Tureborgaren

Medlem
  • Innehållsantal

    670
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    13

Inlägg postad av Tureborgaren


  1. Jag vill inte göra det besvärligt för värden. Jag äter det jag vill. Ibland avstår jag, och ibland njuter jag av "försyndelserna". Brors hembakade bröd kan vara värt att synda för. Däremot tar jag aldrig av tårta eller dessert - har vant mig av med att tycka att sockerstinna rätter är "goda".

    • Gilla 4

  2. Peter Attias senaste pod om fruktos är  mycket intressant. På engelska och lång, men ett guldkorn för den som vill ha fördjupning inom den senaste forskningen.

    Rick Johnson, M.D.: Fructose—The common link in high blood pressure, insulin resistance, T2D, & obesity? https://peterattiamd.com/rickjohnson/

    Några ämnen som tas upp:

    • The connection between blood pressure and fructose
    • The relationship between salt and blood pressure (and the role of sugar)
    • Why drinking sugar is worse than eating it
    • Why cancer loves fructose
    • Gilla 3

  3. On 2020-01-01 at 21:41, Katerina sade:

    Om din fru vill verkligen gå ner i fettvikt föreslår jag att hon läser ”Allt om fasta” av den kanadensiske läkaren och njurspecialisten Jason Fang. 

    Fung tror jag att det ska vara. 🤓

    • Gilla 2

  4. Din Säkerhets checklista för "mattförråd" att ha hemma i fall det blir kris (Man kan bli mörkrädd för mindre...):

    https://www.dinsakerhet.se/checklistor/?category=122

    • potatis, kål, morötter, ägg
    • bröd med lång hållbarhet, till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
    • mjukost, messmör och andra pålägg på tub
    • havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver
    • matolja, hårdost
    • snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
    • färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
    • krossade tomater att till exempel koka pasta i
    • konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor
    • fruktkräm, sylt, marmelad
    • färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur
    • kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön

     

    Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen.

     

    • Gilla 1

  5. 50 minuter sedan, Mig sade:

    Har köpt 5hpt nu. Väntar spänt på verkningar. Hoppas det inte tar alltför lång tid. Hur vet man vad som är riktig dos? Vad tar ni? När på dygnet är det bäst att poppa ett piller? 

    :)

    Jag tar en kapsel 100 mg på kvällen. Har aldrig märkt någon biverkning.

    • Gilla 2

  6. On 2019-12-26 at 18:59, Mig sade:

    @Tureborgaren hej, jag är ganska ny här, så fick inte till att skriva på din sida 😏. Hur går det för dig med tillskotten du beställde? Tror du att man måste äta kosttillskott vad gäller tryptofan/serotonin? Det går nämligen inte att beställa där jag bor. Jag har nog lååååååååga nivåer, och försöker att höja nivåerna naturligt. Tror inte det helt går; iaf inte i starten innan man har fått nivåerna på bra nivå. Har hört att kosttillskott av serotonin/tryptofan kommer med många bieffekter. Vet du något om det?

    Jag tänker att om man äter fullvärdig kost så ska väl egentligen inte kosttillskott vara nödvändiga.

    Jag har tidvis ätit SSRI-preparat mot nedstämdhet, men upptäckt att tryptofan fungerar lika bra men utan de biverkningar som SSRi ger.

    Jag började med tryptofan + melatonin pga dålig sömn i samband med en stressutmattningsreaktion. Jag har köpt via Mia Lundins webshop men ser nu att sidan inte finns kvar.

    • Gilla 3

  7. Verkar inte innehålla något mer än fibrer: varken näringsämnen eller kalorier. Bukfylla?

     

     

    Vad innehåller Root Pasta?

    Ingredienser: Vatten, konjakmjöl, safflor (naturligt färgämne), surhetsreglerande medel kalciumhydroxid).  https://www.rootpasta.se/faq/

    E 526 - Kalciumhydroxid:  Surhetsreglerande medel. Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat. Släckt kalk. Basisk förening. Framställs genom att vatten tillsätts till kalciumoxid (E 529).  https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-526---kalciumhydroxid

    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 25kj/ 6kcal (per 100 gram)
    Fett 0 g
    varav:  
    - mättat fett 0 g
    - enkelomättat fett 0 g
    - fleromättat fett 0 g
    Kolhydrat 0 g
    varav:  
    - sockerarter 0 g
    - polyoler 0 g
    - stärkelse 0 g
    Fiber 3,6 g
    Protein 1 g
    Salt

    0 g

     

    Konjaksmjöl är den torkade produkten som framställs ur Konjaksroten (Amorphophallus konjac). Användandet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Östasien där den både historiskt och även idag har flera användningsområden; bland annat inom matlagning och olika hälsosammanhang.

