EA99

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

EA99 vann senast 30 Juni 2016

EA99 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

51 Utmärkt

Om EA99

  • Rank

  1. Tack för det. Jag vet vad de syftar på och håller i stort stort med gällande de rena oljorna som därtill har problem med oxidering. Men att ta in ren olja och att äta en rå nöt reagerar troligen olika i kroppen. Kvoten mellan omega-6 och omega-3 är också är relevant i sammanhanget då de samspelar, även om många påtalar att det är svårt att veta den optimala balansen. Jag äter numera en hel del fisk och har därmed en bättre och mer effektiv källa av omega-3, vill ändå tro att valnötter kan ätas och ha positiva fördelar och speciellt för de som exempelvis inte äter fisk eller vara ofarligt på en LCHF-kost där intaget av omega-6 vanligen är betydligt lägre jämfört med standardkost. Alltså, det finns bättre alternativ men där med inte sagt att man inte ska/kan äta exempelvis valnötter.
  2. Det håller jag inte riktigt med om med samma bestämdhet. Valnötter som jag tog upp innan på en vegan diet har bland en relativt hög mängd omega-3 fetter 7gram per 100 gram. Många nötter saknar dock det och har alldeles för mycket omega-6. Men det finns flera studier som tyder på att nötter kan vara hälsosamma på en rad områden och då speciellt valnötter. Detta var några snabba som dök upp. Finns säkert bättre... http://ajcn.nutrition.org/content/90/1/56 http://jn.nutrition.org/content/138/9/1752S.full http://drc.bmj.com/content/3/1/e000115.full http://www.fasebj.org/content/30/1_Supplement/293.4.abstract Kan kanske vara så att smör och kokosolja är överlägset, men jag har inte blivit helt överbevisad att det är enda vägen. Men sen är ju allt relativt. Skulle oavsett välja rostade mandlar med havssalt exempelvis framför någon lågkalori-kaka vid televisionen. Sedan är det bra att ha lite nötter med sig när man kör långpass på cykeln, brukar ge mig energi då i alla fall. Finns det något bättre som jag kan ta med istället?
  3. Nu när du säger det är det naturligtvis helt logiskt. Trodde att det var någon förkortning som syftade på något helt annat.
  4. Intressant. Ska absolut testa Bulletproof ceylonté då. Dricker en hel del av det rent redan. Väldigt intressant det med sömnen också. Började faktiskt dricka mer kaffe när jag gick över på LCHF (ca 2 koppar om dagen nu), innan var det mest någon gång i veckan. Vore kanon ifall man kunde sova bättre om man slutade dricka det igen. Trodde mer att överflödiga mängder och sent kaffedrickande påverkade sömnen markant.
  5. Tackar för det. Påminner lite om det jag läst tidigare. Gick därför över på Yerba Mate te som hon även tar upp i första länken. Får väl hålla mig till det då. Även testat en "Bulletproof" Yerma Mate, upplevde väldigt bra fokus men smaken var sådär i jämförelse med originalet.
  6. Har sökt lite på forumet men inte hittat någon unik tråd för ämnet. Om det redan tagits upp får ni ursäkta. Är det någon som implementerat denna dryck med LCHF-kosten? Bra/dåliga erfarenheter? Generellt består den av svart kaffe, osaltat smör från gräsbetande kor och naturligt kokosfett/MTC olja som mixas ihop. Inställningen verkar vara väldigt delad, ena sidan klarar sig knappt utan det, medan andra sidan menar att det är meningslösa kalorier bland annat.
  7. Många av slutsatserna som de drar när de försöker förklara skillnaderna är felaktiga, vilket jag redan tagit upp. I detta fallet rör det sig troligen om andra bakomliggande faktorer som du själv delvis är inne på. Detta är heller inte representativ data som är statistiskt säkerställt vilket de själva är inne på under "limitations". Men det viktigaste är att resultaten på inget vis kan säga något om LCHF. Hela tråden började med hur missriktat och "livsfarligt" LCHF var. Nu handlar det lite mer om vad som är den optimala kosten. Det går att äta en vegan LCHF, frågan är hur många som vill/kan det i längden. Det är ju det allt handla om, att äta hälsosamt över tid, inte att maximera hälsan i ett år och sen bli utbränd och börja äta allt onyttigt igen.
  8. Har du inte lyssnat på något av det jag sagt? Jag försvarar ju till viss del vegankost. Den gamla förlegade studien du hänvisar till går att ifrågasätta på så många olika sätt... "The lower CVD mortality observed with higher vegetable low-carbohydrate score in our study is likely in part due to the established benefit of unsaturated fats..." "These results suggest that the health effects of a low-carbohydrate diet may depend on the type of protein and fat, and that a diet including mostly vegetable sources of protein and fat is preferable to a diet with mostly animal sources of protein and fat." Synen på bland annat mättat fett har förändrats radikalt i och med bättre och nyare forskning. Mängden protein ska heller inte öka markant med LCHF, det är mer fett och mindre kolhydrater som är fokus. Grönsaker har en viktig del även inom LCHF. "The association between red and processed meats intake and risk of colorectal cancer is well established(36), and may explain the