Gå till innehåll

Kanel

Medlem
  • Innehållsantal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Bra

Om Kanel

  • Rank

  1. Dina blodfetter är inte alarmerande på något sätt, ditt TG/HDL är mycket bra. Din läkare går bara efter totalt LDL vilket är värdelöst, be om att få göra test som tittar på subklasserna av LDL - dvs. om de är stora och ofarliga eller om de är små och mer benägna att oxidera och ditt TG/HDL ger en indikation om att det mesta av ditt LDL är helt ofarligt. Det finns också andra väldigt viktiga markörer i sammanhanget: HbA1C? Fastande glukos? Fastande insulin? CRP? Rekommenderar denna starkt:
  2. Dina värden är hur fina som helst! Lågt HbA1c visar på att du har väldigt lite risk för glykosylering. Hur ser ditt CRP ut?
  3. Njä, innan proverna var jag dålig på att ta Omega-3-kapslar/äta fisk- och skaldjur över lag eftersom sambon inte är något större fan av det. Tog kanske 2 kapslar i veckan, varje kapsel är på 250 mg med DHA+EPA. Nu tar jag 1 kapsel om dagen och äter betydligt mer färsk lax/räkor och annat.
  4. Tack, ja jag har redan börjat med DHA+EPA
  5. Nej, lågt kolesterol är inte att efterstäva och jag är medveten om det mesta du skriver Det som stör mig mest just nu är mitt relativt höga värde av triglycerider, vilket försämrar bl.a. kvoten TG/HDL. Jag hade förväntat mig ett lägre värde, kanske 0.6-0.7 med tanke på hur lite kolhydrater jag äter. En sak jag fortfarande undrar är stor del av triglyceriderna som kommer från kolhydrater kontra fett från maten? Jag misstänker att det uppmätta värdet triglycerider också innefattar fett i kylomikroner?
  6. Tack för informationen ang. kronisk stress och hormonrubbningar, inget jag kände till men heller inget som förvånar mig.
  7. Intressant att ditt HLD gick upp av mindre mättat fett och att TG fortfarande var lågt med mer kolhydrater. Vad jag har läst brukar det omvända hända, men vi är väl alla olika och som du säger så är verkligen kolesterolet inte allt - högt blodsocker/insulin, högt blodtryck, insulinresistens, viceralt fett osv. måste också vägas in och jag har verkligen inget av det. Mår prima.
  8. Får man fråga vad du hade för värden när du mätte? Och hur såg din kost ut före/efter? Hur länge åt du LCHF innan du testade dig? Är dina värden fortfarande "dåliga"? Många frågor men det intresserar mig [emoji4] Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  9. Hittade denna studie angående stress påverkan på blodfetter. Intressant! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3347824/ Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  10. Om stress kan påverka blodfetter negativt så kan det vara en möjlighet så jag är stressad på jobbet för tillfället. Jag tänker såhär; hur kan en nyttig diet annars orsaka dåliga blodvärden? Gener? Gällande kvalitén på maten så är det krav, ekologiskt eller biologiskt som gäller i största möjliga mån. Mja, att få familjen att testa detta kan bli svårt :-) jag får nog experiment själv om nästa test visar samma sak och då äta mer fisk och skaldjur som du föreslår. Tack för förslagen! Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  11. Tränar 3-4 dagar i veckan, 2h per gång. Ser inte det som överdrivet mycket på något sätt och jag äter inte mer för det utan ser bara till att jag blir mätt. Äter 2-3 gånger om dagen. Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  12. Tack för analysen! Det är just det jag inte fattar, 61kg och uppskattar mitt kroppsfett till 9-10% och jag har inget fett på buken över huvud taget. Maten jag äter ska ju just minska bla. triglycerider, tränar som tusan och fastar.. mycket konfunderad! Vad skulle jag kunna ändra på egentligen? Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  13. Tack för alla svar! Nej, jag skulle heller inte säga att de är speciellt alarmerande men jag hade bara förväntat mig ett helt annat resultat med tanke på hur man läser om alla andras fina värden på denna typ av kost. Det finns liksom inte så mycket jag kan ändra på för att äta nyttigare så jag tänker hålla kvar kosten och se hur nästa prov ser ut om ca 3 månader. Jag hade väntat mig lägre triglycerider samt lägre LDL-P men som sagt alla andra markörer är bra, speciellt ett lågt A1c med låg risk för glykalisering. Min viktminskning har avstannat sedan någon månad tillbaka och jag håller
  14. Hej, Jag är förbryllad! Sedan 9 månader tillbaka har jag lagt av med socker, oljor, pasta, ris, bröd och äter nyttigt som tusan, tränar 3-4 gånger/veckan (klättergym). Gick ner från 70kg till 61kg på ett nafs. Mår skitbra över lag men ville ändå göra ett test för att se hur jag ligger till och blev riktigt besviken på svaren. Fastar 16h/dag, 5 dagar i veckan. Typexempel på vad jag äter: ägg, smör, kokosolja, olivolja, avokado, nötter, frön, bär, kött, fisk, fågel, en massa grönsaker som växer ovan jord. Mitt sockerintag består av ett par rutor 90% choklad 2-3 gånger i veckan. A
×
×
  • Skapa nytt...