Gå till innehåll

Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    724
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    16

Allt postat av Tureborgaren

  1. Marty Kendall (Optimising Nutrition) levererar ett faktagranskat blogginlägg om kolesterol: Cholesterol: When to worry and what to do about it https://optimisingnutrition.com/cholesterol-when-to-worry-and-what-to-do-about-it/ Google-översatt till (inte så jättebra) svenska: https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&u=https%3A%2F%2Foptimisingnutrition.com%2Fcholesterol-when-to-worry-and-what-to-do-about-it%2F Några exempel ur texten: om blodsockernivåerna är låga, behöver högt LDL inte vara ett stort problem, men om blodsocker OCH LDL är högt kan det innebära problem. LDL anses ofta vara det ”dåliga kolesterolet”. Detta är dock inte alltid fallet. LDL blir ”dåligt” när det oxideras efter att ha varit i blodomloppet med höga glukosnivåer för länge. Vi får högre nivåer av "små täta LDL" -partiklar när de skadas av glykation (på grund av närvaron av glukos) följt av oxidation (rostning). Att kombinera höga halter av fett och kolhydrater i dieten skapar problemet. Kolesterol och glukos stannar tillsammans i blodomloppet under längre perioder, vilket leder till oxiderad LDL och så småningom hjärtsjukdomar. Skriv in dina värden för triglycerider och HDL för att se om du har en riskabel kolesterolprofil: Cholesterol Risk Calculator
  2. Först ut är dr Ted Naiman om sin mat- och träningsfilosfi: https://drmowll.lpages.co/lcos20-tnaimanmd/
  3. Att vara i ketos betyder bara att du bränner fett, men det säger inget om var fettet kommer ifrån: din mat eller ditt kroppsfett. Om du har mycket kroppsfett att "leva av" behöver du inte ha så mycket fett i maten. Lassar du på med fett går du inte ned i vikt. Protein är det mest mättande näringsämnet och är svårt att överäta. Kombinera gärna med fiberrika vegetabilier. Om du är bekväm med att läsa på engelska rekommenderar jag denna artikel från Optimising Nutrition: Want to lose fat? DON’T aim for stable blood sugars!
  4. Nej, tyvärr. Jag skyr doktorer som pesten för det mesta.
  5. TIPS! Online-eventet The 2020 Low Carb Online Summit är gratis och startar 21 september. Ivor Cummings och Brian Mowll är värdar. Intresserade kan kolla talarlistan och registrera sig här: https://drmowll.lpages.co/lcos20-regpage/ "The 2020 Low Carb Online Summit brings together over 35 of the world's leading experts in the low carb and ketogenic diet community." "The Latest Science And Advanced Techniques Related To Low Carb, Keto, Intermittent Fasting, And Protein-Based Diets."
  6. Optimising Nutrition | Eat like a king for breakfast [Data Analysis] "We interrogated more than half a million days of food diaries to see whether it is actually helpful to eat like a king for breakfast." https://optimisingnutrition.com/breakfast-like-a-king-lunch-like-a-prince-and-dinner-like-a-pauper/ Referenser finns i slutet av inlägget. För egen del funkar det bäst rent praktiskt att fasta på förmiddagen. Men jag gissar att det vore bättre att göra tvärsom.
  7. Nej, det är ju samma gamla rekommendationer som gäller: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/naringsrekommendationer Fritt citerat: I de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) beskrivs de matvanor som är bra för hälsan på både kort och lång sikt. Där lyfts matvanor som både ger oss mycket näringsämnen och som bidrar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. Exempel på sådan mat är grönsaker, baljväxter och frukt, fisk, vegetabiliska oljor som till exempel rapsolja och mat med fullkorn. För mycket salt mat.../.../.. charkprodukter och kött av nöt, gris och lamm kan också leda till att risken för sjukdom ökar.
  8. Ja, jag blev påverkad av beskedet! Så nu har jag slutat med både grädde och kokosfett i kaffet. Fungerar bättre än väntat. Kunskap ger självkontroll!
  9. Mer om kaffe och fettförbränning från dr Nadir Ali: Caffeine plus exercise dramatically increases fat oxidation & ketone body production!
  10. Ja, han är sevärd. Jag följer hans Youtube-kanal. Häromdagen kom han med en spännande video om kaffe och fettförbränning. Lite nördig men intressant. Han samarbetar numera med Jason Fung och Megan Ramos (The Fasting Method).
  11. I den östgötska studien var hälften av de som dog 88 år eller äldre, en bra bit över svensk medellivslängd: som för män i Sverige är drygt 81 år, för kvinnor närmare 85 år.
  12. Jag har en liten manuell strimlare, som ser ut som en potatiskalare. Otroligt vass och lätthanterlig. Passar det lilla hushållet. Satake grönsaksstrimlare