higher risk of colorectal cancer deaths among participants with higher animal low-carbohydrate score." Likadant här, tror ingen på allvar menar att processat kött är någon hälsokost. Det kan knappast jämföras med köttet som tagits upp hittills i denna tråden. Hittar heller ingen riktig definition på vad de menar med low carb och hur studien överhuvudtaget kan säga något om LCHF. "The low-carbohydrate diet scores used in this study was not designed to mimic any particular versions of low-carbohydrate diets available in the popular literature. Therefore the risk estimates do not directly translate to the assessment of benefit or risk associated with the popular versions of the diet." Hur många kolhydrater åt de om dagen? Hur vet man att de verkligen gjorde det? Var de fysiskt aktiva? Sov de tillräckligt? Om du ätit strikt "Low-carbohydrate vegan" hade du dock insett att du är begränsad till få livsmedel som är kostsamma och få människor kan äta så över tid då det blir fruktansvärt ensidigt. Därför tror jag på att äta så naturligt som möjligt med mycket grönt och grönsaker och då inkludera naturliga animaliska produkter som vi trotts allt i princip alltid ätit. På detta sätt äter du inte lika ensidigt och chansen att du klarar hålla dig till det är betydligt större.
  9. Tack för dina erfarenheter! Hur mycket kolhydrater ligger du på ungefär på en dag? Min tanke är att på sikt äta en mer liberal LCHF, då jag gått ner det jag vill och kan börja träna på allvar. Sedan framförallt lite mer kolhydrater innan sängdags. Så det kanske blir ganska bara i slutändan ändå. Jag gillar dock verkligen att sova länge, sådan skön helande känsla. Nu när man vaknar av sig själv så tidigt blir dock dagarna långa och man hinner med mycket, lite positivt också.
  10. Kvalitativa livsmedel oavsett om man äter kött eller inte är dyrare, leva på pasta och bröd och marmelad blir dock billigt. Men då frågar jag dig. Har du ätit LCHF någon gång? Det finns även de som är vegetarianer/veganer som äter så. Hade varit intressant att höra hur du mått då. Tror du hade blivit positivt överraskad.
  11. Syftar du på något specifikt? Flera delar har ett vetenskaplig konsensus. Annars är det bara att gå tillbaka till Gregor som du hänvisade till i början, han är som sagt vän med Rich Roll. Många studier fokuserar emellertid endast på en liten del av kosten. Det är väldigt svårt att undersöka isolerade delar av något större, många studier får därför olika resultat och är motstridiga. Det är helheten som är relevant.
  12. Jag sa liknande Rich Roll.... Men du missar målet lite i dina resonemang. När du tillför exempelvis ägg, fisk och mer fett i din diet så blir det mycket enklare att få en komplett kost som du faktiskt kan äta över tid (äter själv lite kött då jag har svårt för det). Dessutom kan du äta betydligt mindre och mer sällan då maten är mer näringstät. Du missar hela helhetstänkandet. Som vegan måste tänka på och planera så att du får alla näringsämnena du behöver. Detta gör inte de flesta (har väldigt många veganer och vegetarianer i min närhet) som lever på skräp i princip. I slutändan handlar det mycket om att äta det minst dåliga alternativet. Som vegan led jag varje gång när jag behövde margarin till någonting. Då äter jag hellre smör som vid det här laget nästan alla borde vara överens om är betydligt hälsosammare.
  13. Vad vill du ha sagt då? Om du ätit eller förespråkat en diet liknande som Rich Roll exempelvis (många av dem äter inte gluten eller mycket stärkelserika råvaror och generellt mer fett genom exempelvis kokosfett). Det hade jag förstått och kunnat respektera. Nu handlar det mer bara om att äta vegan ifrån din sida. Som jag sa ifrån början kan du inte sätta ett likhetstecken mellan vegan och hälsosam. Ska du äta optimalt blir det dyrt och är långt ifrån något för alla. Jordnötter är dessutom ingen nöt utan en baljväxt, kan dessutom innehålla mycket mögel och gifter (många skulle aldrig äta det). De kan inte likställas med mandlar och valnötter! Att dränka all mat i olivolja är de få som tror på. Du behöver äta naturligt fettrika råvaror som avokado, inte minst för att nå upp till de kalorier som du behöver varje dag.
  14. Äter du själv så? Jag har gjort det och det är väldigt tråkigt med endast fettsnål och stärkelserik veganmat efter ett tag, glöm alla veganalternativ av mejerivaror och så vidare. Det är inte tillåtet. John A. McDougall är väldigt stor på området… Du kan absolut leva på det och så dyrt blir det inte om du lever på ris, bönor lite grönsaker och så vidare. Frågan är väl hur många som har psyke nog för att hålla på med det en längre tid… Men hela grejen med minimalt med fett är enligt även många veganer fel. Du behöver äta mycket kvalitativt fett i form av valnötter och avokados exempelvis, speciellt om du tränar. Då blir det dyrt! De som gör det seriöst nöjer sig inte heller med vilka frukter och grönsaker som helst, du äter dessutom enorma mängder av det. Helst ska det även vara närodlat och ekologiskt… Jag pratar om vad som är bra för hälsan, inte vad man kan överleva på.