cdaven

Medlem
  • Innehållsantal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Inlägg postad av cdaven


  1. Jag är inne på linjen nu att jag behöver styrketräna mer för att öka mitt MAF-tempo vid löpning. Jag har läst i boken Primal Endurance (som är mycket positiv till Maffetone och MAF-träning) om att styrketräning kan ge större effekt/nytta än att långsamt hanka sig fram i MAF-tempo:

    Citat

    Especially if you are over thirty-five years old, you might seriously reconsider your longtime devotion to aerobic volume and instead transition into a program with more explosive strength and sprint workouts, fewer total hours, and more rest in general.

    Och:

    Citat

    Again, the sustained low-to-medium-intensity cardiovascular workouts that are your bread and butter provide an assortment of health benefits and disease protection, but they simply do not deliver a similar hormonal fountain-of-youth effect that brief, intense sessions do.

    Jag tänkte testa och utvärdera detta ett tag framöver, för att se om mitt MAF-tempo kan förbättras. Det är faktiskt långsammare nu än för två år sedan, då jag började med LCHF och MAF... ? Men det beror nog mest på att jag tränar för lite.

    • Gilla 3

  2. 15 timmar sedan, duchess sade:

    Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost.

    Min känsla baserat på vad du skriver är att du har lite för bråttom med viktminskningen, och kanske stressar kroppen? Glöm det där med "no pain, no gain", LCHF fungerar inte så.

    Titta igenom de här tipsen, från en förespråkare av LCHF och paleo: https://www.marksdailyapple.com/17-reasons-youre-not-losing-weight/

    • Gilla 2

  3. On 2018-05-08 at 18:34, Lasse-hatten sade:

    Pulsband är förbrukningsvaror, åtminstone Garmin. Jag är inne på mitt fjärde nu, varav två lagt av efter mellan 6 och 12 månader (det tredje glömde jag på ett hotellrum och det kan kanske inte Garmin lastas för). Då kan man få sådana konstiga värden, antingen jättehöga eller jättelåga, eller hoppande. 

    Dags att byta till Polar, hör jag. ? Mitt Wahoo TICKR X har hållt i 12 månader hittills, och det var begagnat när jag köpte det.

    • Gilla 1

  4. On 2018-06-02 at 20:32, MariaF sade:

    Hur mäter man lämpligen vilopuls? Vet att @jesper också gjort det.Är det när man precis satt sig upp i sängen eller är det nån annan mätning? 

    Om du vill kunna mäta förändringar från dag till dag, är det viktigaste att göra på samma sätt varje gång. Då kan du sitta i soffan eller ligga i sängen, bara du vilar en liten stund så att pulsen hinner sjunka.

    Den "riktiga" vilopulsen är liggande i sängen, strax efter att du har vaknat. Det funkar inte alls för mig, eftersom jag alltid kliver upp när väckarklockan ringer. Om jag ligger kvar och tar pulsen, kommer jag somna om!

    Jag hade tidigare en Fitbit som mätte pulsen dygnet runt, och räknade ut vilopuls med en "hemlig" algoritm. Det var alltså inte den riktiga vilopulsen, och påverkades starkt av pulsen under natten, dvs när jag sov.

    Utöver pulsen är HRV ett bra mått att ta på morgonen, men för det krävs ett bra pulsband.

    • Gilla 1

  5. On 2018-05-28 at 13:32, Lottie sade:

    Finns det något sätt att förbruka kolhydrater som man råkat få i sig? Alltså typ fara ut och träna högintensivt eller liknande? 

    Eller om man vet att man ska på en middag där det inte kommer finnas något bra lchf alternativ, kan man då träna intensivt innan? 

    Mark Sisson pratar ibland om att träna högintensivt morgonen efter en kväll med lite för mycket kolhydrater, för att komma in i ketos igen. Jag tror dock inte att det är samma sak att träna innan du konsumerar kolhydraterna.

    Han säger också att han numera brukar ligga mellan 50-150 gram per dag, och så länge som han mår bra, är det inte så viktigt. Nivån beror på träningsmängd och kroppsvikt.

    20 gram är väldigt lite, och förmodligen inget man bör ligga på långsiktigt.

    • Gilla 6

  6. 1 timme sedan, jala sade:

    Jag nådde min topp på ca en vecka och blev sedan inte bättre. Dessvärre så har jag råkat ut för incidenter som gjort att jag ramlat tillbaka och mödosamt jobbar jag mig nu vidare.

    Nu känner jag dig inte alls, men utvecklingen av din aeroba funktion kan förhindras av exempelvis skräpmat, stress, dålig sömn och annat.

    Det låter som att du tränade ganska hårt varje dag, och då hinner kroppen inte återhämta sig och bli starkare. (Istället kan det bli stressande och nedbrytande.) Jag skulle föreslå varannan dag istället, eller att lyssna på kroppen och inte tvinga den att anstränga sig när den är sliten.