  13. Tommy Svensson uppmärksammar karragenan E407 (2013) https://sverigesradio.se/artikel/5512000 Karragenan är ett mycket vanligt förtjockningsmedel i vår mat och framställs av en rödalg som växer i Atlanten. Rödalgen tvättas, torkas och E407 extraheras med hjälp av lösningsmedel ofta extrationsbensin. Karragenan används även som stabiliseringsmedel och utvärderades av WHO år 2001 och ansågs då som ofarlig. Men karragenan har i djurförsök visat sig både vara cancerframkallande och dessutom kunna störa mag- och tarmkanalen. Det är i lågfettgrädde och grädde med längre hållbarhet som karragenan E407 är vanligast. Man har blandat i tillsatsen för att en 36%-ig grädde ska kunna vispas och dessutom får grädden några dagar längre hållbarhet. Karragenan är ofta vanligare i laktosfria produkter än i icke laktosfria. Så om man byter kost utan att vara helt säker på att man är laktosintolerant, kan man riskera att få stora problem med sin mage. Det är inte ovanligt att personer som haft problem med sin mage i många år och där läkaren gett diagnosen IBS, blir helt återställda några månader efter att man tagit bort karragenan ur sin kost.
  14. Ur Vårdfokus: "Bland dem som dött med bekräftad covid-19 utanför sjukhusen i Östergötland hade en majoritet bakomliggande sjukdomar, hög ålder, betydande skörhet och sedan tidigare en kort förväntad överlevnad. Det framgår av en ny granskning."" "Bland de 122 avlidna som ingår i rapporten hade 111 omfattande samsjuklighet och 11 hade måttlig samsjuklighet. Hälften var 88 år eller äldre. Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen, en bidragande dödsorsak i 70 procent av fallen och hos 15 procent av de avlidna bedömdes orsaken vara andra sjukdomar, i de flesta fall hjärtsjukdom. – I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad." Ur Dagens Arena, debattinlägg från en chef på äldreboende som ger perspektiv på det som skett: De verkliga orsakerna till att corona kom in i äldrevården "Vi inom äldreomsorgen betraktar avundsjukt sjukhusens personal som fått så mycket beröm och uppskattning av allmänheten. Annat är det för oss på äldreboenden. Vi blir inte peppade, inga luncher och presenter levereras till oss. Istället anklagas vi för att ha tagit in smittan på boendena, att erbjuda för dåliga arbetsvillkor, inte följa riktlinjer. Personalen är för outbildad och talar för dålig svenska, cheferna är för snåla. Vi beskrivs som ett misslyckande. Människor förfasar sig över dödstalen." "Det är ingen som törs säga att det inte är konstigt att äldre som bor på äldreboenden dukar under i infektioner. De är svårt sjuka redan när de flyttar in, med njur- och hjärtsvikt, cancer och demens, sviter av stroke, höftoperationer och hjärtinfarkter. Ingen säger högt att äldreboenden inte är gjorda för sjukvård, att det inte enkelt går att skapa slussar mellan rent och smutsigt, att vi inte kan skicka iväg tvätten eller få maten färdiglevererad. Ingen säger att hålla nio dementa på sitt rum är som att hålla nio kattungar som öppnat ögonen och lärt sig gå kvar i en korg. " "Sveriges äldreboenden har stått solidariska med sjukvården, vi har vårdat våra gamla på plats så att sjukhussängarna skulle räcka till för de svårast sjuka och vi fick länge avstå från skyddsmaterial så att sjukhuspersonalen kunde arbeta skyddat. Vi har utövat avancerad sjukvård i hemmiljö med en minimal hälsosjukvårdsorganisation." "Särskilda boenden idag är inte byggda för att klara smittspridning eller andra hälso- och sjukvårdsinsatser. Det är svårt att desinfektera ett rum bland spetsdukar, porslinsfiguriner och äkta mattor på golven. "
  15. Länkar till en tweet av Paul Mason: Fritt översatt: För att minska risken för cancerdödlighet verkar det vara klokt att kontrollera fruktosintaget. Bevis för att cancer främst är en metabolisk sjukdom ökar. det går inte att bortse från att kost har betydelse när det gäller cancer. Tweeten är föranledd av en studie kring fruktos (ena molekylen i vanligt socker) och cancer. Sockerfritt är ett gott hälsoval i alla lägen! Fructose contributes to the Warburg effect for cancer growth
  16. Läkartidningen | Obesitasvård får nationella riktlinjer Socialstyrelsen tar för första gången fram nationella riktlinjer för vård vid fetma. Riktlinjerna ska omfatta undersökningar och behandling för såväl vuxna som barn med fetma. En preliminär version av riktlinjerna är tänkt att publiceras efter sommaren 2021." Blir intressant att se vad som kommer att rekommenderas. 🤓
  17. Tureborgaren

