Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    617
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

Allt postat av Tureborgaren

  1. Nutritionsfakta.se: Nutrition vid leversjukdom https://nutritionsfakta.se/2019/01/21/nutrition-vid-leversjukdom/ ...och så Dr Bergs syn på saken (som sammanfaller i stort sett med ovanstående + förslag på kosttillskott):
  2. DietDoctor: "So how many eggs can you eat every day? My usual answer is no more than 36 eggs, per day. You could grow tired of them." https://www.dietdoctor.com/the-times-more-eggs-please-cholesterol-is-ok-now Livsmedelsverket: "Livsmedelsverket har inga specifika rekommendationer om hur många ägg barn, eller vuxna, kan äta./.../... de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas." https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/agg-finns-det-nagon-grans-for-hur-manga-det-ar-bra/
  3. Apropå maltodextrin: Maltodextrin, Modern Stressor of the Intestinal Environment https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6409436/ "A critically important new study by Laudisi et al1 shows that consumption of the food additive maltodextrin, incorporated into many processed foods, leads to the promotion of intestinal inflammation. These findings suggest that this broadly used food additive could be a risk factor for chronic inflammatory diseases." (...konsumtion av livsmedelstillsatsen maltodextrin kan gynna tarminflammation och kan vara en riskfaktor för kroniska inflammatoriska sjukdomar.) Om modifierad majsstärkelse skriver Äkta vara så här: https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=32202 Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden: Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra. Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin och hamnar i frukostyoghurt, salladsdressing och fiskgratäng.
  4. Jag tolkar Livsmedelsverket som att allt som är i piller och tillskott är folsyra och att folat kommer med mat.
  5. https://www.lifebutiken.se/produkter/folsyra-60-tabletter "Folsyra från Great Earth är i form av metylfolat som är en lättupptaglig form av folsyra för kroppen.: innehåller folsyra (kalcium-L-metylfolat, Metafolin®)" Livsmedelsverket: Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/folat
  6. I länken ovan från Svettkliniken läser jag: "Vätskan från handsvett och ansikssvett består främst av vatten och salt. Bakterier kan inte leva på saltvatten, därför lämnar de svetten ifred och avger ingen doft." Ska man kanske salta i armhålorna då?
  7. Gick av nyfikenhet in på Aftonbladets Viktklubbs sida. Såg att de lockar med att medlemsavgiften täcks av friskvårdsbidraget. Kanske ska försöka få friskvårdspeng för medlemsavgiften till DietDoctor?
  8. Apropå balansen mellan omega 3 och omega 6: Mouse model supports importance of fatty acid balance in chronic disease | https://phys.org/news/2019-07-mouse-importance-fatty-acid-chronic.html The role of polyunsaturated fatty acids (PUFAs) in human health has long been debated but is of great interest. They are one of many factors thought to influence chronic disease, such as obesity, type 2 diabetes, cardiovascular disease, and cancer... / "Many lines of evidence now support the notion that the omega-6/omega-3 imbalance is a critical factor that contributes to the development of chronic disease," Kang added. "Balancing the PUFA ratio may be a safe and effective solution to some modern health problems." His team is currently working on translational research to explore the clinical utility of the balancing intervention and the feasibility of using the tissue omega-6/omega-3 ratio as a new health biomarker.
  9. Tureborgaren

    HUMOR

    Kanske inte heller humor - men roligt ändå: Reklamfilm för smör, 1977 https://www.filmarkivet.se/movies/smor/
