ArneAnka

Medlem
  • Innehållsantal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av ArneAnka

  1. Metformin är dessvärre lite av ett rävgift med en hel del otrevliga bieffekter, så det är inte så konstigt om man blir trött och seg av dem. Hoppas du lyckas med kosten och träningen! Late life metformin treatment limits cell survival and shortens lifespan. Metformin exacerbates aging-associated mitochondrial dysfunction causing fatal ATP exhaustion. https://www.biorxiv.org/content/10.1101/863357v1?fbclid=IwAR3Sa33eei4NUr42FMMlN_cRxPNyZMF4DUdZV53a2ub0KjxZH8qluzNHvQ8
  2. Ett alternativ till mjölk är vassleprotein som innehåller en del kalcium, cirka 400 mg per 100 g. Kan vara ett alternativ om man inte vill ha kaseinproteinet från mjölken. Aminosyrorna i vassleproteinet kan också ha andra hälsofördelar till exempel ökad glutation. https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-019-01161-2 sammanfattad på svenska: https://www.styrkelabbet.se/kost-och-benhalsa/
  3. Angående kolesterol så kan jag rekommendera den här föreläsningen som jag tycker är intressant.
  4. Vetenskapens värld: Guldet i dina tarmar Del 13 av 16: Guldet i dina tarmar. Miljarder tarmbakterier håller oss friska. De kan revolutionera medicinen - om inte vår livsstil tar knäcken på dem först. De senaste årens forskning om det mikrouniversum av bakterier som finns i vår mage har gjort det möjligt att bättre förstå sjukdomar som diabetes, övervikt, vissa typer av cancer och även depression. https://www.svtplay.se/video/24346429/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-31-guldet-i-dina-tarmar?start=auto
  5. Det kommer från påståendet att processat kött ökar risken för cancer och hypotesen att natriumnitrat kan vara orsaken. Det är inte visat att så är fallet så vitt jag vet. Processat kött är ju behandlat på andra sätt som skulle kunna vara förklaringen. Men som vanligt när det gäller tillsatser som människan gör till matvaror så innebär det inte att det är säkert, t.ex. är e-vitamin från naturliga källor bra, men i tillskottsform kan det vara skadligt. Det kanske är kombinationen av nitrat och kött som är olycklig? Livsmedelsverket har bra information på sin hemsida. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/nitrat-nitrit-och-nitrosaminer/
  6. Om jag har uppfattat det korrekt så har den gängse bilden bland läkarkåren varit att åderförkalkningen inte går att påverka i efterhand. En del verkar ha svängt i frågan på senare tid och en del hävdar att bland annat kväveoxid är ett sätt att minska åderförkalkningen. En annan grej är fiskolja. Även om så inte är fallet så finns det rätt mycket saker som är bra för hjärthälsan och minskar risken för förtida hjärtdöd. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30469489
  7. https://urenergi.files.wordpress.com/2017/11/nitrit-nitrat-systemet-en-viktig-del-av-kvc3a4veoxidsystemet_olle.pdf http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/3/3342/631_633.pdf http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hj%C3%A4rtk%C3%A4rl12-kopia.pdf
  8. Lite mer att läsa för den som är intresserad. NO.pdf vm_3-16_ua.pdf sida 15
  9. Här är en boende på ett äldreboende i Göteborg som lägger upp bilder på maten som serveras. Han är för övrigt diabetiker och ska ha kost därefter. Det har verkligen sparats och sparats på maten till våra äldre. Hur kul är det att få kall mat i en plastlåda att värma i mikron? Ovärdigt. https://twitter.com/ardalsberget
  10. ArneAnka

    Fluor

    Mineralvatten kan innehålla betydligt större mängder flourid och klorid än kranvatten. Kan vara värt att veta om man har för vana att dricka flaskvatten och även när man är utomlands då det kan vara ännu högre nivåer. https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_22173.pdf
  11. ArneAnka

    Fluor

    Ja det är tur att vi inte haft det i Sverige. Däremot innehåller vattnet ändå en del flourid på naturlig väg, gränsvärdet för dricksvatten i Sverige är 1,5 mg/l, oftast är det lägre nivåer. Har man egen brunn kan det vara höga värden.
  12. ArneAnka

