RobertAnd

Medlem
  • Innehållsantal

    514
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

RobertAnd vann senast 9 December 2017

RobertAnd hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

935 Enastående

Om RobertAnd

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

787 profilvisningar
  1. På samma sätt har de använt dåligt socker i musstudien ovan om "socker". De använde HFCS som alla vet är dåligt. Hade man använt ekologiskt rårörsocker eller honung hade resultatet kunnat blivit annorlunda. Den dominerande fettsyran i palmolja är palmitinsyra, vilket också är den dominerande fettsyran i smör.
  2. Även fett ökar tillväxt av cancer i möss, speciellt mättat fett. Det ger mer metastaser, alltså spridning av cancern. https://www.worldwidecancerresearch.org/news/ground-breaking-evidence-cancer-spread-increased-high-fat-diet-researchers-discover-new-cancer-spreading-protein/
  3. Även det där är individuellt, det beror mycket på ens metabola hälsa. Bra metabol hälsa innebär att man har bra metabol flexibilitet, kan lätt och snabbt byta mellan olika bränslen. Vältränade individer är speciellt duktiga på det. De kan ta avsteg och ändå vara i ketos inom en dag. Jag märker nu när jag tränar att jag kan äta hur mycket kolhydrater jag vill och ändå med lätthet fasta nästa dag. Förr var det inte så, jag hade svårare att fasta om jag ätit kolhydrater dagen innan, sannolikt hade jag sämre metabol flexibilitet.
  4. Det där verkar vara individuellt, för en del är det bra att fuska då och då. Rent generellt finns det studier som visar att en restriktiv diet, alltså "allt eller inget" mentalitet leder till sämre resultat än de som unnar sig att fuska då och då. Du kan undersöka studier på "rigid dieting" vs "flexible dieting". Psykologiskt känner en del att om de "syndar" eller "fuskar" så är allt förstört ändå och ger upp och går tillbaks till skräpmaten. Medans de som ser det som en del av dieten att ta ett avsteg då och då, bara kan fortsätta med sin hälsosamma kost efter avsteget i lugn och ro. Själv tog jag en fika igår med en mycket god kola/nötpaj och en kopp varm choklad, och sen pizza, vin och lösgodis på kvällen. En väldigt trevlig kväll faktiskt som höjde humöret. Men idag fastar jag på förmiddagen, för att sedan gå tillbaka till min normala kost fokuserad på viktnedgång. Men som Erik påpekade, är det en fråga om beroende så kan det vara problematiskt. T.ex. så bör en alkoholist avstå helt, och flera upplever samma sak med beroende inom kosten.
  5. Det bästa sättet är visst att frysa in sitt eget bajs innan påbörjad kur, och sedan transplantera det efter avslutat kur...?
  6. Jag stötte på den här artikeln i dag, som tar upp en studie som bekräftar det du säger. https://mobile.abc.net.au/news/2018-11-13/should-you-take-probiotics-when-youre-on-antibiotics/10491720?pfmredir=sm De som inte fick probiotikan återställde tarmfloran snabbare.
  7. Bra råd om att klara av en antibiotikakur: http://vegetablepharm.blogspot.com/2014/07/chris-kresser-on-antibiotic-use-and.html
  8. Jag hittade inte länkarna, men jag antar att det är den här studien? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4197030/ Low-Dose Aspartame Consumption Differentially Affects Gut Microbiota-Host Metabolic Interactions in the Diet-Induced Obese Rat Min åsikt är att det är nog bäst för alla att undvika aspartam, även om man inte eftersträvar ketos. Verkar inte vara en bra idé att manipulera mikrobiomet med människogjorda kemikalier.
  9. Bra och intressant podd! Jag tyckte det var speciellt intressant med aspartam och minskad produktion av smörsyra. Om du har mer att läsa om det kan du gärna länka.
  10. På tal om okända mekanismer och tarmfloran - här är en studie där man gav probiotika till T2D patienter i sex månader: https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)31351-7/fulltext En grupp fick placebo, den andra en "multistrain probiotic". De som fick probiotikan minskade bl.a. endotoxiner i blodet med 70%, blodsocker med 38%, insulinnivåer med 38%, insulinresistens med 64%, triglycerider med 48%, TNF-a med 67%, IL-6 med 67%, CRP med 53% (de tre senaste är inflammationsmarkörer). Detta helt utan någon viktnedgång. Jag tycker det tyder på att inflammation via tarmfloran är en stor del av orsaken till T2D.
  11. De verkar vara på gång med en studie, PREDICT, kanske det kan ge något svar. http://www.tim-spector.co.uk/predict/ Han testar själv sin glukosrespons på många olika saker. Bl.a. så får han inget "spike" av pasta, så det äter han mycket av. Han verkar ha ett bra pasta-biom. Jag såg också en studie där man jämförde vitt bröd med fullkornsbröd av surdeg. Det senare har betydligt lägre GI, men ändå var det 10 individer i studien som fick mindre blodsockertopp av det vita brödet än av fullkornsbrödet. De kunde förutsäga vilka som skulle reagera så med hjälp av tarmfloran. De hade en större andel av någon viss bakterie. Intressant, man undrar hur det hänger ihop.
  12. Hittade en kommentar av Tim på Twitter där någon frågade samma sak: Strangely it does ! Probably microbes in small intestine and saliva Citera Tweet mattymooners @mattymooners Svarar @timspector och @Trullo_LDN What determines an individual's glucose response? Presumably not microbiome because the spike occurs before the food gets that far?
  13. Vad tycker du om det här citatet från den ena översiktsstudien? "The type of fat appeared important, with diets high in saturated fatty acids favoring hepatic fat accumulation which was substantially lower with polyunsaturated fatty acids. The effect of dietary fructose on markers of NAFLD did not appear to be worse than that of glucose." Men jag håller helt med, det finns ingen riktig konsensus om vad som är "värst", den enda konsensus som finns är att om man överäter så kommer det att sätta sig fett på levern. Och det var precis det jag skrev från början, vad man än överäter så är det dåligt. Vissa hävdar naivt att fett omöjligt kan vara ett problem. Studier visar dock konsekvent att även fett, speciellt mättat fett, går rakt på levern i en situation där man överäter.
  14. Om du orkat läsa igenom översiktsartiklarna som jag hänvisade till så hade du sett att det finns flertalet sådana studier där man byter ut kolhydrater mot mättat fett, samma antal kalorier, och då ökar leverförfettningen. Jämför man mättat fett direkt mot socker, så är socker dåligt men mättat fett ännu värre. Informationen finns där lätt tillgänglig för alla att läsa. Men det finns inga studier där man orsakar typ 2 diabetes, varken med fruktos eller fett. En sådan studie skulle aldrig godkännas av etiska råd. Dessutom är det en process som tar många år, en sådan studie skulle kosta många miljarder dollar.
  15. En uppskattning bara, jag tänkte att i de västländer där lågkolhydratskost är populär kanske upp till 10% följer den. Men det är en försvinnande liten del av jordens befolkning i stort. Men det kanske finns någon riktig statistik?