  10. Jag har kycklingben som puttrar så sakta i slökokaren sedan i morse. Bra väder för buljongkok (grått och regnigt).
  11. Läkartidningen | LDL-nivå svagt kopplad till risk för ny hjärt–kärlhändelse http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2019/08/LDL-niva-efter-hjartinfarkt-svagt-kopplad-till-risk-for-ny-hjartkarlhandelse/ Vi genomförde en registerbaserad kohortstudie på 25 643 patienter som haft en första hjärtinfarkt 2005–2013.../ ...Baserat på nivåer av rutinblodfetter (kolesterol, LDL, HDL och triglycerider) uppmätta i anslutning till återbesöket 2 månader efter hjärtinfarkten utvärderades associationen till ett kombinerat utfallsmått som inkluderade ny hjärtinfarkt, stroke eller död.../ Starkast association observerades för förhöjda nivåer av triglycerider, medan LDL var svagast associerat.../ Vår tolkning av resultaten är att vikten som fästs vid LDL-målvärden vid rutinåterbesök 4–14 veckor efter en hjärtinfarkt inte står i relation till klinisk betydelse vad gäller risk och prognos. För en individualiserad riskstyrd sekundärpreventiv behandling, inklusive beslut om mer intensiv LDL-sänkning, bör andra faktorer än LDL-nivå tas i beaktande.
  12. Aspartam är omdebatterat. Själv vill jag gärna undvika kemikalier i mat så långt möjligt. Neurophysiological symptoms and aspartame: What is the Connection? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28198207 Aspartame, an artificial sweetener, has been linked to behavioral and cognitive problems. Possible neurophysiological symptoms include learning problems, headache, seizure, migraines, irritable moods, anxiety, depression, and insomnia. The consumption of aspartame, can elevate the levels of phenylalanine and aspartic acid in the brain. These compounds can inhibit the synthesis and release of neurotransmitters, dopamine, norepinephrine, and serotonin, which are known regulators of neurophysiological activity. Aspartame acts as a chemical stressor by elevating plasma cortisol levels and causing the production of excess free radicals. High cortisol levels and excess free radicals may increase the brains vulnerability to oxidative stress which may have adverse effects on neurobehavioral health. We reviewed studies linking neurophysiological symptoms to aspartame usage and conclude that aspartame may be responsible for adverse neurobehavioral health outcomes. Aspartame consumption needs to be approached with caution due to the possible effects on neurobehavioral health. Whether aspartame and its metabolites are safe for general consumption is still debatable due to a lack of consistent data. More research evaluating the neurobehavioral effects of aspartame are required.
  13. Blå zoner är geografiska regioner där många människor sägs leva till ovanligt hög ålder. Man har föreslagit att detta gynnas av en kost med högt vegetabiliskt intag, starka sociala nätverk och genetiska markörer. Men är det bara fiffel och båg? Supercentenarians and the oldest-old are concentrated into regions with no birth certificates and short lifespans https://www.biorxiv.org/content/10.1101/704080v1.full I Italien visar det sig att +100 åringarna fanns koncentrerade till de fattigaste, mest avlägsna provinserna med kortast livslängd, medan amerikanska supercentenarians var koncentrerade till befolkningar med ofullständig registrering. Dessa fakta kan svårligen förklaras genom biologi, menar man i artikeln ovan. Men det kan lättare förklaras som ekonomiska drivkrafter för pensionsbedrägerier och rapporteringsfel. Enligt artikeln sjönk medelåldern drastiskt i områden med anmärkningsvärd livslängd och många 100-åringar när staten införde födelseattester. I USA var statlig introduktion av födelsecertifikat förknippad med en minskning med 69-82% i antalet personer över 100 år. Blå zonerna på Sardinien, Okinawa och Ikaria karakteriseras som regioner med låg inkomst, låg läskunnighet, hög brottsfrekvens och kort livslängd jämfört med deras respektive nationella genomsnitt. Att relativ fattigdom och kort livslängd skulle resultera i att många människor uppnår +1oo år är osannolikt, och ger stöd för att det istället kan handla om bedrägeri och felrapportering. Okinawa har det högsta antalet hundraåringar per capita av alla japanska prefekturer och är världsberömt för anmärkningsvärd livslängd. Samtidigt har Okinawa den högsta mordfrekvensen per capita, den näst lägsta medianinkomst och den lägsta medianlivslängden av alla 47 japanska prefekturer. DietDoctor: Lärdomar från de blå zonerna (Jason Fung) https://www.dietdoctor.com/se/lardomar-fran-de-bla-zonerna
  14. Kanske finner du något matnyttigt tips här?: DietDoctor | Våra tio bästa tips för kvinnor 40+ som vill gå ner i vikt med LCHF
  15. Bulk powders https://www.bulkpowders.se/glucomannan-konjac-pulver.html
  16. Och jag som har massor med konjacrot i skafferiet... Har testat det för tarmfloran. Verkligen svårt att dosera så det inte bara blir en gegga. Hur lite tar du?
