jrv

Medlem
  • Innehållsantal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

jrv vann senast 23 September 2016

jrv hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

67 Utmärkt

Om jrv

  • Rank

  • Födelsedag 1991-12-05

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Umgås med min härliga familj (sambo och 3 bonusbarn), hälsa och välmående, läsa, vara ute i naturen, mat, musik m.m.
  1. Ätit strikt LCHF i runt 5-6 år. Mår toppen av det, blev av med krånglig mage och sockerberoende så det har höjt min livskvalitet otroligt mycket! Vill aldrig börja äta som innan igen. Dock är det en nackdel som funnits där sen start, men aldrig varit så störande som nu. Jag har till och från fått så kallad keto rash. Utslag på nacke och övre rygg som kliar. Dock har det alltid bara hållit i sig någon vecka och kommit väldigt sällan. Har aldrig behövt undra varför det kommer eller hur jag blir av med det eftersom det inte varit så illa. Men sen i höstas har det verkligen blivit illa. Det kommer tillbaka hela tiden, flera ggr i månaden, och håller i sig (och blir värre för varje dag, en gång var det nästan hela ryggen och upp i hårbotten) tills jag bryter min strikta LCHF-kost (och ketos?) med en sockerbomb. Då försvinner utslagen sakta men säkert men kommer tillbaka efter att jag varit strikt ett par veckor. Har provat mig fram och det enda hittills som funkar för att det ska försvinna är en stor portion glass, typ Ben n Jerrys. Fruktsallad, smoothie, yoghurt, frön, nötter och andra lite "nyttigare" kolhydratshöjare har inte funkat. Gör jag ingenting håller det i sig, längsta jag väntade var ett par månader och då vart det riktigt, riktigt illa. Min teori först var att anledningen till att det blivit värre nu är för att jag inte drack alkohol på flera månader där i höstas/vintras, och att alkoholen jag förut drack på helgerna regelbundet tog mig ur ketos och därför fick jag inte utslagen lika ofta för att jag aldrig stannade i ketos. Men de senaste månaderna har jag druckit vin och ibland t o m cider på helgerna och utslagen har ändå kommit lika ofta. Jag har som sagt provat mycket och det enda som alltid funkat är att äta en Ben n Jerrys samma dag som utslagen börjar komma, då bryter de aldrig ut men kommer tillbaka efter ett par veckor. Att höja kolhydratintaget för att inte hamna i ketos alls genom att lägga till "bra" kolhydrater i kosten är inget alternativ för min mage klarar väldigt lite så jag behöver vara så strikt jag kan för magens skull. Någon som kan göra mig klokare på detta? Vad tror ni, varför har utslagen plötsligt blivit så mycket värre? Är det en okej lösning att äta en BJ 1-2 ggr i månaden för att hålla utslagen borta...? Och hur tusan äter man EN Ben n Jerrys utan att väcka sockermonstret till liv...? Tips på annat än fruktsallad som jag kan testa som är bättre än en glassbomb?
  2. Vad tror ni om utrensningsteorin kring utslagen när man hamnar i ketos? Se länk: http://martinajohansson.se/keto-rash-utslag-fran-ketos/ Detta fastnade jag för i inlägget jag länkar till ovan: Det är vanligare än man tror med ketosutslag Många drabbas av röda plitor, finnar och utslag på kroppen när de äter strikt LCHF och är i ketos. Det gör att motivationen till att fortsätta sjunker, och man börjar lägga till kolhydrater. Då försvinner besvären, och kopplas därför till något negativt, som att man ”inte tål LCHF” eller liknande. Varför får man utslag av ketos (strikt LCHF)? Först får man fråga sig vad ketos (eller strikt LCHF) gör med kroppen. Ketos, eller fettdrift, ökar metyleringen i kroppen. En epigenetisk process som tillverkar glutation, kroppens starkaste antioxidant. Strikt LCHF är detox, rätt och slätt. När man förbränner sitt kroppsfett börjar en avancerad avgiftning där alla inlagrade gifter vädras ut. Om man har svårt för att metylera, till exempel på grund av en mutation på genen som styr den processen (MTHFR) kan man få problem. Likaså om man har en slö lever och galla, eller om kroppen redan hanterar massa restprodukter (hormonella preventivmedel, kopparspiral, alkohol, värktabletter och andra droger). ​Jag har ju som sagt aldrig lidit av de här utslagen innan då de bara varit i nacken, varat i någon vecka och bara kommit några gånger om året. Denna gång är det ju värre på alla sätt. Det är aggressivare, mer och har hållit i sig i en månad. Om det handlar om en form av utrensning/avgiftning pga så kanske det är värre denna gång till skillnad från tidigare på grund av att jag förutom att äta strikt även slutat med p-piller och inte druckit någon alkohol (kroppen hantera restprodukterna av hormonella preventivmedel samt alkohol). Plus att jag börjat träna mer än innan vilket också kanske bidrar till processen? Vad tror ni om det? Och vad ska jag göra? Fortsätta och stå ut? Kommer det gå över när utrensningen är "klar" om det är det som det handlar om?
  3. Jag äter gul paprika nästan varje dag, borde få i mig extra C-vitamin där tänker jag?
  4. Under de 5-6 år jag ätit LCHF har jag mått bättre än någonsin. Har däremot haft så kallade "keto rash" som kommit och gått, varat i ca 1-2 veckor. Det har inte stört mig så mycket, fördelarna väger över. Jag har läst att många andra har samma besvär som de upplever kommer när de är i ketos och äter strikt och försvinner när de fuskar eller ökar mängden kolhydrater per dag. Nu har jag i över en månads tid haft dessa utslag. Tidigare kom de bara i nacken men den här gången har de spritt sig ner över övre ryggen, upp i hårbotten, bakom öronen, ner mot halsen... Och de har som sagt hållit i sig i över en månad vilket inte hänt tidigare. Det kliar mer och ser värre ut. Har funderat över vad jag gjort annorlunda sista tiden och kommit fram till detta: Har ätit p-piller i 10 år. Slutade för 1,5 månad sen. I samma veva kom utslagen. Slutade även med alkohol för 1,5 månad sen. Försöker bli gravid nu så därav detta. Så utslagen kom i samband med det och har hållit i sig sen dess. Sen februari har jag inte heller "fuskat" med kosten utan ätit strikt utan några avsteg. Tidigare hade jag mina "fuskar"-dagar med ett par månaders mellanrum. Ibland oftare. Åt däremellan strikt. Men nu har jag alltså ätit strikt en längre period. ​Har även börjat träna mer än tidigare. 4 pass i veckan. Jag tänker att kanske var det mina "fuskar"-dagar och att jag drack vin i stort sett varje helg som gjorde att jag aldrig riktigt var eller åtminstone stannade i ketos innan men att jag nu när jag är strikt och dessutom inte dricker någon alkohol faktiskt stannat i ketos och att utslagen därför också stannat? Vad tror ni?
  5. jrv

