IML

Medlem
  • Innehållsantal

    123
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

310 Enastående

Om IML

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

159 profilvisningar
  1. För mig är det definitivt så. När jag MAF'ar så näsandas jag, och eftersom jag kör med pulsklocka så har jag noterat just detta, att när jag håller så högt tempo jag klarar utan att börja "flås-andas" genom munnen, då ligger jag på MAF-puls.
  2. Mulliga mammans pepptråd

    Eller hur! För mig är det milsvid skillnad på den här typen av slarv - smaka på dotterns bröd som hon är stolt över, ha lite kul med kollegorna, mysfika på cafe - och det destruktiva överätande som jag ramlar ner i ibland. Plus på vågen blir det ju i båda fallen förstås Men visst är det intressant att se hur slarv liksom föder mera slarv... Hade jag inte varit trött och bakis i fredags hade jag kanske orkat planera lördagen lite bättre istället för att däcka framför TV'n med en påse jordnötter tex. Nu väntar dock en lugnare vecka utan större utsvävningar
  3. Mulliga mammans pepptråd

    Förra veckan blev en sån där mindre lyckad vecka... Började i onsdags med att dottern bakat bröd på hemkunskapen och ville gärna att jag skulle smaka. En god, lite grov limpa kryddad med anis, mums! Tänkte att en skiva kan jag väl ta. Nån som tror att det stannade på en skiva? I torsdags var det firmafest. Först förfest med närmaste kollegerna hemma hos mig, rom och cola, jordnötter, lite chips. Sen fördrink på lokal följt av trerätters med vin följt av en whiskey till kaffet följt av mer rom och cola Följt av en tung fredag I fredags slukade jag de överblivna jordnötterna innan maten. I lördags hade alla i familjen tider att passa på olika håll under dagen, och matplaneringen uteblev. "Jag tar nåt i farten" blev till småätande mellan varven hela dagen. Några av dotterns pommes. En portion bönsallad (bra där!). Fler mackor av dotterns goda bröd. Fika på cafe med en chokladkaka (det går bra nu!). Avslutade dagen med att äta upp de överblivna chipsen från torsdagkvällen. MEN jag tänker att detta är livet, jag gör så gott jag kan, och lite roligt måste man få ha emellanåt. Har en röst i bakhuvudet som tycker att jag borde lägga in några fastedagar för att kompensera men jag lyssnar inte på det örat. Återgår istället till att planera mina måltider bättre och hålla mig till tre måltider / dag.
  4. Om ätstörningar och knasiga metoder

    Jag har insett att det är något sånt som händer när jag har prövat på att fasta. Jag börjar använda det som en ursäkt för att få göra avsteg eller äta onyttigheter... "För jag ska ju ändå fasta imorgon". Och som bestraffning, lägger in en extra fastedag för att kompensera att jag ätit "fel" dagen innan. Definitivt inte hållbart som livsstil i längden.
  5. Om ätstörningar och knasiga metoder

    Mycket att känna igen sig i här... Jordnötssmör direkt ur burken, jajamensan! Går inte att ha hemma. Baka oopsies, fröbröd mm gjorde jag förut. Men lärde mig snabbt att det går precis lika bra att överäta mackor på LCHF-bröd som vanligt bröd! Älskar min familj förstås, men inte är det lätt alltid med barnens godis, makens chipspåsar, bröd och annat som alltid finns hemma. Vi har lyckats hitta nån sorts balans. Maken köper inte min favoritsmak på chips tex. Barnens godis är mestadels äckligt gelegodis, inte choklad som jag vill ha. Brödet skivad formfranska som förvaras i fysen. Inte knäckebröd som jag älskar att knapra i mig (och inte kan sluta när jag väl börjat). Detta funkar för det mesta, men visst händer det när jag är ur balans på något vis att jag ändå äter upp de äckliga chipsen / godiset / brödet bara för att det finns.
  6. För mkt ost?

