Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    567
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Allt postat av Tureborgaren

  1. Hade precis samma tanke. Dessutom: om man slutar ta medicinen så går man väl upp igen om man inte lärt sig ett annat sätt att äta på? Läkartidningen hade idag en artikel om en kirurg som ska "utveckla" kirurgin mot metabol sjukdom: "Torsten Olbers är nyinstallerad professor i kirurgi vid Linköpings universitet. Hans forskning utvecklar behandling av svår fetma och metabol sjukdom genom mag–tarmkirurgiska ingrepp. " http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Meddelanden/Miniportrattet/2019/06/Professorn-som-ska-utveckla-kirurgin-mot-metabol-sjukdom/ Suck!
  2. Läs gärna hela rapporten. Intressant läsning om både svenskars och invandrades hälsovillkor: Folkhälsoyndigheten | Hälsa hos personer som är utrikes födda – skillnader i hälsa utifrån födelseland Undersökningen avser utlandsfödda som flyttade till Sverige under åren 1990–2014. Det stora antalet flyktingar som kom till Sverige 2015 och framåt är inte inkluderade. "Denna rapport visar att det är mer vanligt att utrikes födda som bott länge i Sverige har diabetes, högt blodtryck, övervikt eller fetma jämfört med personer med kortare vistelsetid.../. .../ Rapporten visar också att fysisk aktivitet är mindre vanligt bland vissa grupper av utrikes födda som vistats här i mer än fem år. En del grupper av utrikes födda personer dricker också sötade drycker oftare än inrikes födda." "Personer som migrerat till Sverige har oftare sämre livsvillkor, exempelvis uttryckt i socioekonomiska förutsättningar eller utbildningsnivå, vilket kan påverka hälsan. Dessutom kan migrationen i sig påverka hälsan. Det visar sig inte minst i att hälsan i vissa fall försämras hos en del grupper av utrikes födda efter några år i Sverige. "
  3. Folkhälsomyndigheten: Det övergripande målet för den svenska folkhälsopolitiken, antaget av riksdagen, är att de påverkbara skillnaderna i hälsa ska vara borta inom en generation. När det gäller vissa av de så kallade välfärdssjukdomarna går utvecklingen dessvärre åt motsatt håll, enligt rapporten. https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2019/juni/fran-frisk-till-sjuk--rapport-om-sjukdomar-bland-utlandsfodda/ För att stärka det långsiktiga arbetet med matvanor och fysisk aktivitet finns ett särskilt delmål: Ett samhälle som främjar ökad fysisk aktivitet och bra matvanor för alla. https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/folkhalsopolitiska-mal/
  4. DietDoctor om fett: Använd olika fetter för olika typer av matlagning https://www.dietdoctor.com/se/lchf/mer-fett Fett kan förändra smaken på en måltid, vilket ger variation till din kost. Du kan till exempel tillaga haricots verts med smör för att få en klassisk känsla på din måltid. Eller du kan steka dem i jordnötsolja och krydda med sesamolja för en mer asiatisk touch. Experimentera med nya kombinationer för att se vad som passar dig och tillfället bäst. Se till att ha flera av de här hälsosamma fetterna hemma: smör ister, talg, ankfett eller annat animaliskt fett kokosolja olivolja avokado-olja jordnötsolja andra nötoljor (macadamia, mandel, valnöt) sesamolja De hälsosammaste fetterna till matlagning https://www.dietdoctor.com/se/lchf/fett Mättat fett som smör, ghee, kokosolja och ister är de bästa valen för att steka och fritera i då de tål upphettning bra och inte oxiderar när de når höga temperaturer, som mer instabila fetter som vegetabiliska fröoljor gör. Fleromättat fett som olivolja och avokadoolja är inte värmebeständiga, de är alltså bättre att använda till dressing eller oljebaserade tillbehör som majonnäs eller pesto. Fleromättade fetter – som solrosolja eller majsolja – ska aldrig användas vid höga temperaturer eftersom de är känsliga för oxidation som kan omvandla dem till potentiellt ohälsosamma substanser.
