Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    657
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    12

Inlägg postad av Tureborgaren


  1. Verkar inte innehålla något mer än fibrer: varken näringsämnen eller kalorier. Bukfylla?

     

     

    Vad innehåller Root Pasta?

    Ingredienser: Vatten, konjakmjöl, safflor (naturligt färgämne), surhetsreglerande medel kalciumhydroxid).  https://www.rootpasta.se/faq/

    E 526 - Kalciumhydroxid:  Surhetsreglerande medel. Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat. Släckt kalk. Basisk förening. Framställs genom att vatten tillsätts till kalciumoxid (E 529).  https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-526---kalciumhydroxid

    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 25kj/ 6kcal (per 100 gram)
    Fett 0 g
    varav:  
    - mättat fett 0 g
    - enkelomättat fett 0 g
    - fleromättat fett 0 g
    Kolhydrat 0 g
    varav:  
    - sockerarter 0 g
    - polyoler 0 g
    - stärkelse 0 g
    Fiber 3,6 g
    Protein 1 g
    Salt

    0 g

     

    Konjaksmjöl är den torkade produkten som framställs ur Konjaksroten (Amorphophallus konjac). Användandet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Östasien där den både historiskt och även idag har flera användningsområden; bland annat inom matlagning och olika hälsosammanhang.

    Efter skörd, tvätt och kvalitetskontroll hackas konjaksroten och förbereds för torkning. Därefter så finmals den (därav konjaksmjöl) och till en viss form (spaghetti, rice, fettucine, noodles) och blandas med vatten och kalciumhydroxid.

    • Gilla 2
    • Haha 1

  2. Cooking Food Alters the Microbiome | Raw Vs. Cooked Diets Have Distinct Effects on Both Mouse and Human Gut Microbes
    https://www.ucsf.edu/news/2019/09/415511/cooking-food-alters-microbiome
     
    • Valda delar ur artikeln, fritt översatt:
     
    Forskare vid UC San Francisco och Harvard University visar i en studie att lagad mat förändrar mikrobiomet hos både möss och människor. Man undersökte effekten på mössens tarmflora genom att ge dem olika dieter: rått eller kokt kött, rå eller kokt sötpotatis.
     
    Till forskarnas förvåning blev det ingen skillnad i tarmfloran mellan rått och kokt kött. Det blev det däremot mellan rå och kokt sötpotatis: det förändrade sammansättningen av djurens mikrobiom, liksom mikrobernas mönster för genaktivitet och de biologiskt viktiga metaboliska ämnen de producerade. Ett test med en mer varierad diet av råa och kokta grönsaker, - sötpotatis, vanlig potatis, majs, ärter, morötter och rödbetor - bekräftade resultatet.
     
    Forskarna menar att förändringarna i tarmfloran berodde på två viktiga faktorer: tillagad mat gör att det sugs upp fler kalorier i tunntarmen, vilket lämnar mindre mat till hungriga mikrober längre ner i tarmen; å andra sidan innehåller många råa livsmedel potenta antimikrobiella ämnen som tycks skada vissa mikrober.
     
    "Vi blev förvånade över att skillnaderna inte bara berodde på förändrad kolhydratmetabolism utan också på de kemikalier som finns i växter," sade Peter Turnbaugh.
     
    Man följde också upp med en mindre studie på människor. "Effekterna av matlagning som vi ser hos möss är också relevanta för människor, även om mikrobiomet påverkades olika mellan de två arterna," sade Turnbaugh. "
    • Gilla 5
    • Tack! 1

  3. 6 timmar sedan, mejdej sade:

    Näsandning ökar vår sexuella förmåga

    Det finns en nära koppling mellan näsan och vår sexuella förmåga. Kvävemonoxid, NO, är ett ämne som produceras i stora mängder i bihålorna i näsan. Vid inandning genom näsan följer NO med inandningsluften ner i lungorna. NO vidgar luftvägarna och blodkärlen i lungorna vilket ger en effektivare andning och ökad syresättning.

    1998 gick Nobelpriset i medicin till tre amerikanska forskare som visade hur NO fungerar i kroppen och dess kärlvidgande effekt. Potensmedlet Viagra kunde utvecklas tack vare deras forskning.