    • Gilla 1

  7. De senaste veckorna har jag märkt när jag (ibland) cykelpendlar till jobbet drygt 12 km (under MAF-pulsen), att min medelhastighet korrelerar negativt med mängden mat som jag nyligen har ätit.

    Alltså, om jag äter en vanlig/rejäl frukost 1-2 timmar innan (vanligtvis 3 ägg, grädde och smör), kommer jag cykla långsammare än om jag tar en ägglatte eller en väldigt liten frukost. (Jag har inte testat utan frukost.)

    Om jag hoppar över lunchen och istället äter ett mindre mellanmål, kommer cykelturen hem (vid 15/16-tiden) gå snabbare än om jag äter en riktig/rejäl lunch. (Lunchen brukar vara "hyfsat LCHF", men inte alltid.)

    Jag vet att Maffetone har sagt att hans morgonträning blir "bättre" med något litet i magen, men jag är förvånad över att jag kan cykla hem snabbare när jag inte fyller på med mer energi under lunchen. Det har nästan varit en slump att jag har upptäckt sambandet. Någon annan som har testat och känner igen sig?

    • Gilla 2

  8. Jag kan varmt rekommendera BARF, det är betydligt billigare. Jag gav min hund mestadels råa kycklingvingar, kompletterat med hackad spenat eller broccoli, majs, ärtor, leverpastej, rått ägg, rå köttfärs etc. Ibland köpte jag färdig, djupfryst BARF-mat och ibland ett sånt där dyrt torrfoder. Men det är svårare att se till att hunden får i sig alla näringsämnen. Hundar är ju inte växtätare, och har svårt att ta till sig näringen i råa grönsaker.

    • Gilla 2

  9. Vanlig hundmat och kattmat från livsmedelsbutiken är katastrofal för våra kära rovdjur/husdjur, eftersom de består av alldeles för mycket spannmål och skräp. De behöver artegen föda, och jag har själv sett den dramatiska effekten när man ger en katt och en hund riktig mat med kött och en liten mängd grönsaker.

    Jag funderar på om BARF är en ketogen kost. Då ger man ex hunden mestadels rått kött (ofta kyckling pga priset), ben, inälvsmat och en liten mängd grönsaker, ägg etc. Inget särskilt fett tillsatt.

    • Gilla 3
    • Tack! 1

  10. 3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

    Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, då måste man ju ha den lättillgängligt...typ i handen...

    Ja, exempelvis med en rem som ser till att du inte tappar den. Jag har en sån här ("TFY Security Hand-strap"), mycket praktiskt!

    Fast jag har också en Bluetooth-klocka (Magellan Echo) som jag kopplar till telefonen, och visar pulsen, tempo, tid, distans etc där. Det finns många lösningar!

    • Gilla 1

  11. 22 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

    Men har du pulsklocka till då så du kan se pulsen i realtid? Eller lagras det bara för att titta på set senare?

    Vitsen med Maffe är ju att kunna se den hela tiden...

    Du kan para ihop pulsbanden med klockor eller telefoner. Jag använder min telefon för att hålla koll när jag pulstränar, men om jag bara är nyfiken på resultatet så kan jag ta på mig pulsbandet och exempelvis spela innebandy, och titta på pulsen i efterhand.

    Många GPS-klockor kan paras ihop med pulsband med Bluetooth, men det finns flera olika standarder, så dubbelkolla innan köp! De flesta telefoner har inte stöd för ANT+ från Garmin.

    • Gilla 2

  12. On 2018-05-02 at 19:44, Zepp sade:

    Dvs varför skall vi dricka rå potatistärkelse utrörd antingen i vatten eller kefir, när vi i stället kan äta Jordärtskockor, sparris, rå kål, en massa lök, blåbär, en massa andra matvaror?

    Potatismjöl i vatten är väl ett så kallat "hack" som är mycket effektivt och praktiskt, men kanske inte det bästa i alla avseenden. Bönor från Kina kan man ju alltid köpa, men jordärtskockor och sparris är det väl inte säsong för året runt?

    Man bör väl sträva efter så mycket riktig, ekologisk mat som möjligt, men om man inte orkar/vill/kan/har råd, är det väl bra med alternativ?

    • Gilla 6

  13. Jag har testat tre pulsband; Polar H1, Biltemas och Wahoo Tickr X. Min slutsats är att Polar-bandet satt bäst och mätte bäst. Biltemas är skräp.

    Wahoo finns i ett par olika utföranden, och Polar också.

    Min Tickr X kan mäta och lagra pulsen i bandet utan kontakt med telefonen, och synkar med appen Wahoo Fitness när jag vill. Då kan man alltså ta pulsen när man simmar, eller vad som helst. Den mäter också kadens när man cyklar och springer (med en inbyggd accelerometer), men det är relativt ointressant för mig.