  5. Ja, jag menar att hela situationen att behöva fly och försöka skapa sig ett nytt liv någonstans där allt är nytt rimligen borde försätta kroppen i ett långvarigt stresstillstånd. Stress sabbar mycket i kroppen. Själv tenderar jag att "trösta" mig med mat när jag blir stressad. Och då är det oftast inte broccoli som gäller... Jag bor i ett område som tog emot många syriska flyktingar. Om det berodde på det eller har andra orsaker: i vart fall märkte jag att problemet med rökning och fimpar på gården ökade dramatiskt. Det är min uppfattning att "invandrade" röker i större utsträckning. Främst männen. De invandrade jag träffat i arbetet (jobbar på en stroke-avdelning) är oftast "storrökare" (en term som doktorer skriver i journalen rökning är en riskfaktor för stroke).
  6. Har undvikit margarin som Becel sedan 1990-talet. Har lutat mig mot denna skrift: Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta (2006) http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf
  7. Att vara utsatt för den stress som jag gissar att det innebär att vara nyanländ gör säker sitt till.
  8. The Grand Finale... Day 5: Friday, June 14th Today's experts... Pete Evans - Author, Chef, & Producer of The Magic Pill Documentary Netflix Andy Petranek - Co-Founder of the Whole Life Challenge. USMC retired. Owned one of the very first Crossfit Gyms ever Ann Childers - Psychiatric physician with a special interest in regaining the physical and mental health of children, adolescents, and adults Dr. Joan Ifland - Ph.D., MBA, Food Addiction Recovery Specialist Dr. Hassina Kajee - M.D., Board of Directors of The Noakes Foundation Jayne Bullen - MBA, Managing Director of the Noakes Foundation Nutrition Network Peter Ballerstedt - Ph.D., University of Georgia, University of Kentucky, Low carb success story and ruminant animal expert speaking about their role in preserving, not damaging, the environment Rita Fernandes Venter - Founder of the Banting 7 Day Meal Plans, Low carb leader
  9. Socker får tydligen huden att åldras. Socker gör att huden åldras snabbare. Förhöjda mängder av socker ökar glykosylering (AGE) i huden. Glykosylering är en process där fruktos och glukos binds till t.ex. kollagen. Vid höga sockerkoncentrationer i blodet ökar bildningen av kraftiga (kovalenta) tvärbindningar mellan kollagenfibrer vilket leder till att hudens elasticitet minskar. Normalt sett är tvärbindningarna organiserade så att de kan repareras, men vid glykosylering bildas tvärbindningar mellan kollagenfibrer som stör reparationsmekanismen vilket leder till försämrad elasticitet. Nutrition and aging skin: sugar and glycation. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20620757 Men att äta lågkolhydratmat som inte stekts eller grillats hårt kan förbättra huden. Och gärna kött, fisk och mejerier... Tight glycemic control over a 4-month period can result in a reduction of glycated collagen formation by 25%. Consumption of a low-sugar diet prepared through waterbased cooking methods would limit both the consumption of preformed exogenous AGES and endogenous production through physiological glycation. Avoiding foods that result in higher levels of AGEs, such as donuts, barbecued meats, and dark-colored soft drinks, can be an effective strategy for slowing “sugar sag". In one of the few human studies successfully conducted on antiAGE therapeutics, L-carnitine supplementation for 6 months in hemodialysis patients significantly decreased levels of AGEs in the skin.L-carnitine, which is naturally abundant in meat, poultry, fish, and dairy products, is an antioxidant. Sugar Sag: Glycation and the Role of Diet in Aging Skin https://www.skintherapyletter.com/aging-skin/glycation/
  10. Tureborgaren

    Fläsklägg

    Svenska Akademien Ordbok: https://www.saob.se/artikel/?unik=L_1519-0012.8PSn&pz=3 [fsv. lägger, ben, rotstock, sida av släktskap, släktled, motsv. d. læg, isl. leggr; jfr eng. leg (lånat från nordiska spr.); av ett germ. laȝja- (jfr langob. lagi, lår), till en ieur. rot lĕk, lak, vara böjd, böja (se LÅR, sbst.2)] Såg på Scans hemsida att de tipsar att man kan göra pulled pork på lägg (istället för karré'). Enligt dem ska det bli väldigt gott. Måste provas!
