IML

Medlem
  • Innehållsantal

    113
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

266 Enastående

Om IML

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

110 profilvisningar
  1. Bregott vs margarin

    Jag lyckades få Bregott i mina barns skola istället för Flora / Becel. Märktes att det är oklart vem som bestämmer! Kontaktade först husmor på skolan, som hänvisade till att kommunens dietist bestämt att det ska vara margarin. Dietisten svarade att de rekommenderar margarin men det är upp till skolan att bestämma. Kontaktade då husmor igen, som vände sig till rektorn, som sa OK till Bregott. Jag hänvisade inte till några vetenskapliga argument utan bara att vi föredrar Bregott. Får skatta oss lyckliga som har en lyhörd rektor kanske.
  2. MAF-tråd

    Imorgon är det min tur att springa Blodomloppet, dock bara 5 km. Jag kör ju lite blandad träning, intervaller, jogging och ett och annat MAF-pass. Vet inte om det är mest effektivt eller så men man blir inte uttråkad iallafall :-) Har en målsättning på att komma under 30 min, vi får väl se hur dagsformen är. Någon liten förbättring från förra årets tid på 32.40 ska jag väl åtminstone lyckas med.
  3. Mulliga mammans pepptråd

    Har haft ett par motiga veckor, igen. Vikten pendlar lite men mest uppåt. Har bestämt mig för att ta en paus med fastandet. Det är lite olika hur jobbigt det känns, gång från gång, men känner att det bidrar till stress (vilket jag har nog av ändå) och matfixering (som jag vill komma ifrån). Kommer nu en period återgå till min vanliga rutin, 16:8 (typ), dvs lunch och middag. Släppa fokus på vikten ett tag. Däremot kommer jag att börja ta med mig matlåda till jobbet, för att få bättre koll på innehåll och mängd. Har ju inte velat det tidigare, men arbetssituationen har ändrats, från att ha haft kontor som jag delade med en kollega sitter jag nu i ett öppet landskap med drygt 20 pers. Dvs en ganska stimmig miljö periodvis. Att då gå till en ännu stimmigare matsal och äta lunch känns inte längre så lockande. Fikarummet däremot är lugnt kring lunch, bara några få som har matlåda. Finns ingen mikro där, då får man gå till den stimmiga matsalen, men iallafall såhär års funkar ju kall mat bra. Idag blir det caesarsallad med kyckling.
  4. Kost och psykisk hälsa

    Så intressant detta. Tänker ofta när jag läser om relationen kost - psykisk ohälsa på en av mina käraste vänner, som tyvärr gick bort i cancer endast 31 år gammal. Hon var smart, välutbildad, en jättegullig tjej, men led av återkommande depressioner. Periodvis kom hon knappt ur sängen på morgnarna, fick kämpa för att klara av studierna trots att hon var mycket intelligent. Hon kämpade ständigt med vikten, var absolut inte överviktig men kanske lite rund. Och kosten? Givetvis mycket nyttig. Vegetarisk och extremt fettsnål. Fullkornsbröd. Sockerfri musli. Minimjölk. Magraste osten (sån som smakar plast). Lättmargarin. Fettfri, sötad kvarg. Teflonpanna för att kunna steka utan fett. Är i efterhand helt säker på att kosten spelade en stor roll, helt säkert för hennes psykiska mående, kanske också för cancern. Det är så otroligt sorgligt, tänker ofta att om jag bara vetat då vad jag vet nu... Men det var på den tiden när jag också viktväktade och levde fettsnålt om än inte så extremt, får tacka maken som vägrade gå med på annat än bregott och fullfet ost. Vill minnas att jag till och med i smyg var lite avis på henne som var singel och inte behövde kompromissa om matinköpen.
  5. Mulliga mammans pepptråd

    Veckan har gått bra. Fasta tisdag och torsdag, bra med träning (backintervaller, yoga, ett längre MAF-pass, idag blir det lunchjogg). Inget småätande. Helgen blir som vanligt mera av en utmaning... Ikväll går nog bra. Maken och sonen ska iväg på olika håll, jag och dottern ska ha tjejkväll. Då äter vi räkor och spelar yatzy :-) Imorgon får vi gäster, har inte bestämt än vad jag ska bjuda på. Nåt som passar barn 8-13 år, "vanliga" vuxna, och mig. Dottern vill göra fruktsallad till efterrätt, blir väl glass till för dem som vill ha. Vet inte om jag ska vispa grädde till och ta en portion, eller om det är bättre att avstå helt. Riktiga utmaningen blir söndag - måndag när vi ska hem till mamma. De vet ju och respekterar hur jag äter, finns alltid bra alternativ till mig. Men också knäckebröd, ofta hembakat mjukt bröd och annat som jag har svårt att stå emot, och lätt överäter av när jag väl börjat. Och så är det väl nåt med miljön / min historia. Det var ju hemma hos mamma som jag grundlade en stor del av mina dåliga vanor. Ska försöka få min sockerhjärna att komma ihåg hur det ligger till. Jag KAN INTE ta "bara en" knäckemacka, "bara en liten". De köper knäckebröd i stora runda kakor, så man kan bryta så stor bit man vill ha. Lätt att tänka att en liten bit går bra... Håll tummarna för mig
  6. Mulliga mammans pepptråd

