RobertAnd

Medlem
  • Innehållsantal

    339
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

RobertAnd vann senast 9 December

RobertAnd hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

492 Enastående

Om RobertAnd

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

163 profilvisningar
  1. Får veganer mer cancer?

    Precis, så tänker jag också. Det är en korrelation med många sjukdomar, men det kan ju inte bevisa kausalitet. Precis som i fallet med kolesterol och mättat fett. Här är en märklig sak, fisk ökar TMAO mer än nötkött: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27377678 Men likväl är ju fisk associerat med mindre hjärt/kärlsjukdom i typ alla studier som finns, så hur går det ihop? Folk har ätit kött och ägg i alla tider, utan några problem. Men man skulle dock kunna spekulera i om sättet vi äter kött på är sämre i dag. TMAO produceras av mikrobiomet, så man kan tänka sig att en dålig tarmflora ger dåliga biprodukter av köttet, eller resistent stärkelse. I västerländsk kost äts kött oftast tillsammans med raffinerade kolhydrater och fett, men inte så mycket grönsaker och fibrer. Dessutom finns det många fler moderna företeelser som är dåligt för tarmfloran, t.ex. glyfosat, antibiotika, kemiska tillsatser i maten, överdriven hygien, m.m. Studie där man gett köttätare, veganer, vegetarianer L-carnitin gav mer TMAO från köttätare än från veganer och vegetarianer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3650111/ Veganer och vegetarianers tarmflora är alltså inte lika benägen att producera TMAO som allkostare. Veganer och i mindre grad vegetarianer, gör enligt min åsikt en del felaktiga val rent nutritionsmässigt (även etiskt felaktigt tycker jag för övrigt), men de gör en sak bättre än alla andra: de äter mängder av grönsaker, och ofta även baljväxter. Det leder till nästa intressanta studie:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26416813 Folk som åt kött, men höll en medelhavskost med mycket grönsaker, hade mindre TMAO likt veganer och vegetarianer. Alltså var inte köttet i sig problemet, bara de fick i sig det som var bra för tarmfloran (grönsaker, frukt, baljväxter, fullkorn spannmål) så gick det bra. Här är en intressant studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28884952 Lösliga fibrer minskar TMAO kraftigt, alltså återigen ett skydd med t.ex. grönsaker till kött. Den här är ännu intressantare:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28979240 Fermenterbara fibrer som oligosackarider och inulin gav mer TMAO när de gavs isolerat, alltså som i fallet med resistent stärkelse och TMAO som @The Biochemist hänvisade till i en annan tråd. Men när man gav en mix av fibrer, alltså precis som fibrer och resistent stärkelse förekommer i naturen, så minskade TMAO. Detta ger ökat stöd åt @The Biochemist hypotes om att ett isolerat substrat som t.ex. potatisstärkelse i kombination med LCHF liknande kost med lite grönsaker kan vara problematiskt, förutsatt att man tror att höga halter av TMAO är skadligt alltså. Men även rent generellt skulle en sådan kost vara problematisk, med eller utan resistent stärkelse. Ett bättre alternativ skulle vara Litsfeldts och Olssons lösning med bönor + LCHF, för i bönor har vi en optimal mix av lösliga fibrer, olösliga fibrer, resistent stärkelse och oligosackarider. Rent praktiskt har jag ändrat min kost lite grann, även om jag inte tänkte just på TMAO då, utan mer generellt på mikrobiomet. Ett praktiskt exempel: När jag undantagsvis äter frukost, brukar jag äta två smörstekta ägg, hälla smöret som är kvar i pannan över äggen, samt en klick creme fraiche. Förr var det bara det jag åt, men numera slänger jag in surkål, kanske en halv skivad rödlök, ett par hackade klyftor vitlök också. Då får jag i mig probiotika, en mix av fibrer, polyfenoler etc, som minskar TMAO. Oavsett om det nu ligger något i TMAO eller inte, så har jag i alla fall förbättrat tarmfloran och antioxidant status.
  2. Får veganer mer cancer?

    Det var den här studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5646248/ Men jag hade fel tror jag, när jag läser igen så ser jag att det är bara en djupare analys av data från den första studien. Jag reagerade på att de konstaterade TMAO, men lade inte märke till att det är samma intervention, det är alltså inga nya data. Men i alla fall passar det bra att fundera lite över TMAO i denna tråd. Är det verkligen farligt? När man googlar TMAO så får man främst fram antingen low carb/Paleo sidor som hävdar att TMAO inte är ett problem, eftersom det bildas främst av animaliskt protein, eller så får man fram vegansidor som hävdar att TMAO är livsfarligt, äntligen har det förklarats rent mekanistiskt varför kött, ägg och mejeriprodukter ger hjärtattacker och cancer. Är det bara en association eller finns det kausalitet?
  3. Får veganer mer cancer?

