kareng

Medlem
  • Innehållsantal

    786
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

Inlägg postad av kareng


  1. Jag tror absolut inte att "pokenader" bidragit något till att bryta trenden för för fetma bland åttaåriga pojkar. Några veckor i somras var spelet populärt, kanske lite längre bland yngre barn såsom åttaåringar. Trenden de pratar om löper över flera år. Vad jag förstått så rör sig barn inte signifikant mycket mindre idag än för cirka tio år sedan. Det var väldigt populärt att prata i frälsande termer i media om vad bra pokemonspelet var. Äntligen kunde dataspelshatande föräldrar tycka att det var okej att deras barn fick spela något som var kul. För en gångs skull var alla överens - barn, föräldrar, dietister och media. Frågan är bara hur många åttaåringar som hade en mobiltelefon med tillräcklig batteritid att att kunna gå flera timmar och jaga pokemons. Spelet var oerhört batterikrävande!

     

    Jag tror mer på att föräldrar har fattat att ett överflöd av socker inte behöver finnas i barns vardag, varje dag. Kanske har också färdigpackade matkassar bidragit. Med matkassarnas intåg kunde även stressade föräldrar laga riktig mat varje dag. Många har kanske har upptäckt att det inte tar så mycket längre tid att laga mat än att koka pasta och steka färdiga köttbullar, pannkakor etc.. till middag varje dag. Även många skolar har börjat tänka på att inte mata barnen med rent socker varje dag. Det märks både på vad många skolor serverar i matsalen och vad som är tillåtet att sälja i en eventuell kafeteria. Barn behöver (i de flesta fall) inte äta LCHF för att undvika att bli överviktiga - det räcker med att de äter lite mindre socker.

    • Gilla 4

  2. Angående sand i maten var det i alla fall så att i gamla Egypten använde man sand när man malde mjölet. Det kan man se på mumier som man undersökt tillsammans med annan arkeologi där man tagit reda på hur de malde sitt mjöl. Det finns en föreläsning om detta på Kostdoktorns medlemssidor. Det kan vara av samma anledning som personerna i dokumentären hade nermalda tänder.


  3. Det jag har riktigt svårt för under julen (och månaderna innan och efter) är julmust (sockerfri), clementiner och torkade fikon. Choklad är ett åretruntproblem.

     

    Antar att man måste bestämma sig och ge sig själv en spärr (som du med cigaretterna) mot det som frestar. Lättare sagt än gjort. Jag har mina definitiva spärrar mot sånt som innehåller vanligt socker (förutom mörk choklad), spannmål och potatis. Önskar att jag kunde spärra även mot fruktsocker och sötningsmedel.

    • Gilla 3

  4. Jag har uppfattat det så att barn som inte svälter får den längd som de är predestinerade att få oavsett kost/vikt. Skillnaden mellan de barn som är överviktiga och de som är normalviktiga är att de överviktiga barnen växter klart (sin förutbestämda längd) tidigare i livet.

     

    Barn som svälter kan bli kortare än vad det är tänkt än de barn som får i sig tillräckligt under uppväxten. Överviktiga barn hamnar också en aning tidigare i puberteten.

     

    Så har jag uppfattat det som jag läst och hört i ämnet. Nu för tiden får de flesta barn (i västvärlden) i sig tillräckligt med mat under uppväxten och behöver inte svälta i perioder därför blir människan längre och längre.

    • Gilla 3

  5. Jag har ju inte varit sjuk på drygt två år nu, så har nästan glömt hur det känns. :o  Men de senaste dagarna har jag på kvällarna känt värk och stelhet i nacken, precis som innan febern bryter ut. Men på morgonen är jag frisk som en nötkärna och är glad att jag fortfarande är frisk.

     

     

    Samma här (peppar, peppar), kan känna att något är på gång med det går aldrig så långt att det bryter ut (hittills i alla fall under drygt 4 år). Det kan vara slumpen eller att jag inte har små barn längre. Dock träffar jag små snoriga barn ibland.

    • Gilla 2

  6. När man pratar protein är det viktigt att alltid nämna att kött innehåller cirka 25% protein så man inte tror att man bara ska äta 70 gram av exempelvis kött. Så för att få i sig cirka 70 gram protein ska man äta cirka 280 gram kött.

     

    Kolla hur mycket protein lax och halloumi innehåller innan du börjar mixtra. Bättre för viktnedgången att äta mycket fett än att äta mycket proteinrika livsmedel.

    • Gilla 1

  7. Förutom tandhygienist och allt annat man kan göra hemma (tandtråd och liknande, tungskrapa) så rekommenderar jag att borsta och/eller gurgla med bikarbonat en gång om dagen.

     

    Tandkrämen Cliomyn (står på att den är för rökare) kan också hjälpa till att få bort otäck lukt.


  8. Jag dricker väldigt sällan fettkaffe men tycker att Magic Bullet-mixern är bra till mycket. Den tar väldigt liten plats på köksbänken. Under en period ville sonen ofta ha smothies som han drack med sugrör direkt ur medföljande mugg. Den är också bra när man ska mixa något litet. Den är fantastisk när det gäller att "mala" peppar och andra hårda kryddor. En sån pryl som man inte tror att man kommer att använda men som visar sig oumbärlig när man väl har den.

     

    Men jag kanske inte ska dra alla över en kam - jag gillar alla typer av mixrar. Jag har cirka 4 olika både på landet och hemma. Så mixervarning på mig :).

    • Gilla 5

  9. Om du kan fasta helt i 1 - 2 dagar i veckan och inte triggar och överäter de andra dagarna kommer det garanterat att hjälpa dig med de sista kilona. Jag tror att det är bäst för kroppen att fasta helt och låta den vila än att äta småportioner (5:2) som i alla fall triggar kroppens system, exempelvis insulinproduktionen. Ju längre sammanhållen fasta desto bättre för kroppen. För att må bättre under fastan rekommenderas att få i sig salt, antingen genom saltvatten eller via buljong.