    Jag skulle säga att det är individuellt. Mår du bra och får de resultat du vill, så fortsätt äta ost! Men många upplever att mycket ost hämmar viktnedgång om du är ute efter det. Jag mår bättre av att inte äta så mycket ost, och inte bara ost utan isåfall i maten, tex som fyllning i omelett, eller i en gratäng. Delvis är det nog för att jag har svårt att reglera mängden, det är ju så gott, lätt att hyvla i sig några skivor för mycket.
  7. Mulliga mammans pepptråd

    Statusuppdatering såhär ett par veckor in på hösten. Maten har fungerat fortsatt bra. Precis i slutet av semestern registrerade jag all mat på matdagboken några dagar, för att få ett kvitto på att jag "gör rätt". Jag tycker ju att jag kan det här med LCHF, och mina måltider är det inget fel på. Men det blir tydligt hur fort det drar iväg med onödiga kalorier så fort jag äter utanför måltiderna, gör det lite lättare att avstå den där ostbiten framför TV'n när man får det svart på vitt sådär... Nu äter jag tre gånger per dag, frukost, lunch och middag. Sötsuget och kvällsätandet har hållit sig i schack. Vikten tickar på neråt. Träningen däremot har det varit sisådär med. En massa annat som ska fixas inför terminsstarten, föräldramöten i skolan, barnen ska ha nya kläder, bolånen ses över, vi ska visst byta bil, föräldrainsatser för barnens olika fritidsaktiviteter planeras in... En rejäl omgång halsont på det = ingen träning alls på två veckor Nu är det halsonda borta. En späckad vecka väntar både jobb och privat men hoppas klämma in något pass eller två iallafall! Under hela våren och sommaren har vikten pendlat mellan ca 75-73 kg. Nu är jag nere på 73, igen. Hoppas nu att jag kan hålla kvar det här lugnet kring maten, att sötsug och överätningsmonster fortsätter hålla sig undan, så att jag kan tappa några kg till. Känns som att jag hittat en rutin som fungerar Och dottern har förresten fortsatt med sin "omelett i mikro", ofta både till frukost och mellis Nu hoppas jag bara hon kan få sonen att testa, han har aldrig varit mycket för ägg tyvärr, utom i form av pannkaka
  8. Nybörjare - hur vet man?

    Man ska ju inte behöva mäta / väga maten i LCHF, men jag brukar ibland kaloriberäkna min mat (jag använder Matdagboken) i en dag eller två, bara för att få ett kvitto på att fördelningen fett / protein / kh ligger ungefär rätt. Kan för mig också fungera som en påminnelse om att vissa saker som är OK enligt LCHF ändå är lätt att äta för mycket av. För mig tex ost, bär, grädde, nötter.
  9. Mulliga mammans pepptråd

    En kul grej förresten, gällande barn och mat, och vikten av rätt förebilder. Mina två barn är ju 11 och 13 år. Vi pratar förstås en del om vad som är bra mat, vad kroppen behöver och inte osv. Men de äter "normal" kost dvs mackor, flingor, frukt till frukost och mellis, pasta ris och potatis till maten, mm. Ibland kan jag lura i dem ägg till frukost men mackor är ju godare. Dottern vill helst ha söt yoghurt och sockriga flingor, med där drar jag gränsen, de får osötade havreringar. Iallafall så kom jag hem igår och såg att någon gjort omelett i mikron i en liten skål. Visade sig att en Youtuber dottern följer hade tipsat om det. Jag har tjatat mig blå i åratal om att ägg är ett mycket bättre mellis än mackor, för döva öron . Men nu var det plötsligt "supergott!". Blev samma till frukost idag
  10. Mulliga mammans pepptråd

