Borje

Medlem
  • Innehållsantal

    280
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Borje vann senast 27 September

Borje hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 044 Enastående

Om Borje

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Location
    Västra Götaland

Senaste besökare till profilen

719 profilvisningar
  1. Kjell har naturligtvis rätt. Kroppen kan ställa om till att låta levern tillverka glukos ("blodsocker") av fett och protein när det är brist på kolhydrater. En utförligare beskrivning av detta fenomen hittar vi här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/behover-hjarnan-kolhydrater Det finns ingenting i människans metabolism (ämnesomsättning) som är enkelt. När vi kommer ner till den enskilda cellens ämnesomsättning blir det riktigt intressant😉
  2. Svar: Nej. Fett bryts ner till fettsyror och protein bryts ner till aminosyror i magen och tarmarna. Läs mer här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/fett#what-is-fat https://www.dietdoctor.com/se/lchf/protein-och-lchf
  3. Kostfonden har ju faktiskt undersökt vilka högkvalitativa studier som har gjorts på LCHF och typ2-diabetes. Flera har visat goda resultat, men de har varit små och ingen har varit längre än ett år. Kostfonden har därför hjälpt till att starta en stor studie som ska undersöka effekten av (relativt) strikt LCHF på typ2-diabetes i jämförelse med en diet med kalorirestriktion.
  4. Såvitt jag vet finns det bara en vetenskaplig studie på LCHF-kost som har pågått längre än två år. Det är Virta Health-studien, som ska pågå i fem år och nu har data från tre år, men dessa är ännu inte publicerade i en vetenskaplig tidskrift. Det kan ta några månader, med peer review etc. Resultaten efter två år finns att läsa som artiklar på olika håll. Artiklarna i DD har länkar till tidskriftsartiklarna. Sedan finns det naturligtvis diverse kohort-studier med lång uppföljningstid som påstår sig jämföra "lågkolhydratkost" med andra ätmönster genom att deltagarna fyller i frågeformulär med med listor på olika matvaror och sedan delas in i deciler eller kvintiler efter hur mycket de påstår sig konsumera av den ena eller andra makronutrienten. Dessa studier publiceras i vetenskapliga tidskrifter men är totalt värdelösa. Styrkan i Virta Health-studien är att den har kunnat kontrollera hur väl deltagarna har följt den föreskrivna ketogena kosten och att det finns en kontrollgrupp med "normal behandling" som man kan jämföra med. Men det finns personer på Diet Doctor som har bättre överblick över forskningen än jag. Fråga t.ex. Bret Scher eller Anne Mullens!
  5. Det låter gott. Skulle du kunna skriva ett enkelt recept på ett exempel på soppa på fett, tomat och kryddor? Som starthjälp för en som inte är van att koka LCHF-soppa. Råvarorna har jag nog hemma, men i vilken ände ska man börja?
  6. Smoothies har jag aldrig gillat, så där håller jag med, men ska man också undvika att äta soppa, t.ex. https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-broccolisoppa-med-ostchips eller https://www.dietdoctor.com/se/recept/gulaschsoppa 🤔 Jag måste kanske tillägga att frågan är allvarligt menad, jag funderar på att börja äta mera soppa till lunch.
  7. Borje

    Havregrynsgröt

    Varför ska man äta dessa industriellt producerade/processade "livsmedel" när man kan äta RIKTIG MAT?
  8. I den korta instruktionsfilmen på sidan för råd om bra mat för äldre säger de faktiskt "Häll gärna på extra olja, smör eller sås". Man blir förvånad. Men de har kanske börjat läsa forskningrapporter på Livsmedelsverket?
  9. Det ser ut som om detta frökex, med smör på, uppfyller kriterierna för ketostatus enligt Martina Johansson, d.v.s. minst 80 E% fett. Om det sedan smakar gott också, så är det ju perfekt😋
  10. Borje