    Tack! Det där var galet intressant! "All in" eller mer moderat är alltså optimalt. Hur tror du det är med ketoadaptering? Det lär ju ta några veckor sägs det, kommer man förlora muskelmassa under den tiden? Vad händer om man fuskar, och går ur ketosen några dagar? Cyklisk ketogen diet är ju ganska populärt, även carb backloading. Själv kommer jag nog upp i 150 g KH ibland, men inte alltid. Eventuellt får jag se till att få i mig det så att jag inte slösar dyrbart protein. Å andra sidan är jag inte sällan i mild ketos p.g.a. kaloriunderskott plus periodisk fasta. Ställer hjärnan om så snabbt eller krävs ketoadaptering? Sidenote: ytterligare en studie har visat på produktion av TMAO med resistent stärkelse. Den du hänvisade till tidigare var den enda, men nu har det alltså upprepats.
  4. Får veganer mer cancer?

    Så minst 90-95% av glukoset kommer via GNG från protein? Låt säga att man nollar kolhydrater, hur många "extra" gram protein behöver man utöver RDI? Skulle vara intressant att räkna på.
  5. Får veganer mer cancer?

    Sorry, jag var inte medveten om det. Ska inte upprepas. Men kolla den här länken, inte lika långt som de andra, men samma fakta som jag också sammanfattade i inlägget: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4663603/ During glycolysis citric acid is converted to acetyl-CoA, malonyl-CoA and palmitate, the first fatty acid synthesized (Figure 1). Other fatty acids are then produced through different mechanisms, e.g., stearic acid by elongation of palmitic acid, palmitoleic acid and oleic acid by desaturation of palmitic and stearic acid respectively. Palmitinsyra, vidare stearinsyra, alltså de två dominerande fettsyrorna i t.ex. smör. Vidare oleinsyra (enkelomättat), den dominerande fettsyran i talg.
  6. Får veganer mer cancer?

    Och vilka mättade fettsyror menar du att den mänskliga kroppen producerar? På vilket sätt skiljer de sig från fetter i andra däggdjur?
  7. Får veganer mer cancer?

    Jag har visat att kroppen tillverkar fett som är fullständigt identiskt rent kemiskt med animaliskt fett. På vilket sätt skiljer sig detta fett rent kemiskt från talg eller späck? Vilka skillnader har du hittat mellan fett tillverkat via lipogenesis i människor och i andra däggdjur?
  8. Får veganer mer cancer?

    Exakt vad syftar du på, som inte finns i vegetabiliska växtoljor? Och som behövs för att tillverka kolesterol? Kolesterol syntetiseras från Acetyl CoA, som fås både när man bryter både kolhydrater och fett, ja t.o.m. protein eller alkohol. http://www.cholesterol-and-health.com/Synthesis-Of-Cholesterol.html Har du några bevis för dina påståenden om oxidativ stress? Här är några artiklar som visar på motsatsen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20815907 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21414232 Vegansk diet minskar oxidativ stress, insulin http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-5491.2010.03209.x/full Vegetarian diet improves insulin resistance and oxidative stress markers more than conventional diet in subjects with Type 2 diabetes https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3349038/ Long-term vegetarians have low oxidative stress, body fat, and cholesterol levels
  9. Jag har försökt faktiskt, inget som jag gör om. Det gick till slut att lösa upp det mesta av gelatinet efter mycket om och men, men det smakade inte alls gott. Vill man ha vattenlösligt och smakfritt så får man köpa kollagen, det går bra i kaffe, men mycket dyrare förstås. Gelatin använder jag när jag lagar soppor eller grytor, låt gelatinet stå en stund i vatten, sen i med vattnet i grytan eller soppan. Du kommer inte att märka att det är där, förutom när du tar ut soppan eller grytan ur kylen och det är gelé Men när man värmer på det igen så är konsistensen normal.
  10. Får veganer mer cancer?

