Jump to content

kosthenke

Medlem
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

kosthenke's Achievements

(2/7)

13

Reputation

  1. Jag har också testat "väldigt mycket kött" och även enbart kött, men jag känner mig tung av det. Får väl sortera in det under "alla är vi väl delvis lika men också olika " Stämmer, jag har precis börjat, och testar mig fram. När jag kör LCHF så blir det oftast en smörstekt rejäl köttbit, eller fisk i ugnen, ost, och mycket grönsaker till det. Gräddsås m.m. Däremot har jag inte ätit 1,6-2,2 gram per kroppsvikt i protein under mina LCHF perioder. Vilket jag gör nu som rekommederas om man befinner sig på gym ofta. Och då startade jag med väldigt proteinrika produkter, som en ost med 32% protein, tonfisk, keso m.m. Men också proteinpulver. Och jag märkte att jag blev väldigt mätt väldigt fort och länge. Mer så än med klassisk LCHF när jag kört det kvartalsvis. Men det återstår väl att se om det håller i sig. Kanske kommer hungern tillbaka snart. Detta är tredje gymveckan .
  2. Hej Jag har kört LCHF och IF av och till och har nu börjat igen. Fast denna gången med 4 ggr gym a ca 1h per vecka. Det blir första gången jag testar det. Innan körde jag långa promenader och det fungerade fantastiskt. Men den naturliga orsaken har försvunnit :). Då jag väger 95kg och har ca 20kg fett av dessa så är det ju minst 10 av dessa jag vill bli av med. Problemet är att ju mer protein jag börjar äta, samt mindre kolhydrater, desto mindre hungrig blir jag. Just nu känns det som att jag skulle kunna leva på enbart protein (nästan) Igår hade jag ätit motsvarande 1000 kcal, varav 600 från protein (4 x 150g ca?). Och var fortfarande mätt trots gym. Men fick lite panik att jag måste äta mer för att inte sabba insatsen på gymmet. Men samtidigt vill jag ju bränna fett. Har även en ketonix som verifierar att jag är i keto fasen. Nu till frågan. A: Är det ok att helt enkelt lyssna på kroppen och vara mätt vid 1000kcal, enstaka dagar om det känns bra så för dagen, om det mesta ändå kom från proteiner? B: Är det ok att gå enstaka dagar på 1000kcal om det känns bra så för dagen, även om kanske enbart 300 kommer från protein (4 x 75g ca ) Vill alltså gärna både bygga åtminstone lite, samt förbränna en hel del. Ber om ursäkt om det avhandlats, men min fråga är väl egentligen inte nödvändigtvis LCHF, utan mer High Protein LCLF samt kaloriunderskott. Mvh
  3. Japp det kan jag tänka mig. Men om man inte dricker efter mätning A (22.00) och sen inget innan B (08.00 dagen efter), så tänker man att det borde inte vara en faktor??
  4. Gammal tråd men lyfter denna då jag är nyfiken. Så då är man på lchf igen, denna gången kombinerad med ca 14:10 - 16:8. Nu är periodisk fasta rätt naturligt för mig. Tog många försök och månader att komma dit. Har platåat på 90,5 kg ca från 95-97 beroende på dagsform. Så, första kalorin kommer vid ca 10.00, i form av kaffe med lite mjölk. Sen rätt lite kolhydrater (nästan inga) under dagen. Äter liten lunch, och sen en middag som oftast är kyckling + sallad. senast 19.00. Sen endast te eller vatten Det jag märkt på ketostix är att vid 22.00 så har jag röda stickor, minst 4mmol men ibland 8. Och mår bra, inga problem annat än att man inte somnar direkt. Det som jag märker är dock att 08.00 dagen efter, så har jag ljus sticka, den ljusaste graderingen som finns men som ändå indikerar ketoner. Man kan ju tycka att om processen är igång 22.00 så borde den väl inte avta under natten? Kroppen förbränner ju då också. Så 10h utan intag borde ju göra det ännu "rödare". Bara en reflektion, om någon snabbt kan bedöma, är det normalt, eller tecken på något fel? I övrigt mår man bra och det är ju det bästa, och man blir mätt snabbare, iom periodiska fastan tror jag. Mvh