    Efter skörd, tvätt och kvalitetskontroll hackas konjaksroten och förbereds för torkning. Därefter så finmals den (därav konjaksmjöl) och till en viss form (spaghetti, rice, fettucine, noodles) och blandas med vatten och kalciumhydroxid.

    • Gilla 2
    • Haha 1

  8. Cooking Food Alters the Microbiome | Raw Vs. Cooked Diets Have Distinct Effects on Both Mouse and Human Gut Microbes
    https://www.ucsf.edu/news/2019/09/415511/cooking-food-alters-microbiome
     
    • Valda delar ur artikeln, fritt översatt:
     
    Forskare vid UC San Francisco och Harvard University visar i en studie att lagad mat förändrar mikrobiomet hos både möss och människor. Man undersökte effekten på mössens tarmflora genom att ge dem olika dieter: rått eller kokt kött, rå eller kokt sötpotatis.
     
    Till forskarnas förvåning blev det ingen skillnad i tarmfloran mellan rått och kokt kött. Det blev det däremot mellan rå och kokt sötpotatis: det förändrade sammansättningen av djurens mikrobiom, liksom mikrobernas mönster för genaktivitet och de biologiskt viktiga metaboliska ämnen de producerade. Ett test med en mer varierad diet av råa och kokta grönsaker, - sötpotatis, vanlig potatis, majs, ärter, morötter och rödbetor - bekräftade resultatet.
     
    Forskarna menar att förändringarna i tarmfloran berodde på två viktiga faktorer: tillagad mat gör att det sugs upp fler kalorier i tunntarmen, vilket lämnar mindre mat till hungriga mikrober längre ner i tarmen; å andra sidan innehåller många råa livsmedel potenta antimikrobiella ämnen som tycks skada vissa mikrober.
     
    "Vi blev förvånade över att skillnaderna inte bara berodde på förändrad kolhydratmetabolism utan också på de kemikalier som finns i växter," sade Peter Turnbaugh.
     
    Man följde också upp med en mindre studie på människor. "Effekterna av matlagning som vi ser hos möss är också relevanta för människor, även om mikrobiomet påverkades olika mellan de två arterna," sade Turnbaugh. "
    • Gilla 5
    • Tack! 1

  9. 6 timmar sedan, mejdej sade:

    Näsandning ökar vår sexuella förmåga

    Det finns en nära koppling mellan näsan och vår sexuella förmåga. Kvävemonoxid, NO, är ett ämne som produceras i stora mängder i bihålorna i näsan. Vid inandning genom näsan följer NO med inandningsluften ner i lungorna. NO vidgar luftvägarna och blodkärlen i lungorna vilket ger en effektivare andning och ökad syresättning.

    1998 gick Nobelpriset i medicin till tre amerikanska forskare som visade hur NO fungerar i kroppen och dess kärlvidgande effekt. Potensmedlet Viagra kunde utvecklas tack vare deras forskning.

     

    Ojdå! Jag har använt sovtejp i drygt 18 månader. Sover gott numera men inte märkt nån Viagra-effekt.... fast jag är ju inte karl, förstås. 😊

    • Gilla 1
    • Haha 2

  10. 1 timme sedan, morgonsol sade:

    Ni som ätit LCHF i några år, hur brukar ni göra på jul? För jag är kluven. Det kanske är lite tidigt att fundera på saken. Om man bara ska ta "lite" av den kolhydratrika julmaten, som 1 skiva vörtbröd, 1 lussekatt, en portion risgrynsgröt, en clementin osv. Eller om man ska skippa allt. Bara äta köttbullar, prinskorv, sill, brysselkål, lax och vad ni nu brukar ha på era julbord.

    Jag äter sillen, för det är det godaste md julen. Och kanske en liten slev Janssons. Men sedan blir det mest kött och brysselkål. Det är det jag tycker är godast, ändå. Sötsakerna och bakverk lockar inte längre.

    Förra året köpte jag Gårdssällskapets jullåda, med blandade delikatesser: kött, fisk, korv och lite såser till. Blev så nöjd.

    • Gilla 3
    • Tack! 1

  11. 3 timmar sedan, Erik 2 sade:

    Har du provat med MCT olja. Det kanske blir rally i magen för den ovana. 

    Hrm, vore intressant att höra om någon testat med gott resultat? Jag får magknip och blir lös i magen av två teskedar MCT... 🥴

    • Gilla 5

  12. Enl nya rön från Uppsala universitet ger bukfett (visceralt fett) större risk för sjukdom hos kvinnor än hos män. I den nya studien visar forskarna med hjälp av genetiska data att det finns ett faktiskt orsakssamband mellan visceralt fett och en ökad risk för diabetes, hjärtinfarkt, högt blodtryck och höga blodfetter. 

