RobertAnd

Medlem
  • Innehållsantal

    280
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

RobertAnd vann senast 14 Oktober

RobertAnd hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

411 Enastående

Om RobertAnd

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

126 profilvisningar
  1. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Det låter rimligt. Själv är jag uppe på närmare 3000 kcal om jag promenerar en del i stan bara (10 000 steg), i stället för att ta bilen. Lägg till tyngre fysiskt arbete som man kan tänka sig en bonde gör (hässja hö, slå hö med lie, bära mjölkkannor, mocka ladugården, bära vatten från brunnen etc.) så är nog 3500 kcal rimligt. Därmed kan man förstå varför det fungerade bra med pannkakor, fika, kakor, bullar i bondesamhället. 1000 kcal extra om dagen måste ju komma någonstans ifrån. Men i en modern livsstil blir det svårare att få in de grejerna i en hälsosam kost. 5000 kcal är Michael Phelps nivå, och det hade vi nog också gjort av med i en eldstrid mot ett SS-förband.
  2. Det är väl bra att det finns som en sista utväg som du säger, jag skulle personligen hellre pröva det än operation.
  3. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Kanske är det inte en fråga om kalorier, utan mera faran med en stillasittande livsstil?
  4. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Mmm... Hur kan de veta det? Studier på Hadza, där man faktiskt mätt kaloriförbrukning, inte uppskattat, visar på samma kaloriförbrukning som västerlänningar. Så de kan nog inte äta 3000-5000 kcal i alla fall, inklusive all honung, då skulle de bli gravt överviktiga http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0040503 Nonetheless, average daily energy expenditure of traditional Hadza foragers was no different than that of Westerners after controlling for body size. Data on hunter-gatherer TEE provide additional perspectives on Paleolithic humans and on the origins of farming. While the lifestyle of late Pleistocene hunter-gatherers was no doubt highly active as seen in foragers today, our results suggest that their daily energy requirements were likely no different than current Western populations. And rather than decreasing the work needed to find food, early agriculture may reflect an effort to improve food security and predictability, even at the cost of slightly higher energy demands. The greater energy demands of traditional farming lifestyles evident in this study (Fig. 1, 2) suggest that the adoption of agriculture brought with it an increased workload for Neolithic foragers. This view is consistent with Sahlins’ [47] proposition that Pleistocene hunter-gatherers enjoyed an “original affluence,” spending only a moderate amount of time on subsistence work each day, as well as a recent study indicating that Neolithic foragers were no less productive than early farmers in obtaining food [48]. Like other complex, continuous traits (e.g., stature), environment can clearly influence TEE, as is evident in the elevated energy expenditures of traditional farmers (Table 1). Nonetheless, TEE is remarkably similar across a broad, global sample of populations that span a range of economies, climates, and lifestyles (Fig. 1, 2). Not only is TEE statistically indistinguishable between Westerners and Hadza foragers, but the range of TEE within Western, foraging, and farming populations largely overlap, both at the individual and population levels (Table 1, Fig. 1, 2). We hypothesize that TEE may be a relatively stable, constrained physiological trait for the human species, more a product of our common genetic inheritance than our diverse lifestyles. A growing body of work on mammalian metabolism is revealing that species’ metabolic rates reflect their evolutionary history, as TEE responds over evolutionary time to ecological pressures such as food availability and predation risk [49], [50].
  5. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Selleri kan nog fungera, men det innehåller bara 0,7 g lösliga fibrer (förmodligen fermenterbara, men inte säkert) per 100 g. 1 kg selleri skulle då bli 7 g, en matsked potatismjöl har 8 g fermenterbara fibrer. Å andra sidan, sjukt mycket näring i 1 kg selleri (90% RDI A-Vitamin, 80% RDI Kalium, 370% K-vitamin, 90% folat, etc.) Baksidan: 18 g socker får du då också, hela dagskvoten för många Angående SCFA i kosten så har jag hört att det absorberas innan tjocktarmen, och om det spelar någon roll för insulinkänsligheten vet jag ej. Det man kan konstatera är att vinägerkonsumtion också höjer insulinkänslighet, upp till 30%, så på samma nivå, även om det är inte lika studerat. Men vill man ha SCFAs effekter på tjocktarmen (anticancer osv) så får man nog låta grabbarna där nere fermentera det. Jag skulle tro att fermenterbara fibrer är den största faktorn för ett bra mikrobiom. Probiotika är en droppe i havet, men förändra levnadsvillkoren via substrat och du har ett helt annat ekosystem. Bakterier förökar sig otroligt snabbt, och biomet förändras från måltid till måltid beroende på innehåll. Mer fermentering skapar också en sur miljö som patogener inte överlever, alltså samma sak som sker i en kruka surkål. Inte ens avföringstransplantation har permanent effekt såg man i den senaste studien. Klar förbättring i insulinkänslighet etc, men effekten försvann efter ett par månader om jag minns rätt. Även om du har rätt bakterier på plats, om du svälter dem så tar de dåliga över till slut i alla fall. De med metabolt syndrom som fick transplantationen hade så klart dåliga matvanor innan, och när de fortsatte med det så sabbade de återigen biomet.
  6. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Jordärtskockor är riktigt bra, jag äter för lite av dem. Mycket inulin/FOS, med liknande egenskaper som RS. Hypen hade lika gärna kunnat gälla inulin, om det hade varit lättare att få tag på som tillskott. Jag är helt med på att det förmodligen är bäst att få i sig via riktig mat, inte potatismjöl. Jag har sett folk som fått bra resultat med potatismjöl, men mitt intryck är att det blir ännu bättre resultat med bönor. Angående bönor: "Beans seem to be a perfect blend of all the fibers. They contain soluble, insoluble, rapidly digestible, slowly digestible, fermentable, non-fermentable, and resistant starch types 1,2,and 3." Bönor och andra riktiga livsmedel med dess blandning av olika fibrer kommer sannolikt ge upphov till större variation i mikrobiotat än potatismjöl (variation korrelerar till hälsa, dålig variation till många kroniska sjukdomar). Grejen med RS typ 2 (potatismjöl) är att det är rå stärkelse. De som gillar Paleo och jägar/samlarfolk kan säkert få det till att dessa konsumerar en del rå stärkelse via vilda rötter, gröna bananer etc. Men själv kommer jag från en lång linje av jordbrukare, som nog kokade sin potatis. Jag har inget behov av att gå tillbaka till någon hypotetisk stenålder för att hitta förfäder som levde länge med bra hälsa, det räcker bra för mig att gå tillbaka till gammelfarfar och gammelmorfar - båda levde till kring 95, bönder, smala, inga större hälsoproblem, klara i huvudet. Jag tror inte vilda germanska stammar uppnådde bättre hälsa än det. Men redan med farfars generation så är det betydligt sämre ställt. Jag tror inte mina förfäder fick i sig så mycket RS2. De olika typerna av RS har liknande effekt, men likväl kommer det bli skillnader i det stora ekosystem som är våra tarmar med de olika typerna av RS. Det här leder nu in i en annan intressant diskussion: kosttillskott eller riktig mat? I fallet med potatismjöl så är det som du säger en risk att man nöjer sig med det och inte ersätter dåliga matvanor med goda. Hur ser du på andra kosttillskott? Man kan ju tänka sig att vissa köper multivitamin och tänker att då kan de fortsätta äta på McD varje dag, för de får ju ändå i sig all näring de behöver. Samtidigt är det svårt i dagens samhälle att få i sig det man behöver, och vitaminerna/mineralerna kan verkligen vara till nytta i kroppen. Jag äter mycket kött t.ex. och det inkluderar mycket "rött" kött. Ändå kan jag märka en direkt och tydlig effekt när jag ibland tar lite zink. Det verkar vara svårt för mig att få tillräckligt med zink naturligt.
  7. Om socker på SVT

