Gudrunova

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om Gudrunova

  • Rank

  • Födelsedag 1960-07-31

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm
  1. Vill man som LCHF:are äta bröd ibland finns det mycket bättre alternativ som INTE innehåller vete- eller rågmjöl alls, eller i alla fall väldigt lite. Exv den produkt som heter Protein-Toast, eller Proteinbröd av märkt "Va gott". Det är fortfarande en del kolhydrater så man ska inte överkonsumera, men jag tar själv mig en protein-toast nån gång emellanåt när mack-suget blir starkt. Gott rostat! Ännu bättre är att baka själv, finns massor av smarriga recept på bröd som inte innehåller vanligt mjöl alls. Men huvudsakligen tror jag man som LCHF:are ska försöka tänka bort bröd till 90 %, det finns så mycket annat att äta.
  2. Nån månad efter att jag drog igång denna tråd, eftersom jag var lite nedslagen av den rätt sega viktnedgången, kan jag bara berätta att det nu går bättre. Jag har hållit ut och varit "duktig", levt strict. Men jag har också lagt in två dagars 16:8-fasta per vecka. Vad det än beror på så är vikten så sakteliga på väg nedåt så nu är jag 2 kg lättare än när jag sist skrev. Det känns alldeles utmärkt!
  3. Vill bara lägga till att nötter faktiskt är oerhört nyttigt! Medelhavskosten innehåller sånt, stenåldersdieten bör ha innehållit rätt mycket nötter. Men visst, man ska väl inte överdriva åt nåt håll och jag vet att nötter innehåller mkt kalorier. Mejerier har jag tagit till mig inte är världens bästa att överäta av, av flera skäl - inte bara viktmässigt.
  4. Jag tycker också verkligen du ska försöka med LCHF - och ge dig till tåls! Jag har två erfarenheter av dieten. Den första för nu åtta år sedan var fantastisk - jag gick ned 7 kg på bara 2-3 månader. Sen följde några år av att följa dieten och hålla vikten, sedan av att börja göra en massa undantag inklusive återgå till alltför mycket godisätande, samt blev äldre. Så vikten ökade igen, en del. Min andra erfarenhet är pågående. Jag gjorde 2-veckorsutmaningen och tyckte den var väldigt bra, den gav bra "handtag" att äta efter. Men jag blev besviken när jag inte gick ned mer än marginellt i vikt efter en månad. Skrev här på forumet och fick en massa pepp! Jättebra. Så jag fortsatte dieten, men lade även in två halvdagars periodisk fasta varje vecka. En sån där 16:8-variant som doktor Andreas berättar om i sina 5 tips för bra viktminskning. Jobbigt i början, men jag vande mig faktiskt väldigt snabbt och tycker nu inte längre det är så svårt alls att låta bli näring alls i 16 timmar (sömnen inkluderad). Nu har jag hållit på och varit mest strict i två månader. Jag har vägt mig varje morgon och när jag nu gör en kurva ser jag att den sakta men säkert går åt rätt håll. Kan konstatera att jag gått ned 2 kg på två månader. Kanske inte så mycket, men det borgar för en bättre chans att lyckas inte gå upp igen. Så jag tänker fortsätta tills jag nått min målvikt, och därefter leva LCHF men kanske inte riktigt lika strict. Så lite periodisk fasta, nån variant du själv står ut med, är en idé att lägga till. Plus uthållighet. Tänk inte att du ska snabbminska, tänk långsiktigt! Ställ in dig på ett halvår eller nåt sånt. Man vänjer sig ju faktiskt också vid att vara utan kolhydrater. Ta en bit lagrad ost eller några oliver när du blir sugen istället! Om du är riktigt motiverad så du lyckas göra avsteg kommer du helt säkert att med tiden komma ned i en vikt du är mer nöjd med. Lycka till!