    Dags för en statusuppdatering i tråden efter sommar och semester. Våren var ju motig, fick ingen fart på viktnedgången, gick med funderingar kring sockerberoende. Inför sommaren bestämde jag mig för att släppa lite på kraven, göra så bra val som möjligt men inte sträva efter 100% strikt LCHF. Jag har haft lite uppdelad semester i år, tre perioder med ett par veckors jobb emellan. Först ut, i juni, var 10 dagar i Italien, i hyrt hus på landet. En del restaurangbesök och en del egen matlagning. Finns ju mycket bra mat där, sallad med tomat och mozzarella, eller parmaskinka och parmesanost till lunch, grillat kött eller fisk med goda grönsaker till middag. Blev mestadels helt OK men slank även ner lite gott bröd, en glass eller två, någon pastarätt. Sen två veckor i stugan med stora tjocka släkten. Samma där, oftast bra mat men också nån glass på standen, nån kväll med vin & chips, surströmming som kräver tunnbröd och mandelpotatis, kafferep med hembakat fika. Och sist ut en vecka i hyrd stuga på Öland med några kompisar. De är mycket förtjusta i fika och sötsaker. En normal dag med den familjen: Frukost med juice och söta flingor, förmiddagsfika med glass, normal lunch, eftermiddagsfika med saft / kaffe och bulle, och så middag med vin till de vuxna, då måste ju barnen få läsk. Mamman & barnen har uppenbarligen en välfungerande metabolism, de är slanka ändå. Pappan är rejält rund. (Jag vet att de får höra från andra håll att det är onyttigt med så mycket socker, men vill inte ta det till sig, så jag väljer att inte gå in i några diskussioner / komma med goda råd och pekpinnar) Köpefika och GB glass frestar mig faktiskt inte så mycket längre, så det gick ändå hyfsat bra. Vikten har ju under våren pendlat mellan 73-75 kg. Sommaren blev ungefär samma, efter var och en av resorna har jag legat på ca 75. Sen tappat 1-2 kg på en-två veckor hemma. Så nu känner jag ändå en sorts lugn. Ja, 75 kg är för mycket, men det verkar ändå vara den vikt jag landar på, jag går inte upp mer än så ens efter flera månaders slarv med kosten. Jag har också ätit (minst ) tre måltider per dag, och ingen fasta. Också positivt är att jag inte haft en enda hets / överätningsattack! Jag har också under semestern lyssnat på podden Sockersystrar, med LCHF-ingenjören, och kommit fram till att mina problem faktiskt inte är i närheten av det de beskriver. Skadligt bruk kanske jag har, men sockerberoende - nej, jag tror inte det ändå. Nu ser jag fram emot att komma in i vardagen med bättre rutiner kring mat och färre frestelser. Tankarna inför hösten är att fortsätta med tre måltider per dag, ingen fasta just nu. Känner som sagt att det bidrar med för mycket stress i mitt redan stressiga liv. Tror också det hjälper mig att hålla småätande / överätande i schack. Jag har hakat på trenden med bönor (tack vare tex Lifezone och Birgitta Höglund) och börjat lägga till bönor och surkål till lunch / middag, får återkomma med utvärdering så småningom. Gott är det iallafall! Är rätt nöjd med träningen i sommar också förresten! Har fått in ett par MAF pass varje vecka, finns ju tid till lite längre pass under ledigheten, 10-11 km har det ofta blivit.
  11. Bregott vs margarin

    Jag lyckades få Bregott i mina barns skola istället för Flora / Becel. Märktes att det är oklart vem som bestämmer! Kontaktade först husmor på skolan, som hänvisade till att kommunens dietist bestämt att det ska vara margarin. Dietisten svarade att de rekommenderar margarin men det är upp till skolan att bestämma. Kontaktade då husmor igen, som vände sig till rektorn, som sa OK till Bregott. Jag hänvisade inte till några vetenskapliga argument utan bara att vi föredrar Bregott. Får skatta oss lyckliga som har en lyhörd rektor kanske.
  12. MAF-tråd

    Imorgon är det min tur att springa Blodomloppet, dock bara 5 km. Jag kör ju lite blandad träning, intervaller, jogging och ett och annat MAF-pass. Vet inte om det är mest effektivt eller så men man blir inte uttråkad iallafall :-) Har en målsättning på att komma under 30 min, vi får väl se hur dagsformen är. Någon liten förbättring från förra årets tid på 32.40 ska jag väl åtminstone lyckas med.
  13. Mulliga mammans pepptråd

