Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    704
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    14

Tureborgaren vann senast 30 Juni

Tureborgaren hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 168 Enastående

1 följare

Om Tureborgaren

  • Rank
    Gammal i gården

Contact Methods

  • Website URL
    https://rigmormortis1998.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Uddevalla

Senaste besökare till profilen

1 987 profilvisningar
  1. Fyller på med inspelningar från nyss hållna webinar Food for Thought 2020: The science and politics of nutrition (Swiss Re och BMJ) med många välrenommerade deltagare. Dag 1 What did we learn from Food for Thought 2018 Type 2 diabetes: How do we shift from treatment to reversal? Should current salt guidelines be taken with a "pinch of salt"? Dag 2 Food for mind and body: The impact of nutrition on mental well-being Reimagining food systems to promote health in the wake of COVID-19 Improving nutritional research and conflicts of interest
  2. Lite kul fakta från en arkeolog om vad de verkligen åt på stenåldern:
  3. Fett är inte lätt... Följer Tim Spectors forskning kring responser på mat. Han är kopplad till företaget ZOE som håller på att utveckla en app och hemtest för vanliga konsumenter som vill optimera sin kosthållning. På deras hemsida kan man läsa lite om forskningsresultaten hittills. Bland annat har de inlägg om inflammation och responser på fett. Bland annat skriver man så här | Inflammation 101: What is it and can it be caused by what you eat?: "Kolhydrater (kolhydrater) framställs ofta som en inflammatorisk skurk som bör undvikas, eftersom de kan orsaka ohälsosamma blodsockertoppar. Men vår PREDICT-studie visade att ohälsosamma fettresponser efter måltid faktiskt är mer starkt associerade med inflammation än blodsockersvar." Naturligtvis blir jag förvånad. I en annan artikel beskrivs att ju mer fett man äter desto sämre blir responsen. | What happens when you eat fat? Började fundera över vad deltagarna ätit, vilket sorts fett och vilka kolhydrater. "I PREDICT 1-studien serverades frukost i form av en muffin innehållande 50 g fett och 85 g kolhydrat. Därefter togs blodprov varje timma under sex timmar för att mäta responsen. En "dålig" respons på fett definierades som att halterna av triglycerider i blodet förblev höga under lång tid efter måltiden, eftersom det kan utlösa skadliga stressresponser och inflammation." Efter lite letande hittade jag receptet på muffinsen | file:///C:/Users/evach/Downloads/PREDICT 1 Protocol.pdf: "Test meals were prepared and packaged in the Dietetics Kitchen (Department of Nutritional Sciences, King’s College London, London, UK) using standard ingredients; plain flour, sugar, baking powder, vanilla essence, milk, egg, salt, high-oleic sunflower oil, whey protein powder, chocolate milkshake powder (Nesquik, Nestle, Gatwick, UK), and commercially available fiber bars (Chocolate Fudge Brownie, Fibre One, General Mills, MN, US; Goodness Bar Apple & Walnut, The Food Doctor, Hessle, UK)." Nu blir jag inte särskilt förvånad över att de fick en dålig fettrespons...
  4. Är tyvärr inte insatt i ämnet. Diet Doctor har en del inlägg: Kan LCHF förstöra din sköldkörtel? Kan man bli fri från sköldkörtelproblem? Är LCHF dåligt för sköldkörteln? ”Testa Diet Doctor och keto – det enda du har att förlora är fett”
  5. Jag har kört periodisk fasta en hel del. Förra vintern körde jag 4:3 med fasta 36 timmar tre gånger i veckan och en ätardag mellan varje fasta. Men det har tagit lång tid att vänja kroppen vid att kunna fasta så länge och ofta utan att känna hunger och obehag. Mitt råd är att du provar dig fram. Hoppa över något mål, fasta en dag och se hur du känner dig. Förläng allteftersom du känner att du kan hantera det. Du ska ju må bra under tiden, inte uppleva att du svälter dig! Jason Fung och Megan Ramos har varit mina inspirationskällor. De har lång erfarenhet av fasta som behandlingsmetod vid övervikt och diabetes. Jason Fung har skrivit böcker om fasta och fetma som finns på svenska. På deras hemsida finns ett protokoll för fasta där man äter ett mål varje dag, men med olika fastetider emellan. Men det finns andra upplägg. "The key to fasting is it tricks your body. It’s unpredictable, and unpredictability is the magic! If you do the same thing every day, your body will adapt." Mina erfarenheter av fasta hittar du här Vad gäller dryck så brukar jag ta kaffe, grönt te, vatten, ibland hemkokt benbuljong med salt (särskilt om jag känner mig frusen eller får hungersug).
  6. Diet Doctor guide (som inkluderar gröösaker både ovan och under jord): Grönsaker och LCHF – bäst och sämst https://www.dietdoctor.com/se/lchf/gronsaker
  7. Dr Nadir Ali säger att "jag vägrar att kalla LDL för det onda kolesterolet".
