Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    330
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Tureborgaren vann senast 19 Mars

Tureborgaren hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 409 Enastående

1 följare

Om Tureborgaren

  • Rank
    Stammis

Contact Methods

  • Website URL
    https://rigmormortis1998.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Uddevalla

Senaste besökare till profilen

890 profilvisningar
  1. Jag kikar runt på Kostdoktorns/DietDoctors rekommenderade bloggar. Läser det som känns intressant och får tips om vidare läsning eller föreläsningar på Youtube.. Följer en del forskare och lowcarb-profiler på Twitter. Där tipsas dagligen om nya, intressanta studier. Jag tar till mig en del, testar själv och försöker vaska fram en personlig världsbild ur all information. Det forskas så mycket nu, ur olika perspektiv. Vad som är "sanning" när det gäller nutrition, tror jag det är för tidigt att fastslå. Lästips om livslängd (mus-studie): Cell Metabolism Survival in Male Mice Independent of Diet Composition and Calories https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30512-6 USA Today Want to live longer? NIA study links fasting to longevity https://eu.usatoday.com/story/news/2018/09/06/fasting-may-more-important-than-what-youre-eating-study-suggests/1206269002/
  2. Tureborgaren

    Vad mättar den feta?

    European Journal of Clinical Nutrition Classification of obesity targeted personalized dietary weight loss management based on carbohydrate tolerance. https://www.nature.com/articles/s41430-018-0227-6 Varierande resultat i viktnedgång hos överviktiga som äter samma diet kan delvis bero på skillnader i hur glukosmetabolismen påverkar aptitkontroll och mättnad. ...the large variability in weight loss response observed in obese individuals prescribed the same diet is partly due to alterations in the mechanisms linking glucose metabolism to appetite control, and that prevalent physiological alterations in glucose metabolism are responsible for powerful differences in responsiveness to carbohydrate intake ranging from induction of marked satiety signals to almost absent satiety effect. ...numerous trials have compared low-fat, high-carbohydrate diets with low-carbohydrate, high-fat diets for the management of overweight and obesity, assuming that a single dietary strategy is appropriate for all individuals. These comparisons have shown very similar weight loss on low-fat and low-carb diet, and many scientists now say that macronutrient composition does not really matter. However, we have reanalyzed a number of these trials and have shown that if one considers each patient’s glucose metabolism and based on fasting glucose classify them into normoglycemic (type A), prediabetic (type B), and type 2 diabetic (type C), the optimal diet and weight loss responsiveness are completely different. Our studies show that providing specific diets for weight management based on pretreatment glycemic (and insulinemic) status holds great promise for moving forward with personalized nutrition. In the NUGENOB study, a RCT comparing hypocaloric low-fat (high carb) versus low-carb (high fat) diet in 770 obese individuals for 10 weeks, we initially reported that both diets produced the same mean weight loss of 7.5 kg . However, the reanalysis showed that type A subjects lost 0.4 kg more on the low-fat than on the low-carb diet; the diets were similarly effective for type B, but the low-carb diet produced a 2.0 kg more than the low-fat diet of the diabetic obese [14]. The diabetic subgroup, however, was not large; so we reanalyzed the large-scale Spanish PREDIMED trial .../... In a reanalysis of this study we confirmed that type 2 diabetics over 5 years lost significantly more weight on this high fat, low-carbohydrate diet compared to normoglycemic participants (1.6 kg versus 0.2 kg, P < 0.001) [18].
  3. Tureborgaren

    LCHF och risken för demens

    Jag kom i kontakt med dr Bredesens forskning via dr Terry Wahls som reverserade sin MS-symtom med kostförändring. Skrev ett inlägg med exempel på några åtgärder som både Bredesen och Wahls rekommenderar för att motverka kognitiv nedsättning : Först och främst: uteslut socker från kosten. Sikta på ett blodsockervärde (HBA1C) under 5,2. Ät mer grönt. Det ökar vitamin K, som kroppen behöver för att göra myelin, det ämne som skyddar nervtrådarna. Ät mer bär och mörkt färgade grönsaker. De innehåller antioxidanter som skyddar hjärnan från fria radikaler som skadar hjärnans celler. Undvik gluten och glutenfria spannmålsprodukter. Minst tolv timmars fasta mellan kvällsmat och frukost. Det gynnar mitokondrierna (cellernas kraftverk), vilket gör hjärncellerna mer motståndskraftiga. I Bredesens studie användes förutom kostomläggning även motion, sömnoptimering, specifika läkemedel och vitaminer, och hjärnstimulering. Olssons universum: Bättre minne med rätt mat https://rigmormortis1998.wordpress.com/2016/05/19/battre-minne-med-ratt-mat/
  4. Tureborgaren