     

    Ojdå! Jag har använt sovtejp i drygt 18 månader. Sover gott numera men inte märkt nån Viagra-effekt.... fast jag är ju inte karl, förstås. 😊

    • Gilla 1
    • Haha 2

  4. 1 timme sedan, morgonsol sade:

    Ni som ätit LCHF i några år, hur brukar ni göra på jul? För jag är kluven. Det kanske är lite tidigt att fundera på saken. Om man bara ska ta "lite" av den kolhydratrika julmaten, som 1 skiva vörtbröd, 1 lussekatt, en portion risgrynsgröt, en clementin osv. Eller om man ska skippa allt. Bara äta köttbullar, prinskorv, sill, brysselkål, lax och vad ni nu brukar ha på era julbord.

    Jag äter sillen, för det är det godaste md julen. Och kanske en liten slev Janssons. Men sedan blir det mest kött och brysselkål. Det är det jag tycker är godast, ändå. Sötsakerna och bakverk lockar inte längre.

    Förra året köpte jag Gårdssällskapets jullåda, med blandade delikatesser: kött, fisk, korv och lite såser till. Blev så nöjd.

    • Gilla 3
    • Tack! 1

  5. 3 timmar sedan, Erik 2 sade:

    Har du provat med MCT olja. Det kanske blir rally i magen för den ovana. 

    Hrm, vore intressant att höra om någon testat med gott resultat? Jag får magknip och blir lös i magen av två teskedar MCT... 🥴

    • Gilla 5

  6. Enl nya rön från Uppsala universitet ger bukfett (visceralt fett) större risk för sjukdom hos kvinnor än hos män. I den nya studien visar forskarna med hjälp av genetiska data att det finns ett faktiskt orsakssamband mellan visceralt fett och en ökad risk för diabetes, hjärtinfarkt, högt blodtryck och höga blodfetter. 

    • "Vi blev förvånade över att bukfetma hos kvinnor var så mycket starkare kopplat till sjukdomsrisk än bukfetma hos män. Att lägga på sig ett extra kilo visceralt fett kan ge en över sju gånger ökad risk för typ-2 diabetes hos kvinnor medan samma fettökning bara drygt fördubblar risken hos män, Åsa Johansson, docent i molekylär epidemiologi, Uppsala universitet."
    • "Forskarna fann också att risken för sjukdom verkar öka snabbast hos personer med små eller måttliga mängder bukfetma, men att den inte alls ökar på samma sätt om en person med stora mängder fett i buken lägger på sig ytterligare."

     

    • Gilla 7

  7. 42 minuter sedan, Hjopek sade:

    Det här måste ju vara humor...på ett sätt

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7319418

    – Jag är orolig för att många provar själva. Jag tycker man ska vara försiktigt att experimentera själv. Man kan naturligtvis följa vanliga kostråd och försöka laga maten från grunden och försöka få in så mycket frukt och grönsaker som möjligt. Men inte experimentera för långt, avslutar Lillemor Berntsson.”

    Hahaha

    Ja, man häpnar... undvika socker och tillsatser kan vara livsfarligt... 

    • Gilla 4
    • Förvirrad 1
    • Ledsen 1
    • Förvånad 1

  8. Kosten ÄR viktig för hälsan. Inslag från Dagens Eko, P1:

     

    Ny kost prövas för barn med reumatism

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7319418

    En ny behandling prövas nu för barn med reumatism. Det handlar om ett särskilt kostprogram, som forskarna hoppas kan ge mindre inflammation och kanske minska behovet av mediciner.

    – Barn med barnreumatism har det ofta ganska besvärligt. Det handlar om svullna leder, smärta och trötthet inte minst, och medicinsk behandling - cortisonsprutor i leder, säger barnreumatolog Lillemor Berntsson som leder studien vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

    – Det är ju en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn och den medför ett stort lidande.

    Och nu prövar man i Uppsala en ny typ av behandling som visat viss effekt vid inflammatorisk tarmsjukdom, men inte löser hela problemet. Den handlar om att strikt hålla sig till en diet som utvecklats i USA, och som man hoppas kan minska inflammationen och behovet av mediciner.