    Fasta 16:8

    Ja, definitivt. Jag slutade med 16:8 och började äta en stadig frukost när jag läst hennes "Den kompletta boken om ketogen kost". Martinas experiment med kontinuerlig blodsockermätning gör att jag kommer att kommer att fortsätta med tre måltider per dag åtminstone några månader. Fasta är utan tvivel effektivt för viktnedgång. Men om man inte vill gå ner i vikt och ändå befinna sig i ketos kanske det kan vara bättre att sänka "inflammationsnivån" genom regelbundna ketogena måltider🤔.
  11. Jag hittade Fabulous 98 % frökex i butiken i går och idag har jag provsmakat till en kopp té efter frukosten. Tyvärr blev jag besviken. Små, bruna, tunna kex (25x35 mm), men det är ok för mig, det passar med ett eller två till en kopp kaffe/té. Tyvärr tycker jag inte att de smakar gott, varken med smör, eller smör plus ost. För mig smakar de bränd pepparkaka, men smaken är ju olika, så det finns säkert andra som tycker om dem. Tyvärr tycker jag inte heller att de är lågkolhydratkex. Titta på makronäringsämnena! 42 gram protein per 100 gram kex och 17 g fett, det blir 43 respektive 38 energiprocent. Mer energi från protein än från fett. Alltså en typisk högproteinprodukt. Så kan vi kolla priset: 21:50 per förpackning, 307 kronor per kilo. Dyrast av alla frökex jag kollat. Om jag köper mer frökex/fröknäcke så skickar jag nog efter Zytomierskas knäckekex parmesan via nätet. (Tack, PiaB).
  12. Intressant reflektion. Några skulle säkert svara att människan/förmänniskan som jägare/samlare under några hundratusen år faktiskt åt en kost som i näringsinnehåll motsvarade strikt LCHF. Jordbruk och kolhydratrik kost har vi ju bara haft i cirka tiotusen år. Men jag tycker att vi kan komplicera diskussionen lite. De tidiga människorna var förmodligen mycket flexibla beträffande levnadssätt och matintag. De levde förmodligen i närheten av hav eller floder där det fanns god tillgång till fisk och skaldjur. Vissa tider på året fanns det fågelägg som man kunde plocka och äta råa. Vid andra tider var bär och frukter den föda som var lättast att komma åt. Jag tror helt enkelt att människan före jordbruket hade en stor metabol flexibilitet. När fisk eller ägg var lätta att få tag i befann sig människorna i ketos. När frukt och bär mognade, plockade människorna de lågt hängande frukterna och övergick till att bränna kolhydrater och lagra upp fett. När ingen mat fanns tillgänglig fick man fasta tills man hade letat upp något ätligt.
  13. Det verkar som om de har plockat bitar som passar utan att sätta sig in i vad de olika författarna egentligen anser om kost för viktminskning.
  14. Nu har jag köpt in Renée Voltaires Rawfoodkex och Katrin Zytomierskas Clean Eating Knäckekex Parmesan och provsmakat dem. Rawfoodkexet fanns i en vanlig ICA Kvantumbutik och parmesankexet beställde jag från ett nätapotek. Bägge smakade gott med en skiva smör som pålägg, men den förstnämnda har lite sötaktig smak, vilket är en smaksak om man gillar. Pris? Kilopriset för Rawfoodkexet är 382 kronor, för parmesankexet 240 kronor. Det verkar som om det skulle vara mycket lönsamt att ägna ett par timmar till att baka egna frökex😋 MEN jag har just läst Martina Johanssons nya bok om Keto och hon är skeptisk till frökex som del av en ketogen kost. Hon kallar frökex och nötter "icke-mat". 😒 Så det kommer väl att dröja innan jag, med hjälp av ev. intresserade gäster, har ätit upp paketen. Om man tittar på innehållsförteckningen finns det några intressanta detaljer. Först Rawfoodkexen: Näringsdeklaration /Näringsvärde per 100 g energi: 580,00 kcal fett: 46,00 g - varav mättat fett: 5,00 g kolhydrat: 3,00 g - varav sockerarter: 2,00 g fiber: 24,00 g salt: 1,40 g protein: 22,00 g Näringsdeklarationen är väl någorlunda OK, men innehållsförteckningen är inte så rolig: Bruna linfrön*, gyllene linfrön*. pumpafrön*, vita SESAMFRÖN*, lantbuljong*(havssalt, rismjöl*, morot*, lök*, palsternacka*, råsocker*, jästextrakt*(utan glutamat), solrosolja*, persilja*, gurkmeja*, vitlök*, svartpeppar*, libbsticka*), paprikapulver*, salt. *Ekologisk ingrediens "Lantbuljong" med rismjöl och socker? Zytomierskas Knäckekex: Näringsvärde per 100 g Energi 2353kJ/ 570kcal Fett 48g varav mättat 9g Kolhydrat 1,7g Varav sockerarter 1,7g Fiber 20g Protein 23g Salt 1,4 g Ingredienser: Linfrö, solrosfrön, ost (pastöriserad mjölk), salt, stabiliseringsmedel: kalciumklorid, konserveringsmedel: ägglysozym, färgämne: annattoextrakt), sesamfrö,pumpafrö,potatisfiber, psylliumfröskal, parmesanost 1,69% (pastöriserad mjölk, salt, löpe), salt. Slutsats av denna lusläsning av innehållsförteckningar och prislappar: Om jag ska fortsätta att äta frökex ska jag i första hand baka dem själv. Om de ska köpas kommer jag att välja Zytomierskas knäckekex, med utgångspunkt från både innehållsförteckning och pris. MEN när jag får tag i Fabulous Lågkolhydratknäcke ska jag förstås testa det!
  15. Borje

    Fasta 16:8

    Ursäkta att jag hakar på här, men hur är det med ister? Hur är upptagningen/omsättningen av det fettet i kroppen? Jag har börjat använda ister i stället för smör i matlagningen, men ännu inte i fettkaffet.