Gå till innehåll

Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    754
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    20

Allt postat av Tureborgaren

  1. Kanske kan du få någon ledtråd här? Snabb viktnedgång: 5 enkla evidensbaserade steg – Diet Doctor Gå ner i vikt: De 18 effektivaste tipsen - Diet Doctor
  2. Problemet med julbordet är väl främst att det är så mycket kolhydrater OCH fett tillsammans, vilket är konstaterat fetmande. Att den som investerat sin karriär i en viss kostsyn framhärdar med sina åsikter är väl inte så förvånande. Trist bara att han får utrymme att sprida dem i vida kretsar. Själv kan jag lite överraskande konstatera att jag varken känner mig uppblåst eller gått upp i vikt efter helgerna, trots en del avsteg. Jag tänker att livet med daglig fasta som påverkar. Att inte småäta är en hälsosam vana.
  3. Jag har stora förväntningar på 2021, som kommer att ägnas åt mitt välbefinnande. Planen är ägna tid åt att hålla mig vid god hälsa, trimma min ekonomi (läs: bejaka min inneboende snåljåp) och ta hand om gamla mor. Sedan jag övergav "high fat" och börjat prioritera protein har jag äntligen lyckat gå ned i vikt med "low-carb". Tack vare den datadrivna fastan som jag tänker fortsätta med. Minus fem kilo i vikt, och minus nio centimeter i midjan sedan september. Fått ordning på matvanor och hungerkänslor. Bara att fortsätta på den vägen. Gymkort är som sagt införskaffat. Jag behöver be
  4. Jag fixar min FÖRE-bild idag...
  5. Jag har börjat med att skaffa ett gymkort (friskvårdspengen). Ska vi säga juli?
  6. Livsmedelsverket: Kalium (livsmedelsverket.se) "Kalium finns i princip i alla livsmedel. Lite högre halter finns i nötter, frön, torkad frukt, potatis, kött, fisk, färska frukter och grönsaker. " Dr Berg rekommenderar 7 livsmedel med högt kalium (potassium):
  7. Tureborgaren

    Humor?

    Fick ett ex av kapten Haddocks ordbok i min hand häromdagen: en handbok i konsten att förolämpa med finess, enligt förlaget. Riktigt rolig. Förutom krabbsaltade tångräkor, alabasterskalle, kråmgädda, rullsvansapa och zinksvarvare, återfann jag även ordet VEGETARIAN... Kapten Haddocks ordbok | Cobolt Förlags webshop (coboltforlag.se)
  8. Jodu, firar jämnt en av de närmaste dagarna. Ett faktum som jag helst vill glömma... Men tack för omtanken!
  9. Jaaaa, vad kul det är att panga de där lamporna. Om och om igen! Jag måste vara den barnsligaste kärringen i hela världen...
  10. Mycket fiberrika grönsaker, utan stärkelse. What is a LED? (lowenergydiet.com) Low Energy Diet
  11. Tureborgaren

    Humor?

    Så kallad "ingenjörs-kost" eller fake food?
  12. Tureborgaren

    Socker?

