Lchfätare

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

29 Bra

Om Lchfätare

  • Rank
    Nyanländ
  1. Hur kan man veta vilken olivolja som har en god kvalitet bland flaskorna i den vanliga livsmedelsaffären? Mycket fusk i branschen..
  2. Grattis till den vårdcentral/sjukhus där denna Dr Susanne arbetar!
  3. Bra inlägg i Jordbruksaktuellt http://www.ja.se/artikel/57237/vad-r-det-hllbara-i-att-inte-kunna-fda-sitt-eget-folk.html
  4. Bra mot förstoppning: en rejält STOR skål med blandade bladgrönsaker (gott med olivolja och pressad citron eller någon bra majonnäs) om dagen, alternativt 1-2 stora morötter mot kvällningen. Brukar göra susen.
  5. Lchfätare

    Dagens medicin

    Det sägs väl att fleromättat fett ger inflammationer med åtföljande stora sjukdomsproblem men här ser det ut som om det fleromättade fettet är den fettyp som mest påverkar "total mortality" nedåt. Inget man direkt behöver undvika i så fall.. Det enkelomättade fettet verkar vara en höjdare för undvikande av sjukdom. Bättre med olivolja än smör? Lite osäker på summa summarum av tabellerna dock. Ät fett och då gärna omättade fetter? Borde inte det stabila mättade fettet leda fettypsracet.... Hur tolkar ni kurvorna?
  6. Lchfätare

    Neurogenesis

    En kost "high in saturated fat" negativt för neurogenesis! (Enligt Sandrine Thuret i videon ovan)
  7. En pusselbit till dödsfallen under träning kan kanske vara att man inte respekterar kroppens signaler innan ordentligt. Vet ett fall där en relativt ung människa nonchalerade en förkylning och avled under sin vanliga joggningsrunda (kanske samband?). En del verkar till varje pris vilja dra iväg till sina träningar oavsett snuva eller trötthet (kan bero på infektion) eller dyl. Hjärtmuskelinflammation är en risk. En infektion innebär stress för kroppen och då är det onödigt att till det lägga träningens stress. Är man frisk är fysisk aktivitet/träning rimligen ett måste. Återigen: en sammanställning på svenska av träningens positiva effekter i kroppen: http://www.fysioterapi.se/admin/filer/ForskningPagar_Fysioterapi_4-16.pdf
  8. Här ett litet stapeldiagram från kostdoktorns sidor. Hade varit intressant med ett par grönsaker också. Animalier är som sagt suveräna som allsidig näring.
  9. http://www.fysioterapi.se/admin/filer/ForskningPagar_Fysioterapi_4-16.pdf Tycker att denna sammanställda information från fysioterapeuterna är intressant och plausibel. Insulinresistensen vill man ju minska. Alternativ/komplement till IF? Själv minskade jag mitt HbA1c från 42 till 33 efter att jag lagt till lite intervallpass i mina enkla cykelturer (under milen) ett par gånger i veckan.