  11. Eller tvärsom: en avdelning för tips om länkar? Eller bådadera.
  12. Welcome to the Kick Sugar Summit 2019 http://kicksugarsummit.com/?afmc=hsf It's Day 4: Thursday, June 13th Today's experts... Thomas DeLauer – Health and Keto Coach, Celebrity trainer, and Author Youtube: https://www.youtube.com/user/TheTdelauer (jodå, han har varit överviktig...) Lynn Terry - Founder of TravelingLowCarb.com, Keto Expert, Low Carb Success Story Dr. Josh Turknett - M.D., Author of the Migraine Miracle Dr. Keith Berkowitz - M.D., Founder and Medical Director of the Center for Balanced Health Alison Gannett - Cooking for Cancer Keto Coach, World Champion Skier, Organic Farmer Dr. Ben Bocchicchio - M.D., Inventor of "Slow Maximum Resistance Training" AKA 'S.Ma.R.T™' https://www.drbenbo.com/media.html (träningsvideor) Dr. Antonio Martinez II - Attorney and Patient/Health Advocate, Low Carb Success Story Lisette Cifaldi - Founder & CEO of Eating Sanity specializing in Food Addiction Recovery Coaching, Education & Advocacy Brandon Straker – Personal Trainer, Online Fitness Coach, Co-Founder of ResetU Fitness
  13. Bjuder på lite värdelöst vetande: "Flera forskare har intresserat sig för varför nässlor bränns. Emmelin och Feldberg (1947) experimenterade med brännhår av etternässla. De fann att vätskan som håren avger innehåller histamin och acetylkolin, och det finns även serotonin i den (Collier och Chesher 1956)." Brännässlor – inte bara ogräs
  14. "Det som utmärker sprängticka eller chaga är den mörka, nästan svarta räfflade ojämna ytan. Det ser nästan ut som om barken förkolnat och de utstickade bitarna liknar små kolbitar. Ytan är inte hård och jämn, utan man ska lätt kunna bryta loss små bitar. Inuti är sprängtickan brungul, porös och nästan lite mjölig eller svampaktig." Hur man känner igen chaga (sprängticka) https://bohemianmaggie.blogspot.com/2013/11/hur-man-kanner-igen-chaga-sprangticka.html Lycka till med svampplockningen!
  15. It's Day 3: Wednesday, June 12th Today's experts... Prof. Tim Noakes - Professor Emeritus, University of Capetown, Founder of the Noakes Foundation and Banting Diet Dr. Mark Cucuzzella - M.D., Professor at West Virginia University School of Medicine, is permitted within his hospital to recommend and guide clients towards a LCHF diet to manage and reverse metabolic disorders Dr. Jake Kushner - M.D., Medical Director of McNair Interests, Nationally Renowned Expert in Type 1 Diabetes Research Dave Feldman – Author of The Cholesterol Code Jackie Eberstein - R.N., Former Director of Medical Education at The Atkins Center for Complementary Medicine Dr. Gary Fettke - Orthopedic Surgeon and Low Carb Crusader Fought the establishment and won! Dr. Shawn Baker - Orthopedic Surgeon and Author of The Carnivore Diet Julia Ross - Masters of Psychology, Best Selling Author of The Mood Cure, The Craving Cure. (Youtube: THE CRAVING CURE: Identify and Activate Your Natural Appetite Control ) Dr. Kristie Sullivan - Ph.D., Bestselling Author, Coach with The Diet Doctor
  16. It's Day 2: Tuesday, June 11th. Today's speakers... Doug Reynolds - Founder of LowCarbUSA Gary Taubes - New York Times Best Sellers: Why We Get Fat and The Case Against Sugar Wolfram Alderson - CEO of the Hypoglycemia Support Foundation and Global Education Director for Dr. Robert Lustig Dr. Nasha Winters - N.D., Bestselling Author of Metabolic Approach to Cancer Dr. David Diamond - M.D., Ph.D., Neuroscientist, Professor University of South Florida, Discusses connection between sugar and Alzheimer’s and more Craig Emmerich - Author of Keto: The Complete Guide to Success Dr. Lewis Cantley - Cornell University, The Cantley Lab, The Science behind the Sugar, Insulin, Cancer Connection Youtube: Obesity, Diabetes and Cancer: The Insulin Connection DietDoctor Amerikanska forskare undersöker sambandet mellan socker, insulin, keto och cancer Belinda Fettke - The Driving Force Behind the Current Dietary Guidelines... It's NOT what you think! Bitten Jonsson - One of the world’s first and most respected leaders in the sugar addiction recovery space
