Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    670
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    13

Allt postat av Tureborgaren

  1. Jag vill inte göra det besvärligt för värden. Jag äter det jag vill. Ibland avstår jag, och ibland njuter jag av "försyndelserna". Brors hembakade bröd kan vara värt att synda för. Däremot tar jag aldrig av tårta eller dessert - har vant mig av med att tycka att sockerstinna rätter är "goda".
  2. En sida med ett smörgåsbord av föreläsningar från olika Low Carb USA-event. https://keto-mojo.com/sv/topics/lowcarbusa-speaker-series/
  3. Peter Attias senaste pod om fruktos är mycket intressant. På engelska och lång, men ett guldkorn för den som vill ha fördjupning inom den senaste forskningen. Rick Johnson, M.D.: Fructose—The common link in high blood pressure, insulin resistance, T2D, & obesity? https://peterattiamd.com/rickjohnson/ Några ämnen som tas upp: The connection between blood pressure and fructose The relationship between salt and blood pressure (and the role of sugar) Why drinking sugar is worse than eating it Why cancer loves fructose
  4. Fung tror jag att det ska vara. 🤓 Fetmakoden - Nyckeln till varaktig viktnedgång https://www.karnevalforlag.se/bocker/fetmakoden/ Allt om fasta https://www.karnevalforlag.se/bocker/allt-om-fasta/ Fungs hemsida: The Fasting Method https://thefastingmethod.com/
  5. Jag vill inte rekommendera en produkt som jag inte testat än. Men du kan googla manuell laddare mobiltelefon. Det finns även vevradioapparater som man kan använda för att ladda mobilen. Jag beställde även en powerbank som laddas via solcell.
  6. Din Säkerhets checklista för "mattförråd" att ha hemma i fall det blir kris (Man kan bli mörkrädd för mindre...): https://www.dinsakerhet.se/checklistor/?category=122 potatis, kål, morötter, ägg bröd med lång hållbarhet, till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor mjukost, messmör och andra pålägg på tub havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver matolja, hårdost snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk krossade tomater att till exempel koka pasta i konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor fruktkräm, sylt, marmelad färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen.
  7. Omfånget av mitt underhudsfett skulle nog klara tre månader av ransonering. I skafferiet finns bönor och ärtor, nu främst för groddning men går ju att koka vid behov. Alltid ett gott lager av kokosolja, smör och kött för minst en månads förbrukning, plus fiskkonserver. Däremot är jag dålig på att bunkra vatten.
  8. Hänvisar till dr Ted Naiman ang styrketräning för muskeltillväxt: https://burnfatnotsugar.com/Exercise.html Alltid köra musklerna till utmattning. Behöver inte ta lång tid. Naiman menar att 20 minuter 2-3 ggr/vecka är tillräckligt.Bara man jobbar tills muskeln är totalt uttröttad.
  9. Tureborgaren

    Serotonin

    Jag tar en kapsel 100 mg på kvällen. Har aldrig märkt någon biverkning.
  10. Tureborgaren

    Serotonin

    Jag tänker att om man äter fullvärdig kost så ska väl egentligen inte kosttillskott vara nödvändiga. Jag har tidvis ätit SSRI-preparat mot nedstämdhet, men upptäckt att tryptofan fungerar lika bra men utan de biverkningar som SSRi ger. Jag började med tryptofan + melatonin pga dålig sömn i samband med en stressutmattningsreaktion. Jag har köpt via Mia Lundins webshop men ser nu att sidan inte finns kvar.
  11. Tureborgaren