    Måndag kväll, sista med vår gäst. Helstekt entrecote, auberginegratäng, vitlökssmör... Mums! Klyftpotatis stod också på bordet men med så mycket annat gott kändes det inte som en uppoffring att avstå. Ett glas rött till. Senare på kvällen lite brie och ytterligare ett glas vin. Inte är det svårt att äta gott på LCHF! Har ju tänkt komma igång med fasta igen (24-timmars, dvs hoppar då över lunchen helt enkelt) Planen var att fasta på onsdag, men det blev en spontan-fasta idag istället. Tog en promenad när kollegorna gick till matsalen. Inga problem alls efter gårdagens rejäla middag 😊 Hjärnan är bra konstig ändå. Hela våren har jag ju som sagt känt mig lite ur balans, och då fått för mig att det är svårt / jobbigt att fasta. Fast jag gjort det tidigare utan problem. Känns i vilket fall skönt att vara igång igen, kör nog torsdag också denna vecka.
  7. Mulliga mammans pepptråd

    Hade en bra vecka, men helgen blev inget vidare. Vi har haft långväga gäster (stannar till imorgon), roligt, men blir svårt att hålla bra rutiner met mat & träning. Fredagkvällen gick "ok". Bra, hemlagad mat, men för mycket. Det är ju så trevligt att sitta kvar och prata, ta en portion till, fylla på vinglaset... Lördagen började bra, slutade desto värre. Lugn morgon, jag fixade brunch med ägg & bacon mm (+ rostad bröd till resten av gänget...). Museibesök, mysfika på cafe. Jag tog bara en kopp te, men sen orkade dottern inte hela sin bit chokladtårta och jag blev "tvungen" att hjälpa till Bord bokat på restaurang, men ganska sent. Maken plockade fram chips och vin innan, jag stod emot i 10-15 minuter. Sen slank det ner ett chips, sen halva skålen... Till middag på restaurangen senare tog jag musslor. Valde bort pommes till. Men kunde inte motstå att ta flera bitar av det goda brödet för att suga upp såsen. Och så drack jag öl till... Mycket sällsynt, föredrar egentligen vin. Söndagen något bättre. Bra lunch. Bortbjudna på kvällen, god hemlagad gryta med potatis till. Slank ner en del potatis men inget vin & avstod från efterrätten. Nåja, måndag igen och nya tag...
  8. Laktosfri mjölk i kaffet?

    Det är definitivt en vanesak. Även jag har alltid druckit mitt kaffe med mycket mjölk, sen jag började med LCHF gärna grädde istället. Gott tycker jag, men behövde dra ner på mejerierna och har då börjat med svart kaffe. Tyckte inte det var gott i början men nu tycker jag faktiskt helt ärligt bättre om svart kaffe! Man känner kaffesmaken bättre. Dricker dock mindre mängd nu, en liten kopp hett svart istället för en stor mugg ljummet ljusbrunt. Så om du känner att du vill minska på mejerierna, ge det svarta kaffet en chans!
  9. Mulliga mammans pepptråd

    Jag känner att det är skillnad på att äta mycket och gott vid högtider och andra festliga tillfällen, när familj, släkt eller vänner samlas, och alla vill bjuda på något extra - jämfört med det destruktiva överätande jag ibland förfaller i, och även det onödiga småätandet. Det vill jag verkligen komma åt, på något vis. Just nu, när jag har en bra dag, känns det helt overkligt hur jag kan agera ibland.
  10. MAF-tråd

    Har inte varit så aktiv på forumet senaste månaden. Har haft det motigt med maten och varit lite nere. Men har iallafall hållit igång träningen någorlunda (förutom påskveckan). Jag brukar försöka få till ett par kortare (4-5 km) MAF-pass under arbetsveckan, och ett längre (7-8km) under helgen. Inklusive 10 min uppvärmning, slarvar dock med nedvarvningen. Känns ibland lite fuskigt, man tar ju inte ut sig som man är van, känns inte i kroppen efteråt på samma sätt. Men det är ju också positivt, tröskeln att ta sig ut blir inte så hög, en promenad orkar man alltid. Har dessutom sprungit 5km i högre tempo varje fredag (lunchpasset med kollegorna) men legat lågt med backintervallerna. Idag gjorde jag ett nytt MAF test på löpband, och visst har det hänt något! Km 1 - 9:01 min Km 2 - 9:02 min Km 3 - 9:10 min Km 4 - 9:10 min Km 5 - 9:07 min Känns roligt att få nån sorts kvitto på att träningen ger resultat även om jag inte tränar så långa pass!
  11. Mulliga mammans pepptråd

