Erik0

Medlem
  • Innehållsantal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Erik0

  • Rank
    Nyanländ
  1. cdaven: Dina matvanor låter inte som att du äter LCHF. Beror väl på var man drar gränsen. Jag tror åtminstone jag oftare är under 20 g/dag än över 20 g/dag, men jag förstår att man helst bör ligga så lågt som möjligt för bra effekt. Men det är också en del av problemet att det praktiskt är svårt att ligga väldigt lågt eftersom min fru lagar en hel del av maten jag äter och jag inte har väldigt mycket tid och ork att handla och laga själv. Och att jag hamnar i situationer där jag måste få i mig mat fort för att undvika migrän och då kanske måste kompromissa. 2011 var jag ensamstående och arbetslös och då gick jag ner från 76 till 71 kg på 4-5 månader med LCHF, men då hade jag tid att planera, göra inköp och laga all mat jag åt. Jag köper Findus majonnäs som är 2 g kh (1 g socker) på 100 g, men 1/3 av majonnäsen gör jag själv utan socker. Salamin som jag har i kylen nu är också 2 (1) g. Lufttorkad skinka 0,5 g. Men sojan jag köper (Healty Boy) är 4,7 g och den min fru gillar bäst är 8,8 g. Visste inte att det var socker i. Men ändå, man använder kanske 20 ml till 4 portioner, det är 0,23 g resp. 0,44 g per portion – är det så stort problem? Många av recepten som kostdoktorn-teamet lägger upp är ju relativt liberala, tänker jag också. På vintern har det mest blivit lagade grönsaker: kål i olika former, lök. Tomater och gurka är dålig kvalitet på vintern, men nu börjar det bli bättre och på sommaren odlar jag dessa själv och äter ganska mycket, så blir det mer råa. Nej jag tränar inte intensivt, jag går gärna en rask promenad i kuperad terräng för att få upp pulsen på lunchrasten cirka 40 minuter, 4-5 gånger i veckan. På sommarhalvåret cyklar jag gärna.
  2. Jag har läst på om Wim Hof-metoden. Ismassage på huvudet i kombination med att lemmarna var i 40-gradigt vatten, i 20 minuter per dag, ledde efter 45 dagar till att migränfrekvensen hos testpersonerna gick ner från tio till två gånger per månad. Intressant, men svårt att återskapa. Frågan är dock hur stor effekt en kort spolning av huvudet i kallvatten skulle ge... Jag har inte problem med högt blodtryck, däremot, sedan 25 år, får jag långvarigt ont när jag blir kall, så jag försöker hålla mig ständigt varm. Dock badar jag kallbad på sommaren, kort, och sedan torkar jag mig och tar på mig varmt. K2 lär öka koaguleringen av blodet. Jag har problem med dålig cirkulation, mot vilket jag tar Trombyl, Ginkgo Biloba (och Omega-3). Idag tog jag 1 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten medan jag lagade maten. Surt! Men jag kan prova det ett tag.
  3. Tack Xiro för många tips! Det är sällan jag äter rågcrisp eller annat med mjöl i, men ren en hel månad har jag nog inte varit. Bilr dock svårt att få min fru att avstå soja i maten i över en månad... Om jag äter mig helt mätt klarar jag mig någon timme extra, men sedan måste jag äta igen och det känns som totala intaget blir större på det sättet. Får- och getost – noterat, jag får testa det. Jag tar D-vitamin under den mörka säsongen. Jag tar också Omega-3, och kan varmt rekommendera det mot inflammationer. Mina ömma leder har blivit helt bra. Jag testar just nu tillskott av magnesium. Jag använde tidigare Seltin men numera Jozo vanligt koksalt med jod. Okej, jag ska prova att spola huvudet med kallvatten nästa gång migränen slår till. Vad jag brukar göra är annars att ta på mig mörka solglasögon (ljus och ljud irriterar när jag har migrän) och en mössa för att hålla huvudet varmt, och sedan gå en lång promenad. Det kan lindra lite och det är det enda produktiva jag kan få gjort; jag kan inte ens sova när jag har migrän!
  4. 2-3 timmar låter ännu värre än jag har det, jag klarar mig lite längre. Jag har läst att låg blodsockerhalt kan trigga migrän. En tanke jag har är att prova GI istället under en period och se vad som händer. Kanske långsamma kolhydrater kan räcka hela natten? Det kanske också bättre skulle gå att kombinera med min frus kinamat. Nu äter hon mina feta såser, men hon äter också sina nudlar m.m. och har nu gått upp 18 kg efter avslutad graviditet. Jag tycker att jag sover bra i övrigt: inte särskilt stressad och vaknar aldrig för att jag behöver gå på toa. Att jag vaknar av hunger är jag på ett sätt ganska tacksam för eftersom det ger mig chansen att förebygga migrän dagen efter, men vore förstås bättre om jag inte blev hungrig alls.