    Det där är en mycket viktig aspekt. Det är klart att det går att hitta något undantagsfall där man inte lagrar fett runt levern med fruktos, alltså kaloriunderskott. Men i det verkliga livet är det fullständigt orealistiskt att hålla kaloriunderskott med högt sockerintag. Socker mättar inte, tvärtom faktiskt. Om man äter mycket socker under dagen, så kan man stimuleras att äta mer, och hamna i kaloriöverskott, och fett runt levern. Spar man sitt godis till kvällen, så äter man det ju efter att man ätit minst tre mål mat redan, och förmodlingen är i kaloribalans. Lägg till 500 g smågodis på det, och du får 1500 kcal överskott direkt, som då kanske sätter sig på levern. http://www.laweekly.com/restaurants/certain-sugars-stimulate-appetite-study-finds-2894554 Participants rated their feelings of hunger and satiety before and after the scan, and the researchers took blood to assess circulating hormone levels. The differences in brain effects between glucose and fructose also appeared to coordinate with ratings of hunger, since there was a significant difference from baseline in terms of fullness and satiety when participants drank glucose, but not fructose. And the blood tests showed that fructose only weakly stimulates secretion of insulin, a hormone that can increase satiety, and attenuates levels of the satiety hormone glucagon-like peptide-1 (GLP-1) -- which means it could possibly increase food-seeking behavior and intake. In an accompanying editorial, Jonathan Purnell, MD, and Damien Fair, PhD, of Oregon Health & Science University, said the findings "support the conceptual framework that when the human brain is exposed to fructose, neurobiological pathways involved in appetite regulation are modulated, thereby promoting increased food intake." Men låt oss inte glömma att frukt är en annan sak, där har vi fibrer som ökar mättnaden med i paketet också. Det är också svårt att komma upp i stora doser fruktos från frukt.
  8. Vätskebalansen och salt?