    Fluor

    Man behöver inte läsa studier för att se vilken förbättring av tandhälsan i Sverige som flourtandkrämen medfört, det vet man av statistiken över hur usla tänder folk hade förr och det var inte ens särskilt längesedan. Den ger tveklöst ett bättre skydd mot karies om man har ett högt sockerintag. Om man däremot äter en lågkolhydratskost och inte är kariesaktiv så behöver man ju inte heller flourtandkräm. För personer som än idag dricker sötade drycker och i princip går runt dygnet runt med sockerlösning i munnen så är flourtandkrämen nödvändig. https://tandlakarforbundet.se/for-allmanheten/fragor-och-svar-om-fluor/
  13. Det ska inte vara några problem att äta bönor om man har tillagat dem på rätt sätt. Kan säkert vara nyttigt också. Om man inte gillar bönor finns det ingen anledning till att äta dem heller. Själv skulle jag inte vilja äta bönor varje dag även om det kan vara gott ibland. Resistent stärkelse finns i många andra grönsaker och frukt så det är bättre att välja saker efter eget tycke och smak, men det kan vara bra att räkna ut hur mycket man får i sig per dag. De nordiska näringsrekommendationerna på 500 gram frukt och grönt per dag är delvis satta för att man ska få i sig tillräckligt med kostfibrer. Angående bakterierna så händer det rätt mycket saker där nere. https://foodpharmacy.se/2017/04/at-det-har-varje-dag-och-minska-risken-for-en-rad-kroniska-sjukdomar/
  14. ArneAnka