    Avokado

    5 gram kolhydrater i 300 gram avokado, enligt Livsmedelsverkets databas http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/320#
  18. Som klimakteriekärring och inte överaktiv i gymbranschen kan jag bara konstatera att fasta bidrar till välbefinnande.
  19. Jag äter ett mål dagligen tre dagar i veckan och två mål övriga vardagar. På helgen blir det lite hur som haver. Känner att ju färre mål desto bättre. Kött och löv är det bästa för konstitutionen, men jag fuskar lite på helgerna. Och sens moralen av det är det vore bättre att avstå. 😜
  20. Fyller på med inspelningar från nyss hållna webinar Food for Thought 2020: The science and politics of nutrition (Swiss Re och BMJ) med många välrenommerade deltagare. Dag 1 What did we learn from Food for Thought 2018 Type 2 diabetes: How do we shift from treatment to reversal? Should current salt guidelines be taken with a "pinch of salt"? Dag 2 Food for mind and body: The impact of nutrition on mental well-being Reimagining food systems to promote health in the wake of COVID-19 Improving nutritional research and conflicts of interest
  21. Lite kul fakta från en arkeolog om vad de verkligen åt på stenåldern:
  22. Fett är inte lätt... Följer Tim Spectors forskning kring responser på mat. Han är kopplad till företaget ZOE som håller på att utveckla en app och hemtest för vanliga konsumenter som vill optimera sin kosthållning. På deras hemsida kan man läsa lite om forskningsresultaten hittills. Bland annat har de inlägg om inflammation och responser på fett. Bland annat skriver man så här | Inflammation 101: What is it and can it be caused by what you eat?: "Kolhydrater (kolhydrater) framställs ofta som en inflammatorisk skurk som bör undvikas, eftersom de kan orsaka ohälsosamma blodsockertoppar. Men vår PREDICT-studie visade att ohälsosamma fettresponser efter måltid faktiskt är mer starkt associerade med inflammation än blodsockersvar." Naturligtvis blir jag förvånad. I en annan artikel beskrivs att ju mer fett man äter desto sämre blir responsen. | What happens when you eat fat? Började fundera över vad deltagarna ätit, vilket sorts fett och vilka kolhydrater. "I PREDICT 1-studien serverades frukost i form av en muffin innehållande 50 g fett och 85 g kolhydrat. Därefter togs blodprov varje timma under sex timmar för att mäta responsen. En "dålig" respons på fett definierades som att halterna av triglycerider i blodet förblev höga under lång tid efter måltiden, eftersom det kan utlösa skadliga stressresponser och inflammation." Efter lite letande hittade jag receptet på muffinsen | file:///C:/Users/evach/Downloads/PREDICT 1 Protocol.pdf: "Test meals were prepared and packaged in the Dietetics Kitchen (Department of Nutritional Sciences, King’s College London, London, UK) using standard ingredients; plain flour, sugar, baking powder, vanilla essence, milk, egg, salt, high-oleic sunflower oil, whey protein powder, chocolate milkshake powder (Nesquik, Nestle, Gatwick, UK), and commercially available fiber bars (Chocolate Fudge Brownie, Fibre One, General Mills, MN, US; Goodness Bar Apple & Walnut, The Food Doctor, Hessle, UK)." Nu blir jag inte särskilt förvånad över att de fick en dålig fettrespons...
  23. Är tyvärr inte insatt i ämnet. Diet Doctor har en del inlägg: Kan LCHF förstöra din sköldkörtel? Kan man bli fri från sköldkörtelproblem? Är LCHF dåligt för sköldkörteln? ”Testa Diet Doctor och keto – det enda du har att förlora är fett”
  24. Jag har kört periodisk fasta en hel del. Förra vintern körde jag 4:3 med fasta 36 timmar tre gånger i veckan och en ätardag mellan varje fasta. Men det har tagit lång tid att vänja kroppen vid att kunna fasta så länge och ofta utan att känna hunger och obehag. Mitt råd är att du provar dig fram. Hoppa över något mål, fasta en dag och se hur du känner dig. Förläng allteftersom du känner att du kan hantera det. Du ska ju må bra under tiden, inte uppleva att du svälter dig! Jason Fung och Megan Ramos har varit mina inspirationskällor. De har lång erfarenhet av fasta som behandlingsmetod vid övervikt och diabetes. Jason Fung har skrivit böcker om fasta och fetma som finns på svenska. På deras hemsida finns ett protokoll för fasta där man äter ett mål varje dag, men med olika fastetider emellan. Men det finns andra upplägg. "The key to fasting is it tricks your body. It’s unpredictable, and unpredictability is the magic! If you do the same thing every day, your body will adapt." Mina erfarenheter av fasta hittar du här Vad gäller dryck så brukar jag ta kaffe, grönt te, vatten, ibland hemkokt benbuljong med salt (särskilt om jag känner mig frusen eller får hungersug).
×
×
  • Skapa nytt...