    Jag vill minnas att det livsmedel som har högst innehåll av K2 är Foie Gras, om man nu behövde ytterligare en ursäkt för att äta denna delikatess
  9. Linfröolja

    En fråga: jag åt precis ca 25 g Omega-3 (varav ca 10 g DHA) i en måltid. Slår man ut det på en vecka, så motsvarar det 3.5 g O3 per dag, varav 1.5 g DHA. Fungerar det lika bra att äta all O3 i en sittning, eller är det bättre att sprida ut det över veckan?
  10. Det är väl så jag ser på det också, det är inte så mycket (eller snarare inget) som jag kan göra åt de stora världsproblemen. Men det betyder inte att man inte bör ta hand om sig själv.
  11. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Men du kanske kan förstå att folk gärna hypar en naturlig produkt som finns i skafferiet, kostar 1 öre per dos, och kan potentiellt ge en 50% bättre insulinkänslighet? Sen att marknadskrafter kommer utnyttja det för att göra skräpmat är en annan sak. Det är bara en tidsfråga innan (om det inte redan finns) de börjar sälja vitt bröd med RS i USA där det står "Protects against Diabetes" på förpackningen. Men det gäller ju allt, det finns ingen ände på skräpprodukter som är "Low-Carb", "Keto", "Paleo". Marknadskrafterna hoppar på alla tåg. Sen är det som med alla kosttillskott problematiskt med potatismjöl, man vill ju helst få i sig fibrer, och alla andra näringsämnen, i riktig mat, inte via tillskott. Jag tycker att tillskott kan vara bra om man ätit dåligt hela livet, och har en brist. Potatismjöl har ofta en mycket stark effekt i början på mikrobiomet, det blir ett skifte. Sen verkar det inte vara så svårt att hålla en bra flora efter det. Det kan gå veckor utan potatismjöl för mig, sen dumpar jag några matskedar, ingen gas, inget speciellt. De goda bakterierna finns kvar, de dominerar fortfarande. De verkar vara den vägen många går, man börjar experimentera med potatismjöl, sen går man över till naturliga fiberkällor. Bönor, linfrön, chiafrön, återuppvärmd potatis/ris, bananer, o.s.v. Undantaget är många inom lågkolhydratssfären, eftersom de vill hålla kolhydrater så lågt som möjligt. Potatismjöl är då en enkel lösning, inga kolhydrater "på köpet". Andra tar en sked då och då om det "naturliga" fiberintaget varit för lågt den dagen. Man kan ju flytta ut i skogen, odla sin egen mat, mala grovmalt mjöl i en handkvarn, jobba i grönsakslandet, äta morötter direkt från jorden, etc. Då får man gott om både probiotika och fermenterbara fibrer naturligt. Men det fungerar inte så för alla, tillskott av både probiotika och prebiotika kan behövas. Sen uppstod ju hypen inom Paleo/low-carb där vissa påstått att fibrer var meningslöst eller t.o.m. skadligt, att det bara ger mer avföring. Man kunde lika gärna påstått att jorden var platt, det hade haft lika mycket vetenskapligt stöd. I dessa kretsar var man skeptisk till bönor, havregryn, fullkorn, etc. Potatismjöl innehöll inga extra KH och kunde accepteras. Sen har det ju öppnats upp rejält, och t.o.m. inom Paleo börjar många acceptera även de andra fiberrika födoämnena. Sen är vetenskapen en sak, men jag har sett för många människor få bra resultat med RS för att tro att det är en slump. Hur kan en diabetiker jag känner få lägre fastesocker om han tar en sked potatismjöl på kvällen? Jag tror inte att det är så enkelt som att han tillförde kalorier via SCFA alltså blev han mer insulinkänslig. Att tillföra kalorier brukar ge sämre insulinkänslighet. Sen är det väl bara bra ju fler alternativ folk har till att förbättra insulinkänslighet? Fasta är också en sådan hype som uppstod i samma kretsar, om än utan vetenskapen bakom sig. Ju fler verktyg folk har, desto bättre. Träna, fiberrik kost, reducera kolhydrater, fasta, vinäger, bättre sömn, m.m. - allt förbättrar insulinkänsligheten. Beroende på livssituation och grad av insulinresistens så kan man ju göra det som passar en bäst.
  12. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Au contraire, de gavs en skräpmatsdiet (WD) However, when a WD supplemented with RS4 was fed to GF C3H mice, plasma insulin levels were significantly decreased to levels consistent with those observed in their CVZ counterparts, demonstrating that this RS-mediated metabolic improvement was not dependent on the presence of a gut microbiota. Resistant starches redressed Western diet-induced changes in cecal bile acid profiles in both germ-free and conventionalized mice Several studies report changes in the bile acid (BA) pool composition of individuals diagnosed as prediabetic or with type 2 diabetes [53, 54, 55, 56, 57]. BAs are capable of regulating both insulin sensitivity and glucose homeostasis as well as reducing the inflammatory activity of macrophages via nuclear farnesoid X receptor (FXR) and membrane-bound TGR5 signaling
  13. Smöret har blivit dyrt