  5. Är det så? Efter en hel månad? Okej, I hear you. Eftersom jag ändå på i genomsnitt lågt kolhydratintag i åratal tänkte jag först att förändringen till strict inte var tillräckligt stor för att kroppen skulle fatta att nu kör vi nåt nytt... Men så kanske det är, som du säger. Bra tips med gurka med salt och buljong med kokosolja! Min fasta har hittills inneburit noll sånt som har nån energi i sig. Men jag har tagit till mig det där med salt, och börjar mina fasteförmiddagar med ett glas vatten med salt i. Sen bara kaffe el te fram till lunch. Om jag kan känna mig trygg i att det här spåret faktiskt innebär viktminskning, om än långsamt, kan jag tänka mig lite mildare varianter av fasta eller halvfasta i fortsättningen.
  6. Ja jag börjar inse det. Grejen var att när jag LCHF:at tidigare jag alltså lätt gick ned ett antal kilo och sedan höll den vikten - och behövde aldrig vara hungrig! Jag måste väl inse att min ålder nu och de hormonförändringar det har inneburit inte längre gör det möjligt. Det var en liten besvikelse och en motgång, men bara att förhålla sig till. Din "warrior"-fasta kanske jag prövar sen. Hittills har att bara fasta 16 timmar varit en viss, fast inte oöverstiglig, utmaning. Jag känner dock än så länge att det ganska starkt påverkar min energi och mitt fokus, särskilt en stund in på förmiddagen. Vi får se om jag vågar pröva warrior-varianten när jag tränat upp mig lite Hursomhelst ser jag nu på viktkurvan att det ändå verkar vara så att vikten kryper nedåt. Sakta, men ändå. Så jag fortsätter på detta vis! Målet är 5 kg på 3 månader, det borde ju gå.... om jag inte ballar ur alldeles.
  7. Haha så kanske det kan vara! Har ju nu några gånger testat att inte äta mellan middag på kvällen - ca 19:30-20-tiden - till 12 nästa dag. Det är nytt för mig att frivilligt hoppa över frukost. Visst känns det, men inte så mycket som jag trodde. Och du har rätt i att det går över. Efter några hungervågor känns det dock som att det är svårt att fokusera, min energi försvagas och jag blir mentalt splittrad. Jag fortsätter köra några 16:8 i veckan (nåja, två) och ser om det blir bättre. Om vikten går nedåt är det en ganska stark motivation. Men efter att ha sett Kostdoktorns videokurs i fasta med den läkaren från USA som sägs vara expert på området, blir man lite mer inspirerad. Inte bara viktminskning blir då motivationen, utan det finns en hälsoaspekt av det. Ska ha med din roliga beskrivning av kroppens reaktion på utebliven mat i mitt vidare fastande
  8. Haha nejdå ni skräms inte. Det är intressant att höra, och jag ägnar mig ju åt en hel del fysiskt aktivitet redan. Kanske testar det där MAF, enda hindret är nog tid. Verkar ta en del tid. Jag har själv ofta ägnat mig åt intervallträning, för att få upp flås och stärka hjärtat, och det läste jag nånstans också är bra för förbränningen. Det allra minst tidskrävande där är ju då Michael Mosley's micro-intevaller - typ 3 x 30 sek superhögt tempo - ett par, tre ggr i veckan. Kompletterar med promenader, cykling o spinningpass (intervall ofta) på gym. Jag tränar lite styrka också, men inte för att gå ned i vikt utan för att förebygga rygg- och höftbesvär.
  9. Men tack snälla! En grundkurs i MAF, spännande - det ska jag kanske pröva. Angående hunger och så. Jag blir mätt och nöjd på mina LCHF-måltider, och jag behöver inte äta mellanmål då. Men efter 5-6 timmar brukar jag bli hungrig i alla fall, alltid. Så om jag fastar är jag hungrig, absolut. Jag kan göra det ändå, i alla fall hoppa över ett mål, men hungrig är jag. I alla fall stunder åt gången. Det verkar märkligt att folk som går på LCHF kan fasta längre perioder utan att bli hungriga. Lucky them! Kanske man slutar vara hungrig om man vänjer kroppen vid att fasta ofta?
