Gå till innehåll

Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    767
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    20

Inlägg postad av Tureborgaren

  1. Enligt WERLABShttps://werlabs.se/blodprov/leverprov/

     

    Vad innebär ett högt ALAT-värde?
    Höga värden ses vid akut och kronisk hepatit, toxisk leverskada, mononukleos, gallvägsobstruktion. Ett högt värde kan även ses vi följande situationer:

    • Efter användning av många kosttillskott och läkemedel
    • Leverskada till följd av sjukdomar
    • Blyförgiftning
    • Snabbväxt, särskilt hos små barn, kan orsaka milt förhöjda nivåer av ALAT

    Varför analysera ASAT?
    Med hjälp att testet är det möjligt att identifiera leversjukdomar, speciellt hepatit och cirros. Testet kan också göras för att kontrollera om behandling av leversjukdom är framgångsrik. Andra syften kan vara att ta reda på om gulsot orsakades av en blodsjukdom eller leversjukdom, eller hålla koll på effekterna av kolesterolsänkande läkemedel och andra läkemedel som kan skada levern.

     

    Vad innebär ett högt ASAT-värde?
    Höga värden ses vid hjärtinfarkt med maximum efter 2 dygn. ASAT är också förhöjdt vid hepatit, toxisk leverskada, leverförstoring, myopati och lungemboli. De individuella ASAT-nivåerna är relaterade till muskelmassan. Maximal fysisk aktivitet ger en ökning med 0,17-0,34 ukat/L. P-piller med östrogen ger en ökning med upptill 0,17 ukat/L.

     

    Vad innebär förhöjda GGT-nivåer?
    GGT-nivåer kan ökas hos patienter med leversjukdomar i allmänhet, inklusive akut och kronisk hepatit, cirros, alkoholisk leversjukdom och blockerade gallkanaler. GGT kan också ökas när du inte har symtom på grund av mediciner, inklusive vissa antibiotika och antidepressiva medel.

    GGT kan användas med andra markörer för att förutse fettleversjukdomar. Detta är ett tillstånd där fett lagras i levern på grund av en ohälsosam kost och livsstil. Detta kan så småningom leda till levercirros om den förblir okontrollerad. Det är också en indikator på leverskador på grund av överkonsumtion av alkohol. GGT-nivåer brukar ta så lång tid som en månad för att normalisera efter att alkoholkonsumtionen upphört.

    • Gilla 2
  2. Sun exposure linked to fewer COVID-19 deaths (diabetes.co.uk)

    "They found areas that had the highest exposure to UVA rays had a much lower COVID-19 death rate compared with places that had lower levels. Their analysis was also repeated in England and Italy with the same results. They are unsure exactly what role sunlight might play in battling COVID-19, although one theory is it might have something to do with nitric oxide, which the skin produces when it is exposed to the sun’s rays."

    • Gilla 2
  3. För mig är fasta nyckeln till att hålla vikten. Jag äter ganska liberal lågkolhydratkost men försöker att inte överdriva med fettet. Jag blir ändå inte mer mätt med mer fett. Dessutom fuskar jag då och då med en och annan bulle till kaffet.

    Sedan i höstas har jag fastat lite kortare än tidigare, med hjälp av Datadriven Fasta. Som egentligen är ett sätt att tidsbegränsa sitt ätande till perioder när kroppen behöver bränsle. Därför har jag använt blodsockermätare för att se när kroppen behöver påfyllning, och lärt mig att koppla detta till mina hungerkänslor (som tidigare var ganska mycket satta ur spel).

    Mätaren har också varit bra för att förstå vilken mat som höjer blodsockret mycket/länge, vilket påverkat mina matval till mindre fett, mer protein. Dessutom gör mer motion underverk för min energiförbrukning och min hunger (det vill säga den minskar...).

    • Gilla 5
  4. Jag mäter och väger en gång i veckan. Ett bra sätt att hålla koll på om det man gör leder åt rätt håll. Annars vet man ju inte.

    • Gilla 4
  5. Jag har övergått från längre fastor till Datadriven fasta. Det innebär att jag bara fastar så länge mitt blodsocker ligger över en viss nivå. Det blir ett eller två mål om dagen, beroende på vad och när jag äter.

    Fördelen är att jag slipper frysa, vilket var ett stort problem med de långa fastorna. Dessutom riskerar jag inte näringsbrister, vilket har varit ett problem för mig. Jag gränsar till benskör och tänker att det är ett resultat av åratal av kalorirestriktion och näringsfattiga dieter.

    Jag har gått ned i vikt och minskat i midjemått. 

     

    • Gilla 3
  6. Nya vanor tar sin tid att implementera... Gymkortet köptes före jul - IGÅR kom jag iväg för första gången. Idag är jag sååå mör i låren, trots att jag körde VÄLDIGT snällt. Men varje resa startar med ett enda steg, eller hur?

    Trots viktnedgång, bra blodsocker, och sunda matmatvanor så är doktorn "oroad" över mitt LDL, som naturligtvis ligger över referensnivån. Jag hoppas att långa promenader, förväntad muskeluppbyggnad (🤪) och stressfrihet (har sagt upp mig från jobbet i vården) ska göra att jag hamnar på en nivå så att han slipper tjata om "behandling".

    Hur går det för dig?

    • Gilla 3
  7. Jag har stora förväntningar på 2021, som kommer att ägnas åt mitt välbefinnande. Planen är ägna tid åt att hålla mig vid god hälsa, trimma min ekonomi (läs: bejaka min inneboende snåljåp) och ta hand om gamla mor.

    • Sedan jag övergav "high fat" och börjat prioritera protein har jag äntligen lyckat gå ned i vikt med "low-carb". Tack vare den datadrivna fastan som jag tänker fortsätta med. Minus fem kilo i vikt, och minus nio centimeter i midjan sedan september. Fått ordning på matvanor och hungerkänslor. Bara att fortsätta på den vägen.
    • Gymkort är som sagt införskaffat. Jag behöver belasta skelettet, säger doktorn, eftersom jag är på väg mot benskörhet, hur det nu gått till? Kan dock klicka in en hel del riskfaktorer (Benskörhet – Wikipedia).
    • Slut med köp av impuls-plagg eller ”bra-att-ha-saker”. Nu ska jag slita på allt det som redan finns hemma!
    • Har börjat se över mina månadsutgifter och gjort vissa förändringar. Ska nog ta mig samman och göra en mer detaljerad budget, för en gångs skull.
    • Och så ska jag kallbada oftare. En riktig boost för kropp och själ.
    • Gilla 6
  8. 3 timmar sedan, Peter B sade:

    Det är det eviga nyårslöftet - magrutor till sommaren.  Nåt år ska man väl lyckas. 

    Jag har börjat med att skaffa ett gymkort (friskvårdspengen). Ska vi säga juli? 🏋️‍♀️

    • Gilla 4
    • Boom 1
  9. 3 timmar sedan, Peter B sade:

    Haha...du får säga till när det är din födelsedag så tänder vi lamporna då också. ;)

    Jodu, firar jämnt en av 🥳 de närmaste dagarna. Ett faktum som jag helst vill glömma... Men tack för omtanken! 🍰

    • Gilla 4
×
×
  • Skapa nytt...