Jump to content

Modesty Blaze

Medlem
  • Posts

    120
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Modesty Blaze

  1. Hej, Jag vill minna mig att doc skrev ett blogg inlägg om någon som ätit MYCKET fett och gick ner i vikt. Någon som minns? Typ innan sommaren eller nu i sommar. Tackar på förhand!
  2. Säger som ovan. Har just fått hem en box Lokal Rose 0,1 gr kh/100gr och 8,5% alkohol. Låter mumsigt.
  3. Nej, det är 400 på 4 tabletter. Så jag får i mig 400 max, men tar oftast bara 200 till natten.
  4. Jag har Great Earth 400 mg, men då tar man 2 tbl. morgon och 2 tbl. kväll. Är det mer kalium i grönsaker?
  5. Jag räknar i princip aldrig kalorier, lade upp mitt matintag på matdagboken i 1-2 veckor för att se att fördelningen var ok. Då hamnar jag på ca 1800 kcal /dag. vilket är helt ok för mig. Jag vill inte ligga lägre i alla fall. Kokosgrädde finns i många vanliga coop forum och Ica kvantum. Blue dragon skall ha en sort. Kryddsmör, köp ett paket, krydda med örtsalt, vitlök och persilja, knåda ihop och lägg i ziplock påse och ta vid behov, allt från att steka svamp i tilll på köttet osv. Aioli, busénkel Majobas som jag gör. typ: 1 ägg 3-4 dl neutral olja 2 tsk vitvinsvinäger. kör med mixer enl. denna film. (jag tar inte senap och så) rör sen i egen smaksättning typ: Persilja, sambal och vitlök salt och peppar = till kötthjärpar, biffar dragon och äppelcidervinäger salt och peppar = bea smak parmesan ost och peppar = till köttfärssås citron och vitlök = aioli till fisk soya och wasabi = Sashimi finhackade oliver och peppar =Gott Det är bara att smaksätta med egen smak för dagen!
  6. Hej, jag håller med Limp och Paelo 2.0. Men vill du kan du kolla kostdoktorns checklista så du vet att du är på rätt väg. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/ Men det kan som sagt ta några månader att gå ner de där sista kilona om nu kroppen behöver det.
  7. Hej, Nej jag vet utsättningsbesvären är jättejobbiga. Men behöver man dem inte kan ju en långsam nedtrappning vara värt sitt mål tänker jag då. Det finns ju andra saker man kan äta rent vitaminmässigt för att förebygga olika saker. Jag har exempelvis för första vintern inte fått vinterdepression med hjälp av massa D-vitamin och omega-3 i höga doser. Passade mig. Hoppas du hittar din väg snart!
  8. Oftast är kram när man tränar magnesium och/eller kalium brist. Så att ta ett tillskott av detta kan vara bra. Just mineral salt har ju ofta i alla fall Kalium. Det är magnesum citrat du vill ha om du skall köpa. Tas med fördel till natten.
  9. Hej, ang. mätaren vet jag tyvärr inte. Men för att ligga i djup ketos (jag då) måste jag ligga på under 20gr KH/dag samt gärna utesluta mjölkprodukter dock inte smör. Så jag äter kokosfett, kokosgrädde, majosåser, aioli såser, kryddsmör. Samt inte för mycket protein på det heller. Men så funkar min kropp, din kan vara annorlunda.
  10. AHA, spännande! Det är detta jag har funderat på... Hmm... konstigt att jag alltid ligger högt då? Om jag nu efter säg 4 mån borde ligga lägre? Kanske måste jag bara skaffa en blodmätare också, tycker bara de är så dyra.
  11. Hej, Hittar inte källa nu, men c-vitamin "hämmar" upptaget av zink. Så jag rekommenderar alltid att man tar zink till natten och c-vitamin på morgonen. jag tar dem aldrig ihop. Äter du tillräckligt med kalium? Dricker du mycket Te, Kaffe, choklad? Tränar mycket. Många LCHF får faktiskt kalium brist, då vi inte lagrar vatten på samma sätt så kan ett intag av extra fint mineral salt säg 1 tsk/L vatten vara ett försök. jag tar i princip samma vitaminer som du, men kalium på det. Dock har jag inte erfarenhet av dubbelslag. Men kramp i fötterna tar jag bort med just kalium.
  12. Ojdå, den biverkningen har jag inte hört förr. DÅ kanske du inte skall äta SSRI utan något annat? Det finns ju massa olika preparat även inom depressioner. Får jag då fråga varför du äter antidepressiva? Kanske handlar det om att du helt enkelt "överreagerar" på den medicinen? Jag har provat SSRI en gång, trodde jag skulle dö, min kropp klarar det inte alls. Fick då prova MAO hämmare istället. Funkar bättre, sen en annan osv... Det gäller ju att hitta något som faktiskt funkar, helst utan att biverkningarna är större än de symptom man behandlar tänker jag.