    Serotonin

    Hej! Jag har skrivit lite om serotonin på min sida: Olssons universum | Så visar sig brist på serotonin utifrån böcker jag läst: Johansson, M. (2015). Beroendehjärnan: mekanismerna bakom socker- och matberoende. Sundbyberg: Pagina. Keith, L. (2009). Vegomyten: maten, rättvisan och en hållbar framtid. Sundbyberg: Optimal.
  12. God jul, alla goa glada. Och alla andra också!
  13. Går det att svälta ihjäl cancerceller? Ja, det hävdar forskaren Thomas Seyfried. Med hjälp av ketogen kost och anpassad medicinsk terapi. Han har i studier på råttor visat att hjärn­tumörer krymper när djuren får en kost med få kolhydrater och begränsat antal kalorier. Cancer as a metabolic disease: on the origin, management, and prevention of cancer (2012).
  14. Min groddleverantör har broccolifrön. https://sproutly.se/hem/ekologiska-broccolifron-calabrese-160g
  15. Verkar inte innehålla något mer än fibrer: varken näringsämnen eller kalorier. Bukfylla? Vad innehåller Root Pasta? Ingredienser: Vatten, konjakmjöl, safflor (naturligt färgämne), surhetsreglerande medel kalciumhydroxid). https://www.rootpasta.se/faq/ E 526 - Kalciumhydroxid: Surhetsreglerande medel. Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat. Släckt kalk. Basisk förening. Framställs genom att vatten tillsätts till kalciumoxid (E 529). https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-526---kalciumhydroxid NÄRINGSVÄRDE PER 100 G Energi 25kj/ 6kcal (per 100 gram) Fett 0 g varav: - mättat fett 0 g - enkelomättat fett 0 g - fleromättat fett 0 g Kolhydrat 0 g varav: - sockerarter 0 g - polyoler 0 g - stärkelse 0 g Fiber 3,6 g Protein 1 g Salt 0 g Konjaksmjöl är den torkade produkten som framställs ur Konjaksroten (Amorphophallus konjac). Användandet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Östasien där den både historiskt och även idag har flera användningsområden; bland annat inom matlagning och olika hälsosammanhang. Efter skörd, tvätt och kvalitetskontroll hackas konjaksroten och förbereds för torkning. Därefter så finmals den (därav konjaksmjöl) och till en viss form (spaghetti, rice, fettucine, noodles) och blandas med vatten och kalciumhydroxid.
  16. Cooking Food Alters the Microbiome | Raw Vs. Cooked Diets Have Distinct Effects on Both Mouse and Human Gut Microbes https://www.ucsf.edu/news/2019/09/415511/cooking-food-alters-microbiome Valda delar ur artikeln, fritt översatt: Forskare vid UC San Francisco och Harvard University visar i en studie att lagad mat förändrar mikrobiomet hos både möss och människor. Man undersökte effekten på mössens tarmflora genom att ge dem olika dieter: rått eller kokt kött, rå eller kokt sötpotatis. Till forskarnas förvåning blev det ingen skillnad i tarmfloran mellan rått och kokt kött. Det blev det däremot mellan rå och kokt sötpotatis: det förändrade sammansättningen av djurens mikrobiom, liksom mikrobernas mönster för genaktivitet och de biologiskt viktiga metaboliska ämnen de producerade. Ett test med en mer varierad diet av råa och kokta grönsaker, - sötpotatis, vanlig potatis, majs, ärter, morötter och rödbetor - bekräftade resultatet. Forskarna menar att förändringarna i tarmfloran berodde på två viktiga faktorer: tillagad mat gör att det sugs upp fler kalorier i tunntarmen, vilket lämnar mindre mat till hungriga mikrober längre ner i tarmen; å andra sidan innehåller många råa livsmedel potenta antimikrobiella ämnen som tycks skada vissa mikrober. "Vi blev förvånade över att skillnaderna inte bara berodde på förändrad kolhydratmetabolism utan också på de kemikalier som finns i växter," sade Peter Turnbaugh. Man följde också upp med en mindre studie på människor. "Effekterna av matlagning som vi ser hos möss är också relevanta för människor, även om mikrobiomet påverkades olika mellan de två arterna," sade Turnbaugh. "
  17. Ojdå! Jag har använt sovtejp i drygt 18 månader. Sover gott numera men inte märkt nån Viagra-effekt.... fast jag är ju inte karl, förstås. 😊
  18. Jag äter sillen, för det är det godaste md julen. Och kanske en liten slev Janssons. Men sedan blir det mest kött och brysselkål. Det är det jag tycker är godast, ändå. Sötsakerna och bakverk lockar inte längre. Förra året köpte jag Gårdssällskapets jullåda, med blandade delikatesser: kött, fisk, korv och lite såser till. Blev så nöjd.
  19. Men bakverk är tydligen bra... Jag tycker vi gråter lite på det!
  20. Hrm, vore intressant att höra om någon testat med gott resultat? Jag får magknip och blir lös i magen av två teskedar MCT... 🥴
  21. Enl nya rön från Uppsala universitet ger bukfett (visceralt fett) större risk för sjukdom hos kvinnor än hos män. I den nya studien visar forskarna med hjälp av genetiska data att det finns ett faktiskt orsakssamband mellan visceralt fett och en ökad risk för diabetes, hjärtinfarkt, högt blodtryck och höga blodfetter. "Vi blev förvånade över att bukfetma hos kvinnor var så mycket starkare kopplat till sjukdomsrisk än bukfetma hos män. Att lägga på sig ett extra kilo visceralt fett kan ge en över sju gånger ökad risk för typ-2 diabetes hos kvinnor medan samma fettökning bara drygt fördubblar risken hos män, Åsa Johansson, docent i molekylär epidemiologi, Uppsala universitet." "Forskarna fann också att risken för sjukdom verkar öka snabbast hos personer med små eller måttliga mängder bukfetma, men att den inte alls ökar på samma sätt om en person med stora mängder fett i buken lägger på sig ytterligare." Kvinnors bukfetma starkare kopplad till diabetes och hjärt-kärlsjukdom https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=13094&typ=artikel Torgny Karlsson, Mathias Rask-Andersen, Gang Pan, Julia Höglund, Claes Wadelius, Weronica E. Ek and Åsa Johansson (2019) Contribution of genetics to visceral adiposity and its relation to cardiovascular and metabolic disease, Nature Medicine, DOI: https://doi.org/10.1038/s41591-019-0563-7
  22. Tureborgaren