  8. Läs gärna Helges inlägg med citat från Uffe Ragnskov i Läkartidningen: " I en uppföljning av mer än 30 000 patienter med typ 1 diabetes visade det sig till exempel att ett högt LDL-kolesterol inte är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom (1) och sju uppföljningsstudier av mer än 1500 typ 2 diabetiker har visat det samma (2-5)." Dr" Eatmostlyfat" Nadir Ali har en lite nördig men bra föreläsning om LD Loch kolesterol (på engelska). Han säger att "jag vägrar att kalla LDL för det onda kolesterolet". LDL har många fördelar vilket han går igenom.
  9. Läsvärt ur Läkartidningen om vården och dödstalen i särskilt boende: Närmare två tredjedelar av covid-sjuka på SÄBO överlever | Ett fåtal av de som kommit till sjukhus har tillfrisknat Till exempel: "Detta pekar på att Sveriges relativt höga dödstal inte i första hand beror på att vi har en högre andel av dödsfallen på äldreboenden än jämförbara länder utan snarare på att vi har fler smittade och döda på äldreboenden på grund av en relativt stor spridning i samhället." "En mycket stor andel av de människor som i dag flyttar in och bor på SÄBO har förekommande multisjuklighet med obotliga kroniska sjukdomar, cancersjukdom, kognitiv sjukdom och påtagligt kort kvarvarande levnadstid. /.../ Närmare hälften avlider inom ett år efter inflyttning på SÄBO i Stockholm. En tredjedel dör redan första halvåret, var femte den första månaden och var tionde inom en vecka efter inflyttning. /... / Sammanfattningsvis talar detta för att patienterna på SÄBO i dag till stor del befinner sig i livets slutskede och att ett palliativt förhållningssätt behöver finnas med i omhändertagandet redan vid inflyttning." "På senare tid har det i medierna funnits en diskussion runt palliativ vård på SÄBO där det talats om att läkemedel som används i symtomlindrande syfte skulle kunna påverka möjligheten att överleva negativt och till och med att patienter skulle kunna ha blivit utsatta för insatser i syfte att förkorta livet. Detta är helt emot grundfilosofin i ett palliativt förhållningssätt och saknar stöd i verkligheten. " "En klar majoritet av alla patienter som drabbas av covid-19 kommer dock inte att hamna i livets absoluta slutskede på grund av infektionen utan i stället tillfriskna, även på SÄBO där man arbetar med ett palliativt förhållningssätt" "De flesta som insjuknat har inte varit i behov av sjukhusvård och har efter bedömning av läkare (vanligtvis specialist i geriatrik, allmänmedicin eller internmedicin) tillsammans med vårdteamet på boendet behandlats med tillgängliga insatser.../"
  10. Rekommenderar denna föreläsning. Mycket tankeväckande!
  11. Ivor Cummings | A Brief 2-minute look at Viral Seasonal Dynamics
  12. Dr Naimans perspektiv : "Problemet med kalorier"
  13. Läste senast idag om en studie som konstaterar att mat påverkar människor på ett individuellt sätt, till och med om de är identiska tvillingar. Axplock av resultat nedan: Tim Spector | Why one-size-fits-all diets don’t work – new study (Google-översättning till svenska https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&u=https%3A%2F%2Ftheconversation.com%2Fwhy-one-size-fits-all-diets-dont-work-new-study-140655 "PREDICT-1 involverade mer än 1 000 vuxna (inklusive hundratals par tvillingar) som kontinuerligt övervakades under två veckor för att upptäcka hur de reagerade på olika livsmedel. Det första vi märkte var den stora variationen i individuellt insulin, blodsocker och blodfettrespons på samma måltider, även för identiska tvillingar. Till exempel kan en tvilling ha hälsosamma svar på att äta kolhydrater men inte fett, medan den andra tvillingen är motsatsen. Vi upptäckte också att tidpunkten för måltiderna påverkar näringsresponsen på ett personligt sätt. Samma måltid vid frukosten orsakade en annan respons hos vissa människor när de åts till lunch. Men hos andra var det ingen skillnad. En annan överraskning var att sammansättningen av måltiden när det gäller kalorier, fett, kolhydrater, proteiner och fiber (makronäringsämnen eller ”makro”) också hade en mycket individuell effekt på näringsresponsen. Vissa människor hanterar kolhydrater bättre än fett, till exempel, medan andra har motsatt respons. Trots den stora variationen mellan deltagarna var varje persons svar på identiska måltider som ätits vid samma tidpunkter på olika dagar påfallande konsekvent. Detta gör det möjligt att förutsäga hur någon kan reagera på någon mat baserat på kunskap om deras underliggande ämnesomsättning."
  14. Håller med ovanstående talare. Gör det som fungerar för dig. Jag tycker att lite kokos i smakar gott och gör kaffet snällare för magen. Om du fastar för viktnedgång är det bra att du inte tar mer än en tesked. Lycka till!