  13. Hej, När mäter du ditt "ketonvärde"? Kör du med urinstickor skall du mäta på morgonurinen, jag ligger ofta på mörkrosa eller vinrött. (dvs. över optimal ketos) Optimal ketos anses vara 1,5-3 mmol. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14 Det gäller ju som några skrivit ovan att äta mera fett och kanske beroende på hur mycket protein du äter kanske minska på det. Tänk på att mjölkprodukter är mera kolhydrater än man kan tro. Så att äta mycket majosåser, kryddsmör, kokosfett, kokosgrädde, aioli så kommer du dels bli mättare, öka kalori intaget och förmodligen på så sätt öka ämnesomsättningen.
  14. Hej, man mäter på morgonen när man vaknar. Då vill du ligga i "optimal ketos" 1,5-3. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14 jag fick ta bort mejeriprodukter, äta lite mindre protein och mera feta såser som majo, kokosfett, kokosgrädde, aioli, kryddsmör, dessa går att krydda i det oändliga. Under 20 gr KH/dag måste jag ligga på för att ligga på över 3 på morgonen när jag vaknar. Lycka till!
  15. Vissa går ju ner på "liberal" LCHF oftast beror det på hur mycket man behöver gå ner kan jag tycka. har du sett denna listan på saker du kan äta men istället äta lite mindre kanske? http://www.fettdieten.se/lchf-tips/51-groensaker-som-du-kan-aeta-med-lchf jag äter exempelvis rotselleri (ganska lite sådant) ugnsrostat. Jättegott! Så inte alla ovanjordgrönsaker gills. Typ man kan inte äta majs, kronärtskocka, bönor osv.. Men vissa rotfrukter. överlag är min erfarenhet att alla är så fettskrämda. Försök äta mera majosåser, aioli, kokosfett, kokosgrädde, kryddsmör, bea såser. Mindre grädde och CF saker är min filosofi. Då har du också lite mera kolhydrater att spendera på goda grönsaker.
  16. När man är i Ketos så använder kroppen fett som primär energi källa. Detta gör också att de flesta går ner i vikt. Optimal ketos enl. Kostdoktorn är 1,5-3 så man måste äta ganska lite kolhydrater och protein tycker jag. Att bara "vara i ketos" är inte så svårt att komma ner i 3 är lite svårare. Man mäter detta lätt med ketosstickor från apoteket som man kissar på på morgonen när man vaknar.
  17. jag bara spekulerar nu. Men om du drar ner på SSRI preparaten kommer då inte oro och ångest gå upp för dig så du faktiskt höjer pulsen om du slutar? Bara en tanke, inte erfarenhet. Det finns en app i telefonen som heter brainwave som kanske kan hjälpa dig. Prova!
  18. Jag köper en variant på hälsokosten man kan ta upp till 4 talbetter/dag. Oftast räcker 2 till natten, men gör det inte det tar jag även 2 på morgonen och sen 2 till natten. Tills det varit borta några dagar. Säg att jag tar det en vecka. Hmmm... Jag har svårt att tänka mig att det är en massa kalium i dessa salter. Det är ju skillnad på bergssalt och havssalt. Hur hög halt har typ bacon av kalium? jag äter i princip inget bacon, kassler eller korv, då detta är processad mat. Äter mera "ren" mat i min kost. Så mineral salt är bra för mig.
  19. FÖr mig (vet att det avviker från Docs) är LCHF uppdelningen så här: < 5 gr kh/dag Fakir 5-20 gr kh/dag Strikt LCHF (som håller de flesta i god ketos) 20-50 gr kh/dag LCHF 50-100 gr kh/dag Liberal LCHF >100 gr kh/dag kolhydrats kost. Jag har en "grund majo" som jag gör och har i kylen på 1 ägg, 1-2 tsk vitvinsvinäger, 3-4 dl olja. Smaksätts med allt från dragon och öppelcidervinäger och salt, för beasmak, parmesanost till köttfärsås, finhackade oliver, soya osv.... Dricker äggmjölk till frukost.
  20. Hej, jag vet att när jag kört vattengympa med pensionärer så har nästan alla de kaliumbrist och det är inte ovaligt att få brist när man dricker mycket kaffe exempelvis. Men en banan så brukade de vara ok igen. Om man då äter LCHF som inte lagrar vatten på samma sätt lagrar vi inte heller kalium och salter på samma sätt. Då kan ett tillskott vara att föredra. Då våra jordar är dåligt berikade med mineraler längre så tror jag tyvärr inte kosten räcker till (förutom möjligtvis eko banan) och mineralsalt. Jag köper extra kalium på hälsokosten (jag får kramp i fötterna när jag har brist, obs inte magnesium brist). Jag dricker koppvis med te, det kan också göra att kalium försvinner.
  21. Jättekonstigt, jag hade sagt att det är mjölkprodukter som gör dig täppt. Men äter du Paleo så får du knappast i dig mjölkprodukter. Jättekonstigt.
  22. Jag känner av viss kaliumbrist. Tror det är mycket vanligt bland LCHF, då man inte lagrar vare sig salt eller vatten på samma sätt. Så att få i sig lite extra tror jag är bra. Jag köper från hälsokosten.
  23. Japp, antal KH/100g så vissa saker får man äta lite mindre av.
×
×
  • Create New...