Jump to content

Tureborgaren

Medlem
  • Posts

    795
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

Everything posted by Tureborgaren

  1. Matmoralen sjunker i takt med att temperaturen stiger. Men idag äntligen svalkande regn... Ser fram emot ännu en lyckad kantarelltur, och plock av fina blåbär till helgen. Och snart höst med svalare bad och ledig tid. Ha en fin dag!
  2. P1 Kropp och själ: https://sverigesradio.se/avsnitt/jimmy-och-rekordfastan Jimmy och rekordfastan | Vi kan kalla honom för magsäcksartist – Jimmy Hoffa. I nästan 20 års tid har han regelbundet svultit sig och bara levt på vatten i rekordlånga 40 dagar. Men hur hälsosamt är det och varför gör han det?
  3. Om man vill fördjupa sig i lymfan och levern finns Benberg, L. & Hallén Buitenhuis, A. (2019). Lymfan, levern & livet. med många tankar och tips. Finns även en kokbok i anslutning till detta: Hallén Buitenhuis, A. (2019). ACT ALP kokboken: lösningen för dig med den envisa kroppen.
  4. Mor har ofta hjärtklappning och har erbjudits ablation då hennes problem beror på fel i el-systemet. Det är väl är viktigt att utreda orsaken till din hjärtklappning, tänker jag spontant. 1177 har bra info om hjärtklappning där de listar vanliga orsaker - som stress - och beskriver att om man inte har ont, svårt att andas eller känner sig sjuk på annat sätt så är det troligen inte något farligt. Sköt om dig!
  5. Den som ligger i vänsterkant av profilbilden. Jag använder dator så jag vet inte hur det ser ut om man har mobil...
  6. Om man touchar den blå symbolen syns rankingen: jag är nu åter "gammal i gården".
  7. Jag läser just nu Spon-Fed av Tim Spector där han avlivar en hel del matmyter. Till exempel att det är så himla nyttigt att äta fisk och omega 3-tillskott. Läsvärd bok, men kanske inte så mycket nytt för den redan väl pålästa. Däremot berättar han om kaffet nyttighet: att det innehåller massor av polyfenoler och en del fibrer, som är bra för tarmfloran. Han menar att några koppar kaffe per dag motsvarar fiberintaget motsvarande en skål flingor eller en liten banan.
  8. Huka er LCHF:are, nu berättar Kurera att: Forskning visar: vegetarisk kost skyddar mot svår covid-19 "Glada nyheter för dig som äter vegetariskt: det kostvalet medför 73 procents lägre risk att bli svårt sjuk i covid-19. Det visar en ny stor studie av vårdpersonal och deras kostvanor. I jämförelse med vegokost stack LCHF ut som en diet som tvärtom verkade öka risken till svår sjukdom i covid-19. Man tog i studien hänsyn till andra hälsofaktorer som ålder, kön, BMI, rökning, livsstil och etnicitet."
  9. Fler allergiska med mer baljväxter i maten https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/fler-allergiska-med-mer-baljväxter-i-maten/ (länken fungerar inte) Ny länk Fler allergiska med mer baljväxter i maten | SvD De senaste har antalet fall av baljväxtallergi ökat. De vanligaste allergierna verkar vara mot kikärtor och linser. – Det har varit en gradvis ökning, säger Caroline Nilsson, barnallergolog vid Södersjukhuset i Stockholm. – Jag har jobbat i 27 år med allergier och i början var det väldigt ovanligt, det var ingen som hade hört att det fanns. Under första årtiondet på 2000-talet dök det upp enstaka fall och sedan har de blivit fler.
  10. Om det är bloggnytt du menar så är länken borta. Men det fungerar än så länge att gå in här: https://www.dietdoctor.com/se/nytt
  11. 1. Äter du frukt? Ja. 2. Hur ofta äter du frukt? Ett par gånger i veckan, men inga stora mängder. 3. När äter du frukt? Gärna i sallad, eller som efterrätt till vardags. 4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Kan ta en kvarts banan i en grönkålssmoothie eller med keso, som sötning. Har alltid bitar av banan i frysen. Ett tuggvänligt och saftigt äpple kan jag äta som det är, idag hade jag det som småbitar i en kycklingsallad. 5. Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? Jag är en snåljåp och fyndar frukt i Willys Svinnsmarta lådor: 2 kilo för 20 kronor. Påfallande ofta ekologisk frukt i den, men inte alltid. Dessutom pallar jag äpplen varje höst... 6. Något övrigt du vill tillägga?
  12. Att tänka på vid skörd och lagring - Hemmaodlat För att fotosyntesen ska fungera behöver växten ha ett rotsystem som kan dra vatten och näring upp till bladen. Vid skörd tar du bort denna nödvändiga kontakt... Cellerna behöver dock fortfarande andas vilket innebär att cellandningen (respirationen) fortsätter, växten fortsätter alltså att leva även efter skörden. Problemet är att den inte har någon ny källa till mat (fotosyntesen), vilket innebär att den kommer börja äta av sig själv. Cellandning är en process där lagrad organisk energi som kolhydrater, proteiner och fetter bryts ner till enklare produkt vilket ger energi. Glukos i reaktion med syre omvandlas till koldioxid, vatten och energi (värme). Eftersom det mesta av växterna är vatten