    Eksem i nacken

    God morgon på er! Måste fråga om det är någon av er som har erfarenhet av att få eksem i nacken sen ni började med LCHF? Jag har ätit LCHF i ca 6 år och har under de här åren till och från fått eksem i nacken. De går upp lite i hårbotten i bakhuvudet och åt sidorna, typ bakom öronen, också. Har aldrig kunnat koppla det till något speciellt jag äter, någon speciell produkt jag använder eller årstid. Det kommer och går. Brukar vara i någon vecka sen försvinner det. Eksemen är som röda utslag, inga blåsor och inte torrt, och kliar som bara den. Har inte mjäll och är inte allergisk mot något. Har läst på ett annat LCHF-forum att det är många som upplever samma besvär. De har däremot kunnat koppla det till vad de äter. Om de äter mer eller mindre strikt, mer eller mindre ägg, mer eller mindre mjölkprodukter. Men det kan inte jag. Jag äter likadant hela tiden och eksemen kommer bara ibland, med några månaders mellanrum. Då har jag aldrig ändrat något i kosten. Någon som har en susning om vad det här kan vara? Har eksemen just nu och den här gången har det hållit i sig i snart två veckor. Blir lite smått tokig
  6. Har förstått att Magnesium är bra för mycket, min stora fråga är om det är nödvändigt att ta tillskott om jag inte har några besvär kopplade till magnesiumbrist. Det enda tecknet på brist jag kan identifiera mig med är väl stress/ångest men det kan ju bero på mycket och inte nödvändigtvis just på magnesiumbrist.
  7. Något jag märkt är att kokosgrädden i tetrapacken har försvunnit från hyllorna i alla mataffärer! Någon som vet varför? Varit så i några veckor nu.
  8. God morgon! Här kommer en till fråga om kosttillskott under graviditet... Som ni märker har jag snöat in mig på detta och ju mer man googlar desto mer underlag för varför det ena och det andra är bra och till och med VIKTIGT under graviditet hittar man... Men jag behöver uppenbarligen hjälp att bena ut vad som verkligen är det. Klart man hittar det man googlar på. Googlar man ett kosttillskott samman med ordet graviditet kommer ju just de sidorna upp som rekommenderar detta. Denna fråga gäller Magnesium. Kostdoktorn rekommenderar ju Magnesium om man har problem med vadkramper, restless legs, krypningar i benen. Detta har jag inte. Men eftersom jag googlat på magnesium och graviditet har jag ju fått läsa en del om att det är extra viktigt för gravida. Sammanfattningsvis detta: "Tidigare fick vi i oss dagsbehovet av magnesium genom vår vanliga kost. På senare år har försurningen av våra marker och våra förändrade kostvanor minskat intaget drastiskt - med ökad risk för ohälsa som följd. Eftersom magnesium spelar en viktig roll vid all vävnadstillväxt är ämnet extra viktigt för gravida kvinnor. Gravida behöver mer magnesium och magnesiumbehovet kan inte alltid tillfredsställas genom kostintaget. Rekommenderat dagligt intag för gravida: 450 mg." När jag läser symtomen för magnesiumbrist (t ex. sömnbesvär, darrningar, ljuskänslighet, domningar, förvirring, koncentrationssvårigheter, kramper m.m.) så känner jag inte att detta stämmer in på mig. Samtidigt får jag nog inte i mig så mycket magnesium som man ska då det inte verkar finnas så mycket i livsmedel jag äter till vardags. Säkraste källan tycks vara nötter och det äter jag inte varje dag. Mina tankegångar går: Gravid behöver mer magnesium, extra viktigt för gravida, RDI för gravida är 450 mg, jag får nog inte i mig så mycket magnesium från kosten, men jag har inga besvär som indikerar på brist. Ska jag ändå ta magnesium under graviditeten eller ska jag endast börja ta det OM jag under graviditeten får besvär som indikerar på brist?
