Gå till innehåll

Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    767
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    20

Tureborgaren vann senast 30 December 2020

Tureborgaren hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 445 Enastående

1 följare

Om Tureborgaren

  • Rank
    Gammal i gården

Contact Methods

  • Website URL
    https://rigmormortis1998.wordpress.com/

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Uddevalla

Senaste besökare till profilen

2 481 profilvisningar
  1. Enligt WERLABS: https://werlabs.se/blodprov/leverprov/ Vad innebär ett högt ALAT-värde? Höga värden ses vid akut och kronisk hepatit, toxisk leverskada, mononukleos, gallvägsobstruktion. Ett högt värde kan även ses vi följande situationer: Efter användning av många kosttillskott och läkemedel Leverskada till följd av sjukdomar Blyförgiftning Snabbväxt, särskilt hos små barn, kan orsaka milt förhöjda nivåer av ALAT Varför analysera ASAT? Med hjälp att testet är det möjligt att identifiera leversjukdomar, speciellt hepatit och cirros. Testet kan också
  2. Sun exposure linked to fewer COVID-19 deaths (diabetes.co.uk) "They found areas that had the highest exposure to UVA rays had a much lower COVID-19 death rate compared with places that had lower levels. Their analysis was also repeated in England and Italy with the same results. They are unsure exactly what role sunlight might play in battling COVID-19, although one theory is it might have something to do with nitric oxide, which the skin produces when it is exposed to the sun’s rays."
  3. Att begränsa sitt ätfönster till 8 timmar är tydligen väldigt bra för metabol hälsa, läser jag i 24-timmarskoden (Satchin Panda) som handlar om kroppens olika klockor.
  4. För mig är fasta nyckeln till att hålla vikten. Jag äter ganska liberal lågkolhydratkost men försöker att inte överdriva med fettet. Jag blir ändå inte mer mätt med mer fett. Dessutom fuskar jag då och då med en och annan bulle till kaffet. Sedan i höstas har jag fastat lite kortare än tidigare, med hjälp av Datadriven Fasta. Som egentligen är ett sätt att tidsbegränsa sitt ätande till perioder när kroppen behöver bränsle. Därför har jag använt blodsockermätare för att se när kroppen behöver påfyllning, och lärt mig att koppla detta till mina hungerkänslor (som tidigare var ganska mycket
  5. Om du har gott om fett på kroppen att ta av så behöver du inte lägga till så mycket. Studier visar att proteinrik kost har bättre effekt på fettminskning | Diet Doctor
  6. Jag har aldrig upplevt att jag kan äta mig mätt på fett. Behöver protein och att maten fyller upp ordentligt i magen (fiber i form av grönt eller en rejäl kopp te).
  7. Fick nyligen en länk till en alternativ Kolesterolkalkylator – Kolesterolkalkylator. Upphovsmannen hänvisar en hel del till Ravnskov.
  8. Jag mäter och väger en gång i veckan. Ett bra sätt att hålla koll på om det man gör leder åt rätt håll. Annars vet man ju inte.
  9. PE kalkylator P:E Quotient (p2eq.com) Low Energy Diet (bra bild) Snabbt Google-översatt: PE Diet - LÅG ENERGIKOST : En lågenergi diet är en kost som håller nere både kolhydrater och fett. Man äter hela livsmedel men inte processade livsmedel med högt energiinnehåll såsom raffinerade kolhydrater (socker, mjöl), raffinerade fetter (olja, smör) och ALKOHOL (även ren raffinerad energi). En lågenergidiet ger högre mättnad per kalori och låter dig lagra mindre energi för samma mättnadsnivå, vilket innebär att du kan äta intuitivt till mättnad och ändå förlora överflödigt kroppsfett.
  10. Jag har övergått från längre fastor till Datadriven fasta. Det innebär att jag bara fastar så länge mitt blodsocker ligger över en viss nivå. Det blir ett eller två mål om dagen, beroende på vad och när jag äter. Fördelen är att jag slipper frysa, vilket var ett stort problem med de långa fastorna. Dessutom riskerar jag inte näringsbrister, vilket har varit ett problem för mig. Jag gränsar till benskör och tänker att det är ett resultat av åratal av kalorirestriktion och näringsfattiga dieter. Jag har gått ned i vikt och minskat i midjemått. Optimising Nutrition | Data
  11. Nya vanor tar sin tid att implementera... Gymkortet köptes före jul - IGÅR kom jag iväg för första gången. Idag är jag sååå mör i låren, trots att jag körde VÄLDIGT snällt. Men varje resa startar med ett enda steg, eller hur? Trots viktnedgång, bra blodsocker, och sunda matmatvanor så är doktorn "oroad" över mitt LDL, som naturligtvis ligger över referensnivån. Jag hoppas att långa promenader, förväntad muskeluppbyggnad () och stressfrihet (har sagt upp mig från jobbet i vården) ska göra att jag hamnar på en nivå så att han slipper tjata om "behandling". Hur går det för dig?
  12. Kanske kan du få någon ledtråd här? Snabb viktnedgång: 5 enkla evidensbaserade steg – Diet Doctor Gå ner i vikt: De 18 effektivaste tipsen - Diet Doctor
  13. Problemet med julbordet är väl främst att det är så mycket kolhydrater OCH fett tillsammans, vilket är konstaterat fetmande. Att den som investerat sin karriär i en viss kostsyn framhärdar med sina åsikter är väl inte så förvånande. Trist bara att han får utrymme att sprida dem i vida kretsar. Själv kan jag lite överraskande konstatera att jag varken känner mig uppblåst eller gått upp i vikt efter helgerna, trots en del avsteg. Jag tänker att livet med daglig fasta som påverkar. Att inte småäta är en hälsosam vana.
  14. Jag har stora förväntningar på 2021, som kommer att ägnas åt mitt välbefinnande. Planen är ägna tid åt att hålla mig vid god hälsa, trimma min ekonomi (läs: bejaka min inneboende snåljåp) och ta hand om gamla mor. Sedan jag övergav "high fat" och börjat prioritera protein har jag äntligen lyckat gå ned i vikt med "low-carb". Tack vare den datadrivna fastan som jag tänker fortsätta med. Minus fem kilo i vikt, och minus nio centimeter i midjan sedan september. Fått ordning på matvanor och hungerkänslor. Bara att fortsätta på den vägen. Gymkort är som sagt införskaffat. Jag behöver be
×
×
  • Skapa nytt...