Joakim Johansson

Medlem
  • Innehållsantal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Joakim Johansson

  • Rank
    Nyanländ
  1. De senaste fyra åren har jag ätit två gånger om dagen. Förutom en kopp kaffe med grädde i vid niotiden på förmiddagen så äter jag bara lunch och middag. Jag bryter sällan detta mönster förutom på helgerna ibland, eller när jag har semester. Jag kör alltså med det som vissa kallar för 16:8. För mig betyder det fasta under under natten och förmiddagen och sedan ett ätfönster från lunchtid och fram till klockan åtta på kvällen, ungefär. Utöver det försöker jag också hålla en slags lågkolhydratdiet. Framförallt undviker jag socker och snabba kolhydrater. Jag äter kolhydrater varje dag men väljer oftast den långsamma sorten och jag äter dessutom betydligt mindre mängder än innan när jag åt "normalt". Jag försöker helt enkelt fylla tallriken så mycket som möjligt med proteiner, fett och grönsaker och se kolhydraterna som ett litet tillbehör. Nu till mina funderingar. I det stora hela mår jag bra, men jag känner att jag inte riktigt har samma energi som innan jag började äta så här. Upplever att jag har mindre fysisk ork, är tröttare och behöver sova mer. Det jag har tänkt på är om jag får i mig tillräckligt med alla vitala näringsämnen. Ju färre måltider man äter, desto viktigare är det såklart att dessa är nyttiga och varierade så att kroppen får det den behöver. Metoden har hjälpt mig att hålla en hyggligt stabil vikt under de här åren. Men jag kan faktiskt gå upp i vikt trots att jag bara äter två gånger om dagen. Jag har också märkt att vid vissa tillfällen när jag under korta perioder har ätit fler måltider om dagen och inte sällan ganska onyttig mat så har jag konstigt nog gått ner i vikt. Jag funderar därför på om det kanske är bättre att variera sig och köra 16:8 några dagar i veckan och inte permanent. Hursomhelst, om du också äter på det här sättet så är jag nyfiken på dina erfarenheter och tankar kring detta. Hälsningar Joakim