  9. Hej! Innan jag började äta LCHF hade jag extremt mycket problem med magen. Alla problem försvann när jag började äta LCHF och sen dess har magen varit mestadels lugn och glad på alla sätt (så länge jag hållit mig till LCHF, minsta avsteg och magen säger ifrån). Nu planerar jag att bli gravid och har fått mycket kött på benen genom sidan perfekthalsa.se som skriver väldigt bra och påläst om kosttillskott av hög kvalite som är bra under graviditet. De som känns självklara för mig har jag köpt, Omega 3 och D-vitamin. Men han rekommenderar väldigt starkt probiotika vilket inte känns lika självklart. Min mage har ju varit kaos men mår idag så bra. Behövs det verkligen. Han skriver t ex: En studie, publicerad i British Journal of Nutrition, visar att tillskott av probiotika (vänliga tarmbakterier) under graviditeten minskar risken för att utveckla atopiskt eksem, även kallat böjveckseksem eller barneksem, hos barnet. Forskaren Katja Doege med kollegor från universitetssjukhuset i Hamburg har i en metaanalys med sju stycken randomiserade, dubbelblind, placebo-studier, funnit att kvinnor som intagit tillskott av olika former av lactobacillus under graviditeten får barn som har signifikant färre fall av atopiskt eksem under perioden två till sju års ålder. Resultatet är inte förvånande då tarmfloran både före, under och efter graviditeten, dvs under hela livet (och givetvis både för män och kvinnor) är avgörande för en god hälsa. Tillskott av tarmbakterier ingår som ett av mina viktigaste hälsotips. Har även läst detta, angående tillskott av probiotika i samband med graviditet och vikten av detta för barnet: Probiotics are critical, especially during pregnancy. During the birth process, babies culture their beneficial gut bacteria from what the receive from mom when passing through the birth canal and from nursing in the months afterward. Unfortunately, this process doesn’t happen in the same way with cesarean deliveries, but research is finding ways to help facilitate this process. Quality probiotics (I take these) help ensure that baby will get a good dose of beneficial bacteria during a normal vaginal delivery, which can reduce risk of ear infection and illness in the first few years. Good gut health also has a tremendous impact on lifelong health, and this is one of the most important things you can do for your baby’s health. Probiotics also help mom avoid illness and constipation during pregnancy, and might reduce the risk of Group B strep. Since baby’s gut bacteria continues to culture during the nursing time, it is good for mom to continue to take probiotics during this time as well. Så min fråga till er är - Vad tror ni? Är det viktigt med tillskott av probiotika under graviditeten för att främja barnets bakteriekultur och hälsa i övrigt? Med tanke på min mages hälsa innan / efter LCHF så skulle jag idag säga att min mage mår bra och inte behöver tillskott. Jag har inga större besvär mer än nervösmage då och då Men kan det ändå finnas anledning att ta probiotika för barnets skull?
  10. Har skrivit några inlägg om LCHF och graviditet då jag förhoppningsvis har en graviditet att se fram mot nu till hösten. Har verkligen fått massa bra respons från er som jag är supertacksam för. Önskar nu lite respons kring denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott-ger-okad-risk-for-allergi/ Jag har börjat ta Omega 3-tillskott (en variant rekommenderad för gravida, Pharbio Omega 3 Forte) då jag inte äter fisk regelbundet, kanske någon gång i månaden bara. Sammantaget har jag fått intrycket när jag läst runt att Omega 3 är viktigt för fostret och behovet större under graviditet. Men så kom jag över denna artikel som menar att tillskott av Omega 3 under graviditeten ger ökad risk för allergi hos barnet. På Kostdoktorns sida om Omega 3 verkar det som att en del studier visar på motsatsen - "En genomgång av alla studier på området visar exempelvis att tillskott av omega 3 till mamman under graviditet verkar ge minskad tendens till allergiska besvär av olika slag, bland annat eksem, hos barnet." Vad ska man tro på?
  11. Ja jag har börjat förstå det. Känns skönt. Mina älskade ägg! Tack snälla!
  12. Sant! Låter jobbigt men fint att det blev bra ändå! Tack för ditt inlägg
  13. Haha ja jag får nog göra det
  14. Tack för svaret. Absolut! Det är verkligen sant, istället för att haka upp mig på detta kanske jag kan se det positiva i att jag t ex. inte kommer stoppa i mig en massa socker under graviditeten.