Stefan S

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

59 Utmärkt

Om Stefan S

  • Rank

Senaste besökare till profilen

35 profilvisningar
  1. Kramp / Sendrag långvarigt i vaden

    Troligen är detta en bristning eller liknande, det verkar som excentrisk tåhävning, vila och voltaren är botningen. Så, vi får se! Uppdaterar!
  2. Kramp / Sendrag långvarigt i vaden

    Då kör jag på de!
  3. Kramp / Sendrag långvarigt i vaden

    Okej, jag har joggat men aldrig stretchat så sett.. så tipset kanske är att jag borde stretcha istället? Om det är en muskelbristning, hur lång tid tog de att läka?
  4. Kramp / Sendrag långvarigt i vaden

    Hej! Ungefär sen jag klev upp i morse har jag haft en krampkänning som inte släppt i vänster vadmuskel. Jag tränade inget igår, men i tisdags joggade jag. Kanske är det träningsvärk, fast på nåt konstigt sätt? Jag käkade magnesium igår till min middag, så den borde ju ha gått ut i kroppen kan man tycka. Har beställt ny magnesium (den som Andreas rekommenderar) idag. Men undrar bara, vad kan jag göra? Har provat att stretcha och massera men de lindrar bara för stunden. När ska jag kontaka vården för djupare information? är ju hypokondriker så om någon kunde sända ett ljus över detta vore jag glad Salt har jag läst om, men igår när jag åt tyckte jag att jag saltade rätt bra... fast de går ju salta mer förstås.
  5. Godmorgontråd?

    Godmorgon ! Idag vägde sambon in sig och jag brukar väga in mig samtidigt för referens skull... -1.3kg sen i torsdag, 107.3kg nu, snart 100!!!
  6. Min viktreseblogg med erfarenheter

    Jaaa alltså, det har gått 20 kilo på 15 veckor, om det fortsätter i samma takt så är de väl -30 om cirka 5-6 veckor
  7. Hej! Jag hoppas inte detta kommer klassas som reklam eller något sådant, för isåfall ber jag om ursäkt på förhand och raderar tråden Jag skulle bara vilja berätta om min blogg där jag skriver ner mina milstolpar, invägningar och andra erfarenheter. T.ex idag så har jag bloggat om att jag klarade elljusspåret på 2.4km utan att stanna en enda gång (joggade runt hela), vilket är en stor grej för mig. Jag har även lagt till inlägg från när jag började, från början så skrev jag på facebook om mina framgångar, främst mina invägningar, dessa har jag nu "konverterat" till bloggen så man kan "backtracka" lite :). Bloggen skriver jag just nu för egen del, men hoppas att den ska bli lite inspiration för andra som vill börja eller håller på :). Här är länken till bloggen :) Kommentarer uppskattas verkligen!
  8. Puls, otränad, jogging, några frågor.

    Känns som att tråden spårade lite och försvann lite off topic så att säga. Det är kul att läsa era åsikter förstås. Vill bara klargöra att jag inte har något negativt om träning. Träning gör absolut gott för kroppen, men dieten jag kör just nu gör att jag KAN börja träna. Det är fruktansvärt mycket enklare att jogga när man tappat 20 kilo. Min motivation får jag genom att se att vågen går neråt, min kropp mår bättre, mitt humör är bättre, att jag vill göra mer saker! Men jag är inne på linjen att kosten kommer göra mig smalare och väga mindre, träningen kommer göra kroppen snyggare, tightare, uthålligare och starkare. Är detta nåt vi kan enas om? Att träna eller träna hårt är ju faktiskt inget som rekommenderas för tunga människor, så då får man ta kosten först, right?
  9. Godmorgontråd?

    Godmorgon! Eftersom det här är en lite "generell tråd", så undrar jag om det finns en avdelning/tråd på forumet där man får posta sin viktrese-blogg??
  10. Puls, otränad, jogging, några frågor.

    Har inget främre mål... Bara fick ett sug att börja jogga. Så, bara för min egna skull.
  11. Puls, otränad, jogging, några frågor.