    Idag skulle jag nog köpa ett av de senaste Polar-banden, eller något av dem som rekommenderas av Elite HRV för HRV-mätning.

    • Gilla 1

  14. On 2018-05-13 at 10:38, MariaF sade:

    Vill man ha intensitetskoll ändå funkar Borgskalan (självuppskattning) bra nog för de flesta.

    Nja... Jag läste så sent som igår att perceived exertion står i relation till musklernas ansträngning, inte kroppens stressnivå och vilket bränsle som används (fett eller glykogen). Det är därför man ofta kan cykla med mycket högre upplevd intensitet vid samma puls som man springer med mycket lägre upplevd intensitet.

    Läs mer här: https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/


  15. Jag har svårt att se någon anledning till att ligga under 10 gram kolhydrater per dag. Om du tränar hårt kan du ligga på 100 gram per dag och ändå vara i ketos, eftersom du förbrukar kolhydraterna! (Mark Sisson sa just det i en podcast, men jag hittar tyvärr ingen källa nu.)

    Äter du tillräckligt? Du blir förmodligen inte hungrig, men "orkeslösheten" kan vara ett tecken på att du äter för få kalorier. Eller att du har tränat för mycket och behöver återhämta dig. Träning utan återhämtning är meningslöst.

    En kommentar också angående muskelkramper. Det kan vara pga för lite kalium och magnesium, men jag har läst och märkt att kryddor som cayennepeppar, ingefära och kanel kan minska känningarna!

    • Gilla 1

  16. On 2018-05-03 at 10:45, MariaF sade:

    Han säger att för de allra flesta stämmer 180-ålder för att hitta rätt puls som motsvarar bästa fettförbränningen. Detta är första gången jag ser en procentsiffra, det ska enligt författaren stämma till 75%. Det betyder att det är en fjärdedel det inte stämmer på. Och visst hoppas jag med att det stämmer att jag ska upp i puls även om jag i så fall är lite besviken över att ha lunkat på för långsamt i 1,5år... Men jag ska helt klart testa intervallet 139-149 när jag börjar springa igen. Den förbaskade känningen i höften har inte gett sig än.

    Jag har blivit något av en Maffetone-nörd de senaste åren, och alla som tycker att det går för långsamt vill höja sin MAF-puls godtyckligt (tills det känns bättre). Men var försiktig!

    Du får inga som helst negativa effekter av att träna under eller långt under din MAF-puls, men många negativa effekter av att träna strax över. Alltså är det säkrast att vara konservativ, som Maffetone påpekar om och om igen.

    Tänk på att MAF-pulsen korrelerar med kroppens fettförbränning (eng. metabolism) och inte alls med det kardiovaskulära. Alltså är maxpuls och vilopuls helt ovidkommande, eftersom de anger extremvärden för ditt hjärtas förmåga, men säger ingenting om din fettförbränning.

    Ett hett tips till den som inte kan springa vid sin MAF-puls är att istället bygga upp den aeroba funktionen genom att gå, cykla, ro och göra andra saker som är lättare att göra vid en lägre puls, tills det också går att springa.

    MAF är tålamodskrävande och egodödande! ?

    • Gilla 3

  17. Man har olika perspektiv och ideologiska utgångspunkter, därför är man inte riktigt kompatibla:

    Veganism: Det är synd om djuren, vi får inte äta dem!

    Stenålderskost: Vi äter det som människor gjorde för länge sedan, det borde vara bra för oss!

    LCHF: Kolhydrater är onda, men fett är både gott och bra!

    "Food Pharmacy": Det viktigaste är att vi matar de goda tarmbakterierna!

    • Gilla 7

  18. Tack för tipset om nötfrukosten, det blev jag väldigt sugen på att testa! Men min första fundering är hur man köper billiga blandade, naturella nötter som inte är en majoritet jordnötter. Har du några tips?

    Jag har hittat en bra nötmix från ICA helt utan jordnötter, men det kostar ju 170 kr/kg.


  19. On 2018-02-15 at 20:41, Peter B sade:

    men om man tidigare är helt kolhydrat (glukos)driven ... så tar det minst två veckor innan kroppens muskler anpassat sig till att bränna fettsyror istället för glukos

    Jag är ingen expert, men efter två veckors strikt LCHF var jag fortfarande väldigt dålig på att bränna fett. Det märktes inte i vardagen, men efter en lång lunchpromenad (45 minuter) kunde jag känna mig orkeslös. Jogging i MAF-puls gick 2 minuter långsammare per kilometer än pre-LCHF.

    Det tar väl lång tid att nybilda en massa mitokondrier och allt vad kroppen håller på med, och för mig dröjde det nästan ett år innan jag var tillbaka på samma träningsresultat med LCHF som innan. Det förvånade mig, och jag höll på att ge upp flera gånger.

    • Gilla 4