ArneAnka

Medlem
  • Innehållsantal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

112 Utmärkt

Om ArneAnka

  • Rank

Senaste besökare till profilen

340 profilvisningar
  1. Ny studie om fluorid publicerad i JAMA Pediatrics häromdagen. Slutsatsen av studien är att fluoridintag under graviditeten sänker intelligensen hos barnet. Fluorid tillsätts inte i dricksvattnet i Sverige, men vi har ju fluortandkräm och munskölj. En intressant studie med tanke på att det finns två läger i den här frågan - de som hävdar att fluorid är ofarligt och den andra sidan som hävdar att det är farligt. https://edition.cnn.com/2019/08/19/health/fluoride-neurotoxin-canada-study/index.html https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2748634 Conclusions and Relevance In this study, maternal exposure to higher levels of fluoride during pregnancy was associated with lower IQ scores in children aged 3 to 4 years. These findings indicate the possible need to reduce fluoride intake during pregnancy.
  2. "... halvera mängden mejeriprodukter och alltid välja magra alternativ." Varför välja magra alternativ med sämre näringsinnehåll där en del av vitaminerna tagits bort i samband med avfettningen och möjligen ersatts med syntetiska diton? Nu berikas väl inte mjölk längre med A-vitamin, men näringsämnen som är bundna till fettet försvinner. Naturliga produkter som människan inte laborerat med brukar i allmänhet vara att föredra.
  3. Omega-3s vara eller icke vara är intressant. Kosttillskottsbranschen vill ju gärna sälja sina omega-3-kapslar som står för en stor del av intäkterna. För några år sedan var det ju väldigt populärt med omega-3 - på senare år har det å andra sidan hävdats att det är helt onödigt och kanske rent av skadligt eftersom det kanske kan rubba kroppens egna tillverkning av fettsyrorna. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillskott-av-omega-3-helt-onodigt https://www.arcticmed.se/newsitem.html?item_id=10 Är man intresserad av omega-3 så kan jag verkligen rekommendera den här boken. Den ger intressant information som man kanske inte känner till sedan tidigare och varför omega-3-tillskott kan vara negativt eller inte ha någon effekt. Den har förvisso några år på nacken vid det här laget, men finns i reviderad upplaga från 2010. Att det inte skulle finnas några studier som visar på positiv effekt av omega-3 är ju inte sant. Det finns så klart båda delarna. Som redan nämnts bör man kontrollera sin egna balans mellan omega3/omega6 och kanske justera vid behov. Som bekant innehåller dagens kost ofta ett menligt överskott av omega-6. Eventuellt räcker det med att äta fet fisk, för andra kanske man behöver minska på omega-6 eller äta ett tillskott av omega-3. https://www.bokus.com/bok/9789172411982/omega-3-vitaminet-fran-havet/ Tom Saldeen är läkare och professor em. vid Uppsala Universitet. Han har publicerat över 800 vetenskapliga artiklar, framförallt om hjärt- och kärlsjukdom och de medicinska effekterna av att öka Omega 3-intaget i kosten. Hans tidigare bok om Fiskolja och hälsa har översatts till åtta olika språk.
  4. Förmodligen är det många saker som ligger bakom och inte enbart kosten. Men kosten är garanterat en viktig del. Min mamma arbetade tidigare inom skolan och tyvärr är det många elever som inte får lagad mat hemma på vardagarna. Därför är det extra viktigt att maten som serveras i skolorna är näringsrik och bra. Hittade den här på en av Stig Bengmarks föreläsningar. Vet ej om siffrorna stämmer. Det är i så fall en extrem ökning av alla möjliga sjukdomar. THIRD MILLENIA DISEASES DRAMATIC increase in incidence in recent 27 years (1990 – 2017) in USA Lear R. The Root Cause in the dramatic rise of Chronic Disease Chronic fatigue syndrome 11027 percent Bipolar disease in youth 10833 percent Fibromyalgia 7727 percent Autism 2094 percent Celiac Disease 1111 percent ADHD 819 percent Lupus 787 percent Hypothyroidism 702 percent Osteoarthritis 449 percent Sleep Apnea 430 percent Diabetes 305 percent Alzheimer’s disease 299 percent Mental Depression 280 percent Asthma 142 percent
  5. Jag känner inte till henne, men jag har sett filmen. Försökte se vad hon har för utbildning och enligt hennes Wikipediasida har hon studerat språk, alltså ingen examen i medicin eller något kostrelaterat? Vet inte vad hon forskar på då. I filmen nämner hon att natriumnitrat inte kan vara farligt som tillsats på processat kött därför att nitrat finns i grönsaker. Det går inte riktigt att göra en sådan koppling mellan något som är syntetiserat industriellt och en naturlig ingrediens av ett annat ämne. Nitrat i grönsaker kan omvandlas till nitrit och kväveoxid i kroppen. Det är viktiga ämnen för bland annat blodkärlen och bakterierna i munhålan. Men det är skillnad på när kroppen själv får reglera mängderna från naturliga källor. Det kan jämföras med att det bildas alkoholer i kroppen när man äter frukter, det innebär inte att det är hälsosamt att