Krylla

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

21 Bra

Om Krylla

  • Rank
    Nyanländ
  1. Har varit helt fixerad vid vågen, till sist ställde jag mig på den nästan varje gång jag var i närheten. Läste ditt inlägg, ställde undan vågen och den ska inte fram igen.Vill inte ha ketosmätare heller. För några år sedan var jag vältränad och minns vägen dit. Jag sprang, utan att bry mig om avstånd eller tid. Bara lyssnade på kroppen. Det gick alldeles utmärkt! Och jag vill tillbaka dit. Jobbade också kväll/natt i många år och har varit van att äta sena kvällar. I går hade vi kalasmiddag. Revbensspjäll som jag förkokat i hemlagad buljong som jag sparat i frysen. Marinad med bland annat vitlök, rapsolja, ingefära, sambal olek och en del kryddor som jag plockade lite på måfå. Hade kvar basen till en pulled pork i frysen, blandade i den också. Minns att det var gjort på recept, minus sockret så jag tyckte det kändes okej. Så gott. Gjorde en vitkålssallad till, med både röd- och vitkål. I receptet stod dubbelt så mycket creme fraiche som majonnäs. Gjorde tvärtom och kryddade med salt och lite vitpeppar. Lite hackad rödlök i. Det blev så gott! Inser att jag kan en hel del och gör hemlagat av bara farten. Har bara inte tänkt på det. Du har så rätt i det positiva tänkandet. Som du skriver, allt är relativt. Hakat på lchf-utmaningen också. Glad för svensk version eftersom jag är lite dålig på engelska. Blir så glad över alla goda råd i tråden! Det känns väldigt, väldigt bra. Tack!
  2. Köpte kokosmjölk i går, tänker testa :-)
  3. Tack för klokskapen, tar till mig direkt! Tänker också att naturlig mat, utan rädsla för fett, smakar så mycket bättre. Det behöver inte vara så krångligt. Om kroppen kommer i bättre balans är det ju lättare att komma tillrätta med stress.
  4. Tack för tipset! Absolut värt att testa. Äggröra är väldigt gott. Dessutom känns det vettigt att äta på kvällen eftersom jag verkligen behöver det. Frukost är ju inget måste, som några påpekat. Även om jag utgår från strikt skadar det ju inte att prova sig fram lite också. Det är ju bara kroppen som vet var gränsen egentligen går. Håller mig nog till att testa mejeri enbart i mat. Det kanske inte triggar lika mycket?
  5. Tack för alla tips! Läst alla svar noggrant och letat runt både här på forumet och andra sidor. Att jag vill ha en strikt variant beror på att jag vill undvika triggers. Skaldeman är väldigt intressant och jag tror jag landar där. Intressant ändå med de olika definitionerna på vad strikt är. Tränar inte, men hoppas komma igång på lite sikt. Frukost blev kaffe med kokosfett, 2 tsk. Tog ett vitkålsblad och la en skiva smör och lite ost på. Jättegott! I övrigt har jag redan tagit bort ris och allt spannmål. Ätit potatis ibland. Frukt är väldigt sällsynt, blir bara vrålhungrig av det. Därför går jag vidare och lägger på fler ovanjordsgrönsaker och tar bort det jag märker inte funkar just nu, till exempel rotsaker. Märker att en förfärlig trigger är vin till maten. Brukar bli på fredagarna, men jag är ingen storkonsument. Ändå kan det sätta igång en hel kväll med snaskande på nötter och mörk choklad.Läser ibland om människor som kan ta en chokladbit. Glöm det. Jag tar hela asken. Senaste tiden har det sett bättre ut, till vardags. Lunch blir oftast spenat eller andra gröna blad tillsammans med en burk makrill och majonnäs. Middag, Kött/fisk, grönsaker och någon fet sås. Kvällarna triggar som regel igen.Har haft sömnproblem och är alltid i behov av att äta innan jag ska sova. Har använt kvarg rätt ofta, eller fil. Tror jag ska byta ut det till ägg. Kan väl säga att jag varit halvvägs in i lchf, men inte tillräckligt för att kroppen ska må bra. Så tack för era synpunkter, känns att det börjar klarna nu! Det som triggar ska bort, jag tror det är nyckeln. Så länge det finns med blir det liksom ingen ordning. Det jag identifierat är mejerier, nötter, vin och mörk choklad. Att ta bort potatisen känns självklart, även om jag äter det sällan. När jag radar upp det så här känns det nästan som ett sockerberoende. Många diabetiker i min släkt. Just därför vill jag ta tag i det här på allvar. Har däremot aldrig kollat mitt eget blodocker.
  6. Hej! Alldeles ny här och min tanke är att lära mig och läsa på. Har varit inne på lchf i flera år, men gör ständiga avsteg så det blir liksom inget av det. Tyvärr. Nu tänkte jag ta tag i allt detta. Jag är 59 år, väger för mycket, är ofta stressad och behöver verkligen ta hand om mig. Min idé är att äta så strikt jag bara kan och hålla mig till planen via forumet. Här finns ju så mycket kunskap. Har försökt med fettkaffe på morgonen, funkar fint, men jag vill ändå ha något att äta. Vad? Hittills har det blivit ägg. Behöver lite variation. Behöver jag bry mig om kalorierna? Det är ju enklare för en 30-årig man att gå ner i vikt än för en 59-årig kvinna... Någon med erfarenhet? För ett år sedan gick jag med i Viktväktarna. Det slutade med konstant hunger, dåligt samvete och tio kilo till. Vill få slut på velandet fram och tillbaka och ge lchf en rejäl chans. Med diabetiker i släkten och bukfetma känner jag att det här behövs. Övervikt är, tänker jag, ett symtom på att kroppen inte funkar som den ska. Tar gärna emot tips på mat som funkar när man äter strikt lchf! Tack på förhand.