Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    676
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    13

Inlägg postad av Tureborgaren


  1. Intressant initiativ:

    New symptom tracking app aims to slow spread of coronavirus  "Kings is today launching a new app which tracks symptoms related to novel coronavirus (COVID-19), allowing anyone to self-report daily."

     

    COVID Symptom Tracker: Take 1-minute to self-report daily, even if you are well.  Help our scientists identify:

    • High-risk areas in the UK
    • Who is most at risk, by better understanding symptoms linked to underlying health conditions
    • How fast the virus is spreading in your area
    • Gilla 1

  2. Jag vill inte göra det besvärligt för värden. Jag äter det jag vill. Ibland avstår jag, och ibland njuter jag av "försyndelserna". Brors hembakade bröd kan vara värt att synda för. Däremot tar jag aldrig av tårta eller dessert - har vant mig av med att tycka att sockerstinna rätter är "goda".

    • Gilla 5

  3. Peter Attias senaste pod om fruktos är  mycket intressant. På engelska och lång, men ett guldkorn för den som vill ha fördjupning inom den senaste forskningen.

    Rick Johnson, M.D.: Fructose—The common link in high blood pressure, insulin resistance, T2D, & obesity? https://peterattiamd.com/rickjohnson/

    Några ämnen som tas upp:

    • The connection between blood pressure and fructose
    • The relationship between salt and blood pressure (and the role of sugar)
    • Why drinking sugar is worse than eating it
    • Why cancer loves fructose
    • Gilla 3

  4. On 2020-01-01 at 21:41, Katerina sade:

    Om din fru vill verkligen gå ner i fettvikt föreslår jag att hon läser ”Allt om fasta” av den kanadensiske läkaren och njurspecialisten Jason Fang. 

    Fung tror jag att det ska vara. 🤓

    • Gilla 2

  5. Din Säkerhets checklista för "mattförråd" att ha hemma i fall det blir kris (Man kan bli mörkrädd för mindre...):

    https://www.dinsakerhet.se/checklistor/?category=122

    • potatis, kål, morötter, ägg
    • bröd med lång hållbarhet, till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
    • mjukost, messmör och andra pålägg på tub
    • havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver
    • matolja, hårdost
    • snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
    • färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
    • krossade tomater att till exempel koka pasta i
    • konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor
    • fruktkräm, sylt, marmelad
    • färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur
    • kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön

     

    Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen.

     

    • Gilla 1

  6. 50 minuter sedan, Mig sade:

    Har köpt 5hpt nu. Väntar spänt på verkningar. Hoppas det inte tar alltför lång tid. Hur vet man vad som är riktig dos? Vad tar ni? När på dygnet är det bäst att poppa ett piller? 

    :)

    Jag tar en kapsel 100 mg på kvällen. Har aldrig märkt någon biverkning.

    • Gilla 2

  7. On 2019-12-26 at 18:59, Mig sade:

    @Tureborgaren hej, jag är ganska ny här, så fick inte till att skriva på din sida 😏. Hur går det för dig med tillskotten du beställde? Tror du att man måste äta kosttillskott vad gäller tryptofan/serotonin? Det går nämligen inte att beställa där jag bor. Jag har nog lååååååååga nivåer, och försöker att höja nivåerna naturligt. Tror inte det helt går; iaf inte i starten innan man har fått nivåerna på bra nivå. Har hört att kosttillskott av serotonin/tryptofan kommer med många bieffekter. Vet du något om det?

    Jag tänker att om man äter fullvärdig kost så ska väl egentligen inte kosttillskott vara nödvändiga.

    Jag har tidvis ätit SSRI-preparat mot nedstämdhet, men upptäckt att tryptofan fungerar lika bra men utan de biverkningar som SSRi ger.

    Jag började med tryptofan + melatonin pga dålig sömn i samband med en stressutmattningsreaktion. Jag har köpt via Mia Lundins webshop men ser nu att sidan inte finns kvar.

    • Gilla 3

  8. Verkar inte innehålla något mer än fibrer: varken näringsämnen eller kalorier. Bukfylla?

     

     

    Vad innehåller Root Pasta?