    • "Vi blev förvånade över att bukfetma hos kvinnor var så mycket starkare kopplat till sjukdomsrisk än bukfetma hos män. Att lägga på sig ett extra kilo visceralt fett kan ge en över sju gånger ökad risk för typ-2 diabetes hos kvinnor medan samma fettökning bara drygt fördubblar risken hos män, Åsa Johansson, docent i molekylär epidemiologi, Uppsala universitet."
    • "Forskarna fann också att risken för sjukdom verkar öka snabbast hos personer med små eller måttliga mängder bukfetma, men att den inte alls ökar på samma sätt om en person med stora mängder fett i buken lägger på sig ytterligare."

     

    • Gilla 7

  13. 42 minuter sedan, Hjopek sade:

    Det här måste ju vara humor...på ett sätt

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7319418

    – Jag är orolig för att många provar själva. Jag tycker man ska vara försiktigt att experimentera själv. Man kan naturligtvis följa vanliga kostråd och försöka laga maten från grunden och försöka få in så mycket frukt och grönsaker som möjligt. Men inte experimentera för långt, avslutar Lillemor Berntsson.”

    Hahaha

    Ja, man häpnar... undvika socker och tillsatser kan vara livsfarligt... 

    • Gilla 4
    • Förvirrad 1
    • Ledsen 1
    • Förvånad 1

  14. Kosten ÄR viktig för hälsan. Inslag från Dagens Eko, P1:

     

    Ny kost prövas för barn med reumatism

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7319418

    En ny behandling prövas nu för barn med reumatism. Det handlar om ett särskilt kostprogram, som forskarna hoppas kan ge mindre inflammation och kanske minska behovet av mediciner.

    – Barn med barnreumatism har det ofta ganska besvärligt. Det handlar om svullna leder, smärta och trötthet inte minst, och medicinsk behandling - cortisonsprutor i leder, säger barnreumatolog Lillemor Berntsson som leder studien vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

    – Det är ju en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn och den medför ett stort lidande.

    Och nu prövar man i Uppsala en ny typ av behandling som visat viss effekt vid inflammatorisk tarmsjukdom, men inte löser hela problemet. Den handlar om att strikt hålla sig till en diet som utvecklats i USA, och som man hoppas kan minska inflammationen och behovet av mediciner.

    – Det är en väldigt naturlig kost. Man lagar maten från grunden, man kommer bort från alla tillsatser, konsistensgivare bland annat. Ingen halvfärdig eller färdig mat. Man äter rent kött, fisk, ägg, skaldjur. Man kan äta viss yoghurt och lagrad ost. Vanligt socker är i stort sett borttaget. Man försöker få in mycket frukt och grönsaker, berättar Lillemor Berntsson

    Stina Hannerlands dotter Elsa, 15 år, är en av dem som har prövat det nya kostprogrammet. Det blev en stor omställning hemma i köket när all mat skulle lagas från grunden. Elsas leder var stela och hon hade ständiga ögoninflammationer, kopplade till sjukdomen. Men efter en tid med strikt diet, så blev det skillnad.

    – Efter cirka en månad med den nya kosten var vi på återbesök på ögonmottagningen och då var hennes inflammation i ögonen nästan helt borta och hennes morgonstelhet som hon alltid kände tidigare försvann efter bara två-tre veckor. Så att vi har ju fått fantastiska resultat, berättar Stina Hannerland.

    – Vi var och kollade hennes ögon för bara en månad sedan och då var inflammationen helt borta, och det har aldrig hänt under alla tolv år hon har varit sjuk.

    • Gilla 6

  15. Fructose under fire as study reveals it is more damaging to the liver than glucose
    https://newatlas.com/medical/mitochondria-fructose-glucose-damage-liver-fat-metabolism/
     
    Fritt översatt ur artikeln:
     
    "Detta är del av en serie studier kring hur en hög andel  fruktos i kosten påverkar insulinresistens och metaboliskt syndrom” förklarar C Ronald Kahn. ”Fruktos får levern att ackumulera fett. Det fungerar nästan som att lägga till ännu mer fett i kosten. Att lägga till mer glukos till kosten, främjar leverns förmåga att förbränna fett, och ger en hälsosammare ämnesomsättning. ”
     
    "Ingen i denna studie antyder att kost med hög andel glukos är hälsosam, men den visar tydligt att trots lika andel kalorier fanns dessa metaboliska abnormiteter inte i högglukoskosten. Ett överskott av kalorier från en fettsnål diet kommer att brännas mer effektivt när det konsumeras med glukos istället för fruktos. Fruktos verkar påverka levern så att den istället för att bränna fett syntetiserar och lagrar det.
     
    "Det viktigaste resultatet av studien är att en hög andel fruktos i kosten är dåligt," säger Kahn. ”Inte för det ger fler kalorier, utan för att det har effekter på leverns ämnesomsättning. Mer fruktos i kosten gör att levern lagrar mer fett, och det är dåligt både för levern för hela kroppens metabolism."
    • Gilla 3