azla

Medlem
  • Innehållsantal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

azla vann senast 23 Juli 2016

azla hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

50 Utmärkt

Om azla

  • Rank

  1. Jag äter i alla fall hallon och vispgrädde utan "ill effects" (det är ju så gott!)
  2. Jag äter mkt mejerier och det verkar inte påverka vikten. äter också minipiller Men jag äter inte ägg eller ost så skulle jag inte äta mejerier skulle jag ha problem att hitta saker att äta, för att vara helt ärlig. Räknar såklart kolhydrater dock, för att det inte ska bli för mkt.
  3. Har du fått behandling, utbildning, har de tagit fler prov?
  4. Fast ADHD-mediciner minskar (ofta) apititen och vikten... Däremot är det vanligt att ha dålig impulskontroll och att inte kunna sluta äta t ex socker när en har ADHD. Har han loggat vad han ätit t ex i en app som lifesum? Bara för att kolla att han inte äter alldeles tokigt mkt?
  5. Hälsa är ju också så mycket mer än bara vikt! Om du mår bättre är det ju också en mycket stor vinst! (större tycker jag, än att vara smalare och må sämre!)
  6. Grönsaker, såsen, smör... Allt det är ju vegatariskt. Så lite missvisande bildär det ju
  7. azla

    Stanna i ketos

    Det var ganska högt glukos för att vara i början av LCHF.
  8. Klarat av två veckor nu! Har befunnit mig i ketos hela tiden (om vi ska tro ketostix vilket ju är lite tricksy) trots avsteg för att äka kaka med mormor. Är nu på ungefär 35 gram kolhydrater om dan (vilket innebär att jag kan äta en liten färskpotatis!) vilket är någorlunda hållbart för mig. Vilken gick upp liiiiite när jag ökade från 20 - 35 gram men jag kan leva med långsammare viktminskning
  9. azla

    Stanna i ketos

    Ingen aning om varför du inte kan sova men det verkar vara jääääättevanligt. Sov också dåligt första veckan - vaknade vid 3 och var vaken nån timme varje natt. Det har gått över nu. Dels har jag ökat kolhydraterna lite (från 20- 35 gr som mål)... Så vet inte om det är att jag vant mig eller att jag ökat kolhydraterna. Men bättre sover jag i alla fall . Och kan springa igen.
  10. Hur mycket kokosfett måste man äta för att få dessa "falska" utslag på stickorna? Dvs kan jag få falska utslag även om jag bara äter lite kokosfett?
  11. Alla kroppsfettmätningar utom typ DEXA-scanners är dåliga och mätare egentligen "electrical resistance" i kroppen. Dvs även hur mkt vatten du har i kroppen kan ställa till resutalten. Eftersom du nu påverkar vattnet i kroppen massor både genom att dricka mer och "tömma" levern skulle jag strunta i mäningarna ett tag. Kroppsfetsvågar ska man ta med en stor nypa salt och egentligen bara använda som trender över tid.
  12. Jag har överlevt en vecka med -2,5kg på vågen. Har insett att 20 gr kolhydrater om dan nog var för lite. Åt 40 gr igår och kände mig som en ny människa. Ska göra det idag och imorgon också och se om det har någon inverkan på måendet och ketosen. Lite mer oroande har jag börjat blöda och få blåmärken mycket mycket lättare. Jag äter ju visserligen blodförtunnande men har inte upplevt att jag haft några problem med ökat blödningsbenägenhet. Men senaste veckan har varit märkbar skillnad. Det är inte Waran jag äter så K-vitamin har ingen påverkan på dem. Jag har förstått att en del får blåmärken på av LCHF men det verkar snarare bero på vitaminbrist och det tror jag knappast jag utvecklat på en vecka. Min medicin bryts vad jag förstår främst ner av levern (måste ta leverprover regelbundet), så min teori är att inget glykogen i levern på nåt sätt påverkar upptaget. Eller så kanske det faktum att jag äter mindre volymer av mat påverkar. Nåja, det är inget stort problem, jag får bara vara lite mer försiktigt tills jag får sluta med medicinen om några veckor.
  13. Hej måbraigen! Vad tråkigt att du har så mycket hälsoproblem, det är verkligen inte kul. (Har psoriasis och depression utöver blodpropparna och PCOS så jag fattar verkligen!). Tack för dina snälla ord! Jag hoppas du börjar må bättre snart!
  14. Jag mådde mkt dåligt igår (vaknade med blodsocker på 3,4) men tror nog att det beror på att jag ätit för LITE och inte på kolhydraterna. Jag loggar vad jag äter i En app och har kommit upp i 1600 kcal om dan (ca 500 kcal i underskott) men då,är jag inte alltid noggrann med hur exakt jag mäter olivolja osv. Jag har mätt när jag lagar maten men allt jag lagar hamnar ju inte i min mage. Eftersom de är så näringstäta så tror jag att jag nog legat lite under i vad jag faktiskt ätit. Var mer noggrann igår och mår mkt bättre idag! Hoppas det håller i sig!
  15. Maria, tack! Så snällt av dig att tänka på mig! Jag har levt på kallrökt lax, spenat, tomat och mozzarella de senaste dagarna - så varmt!