  5. En enkel fråga. Gjorde blomkålsmos genom att koka blomkålen direkt i mjölk och grädde och sen mixa ihop enligt ett recept på nätet. Blev bra. Nästa gång testade jag att koka blomkål separat i vatten, hälla bort vattnet, och sen i med grädde osv. Blev också bra. Nu till frågan. När man kokar upp grönsaker, färska som frysta, och sen häller bort vattnet. Har man då kastat bort en (hel?) del näringsämnen som följer med vattnet? Mvh
  6. Tänkte uppdatera. Såsen är inte boven då jag bara tar en klick av någonting gott, dvs totala carbs blir några enstaka gram. (har vägt) Mest för att ge smak på tallriken, inte att det skall flyta runt. Det jag har gjort nu är att jag säkerställt proteiner ca 80-120g. Kan inte äta fett hursomhelst då jag inte gillar det, men steker gärna i smör och olja. Gärna grädde i blomkålsmos etc. Tar mig en bit ost för att få "upp" fett halten något. Loggar i myfitnesspal och kan se att jag fått upp både fett och protein till någorlunda rätt nivåer. Samt bytte från den dubbla ketostix till den vanliga. Nu är allt som det skall igen. Dvs jag förstår när jag trillar ur för jag slarvade medvetet en gång med en större mängd glass.. men det var semester och fint väder så.. :). Men en dag senare så var jag inne igen på låga 1,5mmol men det räcker ju. Kör längre promenader och stannar till vid utegym och låtsas pressa lite. Men det fungerar. Återkommer om det blir några avvikelser Det skummaste är dock att jag blir piggare av att inte äta, dvs periodisk fasta + låga carbs har en märklig effekt. Börjar jag småäta även om det är strikt lchf så blir jag seg. Så .. det motiverar att vänta till kvällen. Tror värmen hjälper till, för så har det alltid varit för mig på sommaren. Skall bli spännande om man kan hålla samma över hösten/vintern. Tackar för tipsen
  7. Tackar, skall kika på avsnittet om för lite proteiner. När jag kört 23/1 i kombination med lchf har jag ibland undrat hur länge man kan gå utan att äta alls, och kanske blivit sporrad att inte äta tillräckligt. Får testa att säkerställa proteinintaget och återkomma
  8. Hej Bakgrund. Jag har märkt att jag har relativt lätt att komma in i ketosfasen, tar ca 3 dagar. Jag är 43 år, 185 cm, man , väger just nu 90kg ca. Har gått ned från 94kg efter tredje veckan, så mycket vätska förstås men då hade jag redan tjyvbantat och motionerat så svårt att säga hur stor andel vätska det var. Har alltid haft problem att gå ned i vikt annat än vid absurd lågt kaloriintag. Verkar vara samma vid nu. Med absurt låg menar jag intag på 1 000 kalorier eller mindre och promenader under lång tid. Nu kör jag LCHF + IF ca 23/1 de flesta dagarna. Ibland 16/8. Ca 1500 kalorier, och det verkar bita men det går långsamt. Det jag märkt är att på ketostix så har jag ibland kommit upp på 8 mmol ganska lätt. Då har jag "reglerat" detta under kontrollerade former, dvs typ en sockerbit i kaffet enbart. Nästa morgon hade jag 4 mmol. Dvs INGET fuskande, utan ett beräknat intag av enstaka kolhydrater. En sockerbit är väl 2-3 kolhydrater .. hoppas jag Så jag låg på 4-8 mmol enligt ketostix under drygt 3 veckor. Nu till frågan. Det som hänt är att utan anledning (dvs inget fuskande) så har jag trillat ur ketos om man kikar på ketostix när jag åt ca 1500 kalorier per dygn 23/1 och med max ca 20 kolhydrater. Det har hänt flera dagar. Så jag blev lite arg och testade att verkligen gå ur ketos då jag var hembjuden till föräldrarna. Tre dagar senare var jag "inne" i ketos igen. Och nu, trillat ur utan anledning igen. Mina dagar ser ut ungefär så här. Äter endast en gång på kvällen, med kött och mycket smörstekta grönsaker alternativt mycket sallad, sås. Mest vatten, Te och någon kaffe. Ca 1500 kalorier samt en 40 minuters promenad minst. Kan kroppen vara i ketos även om ketostix inte visar det? I övrig mår jag bra och är konstant mätt, och tycker det är grymt att slippa tänka på både frukost och lunch
×
×
  • Create New...