Gå till innehåll

Gudrunova

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Gudrunova

  1. Vill man som LCHF:are äta bröd ibland finns det mycket bättre alternativ som INTE innehåller vete- eller rågmjöl alls, eller i alla fall väldigt lite. Exv den produkt som heter Protein-Toast, eller Proteinbröd av märkt "Va gott". Det är fortfarande en del kolhydrater så man ska inte överkonsumera, men jag tar själv mig en protein-toast nån gång emellanåt när mack-suget blir starkt. Gott rostat! Ännu bättre är att baka själv, finns massor av smarriga recept på bröd som inte innehåller vanligt mjöl alls. Men huvudsakligen tror jag man som LCHF:are ska försöka tänka bort bröd till 90 %, det fin
  2. Nån månad efter att jag drog igång denna tråd, eftersom jag var lite nedslagen av den rätt sega viktnedgången, kan jag bara berätta att det nu går bättre. Jag har hållit ut och varit "duktig", levt strict. Men jag har också lagt in två dagars 16:8-fasta per vecka. Vad det än beror på så är vikten så sakteliga på väg nedåt så nu är jag 2 kg lättare än när jag sist skrev. Det känns alldeles utmärkt!
  3. Vill bara lägga till att nötter faktiskt är oerhört nyttigt! Medelhavskosten innehåller sånt, stenåldersdieten bör ha innehållit rätt mycket nötter. Men visst, man ska väl inte överdriva åt nåt håll och jag vet att nötter innehåller mkt kalorier. Mejerier har jag tagit till mig inte är världens bästa att överäta av, av flera skäl - inte bara viktmässigt.
  4. Jag tycker också verkligen du ska försöka med LCHF - och ge dig till tåls! Jag har två erfarenheter av dieten. Den första för nu åtta år sedan var fantastisk - jag gick ned 7 kg på bara 2-3 månader. Sen följde några år av att följa dieten och hålla vikten, sedan av att börja göra en massa undantag inklusive återgå till alltför mycket godisätande, samt blev äldre. Så vikten ökade igen, en del. Min andra erfarenhet är pågående. Jag gjorde 2-veckorsutmaningen och tyckte den var väldigt bra, den gav bra "handtag" att äta efter. Men jag blev besviken när jag inte gick ned mer än marginellt i vikt e
  5. Är det så? Efter en hel månad? Okej, I hear you. Eftersom jag ändå på i genomsnitt lågt kolhydratintag i åratal tänkte jag först att förändringen till strict inte var tillräckligt stor för att kroppen skulle fatta att nu kör vi nåt nytt... Men så kanske det är, som du säger. Bra tips med gurka med salt och buljong med kokosolja! Min fasta har hittills inneburit noll sånt som har nån energi i sig. Men jag har tagit till mig det där med salt, och börjar mina fasteförmiddagar med ett glas vatten med salt i. Sen bara kaffe el te fram till lunch. Om jag kan känna mig trygg i att det här spåret fa
  6. Ja jag börjar inse det. Grejen var att när jag LCHF:at tidigare jag alltså lätt gick ned ett antal kilo och sedan höll den vikten - och behövde aldrig vara hungrig! Jag måste väl inse att min ålder nu och de hormonförändringar det har inneburit inte längre gör det möjligt. Det var en liten besvikelse och en motgång, men bara att förhålla sig till. Din "warrior"-fasta kanske jag prövar sen. Hittills har att bara fasta 16 timmar varit en viss, fast inte oöverstiglig, utmaning. Jag känner dock än så länge att det ganska starkt påverkar min energi och mitt fokus, särskilt en stund in på förmiddage
  7. Haha så kanske det kan vara! Har ju nu några gånger testat att inte äta mellan middag på kvällen - ca 19:30-20-tiden - till 12 nästa dag. Det är nytt för mig att frivilligt hoppa över frukost. Visst känns det, men inte så mycket som jag trodde. Och du har rätt i att det går över. Efter några hungervågor känns det dock som att det är svårt att fokusera, min energi försvagas och jag blir mentalt splittrad. Jag fortsätter köra några 16:8 i veckan (nåja, två) och ser om det blir bättre. Om vikten går nedåt är det en ganska stark motivation. Men efter att ha sett Kostdoktorns videokurs i fasta med