  17. Robert Cywes, överviktskirurg med personlig erfarenhet av sockerberoende presenterade sin modell för att se på övervikt och matberoende/känsloätande. Intensiv och inspirerande kille. Finns som video-skola med 12 kapitel på Low carb USA: https://www.lowcarbusa.org/videos/diabetes-understood-series/ Hans Addiction model:
  18. Helt enig med dig! Stresshormoner är mäktiga fiender i kampen för viktnedgång. Citerar nämnde dr Berg: "...when you want to lose weight, your focus should really be on getting healthy. Once you get healthy, you will begin to see the pounds come off and stay off."
  19. "Day 1 Speakers on the Kick Sugar Summit. Begins Monday, June 10th. It's free and online--straight to your email inbox. Sign up here: http://kicksugarsummit.com/?afmc=5l" Chris Palmer Psychology Today: Six Steps to Stop an Addiction to Sugar and Junk Food
  20. Robert Lustig via Twitter bjuder in: "Join us for The 4th Annual Kick Sugar Summit The Metabolic Health - Science Edition It's a virtual Who’s Who of the Ketogenic and Metabolic Health World and the Sugar Recovery World http://kicksugarsummit.com?afmc=hsfkicksugarsummit.com/?afmc=hsf " Många bekanta namn bland föreläsarna.
  21. 🤓 Från R Lustigs hemsida, https://robertlustig.com/fructose-restriction/ Isocaloric Fructose Restriction Reduces Serum D-Lactate Concentration in Children With Obesity and Metabolic Syndrome The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2019 Study shows that a fructose metabolite in the liver, methylglyoxal (of which D–lactate is the breakdown product), correlates with changes in both de novo lipogenesis and insulin resistance when starch is substituted for sugar. Short version: SUGAR IS TOXIC! And here’s the toxin. 🤓 Googlade methylglyoxal och fann en tidigare artikel av en av medförfattarna till ovanstående artikel: Gugliucci A. (2017). Formation of Fructose-Mediated Advanced Glycation End Products and Their Roles in Metabolic and Inflammatory Diseases. Advances in nutrition, 8(1), 54–62. Fructose is associated with the biochemical alterations that promote the development of metabolic syndrome (MetS), nonalcoholic fatty liver disease, and type 2 diabetes. Its consumption has increased in parallel with MetS. It is metabolized by the liver, where it stimulates de novo lipogenesis. The triglycerides synthesized lead to hepatic insulin resistance and dyslipidemia. Fructose-derived advanced glycation end products (AGEs) may be involved via the Maillard reaction. / .../ Fructose is elevated in several tissues of diabetic patients where the polyol pathway is active, reaching the same order of magnitude as glucose. It is plausible that the high reactivity of fructose, directly or via its metabolites, may contribute to the formation of intracellular AGEs and to vascular complications. Allaman, I., Bélanger, M., & Magistretti, P. J. (2015). Methylglyoxal, the dark side of glycolysis. Frontiers in neuroscience, 9, 23. Methylglyoxal, a highly reactive dicarbonyl compound, is inevitably formed as a by-product of glycolysis. Methylglyoxal is a major cell-permeant precursor of advanced glycation end-products (AGEs), which are associated with several pathologies including diabetes, aging and neurodegenerative diseases. In normal situations, cells are protected against methylglyoxal toxicity by different mechanisms and in particular the glyoxalase system, which represents the most important pathway for the detoxification of methylglyoxal.
