Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    704
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    14

Allt postat av Tureborgaren

  1. Fyller på med inspelningar från nyss hållna webinar Food for Thought 2020: The science and politics of nutrition (Swiss Re och BMJ) med många välrenommerade deltagare. Dag 1 What did we learn from Food for Thought 2018 Type 2 diabetes: How do we shift from treatment to reversal? Should current salt guidelines be taken with a "pinch of salt"? Dag 2 Food for mind and body: The impact of nutrition on mental well-being Reimagining food systems to promote health in the wake of COVID-19 Improving nutritional research and conflicts of interest
  2. Lite kul fakta från en arkeolog om vad de verkligen åt på stenåldern:
  3. Fett är inte lätt... Följer Tim Spectors forskning kring responser på mat. Han är kopplad till företaget ZOE som håller på att utveckla en app och hemtest för vanliga konsumenter som vill optimera sin kosthållning. På deras hemsida kan man läsa lite om forskningsresultaten hittills. Bland annat har de inlägg om inflammation och responser på fett. Bland annat skriver man så här | Inflammation 101: What is it and can it be caused by what you eat?: "Kolhydrater (kolhydrater) framställs ofta som en inflammatorisk skurk som bör undvikas, eftersom de kan orsaka ohälsosamma blodsockertoppar. Men vår PREDICT-studie visade att ohälsosamma fettresponser efter måltid faktiskt är mer starkt associerade med inflammation än blodsockersvar." Naturligtvis blir jag förvånad. I en annan artikel beskrivs att ju mer fett man äter desto sämre blir responsen. | What happens when you eat fat? Började fundera över vad deltagarna ätit, vilket sorts fett och vilka kolhydrater. "I PREDICT 1-studien serverades frukost i form av en muffin innehållande 50 g fett och 85 g kolhydrat. Därefter togs blodprov varje timma under sex timmar för att mäta responsen. En "dålig" respons på fett definierades som att halterna av triglycerider i blodet förblev höga under lång tid efter måltiden, eftersom det kan utlösa skadliga stressresponser och inflammation." Efter lite letande hittade jag receptet på muffinsen | file:///C:/Users/evach/Downloads/PREDICT 1 Protocol.pdf: "Test meals were prepared and packaged in the Dietetics Kitchen (Department of Nutritional Sciences, King’s College London, London, UK) using standard ingredients; plain flour, sugar, baking powder, vanilla essence, milk, egg, salt, high-oleic sunflower oil, whey protein powder, chocolate milkshake powder (Nesquik, Nestle, Gatwick, UK), and commercially available fiber bars (Chocolate Fudge Brownie, Fibre One, General Mills, MN, US; Goodness Bar Apple & Walnut, The Food Doctor, Hessle, UK)." Nu blir jag inte särskilt förvånad över att de fick en dålig fettrespons...
  4. Är tyvärr inte insatt i ämnet. Diet Doctor har en del inlägg: Kan LCHF förstöra din sköldkörtel? Kan man bli fri från sköldkörtelproblem? Är LCHF dåligt för sköldkörteln? ”Testa Diet Doctor och keto – det enda du har att förlora är fett”
  5. Jag har kört periodisk fasta en hel del. Förra vintern körde jag 4:3 med fasta 36 timmar tre gånger i veckan och en ätardag mellan varje fasta. Men det har tagit lång tid att vänja kroppen vid att kunna fasta så länge och ofta utan att känna hunger och obehag. Mitt råd är att du provar dig fram. Hoppa över något mål, fasta en dag och se hur du känner dig. Förläng allteftersom du känner att du kan hantera det. Du ska ju må bra under tiden, inte uppleva att du svälter dig! Jason Fung och Megan Ramos har varit mina inspirationskällor. De har lång erfarenhet av fasta som behandlingsmetod vid övervikt och diabetes. Jason Fung har skrivit böcker om fasta och fetma som finns på svenska. På deras hemsida finns ett protokoll för fasta där man äter ett mål varje dag, men med olika fastetider emellan. Men det finns andra upplägg. "The key to fasting is it tricks your body. It’s unpredictable, and unpredictability is the magic! If you do the same thing every day, your body will adapt." Mina erfarenheter av fasta hittar du här Vad gäller dryck så brukar jag ta kaffe, grönt te, vatten, ibland hemkokt benbuljong med salt (särskilt om jag känner mig frusen eller får hungersug).