    Länge sen jag skrev här i tråden ser jag. Våren har varit motig, mycket sug och destruktiva tankar kring mat. Mycket onödigt småätande, ett par episoder av överätning. Har inte haft energi till att fasta, snarare ätit oftare, lagt till frukost i perioder som jag normalt inte äter. Vikten pendlar som vanligt något kilo ner ett par kilo upp. Nu efter påsk lite uppåt förstås. Ser att jag efter jul landade på 74.8 kg. I tisdags vägde jag in på 75.1 kg. Har läst Bitten Johnssons Sockerbomben 3.0, mycket som jag kände igen där av beteenden och känslor. Har funderat en hel del fram och tillbaka. Är jag sockerberoende? Eller har jag "bara" ett skadligt bruk? Om jag är sockerberoende, vad innebär det? Måste jag börja gå på möten? Bli helt abstinent dvs sluta helt med allt socker, men även alkohol, LCHF-bröd, etc? Har just nu landat i att jag just nu inte är beredd att göra den livsstilsförändring som krävs för att leva helt abstinent enligt Bittens definition. Kommer att fortsätta harva på, acceptera att jag har bättre och sämre perioder. Sikta på att sköta kost och träning på det sätt jag vet att jag mår bra av, men inte ha så höga krav på mig själv. Tex som nu under påsk. Har varit i stugan med släkten. Mycket bra mat men också myskvällar med vin och snacks, påskgodis, smarriga efterrätter, hembakat tunnbröd... Jag ska sluta ha som målsättning att äta strikt under såna perioder, och sen slå på mig själv efteråt för att det inte lyckades. Välja att äta så bra som möjligt, men också en del av det jag är sugen på, det kan vara värt ett par kg plus på vågen, bara jag kommer upp på banan efteråt. Senaste dagarna har jag kommit in i en positiv period. Laddad med energi och släktmys efter påsken. Suget lyser med sin frånvaro. Visst har vågen pekat uppåt, men vet ju att det tickar iväg neråt rätt snabbt bara jag äter bra. Vill ge det ett par dagar till med bra, strikt, fet mat, sen ska jag nog försöka återuppta fastandet också.
  12. 8 år med LCHF

    Grattis! Och tack för all inspiration, din receptblogg tillhör favoriterna, och även kokböckerna används flitigt!
  13. MAF-tråd

    Jaha, mitt första MAF pass blev lite av ett antiklimax.... Började med mitt Pilatespass som jag brukar gå på på lördagar. Skulle sen springa på löpbandet. Hade glömt skorna, pilates görs ju barfota så de brukar inte packas med. Tänkte att jag kunde köra i strumplästen lika gärna. Började med 10 min uppvärmning, medelpunkt 126. Insåg snabbt att jag kommer upp i min MAF puls (139), bara på att gå raskt. Så fort jag börjar jogga minsta lilla sticker pulsen iväg. Tyckte ändå det gick hyfsat bra att hålla pulsen inom rätt intervall, däremot fick jag ont i fotsulorna av att springa i bara strumplästen. Tänkte att det skulle vara bättre att vara barfota (jag är inte dum på riktigt, har bara lite otur när jag tänker ibland [emoji16]). Sagt och gjort, av med strumporna och fortsatte. Blev inte direkt bättre men körde på iallafall. Tills jag insåg att det där blöta på bandet var blod [emoji848]. En rejäl blåsa på vardera främre trampdynan, varav en spruckit. Resultatet så långt jag kom: (totalt 2.8 km) Km 1 - 9.29 min Km 2 - 9.19 min Km 3 - 9.12 min Medelpuls 136, varierade större delen av tiden upp och ner mellan 132 och 142, max 147. Blir väl att vila ett tag nu då tills fötterna läkt, just nu kan jag knappt gå ☹️ Ni som kört ett tag, hur lång tid har det tagit för er att kunna börja springa på MAF puls? Skickat från min iPad med Tapatalk
  14. MAF-tråd

    Testade pulsklockan på lunchen idag. Definitivt inget MAF pass dock... Startade lite innan övriga för att inte känna mig pressad att hänga med i deras tempo. Men även i vad jag uppfattar som lugnt joggingtempo gick pulsen fort upp. 160 efter första km, 170 efter två, sen låg jag mellan 170-180 hela passet, totalt 5km. Imorgon fm ska jag gå till gymet och göra ett MAF pass på löpbandet där. Ska bli intressant!