    – Det är en väldigt naturlig kost. Man lagar maten från grunden, man kommer bort från alla tillsatser, konsistensgivare bland annat. Ingen halvfärdig eller färdig mat. Man äter rent kött, fisk, ägg, skaldjur. Man kan äta viss yoghurt och lagrad ost. Vanligt socker är i stort sett borttaget. Man försöker få in mycket frukt och grönsaker, berättar Lillemor Berntsson

    Stina Hannerlands dotter Elsa, 15 år, är en av dem som har prövat det nya kostprogrammet. Det blev en stor omställning hemma i köket när all mat skulle lagas från grunden. Elsas leder var stela och hon hade ständiga ögoninflammationer, kopplade till sjukdomen. Men efter en tid med strikt diet, så blev det skillnad.

    – Efter cirka en månad med den nya kosten var vi på återbesök på ögonmottagningen och då var hennes inflammation i ögonen nästan helt borta och hennes morgonstelhet som hon alltid kände tidigare försvann efter bara två-tre veckor. Så att vi har ju fått fantastiska resultat, berättar Stina Hannerland.

    – Vi var och kollade hennes ögon för bara en månad sedan och då var inflammationen helt borta, och det har aldrig hänt under alla tolv år hon har varit sjuk.

    • Gilla 6

  9. Fructose under fire as study reveals it is more damaging to the liver than glucose
    https://newatlas.com/medical/mitochondria-fructose-glucose-damage-liver-fat-metabolism/
     
    Fritt översatt ur artikeln:
     
    "Detta är del av en serie studier kring hur en hög andel  fruktos i kosten påverkar insulinresistens och metaboliskt syndrom” förklarar C Ronald Kahn. ”Fruktos får levern att ackumulera fett. Det fungerar nästan som att lägga till ännu mer fett i kosten. Att lägga till mer glukos till kosten, främjar leverns förmåga att förbränna fett, och ger en hälsosammare ämnesomsättning. ”
     
    "Ingen i denna studie antyder att kost med hög andel glukos är hälsosam, men den visar tydligt att trots lika andel kalorier fanns dessa metaboliska abnormiteter inte i högglukoskosten. Ett överskott av kalorier från en fettsnål diet kommer att brännas mer effektivt när det konsumeras med glukos istället för fruktos. Fruktos verkar påverka levern så att den istället för att bränna fett syntetiserar och lagrar det.
     
    "Det viktigaste resultatet av studien är att en hög andel fruktos i kosten är dåligt," säger Kahn. ”Inte för det ger fler kalorier, utan för att det har effekter på leverns ämnesomsättning. Mer fruktos i kosten gör att levern lagrar mer fett, och det är dåligt både för levern för hela kroppens metabolism."
    • Gilla 3

  10. Enligt bl a Netdoktor ökar nikotin ämnesomsättningen. Så när man slutar är det lätt att gå upp i vikt:

    https://www.netdoktor.se/vikt-kost/overvikt-foljdsjukdomar/fraga-doktorn/nikotinfriviktuppgang-varfor/

    "Vanligen ökar man något i vikt när man slutar snusa (eller röka). En viktökning på 3-5 kg månaderna efter snusstoppet ses ofta. I de flesta fall planar dock viktökningen ut, så att viktuppgången hamnar på 2-3 kg ett år efter snusstoppet. Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndringen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen. Stress leder till att ämnesomsättningen ökar och att kroppen förbränner mer energi. Under det första halvåret efter nikotinstoppet återgår ämnesomsättningen till den normala, och då kan kroppsvikten öka något.

    Nikotin bidrar även till att höja blodsockernivån, genom att öka frisättningen av socker. När du använder tobak medför det att hungern minskar. Om man sedan slutar snusa kan man därför uppleva ett större ”sug” och en ökad hunger."

    • Gilla 4
    • Tack! 1


  11. New York Times | You Might Not Want to Eat Bugs. But Would You Eat Meat That Ate Bugs? https://nyti.ms/2M8YucW

    Fritt översatt:
    Att få människor i västerländska länder att äta ringlande maskar och småkryp istället för saftiga biffar är en tuff utmaning. Varför inte använda insektsprotein som djurfoder, i stället för soja och fisk.
     