  8. Haha nejdå ni skräms inte. Det är intressant att höra, och jag ägnar mig ju åt en hel del fysiskt aktivitet redan. Kanske testar det där MAF, enda hindret är nog tid. Verkar ta en del tid. Jag har själv ofta ägnat mig åt intervallträning, för att få upp flås och stärka hjärtat, och det läste jag nånstans också är bra för förbränningen. Det allra minst tidskrävande där är ju då Michael Mosley's micro-intevaller - typ 3 x 30 sek superhögt tempo - ett par, tre ggr i veckan. Kompletterar med promenader, cykling o spinningpass (intervall ofta) på gym. Jag tränar lite styrka också, men inte för att
  9. Men tack snälla! En grundkurs i MAF, spännande - det ska jag kanske pröva. Angående hunger och så. Jag blir mätt och nöjd på mina LCHF-måltider, och jag behöver inte äta mellanmål då. Men efter 5-6 timmar brukar jag bli hungrig i alla fall, alltid. Så om jag fastar är jag hungrig, absolut. Jag kan göra det ändå, i alla fall hoppa över ett mål, men hungrig är jag. I alla fall stunder åt gången. Det verkar märkligt att folk som går på LCHF kan fasta längre perioder utan att bli hungriga. Lucky them! Kanske man slutar vara hungrig om man vänjer kroppen vid att fasta ofta?
  10. 5:2 har jag funderat på men avfärdat än så länge. Att vara så hungrig en hel dag, framför allt att lägga sig hungrig, tror jag är mer än jag klarar. Jag kan absolut inte sova om jag är hungrig. Och obs hela tanken med LCHF är ju att slippa gå hungrig! Det var det jag hoppades på. Men när jag läst alla vänliga svar och alla goda råd här så ser det ändå ut som att man får försöka klara det, på något sätt. 5:2, 16:8 eller ännu mer. Verkar inte finnas nån väg runt! Tyvärr och suck. Hatar att vara hungrig...
  11. Ja, mitt midjemått har faktiskt minskat tre centimeter på det här veckorna... det är bra du påminner. Och ja, frukost är verkligen ett mål jag har svårt att klara mig utan. Ändå valde jag att testa 16:8 istället för 5:2, för de där två dagarna när man bara ska äta 500... verkar tufft! Ok tack för ditt råd, jag fortsätter väl framåt med LCHF som grund. Försöker minska lite på kaloriintaget ändå och fortsätter kanske också med att fasta ett par dar, eller delar av dar, i veckan. Om ni som skriver här tror det kan ge resultat efter lite längre tid så är det kanske värt det ändå.
  12. Tack snälla Angelico för dina tips och råd! Jag hade i och för sig inte börjat äta mjöl i några större mängder, förutom en del mörk choklad på helgen och en period med riktigt onyttigt godis, har jag ändå hållit mellan moderat och liberal LCHF-linje i alla de här åren. Det här med fasta... jag har läst Kostdoktorns både 5 bästa tips för viktnedgång, och de 5 vanligaste fällorna vid LCHF-diet. Och ett tips där var ju periodisk fasta. Jag tog fasta - haha - på hans 16:8-variant och har alltså kört den två dagar i veckan i nu två veckor. Dvs inte äta efter middagen på kvällen fram till lunch nä
  13. Tack för ditt svar. MAF gör mig nyfiken. Jag tränar regelbundet - spinning, core, jogging, microintervall, styrka - men känner inte till MAF-träning. Googlade men fick inte fram någon tydlig information, verkar vara väl känt bland träningsmänniskor. Skulle du kunna förklara lite kortfattat och tydligt? Vore snällt!
  14. Jag har LCHF:at förut - för cirka 8 år sedan. Då var jag 48 år och ville gå ned i vikt. Googlade runt lite för jag hade hört om den här dieten och hittade information om att man skulle köra under 20g kolhydrater per dag i 2 veckor till att börja med, sedan kunde man lätta lite på det. Jag googlade vidare och lärde mig vad olika födoämnen innehåller, och satte igång. Jag körde rätt fritt, men höll hyfsad koll. Var först orolig för hur jag skulle kunna leva utan bröd, pasta och potatis, men det gick ju rätt bra. Jag åt mycket ägg, men även en hel del mellanmål i form av t ex camembert. Jag begrä
×
×
  • Skapa nytt...