    Oj vad livat det blev här då, det var ju inte med mening. Ställde mig på vågen idag och har minskat ner till 111 kilo (dvs 18 kilos förlust sen jag började). Kosten håller jag hårt. Känner ju att den gör mig gott. Jag ville mest lära mig mer om pulsen och de olika pulszonerna. Nu när jag fått mig en pulsmätare. Min tanke var att någon här med liknande förutsättningar som jag har samma utrustning som jag och kan säga om de upplevt samma. Att joggningen gör att jag inte bränner mer fett än vid en promenad, är jag med på. Men att gå från aldrig-jogga till "kunna jogga 1km utan att dö" är en redigt skön känsla. Jag har också joggat på fastande mage, vilket borde innebära att även om jag har glykogen i kroppen, så har detta tagits ifrån mina redan lagrade fettceller, eller? Jag har ju inte tillfört kolhydrater. MAF är absolut något jag skulle kunna sätta mig in i, inom sinom tid. Jag har fortfarande 30 kilos övervikt att beta bort. Och jag har många timmar kvar i elljusspåret att nyttja. Utgå från att alla mina motioneringar är på fastande mage. Jag varierar 24/48-timmars fasta och äter jag så är det vid middagstid (som för oss är runt 17-18). Så, om min maxpuls är 186, hur kunde jag komma upp i 195 då? Om jag kommer upp i 80-90% av min puls under joggning på fastande mage, vad bränns då om inte fett? Så får jag också vänligen be er att hålla god ton här i tråden, vill ni idka osämja så gör det i en egen tråd.
  12. Puls, otränad, jogging, några frågor.

    Har inget jättesyfte såsett.. Hela grejen med att jag går ner till normalvikt är att jag ska bli smalare, smidigare, hurtigare, uthålligare osv osv. Kan säga att det där var ingen no pain no gain jag körde, för skada mig tänker jag inte göra. Jag vill bara få upp flåset, som är just nu, 0. Eller ja, nåt flås har jag väl iom att jag tog mig såpass långt som jag gjorde. Promenera har jag gjort i 5-6 veckor nu, lunchprommisar på jobbet en halvtimma på cirka 3 kilometer. Känner för att ta ett steg till.
  13. Hej ! Jag har joggat två gånger nu i vårat elljusspår i staden, det är 2.5km långt (varav 100m är asfalt, så jag räknar skogsstart-skogsslut som "spåret", dvs 2.4km). I lördags joggade jag cirka 2 kilometer och promenerade 400 meter, då hade jag inte min fitbit alta hr som jag fick igår, det var jobbigt och tufft men kändes bra ändå. För att ha varit första gången jag joggat. Jag har kört LCHF och fasta sen 24:e april, tappat 16kg + lite till (invägning imorgon onsdag) och joggningen känns mkt lättare än förr. Jag har gått från 129kg till 113kg. Och jag är 186cm lång. (Nu vet ni lite mer om mig). Idag joggade jag, för jag ville testa min alta hr, se vad jag fick i puls osv. Jag joggade samma spår, nästan hela varvet runt (jag kanske promenerade 3x100m denna gång) och hade en genomsnittlig puls på 178bpm, den maxnoterade var 195bpm (jag är 29 och 220-29 är inte 195.. men men). Så, till frågorna: Min puls, var den bra? Var den för hög? För att vara otränad och överviktig, antar jag att den var väntad? Ska jag fortsätta och försöka ett par gånger i veckan, eller en gång i veckan, med att klara hela spåret utan att promenera? ... Eller, ska jag bara fokusera på att promenera väldigt fort? (Vilket är väldigt tråkigt, jag har aldrig varit en joggare, men det var fasligt kul att känna så tydligt att man klarade av mer än 1 kilometer utan att stanna och känna döden i ryggen). Nån här som upplevt samma saker som jag, eller som har mer kunskap? Läste t.ex nånstans att det aldrig är bra att ha nått maxpulsen. Men det var ju aldrig svårt för mig att nå maxpulsen.
  14. Det förklarar uttrycket, tack.