  6. Diet Doctor guide (som inkluderar gröösaker både ovan och under jord): Grönsaker och LCHF – bäst och sämst https://www.dietdoctor.com/se/lchf/gronsaker
  7. Dr Nadir Ali säger att "jag vägrar att kalla LDL för det onda kolesterolet".
  8. Läs gärna Helges inlägg med citat från Uffe Ragnskov i Läkartidningen: " I en uppföljning av mer än 30 000 patienter med typ 1 diabetes visade det sig till exempel att ett högt LDL-kolesterol inte är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom (1) och sju uppföljningsstudier av mer än 1500 typ 2 diabetiker har visat det samma (2-5)." Dr" Eatmostlyfat" Nadir Ali har en lite nördig men bra föreläsning om LD Loch kolesterol (på engelska). Han säger att "jag vägrar att kalla LDL för det onda kolesterolet". LDL har många fördelar vilket han går igenom.
  9. Läsvärt ur Läkartidningen om vården och dödstalen i särskilt boende: Närmare två tredjedelar av covid-sjuka på SÄBO överlever | Ett fåtal av de som kommit till sjukhus har tillfrisknat Till exempel: "Detta pekar på att Sveriges relativt höga dödstal inte i första hand beror på att vi har en högre andel av dödsfallen på äldreboenden än jämförbara länder utan snarare på att vi har fler smittade och döda på äldreboenden på grund av en relativt stor spridning i samhället." "En mycket stor andel av de människor som i dag flyttar in och bor på SÄBO har förekommande multisjuklighet med obotliga kroniska sjukdomar, cancersjukdom, kognitiv sjukdom och påtagligt kort kvarvarande levnadstid. /.../ Närmare hälften avlider inom ett år efter inflyttning på SÄBO i Stockholm. En tredjedel dör redan första halvåret, var femte den första månaden och var tionde inom en vecka efter inflyttning. /... / Sammanfattningsvis talar detta för att patienterna på SÄBO i dag till stor del befinner sig i livets slutskede och att ett palliativt förhållningssätt behöver finnas med i omhändertagandet redan vid inflyttning." "På senare tid har det i medierna funnits en diskussion runt palliativ vård på SÄBO där det talats om att läkemedel som används i symtomlindrande syfte skulle kunna påverka möjligheten att överleva negativt och till och med att patienter skulle kunna ha blivit utsatta för insatser i syfte att förkorta livet. Detta är helt emot grundfilosofin i ett palliativt förhållningssätt och saknar stöd i verkligheten. " "En klar majoritet av alla patienter som drabbas av covid-19 kommer dock inte att hamna i livets absoluta slutskede på grund av infektionen utan i stället tillfriskna, även på SÄBO där man arbetar med ett palliativt förhållningssätt" "De flesta som insjuknat har inte varit i behov av sjukhusvård och har efter bedömning av läkare (vanligtvis specialist i geriatrik, allmänmedicin eller internmedicin) tillsammans med vårdteamet på boendet behandlats med tillgängliga insatser.../"
  10. Rekommenderar denna föreläsning. Mycket tankeväckande!
  11. Ivor Cummings | A Brief 2-minute look at Viral Seasonal Dynamics
  12. Dr Naimans perspektiv : "Problemet med kalorier"
  13. Läste senast idag om en studie som konstaterar att mat påverkar människor på ett individuellt sätt, till och med om de är identiska tvillingar. Axplock av resultat nedan: Tim Spector | Why one-size-fits-all diets don’t work – new study (Google-översättning till svenska https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&u=https%3A%2F%2Ftheconversation.com%2Fwhy-one-size-fits-all-diets-dont-work-new-study-140655 "PREDICT-1 involverade mer än 1 000 vuxna (inklusive hundratals par tvillingar) som kontinuerligt övervakades under två veckor för att upptäcka hur de reagerade på olika livsmedel. Det första vi märkte var den stora variationen i individuellt insulin, blodsocker och blodfettrespons på samma måltider, även för identiska tvillingar. Till exempel kan en tvilling ha hälsosamma svar på att äta kolhydrater men inte fett, medan den andra tvillingen är motsatsen. Vi upptäckte också att tidpunkten för måltiderna påverkar näringsresponsen på ett personligt sätt. Samma måltid vid frukosten orsakade en annan respons hos vissa människor när de åts till lunch. Men hos andra var det ingen skillnad. En annan överraskning var att sammansättningen av måltiden när det gäller kalorier, fett, kolhydrater, proteiner och fiber (makronäringsämnen eller ”makro”) också hade en mycket individuell effekt på näringsresponsen. Vissa människor hanterar kolhydrater bättre än fett, till exempel, medan andra har motsatt respons. Trots den stora variationen mellan deltagarna var varje persons svar på identiska måltider som ätits vid samma tidpunkter på olika dagar påfallande konsekvent. Detta gör det möjligt att förutsäga hur någon kan reagera på någon mat baserat på kunskap om deras underliggande ämnesomsättning."
