Gå till innehåll

Flua

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

31 Bra

Om Flua

  • Rank
    Nyanländ
  1. SGK, Mycket bra inlägg! Det handlar inte endast om att gå ner i vikt. Även vi som är normalviktiga/underviktiga kan ha enorm nytta av denna kost. Det man alltid måste komma fram till, tror jag, är en anpassning av kosten till den egna kroppen så att man mår bra.
  2. Hej, Tackar än en gång för alla tips och råd! Nu har jag funderat, och läst. Jag har kommit fram till följande. Kostsystemet LCHF bygger på en gammal insikt, nämligen den att vill du gå ner i vikt, då bör du dra in på kolhydraterna, inte på fettet. LCHF-systemet skapades alltså för att hjälpa personer med övervikt/fetma. Det är huvudsakligen överviktiga och tidigare överviktiga som idag praktiserar LCHF (eller lågkolhydratkost). Normalviktiga/underviktiga, som jag själv, har ingen anledning att praktisera någon striktare typ av LCHF/lågkolhydratkost. För oss gäller i stället att
  3. Hej, Angående saltet Lindeberg, Staffan: Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv (2003) Ur denna bok saxar jag: "Saltintaget hos svenskar varierar t.ex. inte särskilt mycket och majoriteten har ett intag långt högre än det som var praktiskt möjligt under evolutionen." [s. 25] "Intaget av koksalt (NaCl) var lågt under människans utveckling i likhet med vad som var regel under de landlevande djurens evolutionshistoria. En genomsnittlig västerlänning får i sig omkring 150 mmol/dygn (knappt 9 g salt/dygn), vilket kan jämföras med ett beräknat intag på m
  4. Hej, Ny dag, ny frukost. Mina försök att plocka samman en LCHF-frukost är intressanta på flera sätt. Jag har ju prövat både vegetariskt (25 år), vegan (6 år) och nu senast paleo (1 år). Det som nu "slår" mig allra mest är den mättnad som snabbt uppstår med LCHF-kosten. Ovanan vid detta gör att man lätt lägger upp för mycket mat på tallrikarna. Det blev alltså för mycket även idag, jag kunde inte äta upp utan blev "tvärmätt", nästan övermätt. Men jag räknar med att så småningom uppnå den nödvändiga rutinen. Dagens frukost fick följande innehåll: 1 burk makrill i tomatsås, 125 g
  5. Hej, Dagens frukost skilde sig markant från gårdagens (Se ovan). Det blev mycket KH igår, med russin, aprikoser och banan, därtill jordgubbar, lättyoghurt (- laktos) och knäckebröd (surdeg). Hade jag visat upp den frukosten för någon annan (utanför LCHF-lägret), hade jag säkert fått kommentaren "Vad hälsosam du är!". Det är ju så det fungerar, dvs. de allra flesta har inte en susning om det olämpliga i att fylla kroppen med KH. Dagens frukost fick följande annorlunda design: 2 nystekta biffar av fläskfärs, väl kryddade med olika kryddor men utan salt (ett gift precis som socker!)
  6. Tackar för ytterligare råd och tips! LCHF kan man tydligen variera i det oändliga om man bara följer vissa enkla principer. Jag tänker testa LCHF ordentligt, men gå fram stegvis. Jag gjorde upp en lista för att klarare se skillnaderna och likheterna mellan LCHF och PALEO. Det är mejeriprodukterna som skiljer, de är uteslutna inom PALEO. Sedan är många inom PALEO, dock inte alla, försiktigare med fett. Har just läst Staffan Lindebergs bok Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv (2003). Mycket intressant! Jag tycker att de här båda kostsystemen har mycket geme
  7. Tackar för alla goda råd! I dag på morgonen gjorde jag ett litet experiment, med anledning av att jag i boken Matrevolutionen läste att 50 g kolhydrater (KH) kan vara en lämplig nivå. Brevvågen och miniräknaren fram. Plockade sedan ihop en frukost som många säkert skulle säga är hälsosam. Jag fick fram följande resultat: En näve över natten blötlagda russin: 26 g KH 2 över natten blötlagda aprikoser: 17 g KH 1 banan: 21 g KH 4 stora jordgubbar: 10 g KH Verum Hälsofil Laktosfri (0,5 g fett/100 g): 9,6 g KH 2 skivor knäckebröd Wasa råg Surdeg med Bregott: 15 g KH Summa summar
  8. Stort tack! Nu trillade poletten ner! Inte en dag utan att man lär sig något!
  9. Hej! Är inne på forumet för första gången. Spännande! Har just avslutat läsningen av boken Matrevolutionen. Fascinerande! Men jag får inte bitarna att falla på plats till en helhetsbild. Är nu 70 år och har genom livet testat olika kostsystem. Var lakto-vegetarian i 25 år, inspirerad av mina föräldrars intresse för den så kallade Waerland-kosten = råkost, fullkorn ("kruska") + mjölk. Are Waerland tryckte mycket på att vi inte har att göra med sjukdomar, utan med livsföringsfel. Han ansåg även att socker är ett gift för kroppen. Hänvisade ofta till Hunza-folket, som påstods vara världens fri
×
×
  • Skapa nytt...