    Har haft ett par motiga veckor, igen. Vikten pendlar lite men mest uppåt. Har bestämt mig för att ta en paus med fastandet. Det är lite olika hur jobbigt det känns, gång från gång, men känner att det bidrar till stress (vilket jag har nog av ändå) och matfixering (som jag vill komma ifrån). Kommer nu en period återgå till min vanliga rutin, 16:8 (typ), dvs lunch och middag. Släppa fokus på vikten ett tag. Däremot kommer jag att börja ta med mig matlåda till jobbet, för att få bättre koll på innehåll och mängd. Har ju inte velat det tidigare, men arbetssituationen har ändrats, från att ha haft kontor som jag delade med en kollega sitter jag nu i ett öppet landskap med drygt 20 pers. Dvs en ganska stimmig miljö periodvis. Att då gå till en ännu stimmigare matsal och äta lunch känns inte längre så lockande. Fikarummet däremot är lugnt kring lunch, bara några få som har matlåda. Finns ingen mikro där, då får man gå till den stimmiga matsalen, men iallafall såhär års funkar ju kall mat bra. Idag blir det caesarsallad med kyckling.
  14. Kost och psykisk hälsa

    Så intressant detta. Tänker ofta när jag läser om relationen kost - psykisk ohälsa på en av mina käraste vänner, som tyvärr gick bort i cancer endast 31 år gammal. Hon var smart, välutbildad, en jättegullig tjej, men led av återkommande depressioner. Periodvis kom hon knappt ur sängen på morgnarna, fick kämpa för att klara av studierna trots att hon var mycket intelligent. Hon kämpade ständigt med vikten, var absolut inte överviktig men kanske lite rund. Och kosten? Givetvis mycket nyttig. Vegetarisk och extremt fettsnål. Fullkornsbröd. Sockerfri musli. Minimjölk. Magraste osten (sån som smakar plast). Lättmargarin. Fettfri, sötad kvarg. Teflonpanna för att kunna steka utan fett. Är i efterhand helt säker på att kosten spelade en stor roll, helt säkert för hennes psykiska mående, kanske också för cancern. Det är så otroligt sorgligt, tänker ofta att om jag bara vetat då vad jag vet nu... Men det var på den tiden när jag också viktväktade och levde fettsnålt om än inte så extremt, får tacka maken som vägrade gå med på annat än bregott och fullfet ost. Vill minnas att jag till och med i smyg var lite avis på henne som var singel och inte behövde kompromissa om matinköpen.
  15. Mulliga mammans pepptråd

    Veckan har gått bra. Fasta tisdag och torsdag, bra med träning (backintervaller, yoga, ett längre MAF-pass, idag blir det lunchjogg). Inget småätande. Helgen blir som vanligt mera av en utmaning... Ikväll går nog bra. Maken och sonen ska iväg på olika håll, jag och dottern ska ha tjejkväll. Då äter vi räkor och spelar yatzy :-) Imorgon får vi gäster, har inte bestämt än vad jag ska bjuda på. Nåt som passar barn 8-13 år, "vanliga" vuxna, och mig. Dottern vill göra fruktsallad till efterrätt, blir väl glass till för dem som vill ha. Vet inte om jag ska vispa grädde till och ta en portion, eller om det är bättre att avstå helt. Riktiga utmaningen blir söndag - måndag när vi ska hem till mamma. De vet ju och respekterar hur jag äter, finns alltid bra alternativ till mig. Men också knäckebröd, ofta hembakat mjukt bröd och annat som jag har svårt att stå emot, och lätt överäter av när jag väl börjat. Och så är det väl nåt med miljön / min historia. Det var ju hemma hos mamma som jag grundlade en stor del av mina dåliga vanor. Ska försöka få min sockerhjärna att komma ihåg hur det ligger till. Jag KAN INTE ta "bara en" knäckemacka, "bara en liten". De köper knäckebröd i stora runda kakor, så man kan bryta så stor bit man vill ha. Lätt att tänka att en liten bit går bra... Håll tummarna för mig