  14. Håller med ovanstående talare. Gör det som fungerar för dig. Jag tycker att lite kokos i smakar gott och gör kaffet snällare för magen. Om du fastar för viktnedgång är det bra att du inte tar mer än en tesked. Lycka till!
  15. Apropå att gå ned i vikt (och tidigare tankar i forumet kring Vad mättar den feta? ) De senaste veckorna har jag på allvar anammat dr Ted Naimans koncept att prioritera protein och hålla nere på fett och kolhydrater: Low Energy Diet. Detta i kombination med fasta 4:3. (Det har varit en lång väg till proteinet som bas. Jag gillar grönsaker, och särskilt rotfrukter.) Jag har tidigare fastat med 4:3 och upplevde jag att jag "åt i kapp" lite på ät-dagarna. Alltså satte i mig mer energi än ett dagsbehov. Så har inte skett nu när jag satsat på proteinet. Nu blir jag tvärmätt på under dagsbehovet av energi på ätardagarna. Dessutom är jag noll hungrig på faste-dagarna, vilket är mycket bekvämt! Den gången tog det fyra veckor innan jag gick ned fyra kilo på vågen. Nu har jag gått ned fem kilo på två veckor. Känner mig dessutom piggare och mer tillfreds än på bra lång tid. Går omkring med en grundkänsla av att livet är "småtrevligt" (vilket definitivt inte JAG...). 🤓 Jag har vardagsmotionerat med promenader, 6-10 km per dag (då ingår allt som jag går under en arbetsdag - jobbar på sjukhus) och bannlyst hissen på jobbet. Jag tror att jag har andats som vanligt... 🤪
  16. En kalori är väl inte konstigare än ett kilo eller en meter? En måttenhet? 🤓
  17. Han har nog rätt tyvärr. Runners World: Allt om fettförbränning https://runnersworld.se/blogg/allt-om-fettforbranning/ "Man måste andas ut fettet. Det finns inget annat sätt att göra det på, såvida man inte skär loss det eller suger ut det. När man springer andas man mer, när man sitter framför datorn andas man mindre." Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning: Vart tar fettet vägen när vi tappar vikt? http://hjarnfysik.blogspot.com/2014/01/vart-tar-fettet-vagen-nar-vi-tappar-vikt.html "Enligt Daltons lag för partialtryck kan utandningsluften innehålla högst 4,4 % koldioxid. Eftersom en vanlig utandning är på ca 500 ml, rymmer den luften maximalt 22 ml koldioxid. Densiteten på koldioxid är 1,98 g/liter, vilket ger en vikt på 0,04 gram koldioxid per utandning. Eftersom vi andas i snitt 9-14 gånger per minut och lite mindre på natten, andas vi ungefär 17 000 gånger på ett dygn. 17 000 utandningar à 0,04 gram ger 680 gram koldioxid, varav 12/44 är kol och det ger 185 gram kol. Det är ganska exakt så mycket kol vi äter i form av kolhydrater, fett och protein på en dag. För att gå ner i vikt måste vi minska antalet kolatomer som vi lagrar i kroppen och det kan man bara göra genom att äta färre kolatomer eller andas ut fler kolatomer." Må Bra: Vart tar fettet vägen när man går ner i vikt? https://www.mabra.com/vikt/vart-tar-valken-vagen-nar-man-gar-ner-i-vikt/ "Sanningen är att du andas ut det det allra mesta av de kilon du tappar. Majoriteten av fettet omvandlas nämligen till koldioxid som du andas ut via lungorna. En mindre del omvandlas till vatten som kommer ut som urin eller svett. Av fem tappade kilon kommer du andas ut cirka fyra av dem, resten kissar eller svettas du ut." Atomer försvinner inte, de bara byter plats. Massan är konstant... Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning
  18. Werlabs och Apotea säljer antikroppstest för covid-19 https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/werlabs-och-apotea-saljer-antikroppstest-for-covid-19 "Werlabs skriver på sin webbplats att testet erbjuds kostnadsfritt till 15 000 sjukvårdspersonal i Stockholm och Göteborg. Men därtill kan privatpersoner köpa testet för 750 kronor. Nätapoteket Apotea hakar på och börjar sälja testerna tillsammans med Werlabs. Båda företagen uppger att de inte kommer att tjäna pengar på testerna som ska säljas till självkostnadspris."