    HUMOR

    Ann Fernholm: Sockerreklam från 1969 http://annfernholm.se/2018/08/30/sockerreklam-fran-1969/ Fler exempel på annonser om socker: http://time.com/4088772/sugar-information-history/
  5. Tureborgaren

    tjockis

    Jag har försökt äta ägg till frukost ganska länge, men jag tycker inte att det mättar tillräckligt. Och kalla ägg i ottan tilltalar inte mitt belöningssystem… Senaste tiden har jag laborerat med kött till frukost. Jag göra en stor sats god och kryddig köttfärsröra i förväg, och delar upp i portioner. Värmer med vatten eller benbuljong i kastrull till frukost och äter som varm soppa. Kanske lite färska örter eller purjo på för att pigga upp det hela. (Jag kokar benbuljong och fyller i istärningspåsar och har i frysen. Lätt att ta fram några tärningar på kvällen och tina till morgonen.) En shot på en halv pressad citron eller lime, lite riven ingefära och 1 msk oliv- eller kokosolja utspätt med varmt vatten till. Mätt länge, och snabbt tillagat innan jag ska hasta iväg till jobbet. Lycka till med din nya matordning!
  6. Tureborgaren

    Vad mättar den feta?

    Fung nämner det i videon Leptin & Insulin Resistance Balancing Tips w/ https://www.youtube.com/watch?v=jXXGxoNFag4 Även i Medium-artikel Controlling the Body’s ‘Fat Thermometer’ https://medium.com/@drjasonfung/controlling-the-bodys-fat-thermometer-12e2e69e94dd: Instead, we have multiple overlapping powerful satiety mechanisms to stop eating. We have stretch receptors in our stomach to signal when it is too full. We have powerful satiety hormones such as peptide YY and cholecystokinin that stop us from eating.
  7. Tureborgaren

    LCHF och risken för demens

    Gångförmågan och självupplevd hälsa är de två starkaste prediktorerna för risken att dö inom fem år. Sveriges Radio: Risken att dö kan räknas ut https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&amp;artikel=6177396 "Forskarna kunde få fram vilka av de 650 faktorerna som bäst förutspår risken att dö. – Det visade sig att frågor som "hur uppskattar du din egen hälsa?" och "hur snabbt går du?" var bland de starkaste faktorerna för att förutspå risken att dö inom fem år. Det var intressant och faktiskt lite förvånande, säger Erik Ingelsson. Han berättar att självrapporterande uppgifter bättre kunde förutspå risken att dö, jämfört med de man oftast måste mäta, som exempelvis blodtryck eller fettsammansättning. En av de starkaste faktorerna var i vilken hastighet en person normalt går. En långsam gånghastighet ökar den beräknade risken att dö inom fem år, berättar han." Riskkalkylatorn Ubble Longevity Explorer http://ubble.co.uk/
  8. Tureborgaren

    Tarmfloran - ett hett ämne

    Proteinbrist. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor
  9. Tureborgaren

    LCHF och risken för demens

    Det tar decennier att utveckla Alzheimer (vanligaste demenssjukdomen i Sverige). Så den som vill förebygga gör klokt i att inte vänta till ålderdomen. Skyddande faktorer, enligt Svenskt Demenscentrum: Forskning visar att hög utbildning minskar risken för demens. Det gör även en aktiv fritid med mental stimulering och sociala kontakter. Risken att insjukna i demens minskar med 30–40 procent hos äldre personer som sysslar med trädgårdsarbete, matlagning eller på annat sätt lever ett aktivt liv. Att även fysisk aktivitet har en skyddande effekt får starkt stöd av de senaste årens forskning (dock otillräcklig evidens enligt SBU). En annan skyddsfaktor är behandling med blodtryckssänkande läkemedel – högt blodtryck ökar ju risken för demens. Inte ett ord om diet, dock... Lästips: Avoiding Alzheimer’s Disease Could Be Easier Than You Think https://www.psychologytoday.com/intl/blog/diagnosis-diet/201609/avoiding-alzheimer-s-disease-could-be-easier-you-think
  10. Tureborgaren