kommer cellandningen snabbt leda till en försämrad kvalité. Hur fort denna nedbrytning sker beror till stor del hur snabbt respiration sker, där olika frukter och grönsaker andas olika fort. Generellt sätt har rötter lägre respirationshastighet därför att de är lagringsorgan, medan blad har hög respiration då deras mängd lagrad energi är låg. Allt eftersom denna förbränning av lagrad energi sker så kommer det påverka kvalitén på det som är skördat. Smak, vikt, vattenmängd och näring går förlorad. Att skörda så nära optimal mognad som möjligt och sedan konsumera direkt är det bästa du kan göra. Sekundärt att är att minska förbränningen genom att sänka temperaturen och minska avdunstningen. Respirationshastighet Väldig låg Torkade frukter och nötter Låg Äpple, betor, citrus, lök, potatis, pumpa Mellan Banan, kål, gurka, huvudsallad, tomat Hög Avokado, blomkål, bladsallad, jordgubbar Väldig hög Groddar, vattenkrasse, snittblommor, broccoli Extremt hög Sparris, svamp, persilja, ärtor, spenat
  13. "Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger Mats Rundgren." Sluta klunka – du dricker inte för lite vatten | Karolinska Institutet (ki.se)
  14. Har en sådan. Ska ta fram den genast. Kanske läsa om boken också...
  15. Det finns en jättetjock bok som heter Näringsmedicinska Uppslagsboken av Peter Wilhelmsson. Svindyr, men det visar sig att mycket av materialet i boken finns utlagt på Kurera. T ex om kosttillskott och biotillgänglighet: Kemiska strukturer och kosttillskott | Kurera.se Näringsguiden | Kurera.se
  16. Metformin Suppresses Monocyte Immunometabolic Activation by SARS-CoV-2 and Spike Protein Subunit 1 | bioRxiv (This article is a preprint and has not been certified by peer review) "In summary, the SARS-CoV-2 spike protein induces a pro-inflammatory immunometabolic response in monocytes that can be suppressed by metformin, and metformin likewise suppresses inflammatory responses to live SARS-CoV-2. This has potential implications for the treatment of hyperinflammation during COVID-19."
  17. Blodgrupp och corona - det här vet vi | forskning.se – Vad man har sett hittills är att blodgrupp 0 är underrepresenterad hos covidpatienter. Vi vet inte varför, men en hypotes är att de med blodgrupp 0 har mindre risk att bli sjuka om de utsätts för viruset från en person med blodgrupp A eller B, eftersom de redan har antikroppar mot dessa blodgrupper, säger han. Tidigare studier har visat att blodgrupp A är överrepresenterad bland covidsjuka. I höstas visade också en kanadensisk studie att Rh-negativa personer verkade ha ett något bättre skydd. – Man kan fortfarande bli allvarligt sjuk med blodgrupp 0, även om risken verkar vara lite, lite mindre. Exempelvis är ålder en mycket större riskfaktor för covid än blodgrupp. ... Utöver vinterkräksjukan finns det studier som visar att blodgrupper kan hänga samman med vår mottaglighet för olika sjukdomar, men också med hur pass sjuka vi blir. Till exempel verkar blodgrupp 0 vara mer mottaglig för kolera, hiv och magsår, blodgrupp AB mer mottaglig för demens och blodgrupp A mer mottaglig för hjärt- och kärlsjukdomar och magcancer. Den farligaste malariaparasiten, Plasmodium falciparum, stöter på mest motstånd hos personer med blodgrupp 0.
  18. Han pratar fort, men är väl värd att lyssnas på! Dr. Pran Yoganathan - 'The Human Gut: A masterpiece of evolution' Om man utgår från människans tarmsystem blir det tydligt att vi är anpassade för mat som är upphettad. Däremot inte för en större mängd näringsfattiga växtfibrer som måste fermenteras i en avancerad tjocktarm.
  19. Jag har läst hans bok, men tycker han är lite "B"...
  20. Har under året verkligen funderat över varför just jag inte fått smittan. Jag har arbetat i sjukvården, umgåtts nära kollegor på arbetsplatsen (fyra arbetsstationer på ett litet kontor), varav en del blivit sjuka. Dessutom åkt kollektivt dagligen och gått i affärer och inte använt munskydd. Däremot har jag varit noga med handhygien och avstånd så gott jag har kunnat. Men som introvert i singelhushåll kanske man har en fördel, trots blodgrupp AB+.
  21. "Given the nature of the study, causality cannot be proven; we cannot rule out residual bias." Lower carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: a population-based cohort study and pooling of prospective studies | European Heart Journal | Oxford Academic (oup.com)
  22. Som följare av både Ted Naiman och Marty Kendall har jag fått lära mig värdet av att prioritera protein. Jag tycker det mättar bra mycket bättre än fett. Dessutom blir mitt lymfsystem gladare med mindre mängd fett i maten. Inte så svullen och inte längre så bred om baken. Olssons universum | Protein – bantarens bästa vän
  23. Ja. kör nässlor i min grönkålssmoothie. Plus torkar och har i kryddsalt. Plockar även kirskål och oregano om jag hittar längs promenaden.
×
×
  • Create New...