    Nja, vad tänker du att den mänskliga kroppen tillverkar för typ av fett av triglyceriderna? Vegetabiliskt fett? Olivolja? Rapsolja? Nej, vi människor skiljer oss inte från andra djur, det fett vi tillverkar är till största del mättat, även om det kan vara mindre mängder enkelomättat fett också. https://www.diapedia.org/metabolism-insulin-and-other-hormones/5105592814/fatty-acid-oxidation-and-synthesis https://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_synthesis Palmitinsyra är det som tillverkas i fettsyrasyntesen, dvs. den fettsyra som smör till största delen består av. Men processen kan även fortsätta och göra stearinsyra, som är den näst största ingrediensen i smör, eller andra fettsyror vid behov. Din kropp kan alltså göra fett, som till stor del liknar smör, av kolhydrater. Det är ett animaliskt fett, liknar det fett som förekommer på andra däggdjur. Det är därför mättat fett inte tillhör de essentiella fettsyrorna, kroppen kan tillverka det själv. De essentiella fettsyrorna är dem som kroppen inte kan göra, utan måste ätas, och de är fleromättade, omega-3 och omega-6. Det finns inga essentiella kolhydrater, och det finns inga essentiella mättade fetter. https://www.livestrong.com/article/47612-recommended-daily-intake-fat-grams/ The body produces all the saturated fat it needs and thus does not need to consume it from outside sources. http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/08/Fett-av-bra-kvalitet-och-i-ratt-mangd-ar-viktigt-i-halsosam-kost/?id=14963 Mättade fettsyror klarar kroppens egen metabolism genom »de novo lipogenes« själv att producera för lagring av energi och uppbyggnad av cellmembran. https://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/saturated-fat-body-good/ FREE OF FEARSaturated fats play essential structural roles in the body, and specific saturated fatty acids have specific benefits to energy metabolism, immunity, intestinal health and metabolic health. There is insufficient evidence to claim that we require some specific amount of saturated fat in our diets every day, so it makes little sense to make dietary decisions based on the fear that we are not getting enough saturated fat. Conversely, because saturated fats play so many beneficial roles, and because our bodies will contain large amounts of saturated fat whether we embrace it in our diets or choose to avoid it, it makes little sense to make dietary decisions based on the fear that we are eating too much saturated fat. Instead, we should dispense with these fears altogether and look toward the menu of traditional fats, seeing a wide array of tools before us to meet our individual needs and priorities. Dessutom har vi den aspekten att mikrobiomet producerar kortare mättade fettsyror, som t.ex. smörsyra, när det får tillräckligt med fibrer. Så där får veganerna i sig även smörsyra.
  11. Får veganer mer cancer?

    De novo lipogenesis https://examine.com/nutrition/how-are-carbohydrates-converted-into-fat-deposits/ Vill de ha mer mättat fett kan de ju alltid äta kokosolja. Röd palmolja är riktigt bra också, mycket fettlösliga vitaminer: https://www.thehealthyhomeeconomist.com/red-palm-oil-healthy-fat-that-rivals-coconut-oil/ Därmed inte sagt att de kan klara sig utan tillskott, det tror jag inte är möjligt. K2 kan man få via tarmbakterierna, men det förutsätter att du har de rätta bakterierna på plats, så det är rysk roulette. Men B12 är väl omöjligt utan tillskott?
  12. I bästa fall kan hälften av stärkelsen i ris bli resistent: https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2015/march/new-low-calorie-rice-could-help-cut-rising-obesity-rates.html När det gäller vitt bröd kan man minska glycaemic response med 40% https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17426743 I pasta kan man minska blodsockerhöjning med 50% http://www.bbc.com/news/magazine-29629761
  13. Får veganer mer cancer?

    Den där länken är bara kritik av veganpropagandan i "The China Study" som hävdar att animaliskt protein är livsfarligt. Det står ingenting om att vegansk kosthållning skulle vara farlig. Tro mig, jag vill inte heller se ut som en vegan, och det är bara de själva som ens kan få för sig att tro att den kosten är optimal. Men jag ser fortfarande inga bevis för att det skulle vara farligt. Vem vinner i så fall på denna världsomspännande och onda konspiration som gör allt för att dölja hur vegankost dödar och handikappar små barn? Vem betalar alla hundratusentals forskare för att hålla tyst om sanningen? Grönsaksindustrin? Märk väl att de allra flesta vegangurus förbjuder socker och raffinerade spannmål, så sockerindustrin kan det inte vara. Kroppen kan själv tillverka animaliskt mättat fett, så varför måste man nödvändigtvis äta det?
  14. Får veganer mer cancer?

    Var är då den forskningen, kan du hänvisa till den? Jag tror att det mycket väl kan vara så, men var är bevisen? Sen varför visar större delen av forskningen på lägre mortalitet för veganer? Hur farligt kan det då vara?
  15. Får veganer mer cancer?

    Sannerligen en bekväm tillvaro, så fort forskning inte överensstämmer med ens egna förutfattade meningar så avfärdar man det som konspirationer, mörkläggningar, köpta experter och idioter. Frågan är då hur många på lågkolhydratssidan som är köpta, avlönade av kött- och fettindustrin? Hur ofta lågkolhydratsbloggare mörkar studier som inte passar dem? Hur många fundamentalister och nyttiga idioter som finns där? Att slunga ut grundlösa anklagelser gör ingen sanning. Att upprepa lögner om och om igen gör heller ingen sanning.