    HUMOR

    Ja, man häpnar... undvika socker och tillsatser kan vara livsfarligt...
  23. Kosten ÄR viktig för hälsan. Inslag från Dagens Eko, P1: Ny kost prövas för barn med reumatism https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7319418 En ny behandling prövas nu för barn med reumatism. Det handlar om ett särskilt kostprogram, som forskarna hoppas kan ge mindre inflammation och kanske minska behovet av mediciner. – Barn med barnreumatism har det ofta ganska besvärligt. Det handlar om svullna leder, smärta och trötthet inte minst, och medicinsk behandling - cortisonsprutor i leder, säger barnreumatolog Lillemor Berntsson som leder studien vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. – Det är ju en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn och den medför ett stort lidande. Och nu prövar man i Uppsala en ny typ av behandling som visat viss effekt vid inflammatorisk tarmsjukdom, men inte löser hela problemet. Den handlar om att strikt hålla sig till en diet som utvecklats i USA, och som man hoppas kan minska inflammationen och behovet av mediciner. – Det är en väldigt naturlig kost. Man lagar maten från grunden, man kommer bort från alla tillsatser, konsistensgivare bland annat. Ingen halvfärdig eller färdig mat. Man äter rent kött, fisk, ägg, skaldjur. Man kan äta viss yoghurt och lagrad ost. Vanligt socker är i stort sett borttaget. Man försöker få in mycket frukt och grönsaker, berättar Lillemor Berntsson Stina Hannerlands dotter Elsa, 15 år, är en av dem som har prövat det nya kostprogrammet. Det blev en stor omställning hemma i köket när all mat skulle lagas från grunden. Elsas leder var stela och hon hade ständiga ögoninflammationer, kopplade till sjukdomen. Men efter en tid med strikt diet, så blev det skillnad. – Efter cirka en månad med den nya kosten var vi på återbesök på ögonmottagningen och då var hennes inflammation i ögonen nästan helt borta och hennes morgonstelhet som hon alltid kände tidigare försvann efter bara två-tre veckor. Så att vi har ju fått fantastiska resultat, berättar Stina Hannerland. – Vi var och kollade hennes ögon för bara en månad sedan och då var inflammationen helt borta, och det har aldrig hänt under alla tolv år hon har varit sjuk.
  24. Fructose under fire as study reveals it is more damaging to the liver than glucose https://newatlas.com/medical/mitochondria-fructose-glucose-damage-liver-fat-metabolism/ Fritt översatt ur artikeln: "Detta är del av en serie studier kring hur en hög andel fruktos i kosten påverkar insulinresistens och metaboliskt syndrom” förklarar C Ronald Kahn. ”Fruktos får levern att ackumulera fett. Det fungerar nästan som att lägga till ännu mer fett i kosten. Att lägga till mer glukos till kosten, främjar leverns förmåga att förbränna fett, och ger en hälsosammare ämnesomsättning. ” "Ingen i denna studie antyder att kost med hög andel glukos är hälsosam, men den visar tydligt att trots lika andel kalorier fanns dessa metaboliska abnormiteter inte i högglukoskosten. Ett överskott av kalorier från en fettsnål diet kommer att brännas mer effektivt när det konsumeras med glukos istället för fruktos. Fruktos verkar påverka levern så att den istället för att bränna fett syntetiserar och lagrar det. "Det viktigaste resultatet av studien är att en hög andel fruktos i kosten är dåligt," säger Kahn. ”Inte för det ger fler kalorier, utan för att det har effekter på leverns ämnesomsättning. Mer fruktos i kosten gör att levern lagrar mer fett, och det är dåligt både för levern för hela kroppens metabolism."