  22. Livsmedelsverket: https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/varma-mat-med-spenat-i/ "Det går bra att värma upp maträtter med spenat i en andra gång. Även gravida kan äta mat med spenat i som värmts upp, men däremot inte spädbarn. Snabb nedkylning är bäst Om man vill spara en maträtt med spenat bör man kyla den snabbt efter tillagningen, till exempel att den får svalna i vattenbad och sedan flyttas till kylskåp eller frys. Nitrat kan omvandlas till nitrit Spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit av bakterier när den förvaras länge i rumstemperatur. Den mängd nitrit som bildas vid nedkylning är liten under förutsättning att nedkylningen gjorts på rätt sätt. Matmyt Livsmedelsverket får ofta frågan om det är farligt att återuppvärma maträtter med spenat i eftersom spenat innehåller förhållandevis mycket nitrat. Då ombildningen av nitrat till nitrit är liten är det ingen fara att värma upp maträtter med spenat i igen. Inte gröna bladgrönsaker till spädbarn Spädbarn, upp till ett års ålder, bör inte äta spenat eller andra gröna bladgrönsaker på grund av risken med nitrit. Spädbarn kan inte bryta ner nitrit på samma sätt som äldre barn och vuxna."
  23. Jag är med i IDM:s Facebook-grupp för folk som fastar periodiskt enl Jason Fung/Megan Ramos koncept. Fung rekommenderar inte 23:1 till sina följare, där många är starkt överviktiga och insulinresistenta. Han menar att det tenderar att likna kaloribegränsning. Fritt översatt ur gruppens interna dokument: "Varför är inte en måltid per dag ett bra alternativ för viktminskning? Det kan lätt bli en kaloribegränsande diet. Det kan vara bra när du väl nått ditt mål och vill behålla din vikt. Det fungerar för viktminskning för vissa människor men så småningom hamnar de på en platå. Förslaget är istället att blanda olika långa fasteperioder under veckan, ett mål, två måltider om dagen eller längre fastor på 36 timmar, 42 timmar osv." The Obesity Code Network: Fasting Support with Megan Ramos & Dr. Jason Fung
  24. Jason Fung: The Great Carbohydrate Debate – How to Lose Weight VIII https://idmprogram.com/the-great-carbohydrate-debate-how-to-lose-weight-viii/ "People have been eating unrefined carbohydrates for thousands of years without obesity or diabetes. " "Carbohydrates are not inherently fattening. The toxicity lies in the processing." Jason Fung: Fibre reduces Insulin – How To Lose Weight X https://idmprogram.com/fibre-reduces-insulin-how-to-lose-weight-x/ "The Okinawans, for instance, base their diet upon the sweet potato, and consume an estimated 80% of their calories as carbohydrate. High fibre protects against obesity. Until recently, they were one of the longest-lived peoples on earth. The Kitavans of New Guinea followed a diet estimated to be close to 70% carbohydrate with no evidence of ill health. The one critical difference is that these carbohydrates are all unrefined." Jason Fung: Fibre – How To Lose Weight IX https://idmprogram.com/fibre-how-to-lose-weight-ix/ "Fibre intake has fallen considerably over the centuries. Fibre intake in Paleolithic diets is estimated to be 77-120 grams per day. Traditional diets are estimated to have 50g/day of dietary fibre. By contrast, modern American diets contain as little as 15 g/day." "Most correlation studies show lower BMI with higher fiber intake. This has also been found to be true in native Pima populations and native Canadians as well.""
  25. Lustig var den som fick mig in på det sockerfria spåret 2013. Inspirerande föreläsare! Som någon kommenterade efter intervjun: "It's like the Super Bowl in nutrition."