hampuslager

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

62 Utmärkt

Om hampuslager

  • Rank

Senaste besökare till profilen

401 profilvisningar
  1. Äggröra funkar fint för mig, har det varit kortare fasta (24-72h) så funkar även sallad, då har systemet inte hunnit gå på helg. När jag körde mina långa fastor så bröt jag på kvällen med benbuljong, 1dl i taget, sen äggröra till frukost dagen efter.
  2. Jag vill även passa på att citera Dr Eric Berg: "It's not 'losing weight to get healthy, it's 'getting healthy to lose weight'" Så fort jag släppte siffrorna och såg till att äta ordentligt när jag väl åt och skippa kaffe när man fastar och bara ta in vatten så börja allt gå som ett väloljat system. Jag behöver egentligen inte vågen längre, jag ser resultaten i spegeln och med måttbandet samt känner det på gymmet, jobbet och hemma. Så jag kanske inte går ner så mycket i vikt längre, men fettet försvinner och muskler byggs. Samma vikt, men mindre volym.
  3. Jag kör långfastor istället. Förra året körde jag periodisk fasta på 16:8 eller 18:6 beroende på jobbet och träningsdagar, men i höstas gick jag 12 och 19 dagar och jag praktiskt taget botade min depression och hetsätning med det + att äta frukost lunch och middag när jag väl äter. På 16:8/18:6 så kunde jag inte sluta äta när fönstret väl var öppen. Inget sånt nu. I år har jag dock kört 7-dagars första veckan varje månad, så två gånger hittills. Ska snart börja på min tredje som blir min sista (på ett bra tag iaf), för nu är jag nära målvikten. Kilon har rasat och hållit sig borta för att jag nu fått inre lugn. Men jag ska testa 3-dagars typ varannan eller var tredje vecka så jag når målvikten sakta men säkert. Sen ska jag testa 5:2 eller 6:1 där jag har en eller två 24h i veckan för att se hur det funkar.
  4. Testa mejerifritt, jag vet att jag är känslig om det blir för mycket mejerier och triggar mitt sug. Vad äter du mer? Jag höll på mycket med bakning i början med olika sötningsmedel och andra LCHF-godkända 0-kaloriprodukter. Detta höll kvar mitt sötsug och hetsätande i över ett år som konstant gjorde att jag trillade tillbaka till tallriksmodellen och skräpmat innan jag fattade vad jag gjorde för fel.
  5. Som recovering känslo- och hetsätare som lider jag med dig. Jag gick ner 60 kilo med "ät mindre och rör dig mer" vilket praktiskt taget gjorde mig till anorektiker. Till slut sa kroppen ifrån och jag kraschade rejält och gick upp 25 kilo på några månader, trots LCHF. Vilket inte är så konstigt, jag hade svält kroppen rätt länge och det är klart den tar åt sig när den väl fick energi och vägrade släppa nåt av det. Men jag gjorde det såklart värre i jakten på låg vikt: Jag provade det mesta med en slags lågkalori-LCHF (fråga inte ens) och 0-kaloriprodukter (som light-läsk och gymmarmelad till min LCHF-pannkakor med alla möjliga sötningsmedel och hittepå-produkter) samt till slut periodisk fasta. Vad jag insett nu i efterhand efter att ha läst bl.a Martina Johanssons böcker (och kunnat identifiera min symptom) så hade jag inte bara näringsbrister, utan förstörde mina tarmar och lever med alla dessa dumma produkter (just tarmen sägs ju vara den andra hjärnan som förmodligen kastade mig in i min depression). Men också min bukspottskörtel och jag blev rejält insulinresistent eftersom jag åt jämt (det var ju LCHF, man ska ju ner i vikt av att äta en burk creme fraiche som andra äter kvarg!) samt mina binjurar som jag stressade sönder med flera liter kaffe varje dag för att öka förbränningen (ännu mer bro science från gymmet). Men det gjorde mig mer stressad och jag åt som en galning under ätfönstret, särskilt när det började närmare sig stängningsdag. Så här höll jag på i över ett år och blev bara sämre. Sen provade jag på långfastor, mest för att gå ner i vikt snabbare. Första gången gick jag 12 dagar (bröt för att jag för sugen, inte hungrig). Andra gången blev 19 dagar (var helt energi lös dag 18 och vaknade likadant