Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    636
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

Allt postat av Tureborgaren

  1. Apropå tråkig mat så har mitt experimenterande med lågkolhydratkost fått mig att pröva mycket som andra rynkar på näsan åt. Och med tiden lär man sig att till och med gilla det. Som surkål, grönkålssmoothie, leverbiffar. Jag kan känna mättnad när magen är ordentligt full. Till exempel efter en rejäl middag och en balja varmt te efteråt. Men jag kan äta ändå. Hunger känner jag sällan, men ofta sug. För tillfället testar jag en matordning där jag äter tallrikens protein först, och det andra sedan. Inspirerad av denna artikel: https://biotest.t-nation.com/articles/the-protein-preload (Utdrag ur artikeln) The Protein Preload Meal sequencing involves eating certain foods prior to others. This has been studied for years in terms of what research calls "preloads." A preload is a food that's eaten at some designated time before a meal. This could be a few minutes to an hour before. The most common preloads are protein-based shakes and bars. Research has proven that preloads can be valuable fat loss aids in terms of controlling hunger. Researchers in a new study wanted to test the concept with a regular meal. Control group: Follow the low calorie diet for eight weeks. Experimental group: Follow the low calorie diet for eight weeks and eat protein/fat foods (meat, fish, cheese) before carbohydrate foods (pasta, rice, potatoes). At the end of the study the results were pretty striking. Weight loss wasn't different between the two groups, but FAT loss was. The group that sequenced their meals with protein and fat before carbs had significant reductions in fat mass while the control group did not. What was most striking were the measures in metabolic function. The group changing the order of food they consumed saw significant reductions in all variables measured in regard to their ability to handle sugar.
  2. Diet Doctor: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/gronsaker "Grönsaker som växer ovan jord har lågt kolhydratinnehåll och kan ätas fritt." "Om du äter strikt LCHF (under 20 gram kolhydrater per dag) behöver du kanske vara lite försiktig med vissa grönsaker. Speciellt försiktig kan du behöva vara med paprika och tomater – där hamnar du snabbt uppåt 20 gram kolhydrater. En medelstor paprika kan innehålla 6-8 gram kolhydrater." Dr Berg rekommenderar 7-10 koppar sallad per dag för att man ska få i sig nödvändiga mikronutrienter: (30 grams of salad = 1 ounce = 1 cup. 210 grams = 7 cups, 300 grams = 10 cups)
  3. Lyssnade nyligen på en intervju med Robert Lustig. Han menar att problemet med processad mat (snabba kolhydrater) är att den blir tillgänglig att absorbera redan i tunntarmen och inte hinner vidare till tjocktarmen. Med mer fibrer i kosten blir en större andel av kosten mat till mikroberna, som bidrar med nyttigheter för oss. Han pratar om det drygt 4 min in i videon: "protect the liver, feed the gut!"
  4. Läkartidningen: Tarmflora och inflammation hett under stor MS-kongress "– Man börjar mer och mer kunna härleda kopplingen mellan tarmfloran och inflammation i kroppen ända in i centrala nervsystemet. Enligt Anders Svenningsson öppnar det för en bredare angreppspunkt än bara läkemedel vid MS. – Jag tror att det här på sikt kan få väldigt stora konsekvenser när det handlar om att förebygga och kanske även för att kunna jobba mer med kost och den typen av hälsorelaterade åtgärder som tillägg till den vanliga behandlingen, säger han och fortsätter: – Än så länge har jag inte sett några studier där man utifrån ett tillräckligt strikt vetenskapligt perspektiv har utvärderat antiinflammatorisk kost, men det tror jag är något som kommer att komma. Och med det i bagaget tror jag att vi inom inte allt för lång tid kommer att kunna ge någon form av grova rekommendationer, eller i alla fall information om att 'det här har vi sett har en positiv effekt i nervsystemet'."