    Fluor

    Om man väljer bort flourtandkräm så måste man vara noga med kosten + godis som barnen äter hemma och i skolan. Har man friska tänder utan sjukdomar, äter bra mat och undviker godis samt sötade drycker och går på regelbundna undersökningar så är det säkert inga problem att köra flourfritt. Om barnet däremot äter godis på rasterna och dricker läsk och saft under dagarna - detta är ju vanligt idag tyvärr, så är förmodligen flourtandkräm nödvändigt. Här har vi ett olycksfall. Man kan ju gissa att barnet fått en kost med mycket socker alternativt att det handlar om någon tandsjukdom. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tvaariga-freja-har-aterhamtat-sig
  15. Har haft tankar på att göra det. Poängen är ju att odla upp fler bakterier med hypotesen att det är otillräckligt antal i pillren. Biogaia menar dock att det är tillräckligt med bakterier i pillren för att bakterierna ska bosätta sig i tarmen, så frågan är hur nödvändigt det är.
  16. Vill du berätta vilka hälsoresultat du fått?
  17. Det är intressant att följa forskningen kring tarmfloran och fibrer. Ska försöka ta tag i saken och göra egen surkål och kimchi i år. Den man köper i butik är ju pastöriserad så att göra egen är nog betydligt bättre. Ett högt intag av kostfibrer har visat sig sänka inflammationsmarkören c-reaktivt protein, CRP.
  18. Ny studie om fluorid publicerad i JAMA Pediatrics häromdagen. Slutsatsen av studien är att fluoridintag under graviditeten sänker intelligensen hos barnet. Fluorid tillsätts inte i dricksvattnet i Sverige, men vi har ju fluortandkräm och munskölj. En intressant studie med tanke på att det finns två läger i den här frågan - de som hävdar att fluorid är ofarligt och den andra sidan som hävdar att det är farligt. https://edition.cnn.com/2019/08/19/health/fluoride-neurotoxin-canada-study/index.html https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2748634 Conclusions and Relevance In this study, maternal exposure to higher levels of fluoride during pregnancy was associated with lower IQ scores in children aged 3 to 4 years. These findings indicate the possible need to reduce fluoride intake during pregnancy.
  19. "... halvera mängden mejeriprodukter och alltid välja magra alternativ." Varför välja magra alternativ med sämre näringsinnehåll där en del av vitaminerna tagits bort i samband med avfettningen och möjligen ersatts med syntetiska diton? Nu berikas väl inte mjölk längre med A-vitamin, men näringsämnen som är bundna till fettet försvinner. Naturliga produkter som människan inte laborerat med brukar i allmänhet vara att föredra.
  20. Omega-3s vara eller icke vara är intressant. Kosttillskottsbranschen vill ju gärna sälja sina omega-3-kapslar som står för en stor del av intäkterna. För några år sedan var det ju väldigt populärt med omega-3 - på senare år har det å andra sidan hävdats att det är helt onödigt och kanske rent av skadligt eftersom det kanske kan rubba kroppens egna tillverkning av fettsyrorna. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillskott-av-omega-3-helt-onodigt https://www.arcticmed.se/newsitem.html?item_id=10 Är man intresserad av omega-3 så kan jag verkligen rekommendera den här boken. Den ger intressant information som man kanske inte känner till sedan tidigare och varför omega-3-tillskott kan vara negativt eller inte ha någon effekt. Den har förvisso några år på nacken vid det här laget, men finns i reviderad upplaga från 2010. Att det inte skulle finnas några studier som visar på positiv effekt av omega-3 är ju inte sant. Det finns så klart båda delarna. Som redan nämnts bör man kontrollera sin egna balans mellan omega3/omega6 och kanske justera vid behov. Som bekant innehåller dagens kost ofta ett menligt överskott av omega-6. Eventuellt räcker det med att äta fet fisk, för andra kanske man behöver minska på omega-6 eller äta ett tillskott av omega-3. https://www.bokus.com/bok/9789172411982/omega-3-vitaminet-fran-havet/ Tom Saldeen är läkare och professor em. vid Uppsala Universitet. Han har publicerat över 800 vetenskapliga artiklar, framförallt om hjärt- och kärlsjukdom och de medicinska effekterna av att öka Omega 3-intaget i kosten. Hans tidigare bok om Fiskolja och hälsa har översatts till åtta olika språk.
  21. Förmodligen är det många saker som ligger bakom och inte enbart kosten. Men kosten är garanterat en viktig del. Min mamma arbetade tidigare inom skolan och tyvärr är det många elever som inte får lagad mat hemma på vardagarna. Därför är det extra viktigt att maten som serveras i skolorna är näringsrik och bra. Hittade den här på en av Stig Bengmarks föreläsningar. Vet ej om siffrorna stämmer. Det är i så fall en extrem ökning av alla möjliga sjukdomar. THIRD MILLENIA DISEASES DRAMATIC increase in incidence in recent 27 years (1990 – 2017) in USA Lear R. The Root Cause in the dramatic rise of Chronic Disease Chronic fatigue syndrome 11027 percent Bipolar disease in youth 10833 percent Fibromyalgia 7727 percent Autism 2094 percent Celiac Disease 1111 percent ADHD 819 percent Lupus 787 percent Hypothyroidism 702 percent Osteoarthritis 449 percent Sleep Apnea 430 percent Diabetes 305 percent Alzheimer’s disease 299 percent Mental Depression 280 percent Asthma 142 percent
  22. Jag känner inte till henne, men jag har sett filmen. Försökte se vad hon har för utbildning och enligt hennes Wikipediasida har hon studerat språk, alltså ingen examen i medicin eller något kostrelaterat? Vet inte vad hon forskar på då. I filmen nämner hon att natriumnitrat inte kan vara farligt som tillsats på processat kött därför att nitrat finns i grönsaker. Det går inte riktigt att göra en sådan koppling mellan något som är syntetiserat industriellt och en naturlig ingrediens av ett annat ämne. Nitrat i grönsaker kan omvandlas till nitrit och kväveoxid i kroppen. Det är viktiga ämnen för bland annat blodkärlen och bakterierna i munhålan. Men det är skillnad på när kroppen själv får reglera mängderna från naturliga källor. Det kan jämföras med att det bildas alkoholer i kroppen när man äter frukter, det innebär inte att det är hälsosamt att dricka alkohol. Eller supplementering av syntetiska vitaminer som kan vara negativt för hälsan i för stora doser, t.ex. isolerade e-vitamin-tokoferoler eftersom det ger obalanser. Sedan är det ju det sammantagna forskningsläget som visar att de som äter mest rött kött också har högre förekomst av tarmcancer. Det har man hävdat sedan 90-talet baserat på tusentals studier. Däremot så är det osäkert kring oprocessat rött kött. Eftersom människan är gjord för att äta kött så vore det så klart märkligt om kött är ohälsosamt. Sannolikt handlar det istället om vad man gör med det. Det röda kött som säljs i butikerna idag är ganska långt ifrån naturligt i och med alla tillsatser: krav-foder, könshormoner, antibiotika, tillsatser, rökning och tillagningsgifter AGE/ALE. https://www.svd.se/rott-kott-ger-cancer
  23. Lite väl ensidig tolkning angående rött kött och cancer. En journalist är inte tillräckligt för att övertyga mig. Att det inte skulle finnas någon koppling över huvud taget är direkt felaktig, därmed inte sagt att det är bevisat. Efter att WHO cancerklassade processat rött kött så har det kommit flertal uppföljande artiklar. Man kan läsa de svenska studierna som gjorts också. Sedan får man tolka resultaten som man vill. För egen del väljer jag bort processat kött och grillat kött. Om man nu dessutom har haft tarmcancer och opererat bort delar av tarmen, kan man ju ta sig en funderare på om man ska chansa. https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/10/26/kott-listas-som-cancerframkallande/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16550597&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
  24. Har du opererat bort hela tjocktarmen? Tunntarmen är kvar? Vilken kost du bör äta efter operationen är väl också en fråga till läkaren/kirurgen. Ketogen diet kan säkert fungera, men om man lyssnar på de som forskar på tarmbiotan så brukar de inte gilla mättat fett. Sedan finns det ju en tydlig koppling mellan rött kött och cancer - kanske främst charkuteri-produkter som rökt korv och annat med natriumnitrit. Gluten är det ju många som anser som dåligt också, det har jag ingen åsikt om. Lägger in ett Youtube-klipp med Alessio Fasano som brukar prata om gluten. Jag har inte sett hans föreläsningar än själv dock. Det finns hur mycket filmer som helst om tarmbiotan på Youtube om man är intresserad. https://www.facebook.com/lundsuniversitet/videos/1899411793433766/ mättat fett 27.00