    För lite kolhydrater förkortar livet

    Jag lägger väl ännu ett vedträ på den här brasan. Har med stort intresse läst följande artikel, efter tips från den gode dr Ted Naiman. Sanningen om kolhydrater! The truth about carbohydrates http://www.fatnews.com/index.php/weblog/comments/492 "Even under conditions of unrestricted access to food, the amount of fat made from carbohydrates is negligible. The common belief that sugar is easily converted to fat is not true./../...We also know that the amount of saturated fat and unsaturated fat found in adipose tissue reflects that amount found in the diet. This also shows that body fat comes from dietary fat and not carbohydrates." "Are carbohydrates important in weight control? Yes. Carbohydrates determine the amount of fat that is burned. The more carbohydrates you eat, the less fat you burn. The less carbohydrates you eat, the more fat you burn."
  11. Tureborgaren

    Bacon!

    Härligt! Ja, det finns ju så mycket annat gott i proteinväg att variera med. T ex strimla fläskkarré och steka ihop snabbt med goda kryddor.
  12. Tureborgaren

    För lite kolhydrater förkortar livet

    Konserveringsmedel, E-nummer: E 211 Natriumbensoat. Natriumsaltet av bensoesyra. Effektiva mot jäst- och mögelsvampar och vissa bakterier och endast i sur miljö. Natriumbensoat används t ex vid syltkokning i hemmen. Får användas till t ex desserter, konfektyrer, kokta kräft- och blötdjur, soppor, majonnäs och dressing, sallader, läsk, saft och sylt, marmelad och gelé. (Livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-211---natriumbensoat)
  13. Tureborgaren

    Tarmfloran - ett hett ämne

    Rekommenderar boken Matmyten av Tim Spector. Han talade om tarmflora på Swiss-Re konferensen Food for thought. Se föreläsningen. http://institute.swissre.com/research/library/food_for_thought_tim_spector_presentation.html Spector rekommenderar variationsrikedom i födointaget, säger att fasta gynnar tarmfloran, medan snabbmat, emulgeringsmedel och sötningsmedel är pest. The Guardian: Magical microbes – how to feed your gut https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/jan/29/magical-microbes-how-to-feed-your-gut Our latest research is showing that it’s not necessarily someone who calls themselves vegetarian who has the most healthy gut – it’s the person who eats more diversity of plants in a week. Fasting is also beneficial to gut health. “When you’re not eating,” says Spector, “a whole different set of microbes comes and cleans up your gut wall, eating the sugars and things there, and that’s important in keeping a good immune balance./.../...intermittent fasting with low-calorie days, or simply leaving long gaps between meals, is beneficial for your gut microbes.” Spector writes that after he put his student son on a fast food diet (chicken nuggets, burgers, soft drinks etc) for 10 days, the boy had lost 40% of his microbe species and felt sick and lethargic. Emulsifiers, which keep texture consistent, are rife in heavily processed foods and, warns Spector, “it has been shown in a couple of studies in rodents that they cause disruption of the gut microbes, which react differently and produce funny chemicals, in a similar way to sweeteners. If you give animals lots of sweeteners, you get a reduction in diversity of the microbes and they produce abnormal chemicals – different metabolic signals which have been shown to be more likely to give you diabetes and make you put on weight.” There’s no hard evidence yet in humans, but Spector has seen enough to make him wary of regularly eating these additives.
  14. Tureborgaren

    Godmorgontråd?

    "Det är kommunikationsbyrån Delta Republic som ligger bakom tilltaget. Genom att porträttera sötsaker som politiker vill de propagera för ett godare Sverige. – Vi har flera företag och varumärken inom godisbranschen som är med i det här projektet, såsom Nötcreme, Bubs, Toms och Candypeople. Vi kan tänka oss att även rätt många företag inom bageribranschen skulle kunna tänka sig att vara med på ett hörn – och det är ju inte för sent, säger Klas Lindstrand." http://livsmedel.se/nyheter/kolhydrater-gor-sverige-godare/
  15. Tureborgaren

    MAF-tråd

    Intressant läsning kring vilopuls (resting heart rate) , baserat på data från miljoner användare av Fitbit. The cool thing about resting heart rate is that it’s a really informative metric in terms of lifestyle, health, and fitness as a whole,” says Scott McLean, Fitbit’s principal R&D scientist./.../...the data suggests that a high resting heart rate (RHR) is a strong predictor of early Death. Fitbit's 150 billion hours of heart data reveal secrets about Health: https://finance.yahoo.com/news/exclusive-fitbits-150-billion-hours-heart-data-reveals-secrets-human-health-133124215.html