dagen efter och insåg att jag måste bryta). Men detta var vändpunkten. Jag uppnådde ett slags zen-liknande tillstånd mentalt: Jag blir otroligt skärpt, men tillräckligt slö för att faktiskt fundera kring mina beroenden och det i livet som gör mig stressad och ångestfylld ur ett logiskt perspektiv, snarare än ett stressat och känslofyllt läge då jag gärna handlar först och tänker sen. Att jag överlevt så länge utan att äta har stärkt mig och jag uppskattar mat mer när jag väl äter igen. Numera kör jag 7-dagars som mest. Bara vatten (kaffe gör inte din kropp nån tjänst åtminstone inte fastande. Känner jag mig lite slö blir det en saltshot och ett stort glas vatten + vila en kvart, sen är jag fit for fight igen). Annars lyfter jag tungt på gymmet och tränar innebandy 2 dagar i veckan utan problem under dessa fasteveckor. Jag gör det inte så mycket för att gå ner i vikt längre (jag kommer nå målvikten vid nästa fasta om en månad), utan för att detoxa kroppen och få mentalt lugn! Dessa veckor är 168 timmars ren meditation för mig. Jag fastar för hälsa, inte vikten vilket är en ren stressfaktor). Så först nu, nästan 2 år senare har jag funnit inre lugn och balans och kroppen svarar på det Jag säger inte att du ska hoppa på det direkt. Jag har märkt att jag tenderar att hetsäta mer vid periodisk fasta, så kanske börja med en dag och sen hoppa på frukost dagen efter. Gör det på en ledig dag så jobbet inte påverkas (eller när du jobbar och är sysselsatt på annat sätt så du inte hinner tänka på mat. Och drick bara när du är törstig. Om du vill så svarar jag gärna på mer frågor, jag vet att det hjälper att prata.
  6. Jag är sen nyår på strikt LCHF och är precis i slutet på min andra 7-dagars vattenfasta (kickstartade året med en efter julen och min hopplösa släkt) och denna veckan har jag haft tre gympass och två innebandyträningar. Känner mig piggare och starkare, ökat rejält i alla övningar sen föra veckan och inte ett dugg trött.
  7. Utdrag från Dagens Aftonbladet Plus. Normalt sett brukar det heta "finn fem fel", men fem räcker nog inte till här. Stjärnornas nya extrema diet – äter bara fett .... När skådespelerskan Alicia Vikander, 29, gjorde sig redo för rollen som Lara Croft i ”Tomb raider....I en ny extrem diet skippas både potatisen och biffen. Kvar blir bara fettet. – Ju mer extrem diet desto större risker och vi känner inte till riskerna på lång sikt än, säger Ola Wallengren, doktor i klinisk nutrition och dietist, som själv testat dieten......Det är en striktare variant av lchf som går under namnet ketogen diet.... Används mot epilepsi ... – Dieten kan ge lindring när ingenting annat hjälper. Av de som har förändrat sin kost har 10-20 procent blivit helt fria från epilepsianfall och hos hälften av dem har antalet anfall halverats, säger Tove Hallböök, barnneurolog på Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus. Tove understryker dock att de bara rekommenderar kosten till barn med epilepsi när andra, mer effektiva behandlingsmöjligheter är utdömda .... Används som viktminskning Ola ...Han har analyserat alla långtidsstudier som finns på lågkolhydratdieter, där man äter mindre än 50 gram kolhydrater om dagen, och inte hittat att en ketogen diet ger någon större viktminskning för överviktiga än andra dieter. Viktigt med valet av fett Ylva Trolle, läkare och docent på Karolinska institutet,.... – Frågan är varför folk vill sätta kroppen i ketos. Är man frisk och inte gravid så visst kan man testa olika dieter. Kroppen klarar alla möjliga galna påhitt under en kort tid. Jag jobbar på överviktcentrum och det här är inget vi rekommenderar. ...... Är det någon som inte bör äta efter den här dieten? – Den som har en känd sjukdom, av allvarligare slag som cancer, eller är svårt sjuk på andra sätt, till exempel njursjukdomar. Då ökar risken för undernäring. Man ska vara helt frisk tycker jag om man ska testa en sån här extrem diet. När det gäller riskerna med att äta så här