  10. 5:2 har jag funderat på men avfärdat än så länge. Att vara så hungrig en hel dag, framför allt att lägga sig hungrig, tror jag är mer än jag klarar. Jag kan absolut inte sova om jag är hungrig. Och obs hela tanken med LCHF är ju att slippa gå hungrig! Det var det jag hoppades på. Men när jag läst alla vänliga svar och alla goda råd här så ser det ändå ut som att man får försöka klara det, på något sätt. 5:2, 16:8 eller ännu mer. Verkar inte finnas nån väg runt! Tyvärr och suck. Hatar att vara hungrig...
  11. Ja, mitt midjemått har faktiskt minskat tre centimeter på det här veckorna... det är bra du påminner. Och ja, frukost är verkligen ett mål jag har svårt att klara mig utan. Ändå valde jag att testa 16:8 istället för 5:2, för de där två dagarna när man bara ska äta 500... verkar tufft! Ok tack för ditt råd, jag fortsätter väl framåt med LCHF som grund. Försöker minska lite på kaloriintaget ändå och fortsätter kanske också med att fasta ett par dar, eller delar av dar, i veckan. Om ni som skriver här tror det kan ge resultat efter lite längre tid så är det kanske värt det ändå.
  12. Tack snälla Angelico för dina tips och råd! Jag hade i och för sig inte börjat äta mjöl i några större mängder, förutom en del mörk choklad på helgen och en period med riktigt onyttigt godis, har jag ändå hållit mellan moderat och liberal LCHF-linje i alla de här åren. Det här med fasta... jag har läst Kostdoktorns både 5 bästa tips för viktnedgång, och de 5 vanligaste fällorna vid LCHF-diet. Och ett tips där var ju periodisk fasta. Jag tog fasta - haha - på hans 16:8-variant och har alltså kört den två dagar i veckan i nu två veckor. Dvs inte äta efter middagen på kvällen fram till lunch nästa dag. Det går, men det är tufft! Jag tycker verkligen det är jobbigt att inte äta frukost. Jag tycker det är jobbigt att inte få äta tre mål mat om dagen, period. Så din "warrior"-variant är nog mer än jag fixar! Men men, jag lyssnar och kanske ska jag ändå pröva, för jag vill verkligen slippa valkarna på mage och höfter. (Inte ute efter att bli mager, det är ohälsosamt, och jag fattar faktiskt att jag inte kommer att se ut som en 25-åring nånsin igen men lite smalare vore skönt!!) Det här med att skippa mejerier, dock - varför ska man det? I grädde, smör, lagrade ostar o dyl är det ju knappt några kolhydrater. Och nötter?? Det är ju supernyttigt och inte mycket kolhydrater i. Det blir så himla trist att bara fasta och inte få äta något gott... svårt!
  13. Tack för ditt svar. MAF gör mig nyfiken. Jag tränar regelbundet - spinning, core, jogging, microintervall, styrka - men känner inte till MAF-träning. Googlade men fick inte fram någon tydlig information, verkar vara väl känt bland träningsmänniskor. Skulle du kunna förklara lite kortfattat och tydligt? Vore snällt!