dricka alkohol. Eller supplementering av syntetiska vitaminer som kan vara negativt för hälsan i för stora doser, t.ex. isolerade e-vitamin-tokoferoler eftersom det ger obalanser. Sedan är det ju det sammantagna forskningsläget som visar att de som äter mest rött kött också har högre förekomst av tarmcancer. Det har man hävdat sedan 90-talet baserat på tusentals studier. Däremot så är det osäkert kring oprocessat rött kött. Eftersom människan är gjord för att äta kött så vore det så klart märkligt om kött är ohälsosamt. Sannolikt handlar det istället om vad man gör med det. Det röda kött som säljs i butikerna idag är ganska långt ifrån naturligt i och med alla tillsatser: krav-foder, könshormoner, antibiotika, tillsatser, rökning och tillagningsgifter AGE/ALE. https://www.svd.se/rott-kott-ger-cancer
  6. Lite väl ensidig tolkning angående rött kött och cancer. En journalist är inte tillräckligt för att övertyga mig. Att det inte skulle finnas någon koppling över huvud taget är direkt felaktig, därmed inte sagt att det är bevisat. Efter att WHO cancerklassade processat rött kött så har det kommit flertal uppföljande artiklar. Man kan läsa de svenska studierna som gjorts också. Sedan får man tolka resultaten som man vill. För egen del väljer jag bort processat kött och grillat kött. Om man nu dessutom har haft tarmcancer och opererat bort delar av tarmen, kan man ju ta sig en funderare på om man ska chansa. https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/10/26/kott-listas-som-cancerframkallande/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16550597&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
  7. Har du opererat bort hela tjocktarmen? Tunntarmen är kvar? Vilken kost du bör äta efter operationen är väl också en fråga till läkaren/kirurgen. Ketogen diet kan säkert fungera, men om man lyssnar på de som forskar på tarmbiotan så brukar de inte gilla mättat fett. Sedan finns det ju en tydlig koppling mellan rött kött och cancer - kanske främst charkuteri-produkter som rökt korv och annat med natriumnitrit. Gluten är det ju många som anser som dåligt också, det har jag ingen åsikt om. Lägger in ett Youtube-klipp med Alessio Fasano som brukar prata om gluten. Jag har inte sett hans föreläsningar än själv dock. Det finns hur mycket filmer som helst om tarmbiotan på Youtube om man är intresserad. https://www.facebook.com/lundsuniversitet/videos/1899411793433766/ mättat fett 27.00
  8. När det gäller cancer så tycker jag att man absolut måste prata med sin cancerläkare om saker man tänker prova på egen hand, som vilken kost man ska äta och periodisk fasta. Jag läste någonstans att fasta vid cancer kan vara negativt eftersom det i vissa fall kan skydda cancercellerna. Så återigen, prata med din läkare om detta.
  9. Låter som samma person har reggat två konton för att göra smygreklam. Hur som är helst är det en skräpprodukt. BCAA är en bluffprodukt från kosttillskottsbranschen.
  10. Någon riktig lösning för demenssjukdomar finns ju tyvärr inte så alla råd blir mer eller mindre spekulationer. Däremot verkar ändå forskningen peka på att det finns saker man kan göra för att minska risken att drabbas. Kost och träning är en bra början. Boken Kimchi och kombucha - Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna, innehåller ett kapitel om alzheimers och demens. Nu är det inte en vetenskaplig bok skriven av medicinare, men jag tycker ändå den är läsvärd som startbok för att optimera tarmfloran. https://www.bokus.com/bok/9789174247725/kimchi-och-kombucha-den-nya-vetenskapen-om-hur-tarmbakterierna-starker-din-hjarna/ Vissa forskare påstår att bastu kan hjälpa mot demenssjukdomar. Det utsöndras en viss typ av proteiner i hjärnan som eventuellt kan vara positivt. Det behövs betydligt fler studier innan man kan vara säker på den saken dock. https://academic.oup.com/ageing/article/46/2/245/2654230
  11. Det kom nyligen en studie där man visat att magnesium är viktigt för att kroppen ska ställa in en bra nivå på d-vitaminet. A randomized trial indicates that magnesium optimizes vitamin D status, raising it in people with deficient levels and lowering it in people with high levels. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181214093837.htm
  12. Om man är intresserad av att läsa om tarmfloran så kan jag rekommendera den här texten som jag tycker var intressant. http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/Probiotiska_bakterierna.html
  13. Glädjande att det i alla fall händer något. Det finns otroligt mycket man skulle kunna göra. Man tillåter väl fortfarande försäljning av godis, läsk och chips i skolorna? Kan väl börja där.
  14. Jag fick med mig den här boken hem från biblioteket. https://www.bokus.com/bok/9789174247725/kimchi-och-kombucha-den-nya-vetenskapen-om-hur-tarmbakterierna-starker-din-hjarna/ Det finns mycket som är bra och dåligt för tarmfloran - tyvärr är många tillsatser i maten väldigt dåliga för tarmfloran.