  5. Från 1177: https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/provtagning-och-matningar/blodprov/att-lamna-blodprov/ Olika mätmetoder: Det finns flera metoder som laboratorierna kan använda för att mäta halter av olika ämnen i blodet. Halterna kan mätas i helblod, plasma eller serum. Helblod används till exempel för att mäta hemoglobin i blodet, långtidssocker och vid DNA-analys. Analyser som mäts i helblod får ofta beteckning B i provsvaret då står det till exempel B-Hb. Plasma är den vätska som finns kvar efter att blodkropparna har tagits bort. Det kan till exempel användas för att mäta kalium, natrium och kreatinin. Analyser som mäts i plasma får ofta beteckningen P i provsvaret. Då står det till exempel P- Kalium, P- Natrium eller P- Kreatinin i provsvaret. Serum Om blodet har fått stelna innan blodkropparna tas bort får det en annan sammansättning. Den vätskan kallas för serum. Det kan till exempel användas för att mäta halten av TSH eller testosteron i blodet. Analyser som mäts i serum får ofta beteckningen S i provsvaret.
  6. Från Smarta Diabetikers hemsida: https://smartadiabetiker.se/diabetes/ "Om du har ordinerats medicinering, är det viktigt att du lär dig så mycket som möjligt om läkemedlen och att samarbeta med din läkare för att gradvis minska dem om dina livsstilsförändringar gör det nödvändigt." Gruppen finns även på Facebook och Instagram, länkar finns här: https://smartadiabetiker.se/
  7. "En växande rörelse av människor från hela världen är övertygade om att jorden är platt..." SVT Play: https://www.svtplay.se/video/21472342/jorden-ar-platt
  8. Ja, det äts i tid och otid, tänker jag ofta nuförtiden. Jag satt på en arbetsplatsträff i veckan. Alla hade ätit lunch vid 12, träffen startade 13.30. Strax efter kl 14 var det fika! Visserligen med "nyttig" frukt men även choklad. Jag har nog blivit miljöskadad av min fasta, för min spontana tanke var att "vad fasen, äta nu igen, det var ju matrast alldeles nyss..."
  9. Ja, det är märkligt att det ens betraktas som en nyhet... Som nån sagt: "om motion var ett piller skulle alla ta det" eftersom fysisk aktivitet är positivt för ta mej fanken nästan alla krämpor som vi lider av nuförtiden.
  10. Diet Doctor: Kolesterol och LCHF https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kolesterol-grunderna
  11. Finns visst olika sorters rönnbär, en del surare, andra sötare: Sötrönn, Sorbus aucuparia 'Edulis', blir lika stor som den vanliga rönnen och ser likadan ut med den skillnaden att bären är större, ungefär centimeterstora, och att de är sötare. De bästa klonerna kan faktiskt ätas direkt från trädet, speciellt efter frost. Lämpliga också för gelé och sylt." https://www.odla.nu/inspiration/ronnar-0 Bär från sötrönn är större, ljusare och sötare. Kan användas utan frysning. https://www.skogsskafferiet.se/ronn/
  12. Måste testa att plocka lite, nu när träden dignar! Rönnbär – ”superfood” som går till spillo | https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/12/ronnbar-superfood-som-gar-till-spillo Rönnbär innehåller dubbelt mer C-vitamin jämfört med apelsiner, samt rikliga mängder naturliga antioxidanter i form av polyfenoler. Dessutom innehåller rönnbären betakaroten, pektin och eteriska oljor. Om du vill utnyttja rönnbär som kosttillskott ska du inte vänta på frostnätter. Plocka dem strax efter att de mognat, innan sidensvansarna och björktrastarna äter upp dem, och sätt bären i frysen. Land: Smartbäret! 10 anledningar att älska rönnbär | https://www.land.se/halsa/smartbaret-10-anledningar-att-alska-ronnbar/ Har du också hört att rönnbär är giftiga? Glöm det. Enligt Giftinformationscentralen är de helt ofarliga att äta, råa som tillagade. Men det kan vara bra att känna till att rönnbär innehåller sockeralkoholen sorbitol som har laxerande effekt. Bären sägs vara bra för matsmältningen samt motverka urinvägsinfektion och förkylning. Rönnbär ska också vara urindrivande och hjälpa mot förstoppning. Förr användes bären även mot ledvärk, njursten och skörbjugg.
  13. Läkartidningen: ABC om Ketoacidos vid diabetes hos vuxna (pdf https://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/DI/%5BCHDI%5D/CHDI.pdf) "DIFFERENTIALDIAGNOSER | Ketos kan ses vid andra tillstånd som svält och alkoholketoacidos. Dessa tillstånd brukar vara förenade med väsentligen normala eller låga blodglukosnivåer, och vid svältketos ses ingen påverkan på pH-värdet." DietDoctor: Hur man når optimal ketos https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto#veta
  14. Pulsklocka med bröstband, en billig som jag köpte Clas Ohlson efter att min förra dyrare Polar-klocka gav upp efter lång och trogen tjänst.
  15. Tureborgaren