     

    Personligen är jag livrädd för att vara hungrig :) men de gånger jag "övervunnit min rädsla" har kroppen reagerat mycket positivt på helfasta. När jag provat 5:2 har jag blivit "fixerad" och börjat överäta de andra dagarna. Alla fungerar olika.

    • Gilla 3

  10. Såg att man här i tråden diskuterade hemkunskapen. Min son som snart går ut 9:an hade tidigare på terminen att laga en tvårätters. Han lagade då lax med broccolimos och kladdkaka sötad med honung. Det gick hem även hos läraren. Dock har han ändå fått C men det var inte för maten utan mer för tidsplaneringen och resultatet på diskningen  :) . 

     

    Min son som också går ut nian nu har arbetat strikt efter tallriksmodellen och alla gängse normer - han får A, men C är också bra. Tror att det funkar med LC bara man tänker på hur man motiverar det och inte säger att det är nyttigt med smör eller att man inte behöver kolhydrater. Tror också planering och diskning är viktigt för att få högsta betyg. Har inarbetat hos min son att alltid försöka sätta sig in i vad man tror är viktigt för läraren. I sonens fall har det varit tallriksmodellen, planering och ordning i köket.

    • Gilla 1

  11. Igår VJade jag för min kära fru :) - Jag körde en massa bra klipp från youtube från tv4 nyhetsmorgon. T ex om Autoimmun kokbok, heldagsmeny med Åse Fredriksson, och tarmfloran med Paulún. Eftersom hon gillar nyhetsmorgon föll det i god jord. Saker jag har tjatat om i typ två år verkade plötsligt mycket mer intressanta :D Blev perfekt efter laxceviche med avokado och tillsammans med LCHF-kakaomousse :)

     

    Har du inte haft med dig frun tidigare? Du som är så inne på LCHF och barn. Hur har det gått?

    • Gilla 1

  12. Jag tror också att du ska äta "vanligt, riktigt" salt i första hand samt inte vara rädd för det. Det är svårt att få i sig för mycket salt men om det händer så blir man bara mer törstig så det regleras av sig självt. Det skulle kunna förklara din trötthet. I och med att du provat LCHF två gånger och samma sak hänt de båda gångerna så borde tröttheten i alla fall bero på kostomläggningen och inte något annat.

     

    Det som låter konstigt däremot att din hud försämras. Hur är huden i vanliga fall? Äter du mycket nötter och mandlar på LCHF? Det kan ju tänkas att det är en ganska lång omställningsperiod. Tror också på att du ska gå över till LCHF lite mer långsamt. Att du startar med att ta bort allt som innehåller mjöl och socker och sedan successivt dra ner på andra kolhydrater om du vill och om det behövs.

    • Gilla 5

  13. Jag gjorde en rabarberpaj en gång med citroncest och ingefära tycker inte det blev särskilt gott men smaken är ju olika. Gillar bäst bäst klassiska smaker som kanel, kardemumma och vanilj till rabarber. Det funkar säkert alldeles utmärkt att göra en smuldeg av det som du har hemma - du kan ju köra det i en mixer. Tänk på att det behövs mycket mindre kokosmjöl än vad de behövs mandelmjöl om du ska byta ut mandelmjöl mot kokosmjöl.

     

    Jag brukar använda typ det här receptet till smulpaj: http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf-5/lchf-efteratter/lchf-smulpaj-med-rabarber/. Men jag gräddar pajen längst ner i ugnen och längre tid än 20 minuter så rabarbern eller äpplena hinner smälta. Ofta kör jag också bara på 175 grader.


  14. Enligt min son som går i nian och har Hemkunskap enligt SLV så menar man där att i tallriksmodellen ingår fett naturligt i det man lägger på tallriken, dvs fett är inte en egen del. Fett steker man in, har i eventuell sås, dressing, på mackan osv. De har också under högstadiet pratat om att de som tränar mycket kan äta mer rena kolhydrater såsom pasta och potatis. De som tränar mindre rekommenderas att äta mindre pasta och potatis och mer grönsaker. Lite fett är bra för kroppen och det ger också mättnad men fortfarande ska man vara försiktig med fett och framför allt mättat fett.

     

    Att de lanserar det som nytt känns ganska konstigt. Den gamla boken som de har på Hemkunskapen är utgiven av SLV och där finns det med.

    • Gilla 5

  15. Absolut skulle man kunna undersöka LCHFares hälsa efter viss tid på kosten. Det blir som sagt ingen slumpmässig studie av hur folk påverkas av kosten men väl en studie som kan visa hur man efter viss tid mår av kosten. Målgruppen blir de som helt frivilligt äter LCHF. I och med att studien inte är slumpmässig så kan den som vill ingå i studien. Enda kravet skulle vara att hen äter LCHF. Frågor och sorteringsvariabler skulle kunna vara:

    • Provsvar (utvalda) innan man startade med kosten (om det finns, tagna via vårdcentral eller egenbekostade).
    • Provsvar i dagsläget (tagna via vårdcentral eller egenbekostade).
    • Hur lång tid man ätit LCHF.
    • Varför man började - vikt, hälsa, sjukdomar - eventuellt specificerat.
    • Förändringar av ovanstående.
    • Kön
    • Ålder

    Kanske skulle ingen ta studien på allvar i och med att den inte är speciellt vetenskapligt upplagd men den skulle ändå ge lite kul info om att det nog inte är så "farligt" att äta LCHF som vissa tror. Man skulle kunna uttrycka det som om man sammanställer och kvantifierar anekdoter.

    • Gilla 1