RobertAnd

Medlem
  • Innehållsantal

    458
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

RobertAnd vann senast 9 December 2017

RobertAnd hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

877 Enastående

Om RobertAnd

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

491 profilvisningar
  1. RobertAnd

    Smothies förstör fibrer!

    Nej, det är nog individuellt. Alla är olika där, vilken mat som helst kan trigga någon att överäta. Men samma sak ger en annan person mättnad och minskar intag. Jo precis, det stämmer nog, man frigör sockret, det går snabbare ut i blodet. Men jag tror knappast att en smoothie på grönkål och ingefära ger en massa blodsocker ändå? Det borde väl vara OK?
  2. RobertAnd

    Smothies förstör fibrer!

    Det är ingen idé att jämföra äpplen och päron, det Lustig uttalar sig om är nog de fruktsmoothies som finns att köpa i USA, inte smoothies på grönkål och ingefära. Att svepa i sig ett flertal söta frukter är inte det samma som att dricka grönsakssmoothies. Jag tycker själv att det ligger något i det att äta hela frukter är självreglerande, man tuggar, blir nöjd med en-två st. Men en smoothie med massa söta frukter så kan det slinka ner betydligt mer. Sen bör man hålla i åtanke att det här är Lustigs personliga teorier, att nyttan med de olösliga fibrerna förstörs av smoothies, det är inget som är bevisat i studier.
  3. RobertAnd

    Antibiotika till barn

    Det var bra att det inte behövdes, kroppen kan ofta ta hand om infektioner utan antibiotika med lite tålamod. Jag har lyckats gå igenom två öroninflammationer och en halsfluss utan antibiotika. Men ibland börjar kroppen förlora kampen, och då är man tvungen att ta det. Här är en guide hur man kan hålla mikrobiomet i någorlunda form om man måste ta antibiotika: https://chriskresser.com/what-to-do-if-you-need-to-take-antibiotics/
  4. RobertAnd

    Socker- det finns de som tänker annorlunda

    Det finns en del exempel: Kitavan - 69% KH, Okinawan 85% KH, Tukisenta 90 % KH. Jägar/samlarfolk brukar ligga lägre dock, runt 30-40% KH, och det är där jag själv brukar ligga också. Men intressant är att de värderar honung mycket högt. Hadzafolket är det mest studerade kvarvarande jägar-samlarfolket, och totalt utgör honung 15% av deras kaloriintag. Men periodiskt äter framförallt män betydligt mer än så, upp till 30 % av kaloriintag. Excellent metabol hälsa, inget metabolt syndrom. https://chriskresser.com/do-carbs-kill-your-brain/ For example, the Hadza of north-central Tanzania and the Kuna of Panama obtain a high percentage of their total calories from foods that are high in natural sugars, such as fruit, starchy tubers and honey, yet they are remarkably lean, fit and free of modern disease. (6, 7) Other examples include the Kitava in the Pacific Islands, Tukisenta in the Papa New Guinea Highlands, and the Okinawans in Japan. The Kitavan diet is 69% carb, with a high reliance on starchy tubers such as yams, and sugary tropical fruits such as banana and papaya. (8) The Okinawan diet is even more carb-heavy at 85% carbohydrate, mostly from sweet potato. (9) Finally, the Tukisenta diet is astonishingly high in carbohydrate at over 90%. (10) All of these cultures are fit and lean with practically non-existent rates of neurological disorders and other modern chronic disease. (11)%
  5. RobertAnd

    Socker- det finns de som tänker annorlunda

    Det verkar väl som han menar socker i form av glukos och stärkelse, inte sukros? I sånt fall är det ju väl känt att många hälsosamma folkslag ätit 75% kolhydrater (eller mer) utan metabola problem, det är inget nytt.
  6. RobertAnd