    Egentligen är nog de flesta veganer av just den anledningen. Men de vill minska utnyttjandet av andra arter, få fler och fler att sluta äta animaliska produkter. Och då blir det ofta på det här sättet, att man förvanskar tillgänglig vetenskap, för att få fler att tro att de måste sluta med animalisk mat p.g.a. hälsan. Så uppfattar jag det i alla fall, men jag ska egentligen inte döma, eftersom jag varken är vegan eller knappt känner någon heller.
  14. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Här är ytterligare en bra studie om hur SCFA påverkar insulinkänslighet: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.4161/21623945.2014.960694 Propionic acid and butyric acid inhibit lipolysis and de novo lipogenesis and increase insulin-stimulated glucose uptake in primary rat adipocytes In adipose tissue, the hydrolysis of triacylglycerols into free fatty acids and glycerol, a process known as lipolysis, is often dysregulated in obesity, leading to excessive release of fatty acids to the plasma and decreased insulin sensitivity. In the present study, we show that propionic acid and butyric acid inhibit lipolysis stimulated by activation of Gs via isoproterenol (ISO) and inhibition of Gi via the removal of adenosine using adenosine deaminase (ADA). Also, we show that lipolysis stimulated by suppression of the cAMP degrading enzyme PDE3 is inhibited by both SCFAs. Inhibition of lipolysis by SCFA could indeed have an important role in preventing ectopic fat accumulation and lipotoxicity, which are important risk factors for the generation of insulin resistance and T2D. Så minskad lipolys (som ofta är onormalt förhöjd i metabola syndromet) leder till bättre insulinkänslighet. Thus, the ability of SCFAs to decrease basal as well as insulin-stimulated de novo lipogenesis might have an important role to lower the production of malonyl CoA and to increase β-oxidation, a beneficial effect in the context of obesity and insulin resistance. Även minskad DNL är en faktor. In adipocytes, basal glucose uptake and insulin-dependent glucose uptake are mediated by glucose transporter (GLUT)1 and GLUT4, respectively. In the present study, basal glucose uptake is decreased by both propionic acid and butyric acid in rat primary adipocytes. A decreased glucose uptake by adipocytes is favorable when the body is maintaining euglycemia in a fasting condition. Interestingly, insulin-potentiated glucose uptake was further pronounced in a dose-dependent manner in the presence of propionic acid and to some extent with butyric acid by effects on basal lipolysis, which might have beneficial effects on glucose homeostasis in dysregulated metabolism. Liver and muscles utilize the major proportion of glucose in a postprandial state, but even though only a minor proportion of glucose is utilized by adipose tissue, it is favorable for whole body glucose homeostasis. For example, studies in mouse models with either an increased glucokinase production or with an adipocyte-specific knockdown of GLUT4 imply the favorable effect of a proper utilization of glucose in adipocytes on glucose tolerance and insulin sensitivity on the systemic level. Interestingly, GLUT4, which mediates insulin-dependent glucose uptake, is increased at the mRNA level in response to propionic acid in omental adipose tissue from overweight individuals. Det här var svårt att tolka tycker jag, men något med GLUTarna. Adiposen suger i sig mindre glukos i fastande tillstånd, vilket de säger är bra. Men tvärtom postprandialt, när insulin går upp så kan den ta emot mer glukos (alltså bättre insulinkänslighet!)
  15. Bästa kosten för typ 2-diabetes?

    Sen har vi möjligen andra mekanismer som man ännu inte förstått. Studie där även möss med steril tarm, alltså inget mikrobiom, ingen SCFA, ändå blev mer insulinkänsliga av RS: https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-017-0230-5 When fed in clinically relevant doses, RS improves insulin resistance independently of the gut microbiota, possibly altering bile acid signaling as well as adipose tissue immune modulation.