    Jag blir bara mer hungrig av sockerrik mat. Och jag behöver hålla energiintaget strikt för att inte bli tjock. Så valet är enkelt. Mitt motto är att det finns inga som helst hälsorisker förknippade med att undvika socker. GOD JUL alla!
  13. Har nyligen upptäckt rättikan. Strimlar den till "spagetti" och fräser lätt i stekpannan, eller tärnar till pytt. Verkligen användbar grönsak!
  14. Grundregel enligt Diet Doctor: "Ät när du är hungrig: Sluta äta när du inte är hungrig länge. Så enkelt är det. " https://www.dietdoctor.com/se/lchf Lycka till med utmaningen1
  15. Det är banne mig upprörande att inget görs. Kunskapen finns. Jag jobbar på strokeavdelning och ser dagligen vad som serveras till patienterna: kolhydrater, kolhydrater, kolhydrater... Ledsamt. Läser just nu Ben Bikmans bok om insulinresistens: Why we get sick. https://www.adlibris.com/se/bok/why-we-get-sick-9781948836982 "Bikman avslöjar banbrytande bevis som länkar många vanliga sjukdomar, inklusive cancer, diabetes och Alzheimers sjukdom, till insulinresistens. Men att vända insulinresistens är möjligt, och Bikman erbjuder en evidensbaserad plan för att stoppa och förhindra den."
  16. Läser följande i Läkartidningen idag: Hur stor del av vår sjukdomsbörda har människan skapat själv? "WHO anger att 35 miljoner av 52 miljoner dödsfall på vår planet år 2010 berodde på livsstilssjukdomar", säger Peter Stenvinkel, professor och överläkare, Karolinska universitetssjukhuset. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/forfattarintervjun/2020/11/5-fragor-till-peter-stenvinkel/
  17. Lyrisk efter dagens kallbad! Man blir som ny efteråt. Rekommenderas! Tips för behagligt kallbad
  18. Nytt och spännande om protein! Science Daily | How protein protects against fatty liver https://www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200818103815.htm Fritt översatt: "Fettlever, NAFLD (Nonalcoholic fatty liver disease), är den vanligaste kroniska leversjukdomen i världen, med ibland livshotande konsekvenser. Den kännetecknas av en ansamling av fett i levern och är ofta förknippad med fetma, typ 2-diabetes, högt blodtryck och lipidstörningar. En högprotein, kalorireducerad diet kan reducera det skadliga leverfettet - mer effektivt än en diet med låg proteinhalt, enli
  19. Cirka 90-100 gram protein per dag för tillfället. Motivering: "How much protein do I need? Protein requirements will depend on your lean mass and your activity level. While 0.8 g/kg LBM is an absolute minimum to prevent deficiency we tend to find people do better in terms of nutrient density and satiety with at least 1.8 g/kg LBM (lean body mass) or ideally 2.2 g/kg LBM to prevent loss of muscle during weight loss. In percentage terms, we find people achieve better satiety and fat loss when they get 40% or more of the energy from protein. This is achieved by getting ade
  20. Tureborgaren

    Demens

    Även Dale Bredesen Slutet för Alzheimer. Finns bra youtube-filmer med honom också. https://www.bokus.com/bok/9789163616143/slutet-for-alzheimer-hur-vi-kan-forebygga-och-motverka-hjarnans-nedbrytni/ "I Slutet för alzheimer presenterar forskaren Dale Bredesen en banbrytande flerstegsplan för att förhindra och hejda alzheimer genom att ge oss kontroll över de 36 faktorer som triggar sjukdomen. Resultaten av Bredesens studier är imponerande: nio av tio patienter mår bättre redan efter tre månader."
  21. Önskar alla en fin allhelgonahelg trots pandemi och restriktioner!
  22. Diet Doctors guide: Sötning och LCHF – bäst och sämst Ur artikeln: "Alla sötningsmedel upprätthåller ditt sug efter sött. När de kombineras med mat med högt energiinnehåll – t ex en muffins – resulterar de i signifikant ökad belöningskänsla. Genom att tillsätta sötningsmedel till din mat ökar du betydligt risken att du äter mer än du behöver. Det kan sakta ner din viktnedgång eller göra så att du går upp i vikt. Vetenskapliga studier visar att även sötningsmedel i din dryck, även utan kalorier, kan göra det svårare att gå ner i vikt."
  23. Jag har fastat i flera år, och som du upplevt att det skänker välbefinnande. Under hösten har jag testat en ny approach Datadriven fasta. Idén med databaserad fasta är att lära känna sin kropp för att hitta den minsta effektiva dos fasta som ändå ger resultat, till exempel viktnedgång, lägre andel kropps­fett. Databaserad fasta utgår från blodsockernivån. Att mäta blodsockret innan måltid blir ett verktyg för att förstå om det man känner är äkta hunger eller bara ett sug. Det kan ge kontroll över ätandet utan att behöva räkna kalorier. Det finns gratis informationsmaterial, en FB-gr
  24. Amber O'Hearn tar en rejäl titt i evolutionens backspegel och kommer fram till att det var fett - inte kött eller grönt - som gödde vår stora hjärna.
  25. Jag värmer ofta någon köttgryta eller benbuljong med kött och grönt till frukost. Äter inte lunch på jobbet utan middag sedan när jag kommer hem.
×
×
  • Skapa nytt...