vikten tickar på neråt. Träningen däremot har det varit sisådär med. En massa annat som ska fixas inför terminsstarten, föräldramöten i skolan, barnen ska ha nya kläder, bolånen ses över, vi ska visst byta bil, föräldrainsatser för barnens olika fritidsaktiviteter planeras in... En rejäl omgång halsont på det = ingen träning alls på två veckor Nu är det halsonda borta. En späckad vecka väntar både jobb och privat men hoppas klämma in något pass eller två iallafall! Under hela våren och sommaren har vikten pendlat mellan ca 75-73 kg. Nu är jag nere på 73, igen. Hoppas nu att jag kan hålla kvar det här lugnet kring maten, att sötsug och överätningsmonster fortsätter hålla sig undan, så att jag kan tappa några kg till. Känns som att jag hittat en rutin som fungerar Och dottern har förresten fortsatt med sin "omelett i mikro", ofta både till frukost och mellis Nu hoppas jag bara hon kan få sonen att testa, han har aldrig varit mycket för ägg tyvärr, utom i form av pannkaka
  14. IML

    Nybörjare - hur vet man?

    Man ska ju inte behöva mäta / väga maten i LCHF, men jag brukar ibland kaloriberäkna min mat (jag använder Matdagboken) i en dag eller två, bara för att få ett kvitto på att fördelningen fett / protein / kh ligger ungefär rätt. Kan för mig också fungera som en påminnelse om att vissa saker som är OK enligt LCHF ändå är lätt att äta för mycket av. För mig tex ost, bär, grädde, nötter.
  15. IML

    Mulliga mammans pepptråd

    En kul grej förresten, gällande barn och mat, och vikten av rätt förebilder. Mina två barn är ju 11 och 13 år. Vi pratar förstås en del om vad som är bra mat, vad kroppen behöver och inte osv. Men de äter "normal" kost dvs mackor, flingor, frukt till frukost och mellis, pasta ris och potatis till maten, mm. Ibland kan jag lura i dem ägg till frukost men mackor är ju godare. Dottern vill helst ha söt yoghurt och sockriga flingor, med där drar jag gränsen, de får osötade havreringar. Iallafall så kom jag hem igår och såg att någon gjort omelett i mikron i en liten skål. Visade sig att en Youtuber dottern följer hade tipsat om det. Jag har tjatat mig blå i åratal om att ägg är ett mycket bättre mellis än mackor, för döva öron . Men nu var det plötsligt "supergott!". Blev samma till frukost idag