  17. Dr. Robert Lustig delar sina perspektiv kring matberoende (food addiction). https://robertlustig.com/food-addiction/ Matberoende (food addiction) är fortfarande kontroversiellt inom det vetenskapliga samfundet. Men det finns starka bevis på att vissa livsmedel kan utlösa överätande, sug och abstinens, på samma sätt som beroendeframkallande ämnen som alkohol, kokain och tobak gör."
  18. Dietdoctor: "Många frågor rör vad som är normalt blodsocker. Denna sida skall försöka reda ut svaret på frågan vad som är ett normalvärde, eller inte.." Blodsocker och diabetes https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes
  19. Lyssnade på ett intressant föredrag med dr Joan Ifland kring teorin att processade livsmedel bäddar för överätande genom att de fungerar som droger för hjärnan. Hon har skrivit boken Processed Food Addiction. Hon menar att tobaksindustrin, i ett försök att överleva, tog över en stor del av livsmedelsindustrin på 1980-talet, och skapade beroendeframkallande "livsmedel" som bidragit till dagens fetma- och ohälsoepidemi.
  20. Vetenskapsradion https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7271065 "Äpple proppfullt av bakterier Hela 100 miljoner bakterier finns i ett vanligt äpple, enligt österrikiska forskare som nu studerat saken. Färska frukter och grönsaker anses vara en viktig källa till mikrober för magens mikroflora. Flest bakterier hittade de i äpplenas kärnor, så om du slänger skruttet får du bara i dig en tiondel så många bakterier som om du äter hela äpplet med kärnhus och allt. Men många bakterier fanns också i äpplenas skal. Jämfört med konventionellt odlade äpplen innehöll de ekologiska en rikare och bättre balanserad bakterieflora, vilket både skulle kunna innebära hälsofördelar och vara en möjlig förklaring till varför en del tycker att de smakar bättre." Referens: Birgit Wasserman et al. "An Apple a Day: Which Bacteria Do We Eat With Organic and Conventional Apples?". Frontiers in Microbiology 24 juli 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fmicb.2019.01629
  21. Mouse model supports importance of fatty acid balance in chronic disease https://phys.org/news/2019-07-mouse-importance-fatty-acid-chronic.html "Nu finns gott stöd för uppfattningen att omega-6 /omega-3-obalansen är en kritisk faktor som bidrar till utvecklingen av kronisk sjukdom. Att balansera PUFA-förhållandet kan vara en säker och effektiv lösning på dagens hälsoproblem."
  22. Satte klockan på ringning tidigt i morse för att komma ut i skogen innan hettan slog till. Sååå mycket kantareller! Ut och plocka!
  23. Den senaste månaden har jag testat AIP, autoimmuna protokollet. Inspirerad av nyss utkomna Autoimmun handbok. Bara som ett experiment, jag har inga sjukdomar, vad jag vet. Däremot har jag problem med överätande och triggermat. Jag har druckit Dr Berg grönkålssmoothie och ätit en hel del råkost, och en och annan rostad rotsak till kött och fisk. Till och med lärt mig gilla blomkål. Efter 26 dagar utan kaffe, mejerier, nötter, mm, kan jag konstatera att magen mår mycket bättre och är lite plattare. Jag har lättare att reglera matintaget, och har känt mindre sug. Enda gången jag känt triggerfenomen var när jag förföll till att äta färska aprikoser. En lärorik insikt. Första veckan utan kaffe var omvälvande: hjärndimma, trött, seg, kraftlös. Trodde att jag höll på att bli dement. Först mot slutet av andra veckan blev jag "mig själv" igen. Kanske var det keto-flu? Jag har fastat må, ons, fre. I vart fall börjar jag allvarligt fundera över att ransonera mitt kaffeintag i framtiden. Efter 30 dagar ska man börja att testa att återinföra livsmedel, ett i taget och se vad som händer: det jag längtar efter är SMÖR, och ägg, och kryddor.
  24. DietDoctor föreslår grädde, creme fraiche eller färskost att koka ihop såser med: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/saser