extremt menar Ola att man inte vet hur det långsiktigt påverkar hälsan. – På kort sikt finns det inga tydliga risker, näringsbrist tar lång tid att visa sig. Tarmfloran försämras och det går ganska snabbt. Om man får i sig för lite fibrer och oxidanter är det inte bra och äter man mycket kött ökar risken för till exempel tjocktarmscancer. Men det här är effekter som man inte kan uttala sig om på lång sikt eftersom det inte finns några studier på det. Hur det är med hjärt- och kärlsjukdomar på lång sikt är det också svårt att säga något om. .... Källa: Viktklubb och Ola Wallengren, Sahlgrenska universitetssjukhuset. 31 januari 201808:45
  8. Dags för en gemensam stämning mot TV4 och andra som släpper fram dessa forskare och ger dom gratisreklam utan att faktiskt kontrollera uppgifterna (eller bristerna av det) som de presentera. Eller tänker dom "man i vitt rock! såklart han vet bäst!"? Nån advokat eller lagkunnig här? Jag har skällt ut läkare, dietister och personliga tränare som alla är "experter" genom att såga deras icke-evidensbaserade kunskaper (som eat less, move more och 40+ år av misslyckade studier) samt ställt frågor som dom inte kan svara på för att det inte finns motargument. Brukar bli som att vara tillbaka på skolgården ibland: Blir antingen utkastad fysisk eller verbalt förolämpad (eller både och när en präst besökte min skola i mellanstadiet och jag frågade hur adam och evas söner kunde hitta varsin fru när de var de enda människorna, haha)
  9. https://www.svtplay.se/video/15437989/ren-mat-den-smutsiga-sanningen/ren-mat-den-smutsiga-sanningen-avsnitt-1?utm_content=buffer5f46c&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
  10. Hemmagjord med soda stream och färskpressad citron Men ja, nåt varmt. Koffeinfritt gör mig ingen större skillnad tyvärr. Lika klarvaken när det är dags att sova oavsett om jag tar efter 14.00
  11. Hej hopp, försöker sluta med kaffe då det är en trigger för mig och jag blir skakig av för mycket. Kan tyvärr inte bara hålla mig till en, men jag behöver nån varm dryck, särskilt på kvällen efter en hel dag med vatten. Tyvärr är te inget för mig, tycker det smakar rent ut sagt förjävligt trots grädde (testat massa sorter och smaker). Innan jag gick (s)low carb så var det varm choklad som gällde, men 3dl mjölk är ju ingen höjdare kolhydratsmässigt och nötmjölk har på tok för många hitte på-ämnen i sig. Använder inte heller några sötningsmedel. Vad dricker ni andra för att värma själen och varva ner? Eller känner ni till någon varm dryck som skulle kunna funka?
  12. @MrB Yes, har trappat ner den här veckan och tänker utesluta det helt efter helgen. @Erik 2 Just nu ingenting då jag inte visste hur kroppen skulle reagera och jag jobbar som personlig assistent och har några tunga lyft om dagarna. Men jag börjar bli träningssugen igen efter fin vila. Ska börja spela innebandy med andra assistenter två gånger i veckan igen och se hur jag ska göra med ren styrka, annars har jag kört stronglift.
  13. Hej igen alla, tänkte det var dags för en uppdatering. Har den senaste månaden ätit mer traditionell kost. Fortfarande inget socker eller annan sötning, utan mina kolhydrater har kommit från rotfrukter, bönor, bröd och pasta (båda fullkorn). Jag är inte längre frusen. Min stress, oro och ångest är som bortblåst (inga mentala breakdowns den senaste månaden) + att jag sover som ett barn och har god energi på dagarna utan problem med fokus och att jag inte vill ge upp mina fritidsintressen vid minsta motgång, utan snarare blir triggad att ta mig över hindret. Sexdriften är på uppgång och mina toalettbesök är nu regelbundna. Vad säger vågen? 2kg ner. På det negativa: Jag känner mig svullen runt buken om jag äter kolhydrater mer än ett mål per dag, så jag tenderar att spara mig till kvällsmat då jag även blir sömnig. Äter jag kolhydratsfrukost så blir suget jobbigare under dagen. Har inte gjort Werlabs än, men får nog testa gluten-, och laktosintolerans också.