    Ingredienser: Vatten, konjakmjöl, safflor (naturligt färgämne), surhetsreglerande medel kalciumhydroxid).  https://www.rootpasta.se/faq/

    E 526 - Kalciumhydroxid:  Surhetsreglerande medel. Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat. Släckt kalk. Basisk förening. Framställs genom att vatten tillsätts till kalciumoxid (E 529).  https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-526---kalciumhydroxid

    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 25kj/ 6kcal (per 100 gram)
    Fett 0 g
    varav:  
    - mättat fett 0 g
    - enkelomättat fett 0 g
    - fleromättat fett 0 g
    Kolhydrat 0 g
    varav:  
    - sockerarter 0 g
    - polyoler 0 g
    - stärkelse 0 g
    Fiber 3,6 g
    Protein 1 g
    Salt

    0 g

     

    Konjaksmjöl är den torkade produkten som framställs ur Konjaksroten (Amorphophallus konjac). Användandet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Östasien där den både historiskt och även idag har flera användningsområden; bland annat inom matlagning och olika hälsosammanhang.

    Efter skörd, tvätt och kvalitetskontroll hackas konjaksroten och förbereds för torkning. Därefter så finmals den (därav konjaksmjöl) och till en viss form (spaghetti, rice, fettucine, noodles) och blandas med vatten och kalciumhydroxid.

    • Gilla 2
    • Haha 1

  9. Cooking Food Alters the Microbiome | Raw Vs. Cooked Diets Have Distinct Effects on Both Mouse and Human Gut Microbes
    https://www.ucsf.edu/news/2019/09/415511/cooking-food-alters-microbiome
     
    • Valda delar ur artikeln, fritt översatt:
     
    Forskare vid UC San Francisco och Harvard University visar i en studie att lagad mat förändrar mikrobiomet hos både möss och människor. Man undersökte effekten på mössens tarmflora genom att ge dem olika dieter: rått eller kokt kött, rå eller kokt sötpotatis.
     
    Till forskarnas förvåning blev det ingen skillnad i tarmfloran mellan rått och kokt kött. Det blev det däremot mellan rå och kokt sötpotatis: det förändrade sammansättningen av djurens mikrobiom, liksom mikrobernas mönster för genaktivitet och de biologiskt viktiga metaboliska ämnen de producerade. Ett test med en mer varierad diet av råa och kokta grönsaker, - sötpotatis, vanlig potatis, majs, ärter, morötter och rödbetor - bekräftade resultatet.
     
    Forskarna menar att förändringarna i tarmfloran berodde på två viktiga faktorer: tillagad mat gör att det sugs upp fler kalorier i tunntarmen, vilket lämnar mindre mat till hungriga mikrober längre ner i tarmen; å andra sidan innehåller många råa livsmedel potenta antimikrobiella ämnen som tycks skada vissa mikrober.
     
    "Vi blev förvånade över att skillnaderna inte bara berodde på förändrad kolhydratmetabolism utan också på de kemikalier som finns i växter," sade Peter Turnbaugh.
     
    Man följde också upp med en mindre studie på människor. "Effekterna av matlagning som vi ser hos möss är också relevanta för människor, även om mikrobiomet påverkades olika mellan de två arterna," sade Turnbaugh. "
    • Gilla 5
    • Tack! 1

  10. 6 timmar sedan, mejdej sade:

    Näsandning ökar vår sexuella förmåga

    Det finns en nära koppling mellan näsan och vår sexuella förmåga. Kvävemonoxid, NO, är ett ämne som produceras i stora mängder i bihålorna i näsan. Vid inandning genom näsan följer NO med inandningsluften ner i lungorna. NO vidgar luftvägarna och blodkärlen i lungorna vilket ger en effektivare andning och ökad syresättning.

    1998 gick Nobelpriset i medicin till tre amerikanska forskare som visade hur NO fungerar i kroppen och dess kärlvidgande effekt. Potensmedlet Viagra kunde utvecklas tack vare deras forskning.

     

    Ojdå! Jag har använt sovtejp i drygt 18 månader. Sover gott numera men inte märkt nån Viagra-effekt.... fast jag är ju inte karl, förstås. 😊

    • Gilla 1
    • Haha 3

  11. 1 timme sedan, morgonsol sade:

    Ni som ätit LCHF i några år, hur brukar ni göra på jul? För jag är kluven. Det kanske är lite tidigt att fundera på saken. Om man bara ska ta "lite" av den kolhydratrika julmaten, som 1 skiva vörtbröd, 1 lussekatt, en portion risgrynsgröt, en clementin osv. Eller om man ska skippa allt. Bara äta köttbullar, prinskorv, sill, brysselkål, lax och vad ni nu brukar ha på era julbord.

    Jag äter sillen, för det är det godaste md julen. Och kanske en liten slev Janssons. Men sedan blir det mest kött och brysselkål. Det är det jag tycker är godast, ändå. Sötsakerna och bakverk lockar inte längre.

    Förra året köpte jag Gårdssällskapets jullåda, med blandade delikatesser: kött, fisk, korv och lite såser till. Blev så nöjd.

    • Gilla 3
    • Tack! 1