    Grädde

    Menar du en sån här? https://www.ikea.com/se/sv/p/produkt-mjoelkskummare-svart-50301166/
  16. Så här dags vet alla att jag inte äter fikabröd. Och sedan ena chefen blev "sockerfri" så finns det alltid frukt också. Fast det äter jag ju inte heller. En slät kopp svart kaffe är jag helt nöjd med. Särskilt som jag belåtet kan notera att mitt midjemått ligger bra till jämfört med en hel del av dem som fortfarande befinner sig i sockerträsket...
  17. Tureborgaren

    Grädde

    Med en Magic Bullet-mixer blir det ett fint skum. Annars blir det mest ett fettlager ovanpå. Jag var en sån som måste ha mjölk i kaffet, bytte till grädde, sedan till kokosfett - men med tiden lär man sig gilla nya smaker - numera går det likabra utan...
  18. Det blev 4,5 timmes lunkande i svampskogen idag. Så tyst och rogivande! Fick se en gärdsmyg, det är inte ofta. Kom hem med kantareller, karl-johan, några mandelkremlor och, lite otippat: en halv liter blåbär. Det blev pytt på lök, pumpa och mandelkremlor i eftermiddagssolen på balkongen. Mmm!
  19. Jag har aldrig varit så resultatinriktad - snabba tider eller långa sträckor. Däremot loggar jag all träning i antal spenderade minuter, ev antal steg, och medel- och maxpuls. Om jag gymmar skriver jag in vilka övningar jag gjort. Jag tycker pulsen ger ett bra mått på hur jag mår och hur det går med träningen.
  20. Nutritionsfakta.se: Nutrition vid leversjukdom https://nutritionsfakta.se/2019/01/21/nutrition-vid-leversjukdom/ ...och så Dr Bergs syn på saken (som sammanfaller i stort sett med ovanstående + förslag på kosttillskott):
  21. DietDoctor: "So how many eggs can you eat every day? My usual answer is no more than 36 eggs, per day. You could grow tired of them." https://www.dietdoctor.com/the-times-more-eggs-please-cholesterol-is-ok-now Livsmedelsverket: "Livsmedelsverket har inga specifika rekommendationer om hur många ägg barn, eller vuxna, kan äta./.../... de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas." https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/agg-finns-det-nagon-grans-for-hur-manga-det-ar-bra/
  22. Apropå maltodextrin: Maltodextrin, Modern Stressor of the Intestinal Environment https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6409436/ "A critically important new study by Laudisi et al1 shows that consumption of the food additive maltodextrin, incorporated into many processed foods, leads to the promotion of intestinal inflammation. These findings suggest that this broadly used food additive could be a risk factor for chronic inflammatory diseases." (...konsumtion av livsmedelstillsatsen maltodextrin kan gynna tarminflammation och kan vara en riskfaktor för kroniska inflammatoriska sjukdomar.) Om modifierad majsstärkelse skriver Äkta vara så här: https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=32202 Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden: Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra. Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin och hamnar i frukostyoghurt, salladsdressing och fiskgratäng.
  23. Jag tolkar Livsmedelsverket som att allt som är i piller och tillskott är folsyra och att folat kommer med mat.
  24. https://www.lifebutiken.se/produkter/folsyra-60-tabletter "Folsyra från Great Earth är i form av metylfolat som är en lättupptaglig form av folsyra för kroppen.: innehåller folsyra (kalcium-L-metylfolat, Metafolin®)" Livsmedelsverket: Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/folat