  19. Riksföreningen för Metabol Hälsa | Utred överförskrivning av statiner https://www.metabolhalsa.se/2019/12/28/utred-overforskrivning-av-statiner/ Några reflektioner ur artikeln av Lars Bern: "Ny forskning Publicerad i BMJ Open år 2015 avslöjade att trots tiotals miljoner fler människor som ordinerats statiner i många europeiska länder fanns det inga belägg för att detta haft någon effekt på kardiovaskulär dödlighet, under en tolvårsperiod . https://bmjopen.bmj.com/content/6/3/e010500 Om man plockar isär statinprövningar i sina olika delar, avslöjar faktiskt de uppgifterna att, även bland de som har etablerat hjärtsjukdom, är fördelarna mycket små. Även i denna högriskgrupp, är den genomsnittliga ökningen av förväntad livslängd från att ta drogen rigoröst i fem år, magra fyra dagar. https://bmjopen.bmj.com/content/5/9/e007118 Några mycket trovärdiga forskare ifrågasätter till och med, om det finns någon verklig nytta med statiner hos dem som redan har hjärtsjukdom. Den framstående franska kardiologprofessorn Michel de-Lorgeril, påpekar att eftersom strängare regler om rapportering av kliniska prövningar infördes 2006 har endast en statin, rosuvastatin, testats i kliniskt. Den visade ingen nytta alls i fyra tester, och dessa inkluderade ett stort antal patienter med etablerad hjärtsjukdom." https://jcbmr.com/index.php/jcbmr/article/view/11
  20. 100 gram avokado enligt Kostbevakningen och enligt Livsmedelsverket
  21. Chickpea liquid: https://www.myfitnesspal.com/sv/food/calories/aquafaba-chickpea-liquid-373593039 Aquafaba, what is its chemical composition? https://friekaker.no/aquafaba-what-is-its-chemical-composition/ "Finally the results presented here also indicate that the amount of digestible carbohydrates in aquafaba is minimal. "
  22. Man häpnar... eller inte?! Läkartidningen: "Kända läkare och forskare – däribland Läkarförbundets tidigare ordförande Anders Milton – uppges ha sålt en coronakur för 399 kronor. Kosttillskottet Anoroc påstods bota covid-19 och förhindra spridning av sars-cov-2. Men nu har Läkemedelsverket stoppat det hela." https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/lakare-salde-coronakur-pa-natet
  23. Study: More LDL is better following heart attacks https://www.inforum.com/lifestyle/health/4872932-Study-More-LDL-is-better-following-heart-attacks "Bland patienter som hade hjärtinfarkt eller hjärtsvikt och som hade samtidig hyperlipdemi eller ingen hyperlipidemi var det en tydlig skillnad i dödlighet," säger Dr Mohammed Yousufuddin, specialist i intern medicin för Mayo Clinic Health System i Austin och huvudförfattare till artikeln. "Patienter som hade hyperlipidemi hade lägre dödlighet än patienter som inte hade någon hyperlipdemi. Det är den primära upptäckten." "Studien fann också att denna till synes skyddande effekt av högt LDL var dosberoende. Med andra ord, ju högre LDL, desto lägre är risken för dödlighet efter en hjärthändelse, och ju lägre LDL, desto högre är risken. Yousufuddin M, Takahashi PY, Major B, et al. Association between hyperlipidemia and mortality after incident acute myocardial infarction or acute decompensated heart failure: a propensity score matched cohort study and a meta-analysis. BMJ Open 2019;9:e028638. doi: 10.1136/bmjopen-2018-028638 https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/9/12/e028638.full.pdf