  5. Tack för tips. Jag tror också att jag äter för mycket protein, svårigheten är att få upp mängden fett om det inte smakar gott. När jag fått migrän har jag provat ända upp till 6 ml salt i 750 ml vatten, men migränen kvarstår. Alvedon och Ipren funkar inte heller. När jag känner hungern komma är det väldigt bråttom att få något i sig och i det läget kan jag desperat klämma i mig vad som helst som finns tillgängligt. En gång fanns bara socker-cola (huga!) men den funkade faktiskt att bryta den begynnande migränen. Kolhydrater verkar funka bäst i detta läge, vilket är väldigt demoraliserande när man ju försöker undvika dem. Ibland är det lite ostronsås i kinamaten. Ostronsås innehåller socker. Men jag äter inte mycket av såsen eftersom jag inte tar ris, såsen blir kvar på tallriken. Jag tror inte att det kan bli mycket socker. Om jag hittade något sätt att fasta utan migrän skulle jag gärna prova. Småätandet har utvecklats som ett sätt att undvika migränen. När jag får migrän får jag också en viss kärlkramp i bröstet, inget som jag törs utmana.
  6. Samma erfarenhet. Första gången jag åt LCHF 2011 gick jag ner från 76 kg till 71 kg, BMI 24, en vikt jag trivdes med. Men då var jag arbetslös och ensamstående och hade tid att planera inköp och mat. Dessutom tog jag upp joggande (fast det ska ju inte göra mycket för vikten). Mellan 2012 och 2016 har jag ätit liberal LCHF, men bara gått upp 1 kg per år. Sedan 2016 har jag försökt gå ner igen genom mer strikt LCHF, men istället gått upp 1 kg per månad, från 76 kg till 87 kg. Nu när jag jobbar heltid och är gift är jag mer beroende av min frus matlagning som jag försöker LCHF-anpassa (se annat inlägg). Jag vet inte om det funkar sämre andra gången eller om det (i mitt fall) bara är svårare praktiskt i min nuvarande situation.
  7. Hej, ny skribent, men har läst bloggen i 6 år. Istället för att gå ner, har jag gått upp från 76 kg till 87 kg (172 cm, BMI 29) på tio månader när jag försökt äta LCHF. Frukost nästan dagligen: äggröra 40-50 g smör, 3 ägg, därtill 30 g ost, skinka eller tomat. Jag äter hälften hemma 7:30, resten på jobbet när jag blir hungrig vid 10. På helgen ibland några remsor bacon också. Lunch på jobbet 12: rester från gårdagens middag, som min kinesiska fru lagat. Typiskt kött i salt sojasås, stekta grönsaker och osaltat ris. Jag tar förstås bort riset och lägger till en klick smör, men det är inte så gott till kinamaten så jag tror inte att jag får i mig tillräckligt. Jag äter mig inte proppmätt, bara 80 % mätt, sedan går jag rask promenad på 40 minuter. Några gånger i månaden offrar jag promenaden och köper en plocksallad som jag äter med majonnäs, det känns nyttigt. Vid 16:00 blir jag ibland hungrig, äter lite lunch som jag sparat, eller ost, salami eller makadamianötter. Middag 17:30: som min fru lagat, se ovan. På helgerna och ibland någon vardagkväll lagar jag middag och försöker då ha någon fet sås baserad på creme fraiche, majonnäs eller smör. Äter mig 70 % mätt, eftersom... Vid 22:00 strax innan läggdags äter jag igen (förklaring nedan!), två kokta ägg med lite rom/räkor och 80 g majonnäs, eller middagsrester, eller någon gång rågcrisp med mycket smör och ost. Trots detta händer det att jag vaknar efter 5-7 timmar och är hungrig! Går upp och äter smör + salami tills det går över. Detta vakande är dåligt för min nattsömn. Varför detta småätande? Mitt problem är att jag får migrän om jag inte äter regelbundet. Om jag struntar i mina hungerkänslor kommer migränen med 100 % säkerhet några timmar senare och gör mig oduglig en halv dag. Därför kan jag inte använda mig av fasta som säkert är jättebra om man klarar det. Så, hur får jag LCHF att funka utifrån mina förutsättningar?