    Effies erfarenheter

    Ville bara tipsa om en delikat kall rödbetssoppa som jag prövade, görs på kefir och är mycket uppfriskande en varm dag. Tar ca 10 min att svänga ihop. Vi hade lite mer ägg i, och hade ingen potatis på sidan. Lågt på KH alltså. https://kultursmakarna.se/2016/02/15/saltibarsciai-kall-rodbetssoppa/
  7. Confirmation bias. Det är i större utsträckning de som mår bra i ketos som uttalar sig i diverse ketogena forum. De som mår dåligt och bara blir hungriga av ketos går vidare till något annat och skriver inte om sina upplevelser på sådana forum.
  8. Oavsett vad man kan teoretiskt hypotisera om vad som borde eller inte borde hända så talar verkligheten sitt klara språk, det fungerar med lågfettskost. Se t.ex. nyaste NuSI studien av Christopher Gardner. Jag har själv provat, och jag vet att hunger elimineras. Jag har heller inga problem att gå väldigt länge mellan måltiderna. Då inkluderar jag en del frukt, kanske 1-2 frukter dagligen. Jag tror knappast att jag är medicinskt mirakel eller undantag, för jag vet att det finns många andra som får mycket bra resultat av lågfettskost.
  9. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Tvärtom skulle jag säga, det stora "nya" inom forskningen är mikrobiomet. En otrolig mängd ny forskning som tittar på mikrobiomets koppling till alla möjliga sjukdomar. Och inom den forskningen är fiber kung, probiotika drottning. Här är en färsk studie om hur högfiber diet förbättrar typ-2 diabetes: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29590046 Gut bacteria selectively promoted by dietary fibers alleviate type 2 diabetes. En färsk review artikel om fiber: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872693/ A recent meta-analysis with more than 15,000 participants concluded that an increase in cereal fiber intake of 10 g/day decreased the risk of developing T2DM by 25% independent of BMI. Acute reduction of subjective appetite rating and acute energy intake was reported after intake of pectins (mean dose 14.2 g/day and 4.8 g/day, respectively) and β-glucans (mean dose 6.2 g/day and 5.8 g/day, respectively) compared to the control food The viscous fiber psyllium has been reported to lower postprandial glucose concentrations and improve insulin sensitivity in healthy, obese and T2DM individuals. This positive effect on postprandial glycemia was reported in intervention studies ranging from 6 weeks to 6 months with doses of 10–14 g psyllium per day [103]. A meta-analysis of 4 studies (duration 2 to 24 weeks) in T2DM individuals showed that psyllium intake decreased fasting glucose concentration by 37 mg/dL and reduced HbA1c (−10.6 mmol/mol) compared to placebo [104]. Similar, 6-week supplementation of 10 g/d natural partly hydrolyzed guar gum reduced fasting glucose and insulin concentration in healthy men [105] and HbA1c concentration in T2DM patients
  10. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Här har vi en mycket intressant artikel angående musstudier och "high-fat diet": https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12986-018-0243-5 Det visar sig att endast 19% av studierna de analyserat har en relevant låg-fett kontrolldiet. Men i de flesta fallen består kontrolldieten i stället av relativt oprocessade spannmål med gott om fiber som skapar bra effekter i mössens tarmflora. När man sedan jämför det med en fiberfri ultraraffinerad "high-fat diet" som förstör tarmfloran så är det inte så konstigt att man ser dåliga effekter. Och så beskylls high fat diet, fast man inte vetenskapligt kan veta om fettet var problemet, eller graden av raffinering, eller mer sannolikt frånvaron av fibrer och negativ påverkan på tarmfloran.
  11. Själv har jag provat att äta ultra-lågfett högkolhydrat med samma resultat, spärrfunktion. Kan knappt äta över 1000 kcal ens. Problemet med kostråden var kanske att de låg för högt på fett, du vill ner under 10%. Men jag har även ätit enligt kostråden och legat på 30% fett och varit konstant sprängmätt, kommer knappt över 1500 kcal då. Men då har jag ätit högre protein, runt 30%, jag vet inte om det är enligt råden, förmodligen för mycket kött. Det finns många sätt att uppnå det där tillståndet att man alltid är mätt och lägger sig naturligt på ett mycket lägre kaloriintag.
  12. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Det beräknas att en svensk äter ca 1 kg insekter per år utan att veta om det: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-insekter-ater-vi-varje-ar Veganer, som äter mer grönsaker än gemene man, kanske får i sig ännu mer...
  13. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Nej, jag har inte heller sett det. Men det är klart att om man ser det i en studie, så kan resultatet kanske vara mer relevant? Men likväl är det mycket som skiljer. Börjar vi blanda in kost t.ex. så är många processer inblandade. Det går inte att modifiera allt. Intressant artikel om problemen med möss: https://www.theguardian.com/science/2015/mar/20/mice-clinical-trials-human-disease
  14. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Något för veganerna att prova på kanske , B12 problemet löst! Men det får inte vara djurbajs bara, det är inte veganskt.
  15. RobertAnd

    Försämras hjärnan av mättat fett?

    Många stora skillnader alltså. Därmed också tveksamheten i att hänvisa till djurstudier. Intressant för att skapa hypoteser, men knappast mer än så. En annan grej som inte passar våra smaklökar är ju att möss är koprofager , vilket är mer ovanligt hos människor...