    Genom att föda upp insekter går det att producera stora mängder foder på en liten yta, säger förespråkare. Och insekterna återvinner enorma mängder organiskt avfall till protein. Sopor som förvandlas till en värdefull produkt.
    • Gilla 3

  12. Kul att du också är fastafrälst! Jag har skrivit en hel del om fasta på min blogg: 

    Jag brukar koka buljong på kyckling. Kokar först kycklingen med köttet. Rensar den på kött och fortsätter koka  ben och skinn över natten i slökokare. Jag brukar inte ta bort fettet om det inte är jättemycket. Recept på benbuljongBenbuljong välgörande för mage, leder och sömn

    • Gilla 1

  13. Apropå tråkig mat så har mitt experimenterande med lågkolhydratkost fått mig att pröva mycket som andra rynkar på näsan åt. Och med tiden lär man sig att till och med gilla det. Som surkål, grönkålssmoothie, leverbiffar.

    Jag kan känna mättnad när magen är ordentligt full. Till exempel efter en rejäl middag och en balja varmt te efteråt. Men jag kan äta ändå. Hunger känner jag sällan, men ofta sug.

    För tillfället testar jag en matordning där jag äter tallrikens protein först, och det andra sedan. Inspirerad av denna artikel: https://biotest.t-nation.com/articles/the-protein-preload

    (Utdrag ur artikeln)

    The Protein Preload

    Meal sequencing involves eating certain foods prior to others. This has been studied for years in terms of what research calls "preloads." A preload is a food that's eaten at some designated time before a meal. This could be a few minutes to an hour before.

    The most common preloads are protein-based shakes and bars. Research has proven that preloads can be valuable fat loss aids in terms of controlling hunger.

    Researchers in a new study wanted to test the concept with a regular meal.

    • Control group: Follow the low calorie diet for eight weeks.
    • Experimental group: Follow the low calorie diet for eight weeks and eat protein/fat foods (meat, fish, cheese) before carbohydrate foods (pasta, rice, potatoes).

    At the end of the study the results were pretty striking. Weight loss wasn't different between the two groups, but FAT loss was. The group that sequenced their meals with protein and fat before carbs had significant reductions in fat mass while the control group did not.

    What was most striking were the measures in metabolic function. The group changing the order of food they consumed saw significant reductions in all variables measured in regard to their ability to handle sugar.

    • Gilla 3
    • Tack! 2

  14. Diet Doctor: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/gronsaker

    "Grönsaker som växer ovan jord har lågt kolhydratinnehåll och kan ätas fritt."   LC-gronsaker2.jpg

    "Om du äter strikt LCHF (under 20 gram kolhydrater per dag) behöver du kanske vara lite försiktig med vissa grönsaker. Speciellt försiktig kan du behöva vara med paprika och tomater – där hamnar du snabbt uppåt 20 gram kolhydrater. En medelstor paprika kan innehålla 6-8 gram kolhydrater." 

     

    Dr Berg rekommenderar 7-10 koppar sallad per dag för att man ska få i sig nödvändiga mikronutrienter:

    (30 grams of salad = 1 ounce = 1 cup.  210 grams = 7 cups, 300 grams = 10 cups)

     

    • Gilla 5

  15. Lyssnade nyligen på en intervju med Robert Lustig. Han menar att problemet med processad mat (snabba kolhydrater) är att den blir tillgänglig att absorbera redan i tunntarmen och inte hinner vidare till tjocktarmen. Med mer fibrer i kosten blir en större andel av kosten mat till mikroberna, som bidrar med nyttigheter för oss. Han pratar om det drygt 4 min in i videon: "protect the liver, feed the gut!"

     

    • Gilla 4

  16. LäkartidningenTarmflora och inflammation hett under stor MS-kongress

    "– Man börjar mer och mer kunna härleda kopplingen mellan tarmfloran och inflammation i kroppen ända in i centrala nervsystemet. Enligt Anders Svenningsson öppnar det för en bredare angreppspunkt än bara läkemedel vid MS.

    – Jag tror att det här på sikt kan få väldigt stora konsekvenser när det handlar om att förebygga och kanske även för att kunna jobba mer med kost och den typen av hälsorelaterade åtgärder som tillägg till den vanliga behandlingen, säger han och fortsätter:

    – Än så länge har jag inte sett några studier där man utifrån ett tillräckligt strikt vetenskapligt perspektiv har utvärderat antiinflammatorisk kost, men det tror jag är något som kommer att komma. Och med det i bagaget tror jag att vi inom inte allt för lång tid kommer att kunna ge någon form av grova rekommendationer, eller i alla fall information om att 'det här har vi sett har en positiv effekt i nervsystemet'."

     
    • Gilla 1
    • Tack! 2