  14. Hej alla, tack för allas svar och tankar. Jag väldigt insatt då jag läser väldigt mycket (bl.a alla Martinas böcker) samt egen research från de som brukar skriva artiklar här på Kostdoktorn. Just tarmfloran och binjurarna jobbade jag med väldigt länge genom att sluta fasta och skippa koffein samt ta en gaffel kimchi innan varje måltid. Jag har fått svaret "inget fel på din sköldkörtel" från min vårdcentral 2 ggr nu, men ska boka ett Werlabs och pallra mig till närmsta provtagningsställe. Jag har inte mätt blodketoner (har lite fobi för nålar pga en våldsam sköterska när man tog stelkrampen i mellanstadiet), men har beställt ketostix då det var ett tag sen jag testade. Dricker som sagt mycket vatten, 2-3l om dagen skulle jag gissa (mäter inte, utan dricker när jag är törstig). Saltar rejält på maten med annas supersalt och häller även i en rågad tsk i en liten vattenflaska som jag tar 1 timme innan gymmet. Tar även tillskott av magnesium och kalium.
  15. Hej alla "long time lurker, first time poster" som det heter. Men nu har jag provat allt och jag begriper verkligen inte varför LCHF inte funkar för mig. Jag är 29 år och 187cm lång. Jag brukade väga 140kg sen gymnasiet då jag slutade med hockey och blev stillasittande plugghäst, men gick ner till 85 kilo med kalorirestriktion och träning/motion för 2 år sen. Jag åt på tok för lite, men hade trots det oändlig energi och lyckades bl.a springa min första mil på min 28e födelsedags morgon på 48 min (aldrig varit nån löpare och sprang 5km som snabbast på 35 min när jag var som bäst i hockeyn). Försökte bota mitt sötsug och hittade LCHF i samma veva för 18 månader sen när jag blev något av ett hälsofreak. Under dessa 18 månader har jag stadigt gått upp till min nuvarande vikt på 100-strecket, vilket tyvärr är fett och inte muskler (jag har tappat rejält i styrka). Allt träning blev tyngre och jobbigare och till slut gick jag in i väggen mentalt av tröttheten efter 9 månader och blev halvtidssjukskriven från mitt jobb då jag blev deprimerad (ingenting annat än kosten förändrades i mitt liv förra året). Jag har läst på och lärt mig väldigt mycket och testat mig fram med 1-2 månader på varje grej innan jag uteslutit nåt. Först från liberal till strikt, ta bort mejerierna och nötterna, periodisk fasta. Jag bakar inte eller unnar mig nåt nån gång, så inget "mjöl" eller sötning. Dricker massor med vatten, mycket av Annas supersalt. Varje måltid är 70-80% fett. Inga avstamp. Mindre protein, mer fett, resistent stärkelse etc (Martina Johansson har varit min husgud länge nu och jag har gått igenom allt av ovanstående + tarmfloran och binjurarna från hennes blogg och böcker). Alla prover jag gjort ger mig perfekta värden och det är inget fel på min sköldkörtel enligt alla läkare jag varit hos, trots att jag har symptomen av ångest/oro, känner mig ofta frusen (hade vantar på mig nu senast för en månad sen) och min sexdrift är som bortblåst tillsammans med mina fritidsintressen + koncentrationssvårigheter. Jag har inte känt någon av fördelarna som alla verkar få på LCHF i form av massa energi, klarhet i skallen, bättre sömn mm. Jag verkar ha fastnat i flunsan som man får i början och den har bara blivit värre när tiden gått. Ja, och sötsuget har inte försvunnit trots 0 snedsteg. Men så har jag har en jävla självdiciplin... Just nu är jag verkligen äckligt nära att överge LCHF, men vill inte då jag vet vad tallriksmodellen gör mot kroppen, även den "snällare" GI/GB-metoden. Någon som har en aning eller tips på vad jag ska göra istället för att ge upp?