  14. Jag har LCHF:at förut - för cirka 8 år sedan. Då var jag 48 år och ville gå ned i vikt. Googlade runt lite för jag hade hört om den här dieten och hittade information om att man skulle köra under 20g kolhydrater per dag i 2 veckor till att börja med, sedan kunde man lätta lite på det. Jag googlade vidare och lärde mig vad olika födoämnen innehåller, och satte igång. Jag körde rätt fritt, men höll hyfsad koll. Var först orolig för hur jag skulle kunna leva utan bröd, pasta och potatis, men det gick ju rätt bra. Jag åt mycket ägg, men även en hel del mellanmål i form av t ex camembert. Jag begränsade mig egentligen inte alls i mängd, och jag ökade nog inte fettet särskilt mycket - förutom det rätt täta mumsandet på camembert. Jag gick ned 7 kilo på 2-3 månader, till 59-60 kilo. Med den vikten är jag smärt och lätt, och trivs med min kropp. Jag höll sedan en moderat LCHF-kurs och höll vikten finfint i ett par år. Sen började jag lägga på mig. Ett kilo, två kilo, tre... tills vikten istället låg nästan där jag började. Observera att jag under tiden hamnat i klimakteriet och, som vi alla, blivit äldre. Jag är idag 56. Vikten cirka 65. (Ok ingen jätteövervikt direkt, men det bullar ut framtill och på höfterna, är i vägen när jag böjer mig - och jag trivs inte med min kropp nu. Jag brukar vara rätt smal.) Det senaste året eller halvåret har jag struntat rätt ordentligt i kolhydratbegränsningarna. Det har blivit både potatis, pasta, en del ris ibland, och ganska mycket choklad och vin. Det har faktiskt inte gjort att jag ökat - men inte heller minskat ned till min idealvikt. Nu bestämde jag mig för att ta tag i situationen och ta bort de där 5, eller i alla fall 3, extrakilona som så envist satt sig på mig. Googlade igen, hittade Kostdoktorn - eller egentligen först Diet Doctor, hittade den svenska sidan senare. Läste på lite, såg videor, lärde mig mer ordentligt om LCHF. Tyckte sidan kändes suverän, och så många lockande recept sedan! Och så beslöt jag mig för att köra strict tills vikten kommit ned. Antog "The 2 week challenge". Det har varit trevliga veckor, med god mat i tillräcklig mängd - inga stora överdrifter, och ransons-angivelserna gör att man begränsar sig och inte glufsar mer. Men vikten - det ju inte alls! Har kört strict i en månad. Först försvann två kilo, men omgående och från en "jul-topp" på 67. Inom fyra dagar var jag nere på 65. Men sen, inte ens ett halvkilo. Varje morgon väger jag mig och tror inte mina ögon när den hela tiden visar samma - 65 nåt. Känner mig stressad över detta! Bara det faktum att jag slutat med godis borde ju gett nån effekt. Jag äter inte heller en massa munsbitar camembert, som förra gången, utan är rätt sträng med tre mål mat om dagen. Har slutat med att småäta nötter och mandlar. Följer programmet noggrant, väger och kollar min mat. Jag har läst och läst här på sajten, om att kanske minska på mjölkprodukter som grädde och ost. Tycker jag ändå gör det, men recepten i sig innehåller ju en del smör, grädde och ost. Läst mer, tipset att införa periodisk fasta är något jag också prövar nu, gör 16:8-fastan ett par dar i veckan. Ingen effekt. Och jag tycker det är plågsamt att inte äta frukost, men fixar det. Med motivation viktminskning. När kan man förvänta sig den? Läste vidare, om optimal ketos och förslaget att dra ner på proteinet. Men jag äter inte mer protein än vad som står i recepten. Ska jag minska än mer på det? Till vilken nivå? Det känns nu som att dieten i sig förhindrar viktminskning! Jag har ju slutat med så många onyttigheter, som jag klarade att äta innan jag drog igång med dieten och då inte ökade i vikt av. Så varför minskar den inte fast jag är så "duktig"?? Om jag nu börjar äta "vanligt" igen, som alltså gick bra att göra och hålla nuvarande vikt fram tills nu - kommer jag gå UPP då? Får nästan lite panik. Finns det någon som har en liknande erfarenhet och kanske brutit mönstret. Kan jag förvänta mig vikteffekt efter mycket längre tid än så här? Jag tycker att 4 veckor borde gett mer än - ingenting. Är det så att jag i min ålder "ska" ha en tjock bulle på magen och en vardera på höften? (love-handles som väller över byxkanter...) - eller ska jag hålla ut, och så blir det resultat efter några månader? Jag har sen jag började LCHF förra gången varit en varm anhängare av metoden. Att få äta sig mätt och ändå gå ned i vikt. Men nu sviktar jag. Behöver lite pepp och tips, och förslag till vad det kan vara som jag gör fel! Tack snälla om nån orkar ge mig tips och dela erfarenheter.