MrB

Medlem
  • Innehållsantal

    148
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

MrB vann senast 12 Augusti

MrB hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

265 Enastående

Om MrB

  • Rank
    Stammis
  1. Min LCHF-resa

    https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/ Vikten och kroppsfett har allt med kosten att göra. Muskelmassa beror på träning. Det är svårt att äta så att muskler försvinner. Däremot så är det en dramtisk omställning att gå till lchf och att börja fasta. Vid bägge omställninger behövs stora mängder vatten och salt. Speciellt för träning. https://intensivedietarymanagement.com/part-7-aetiology-obesity-salt-scare/
  2. Läkare och LCHF

    Man bör fråga sin läkare hur de ser på lchf. Om de är negativt inställda väljer man någon annan.
  3. Fett gör dig fet

    Man kan tillämpa olika biggest looser-deltagare mot varandra. https://intensivedietarymanagement.com/biggest-loser-diet-explained/ Sedan får man ha i åtanke hur man mår när metabolismen går ner. Det är knappast förenat med välmående. Det finns i princip bara nackdelar med kalorirestriktion vs fasta. Men nu ska jag försöka hålla topic.
  4. Fett gör dig fet

    Kalorirestriktion och småätande --> risk för sänkt basmetabolism. Jag skulle påstå(precis som Fung) att man mer eller mindre måste fasta om man vill bli långsiktigt framgångsrik i viktminskning.
  5. Fett gör dig fet

    Det är en av de absolut häftigaste effekterna som Fung beskriver här: https://intensivedietarymanagement.com/biggest-loser-diet-explained/ Faktumet att basmetabolismen är stabil är enormt kraftfullt. Du förblir en fettbrännarmaskin efter fastan. Antar att det är samma princip som inträffar för lejon, vargar och rovdjur som inte fått mat på ett tag. De börjar investera mer och mer energi i att få tag i nästa måltid...
  6. Fett gör dig fet

    Det är även min observation. Fung nämnde även att andelen diabetessjuka och överviktiga i USA var betydligt färre på 40-50-talet av den enkla anledningen att de periodfastade naturligt. Detta trots att de åt en hel del skräpmat. Fastan får i princip vilken diet som helst att fungera och ökar insulinkänsligheten. Åter till topic...
  7. Fett gör dig fet

    Har varit mycket insulinfokuserad tidigare men som RobertAnd skriver så behöver det inte vara ett problem om man lyckats bli insulinkänslig och om man ser till att inte småäta och hålla nivåerna höga konstant. Fastan är ju det minst insulinpåverkande som finns och mest effektiva motmedlet. Viktigare än måltidens innehåll. Så kan man få en lågfettdiet att smidigt gå ihop med fasta tror jag inte det är ett problem. Vill man totalt insulinminimera ska man ju studera insulinindex och fasta. Baljväxter är ju lite lustiga i att de kan innehålla 50-60% kolhydrat men ändå ligga ganska lågt på insulinindex.
  8. Fett gör dig fet

    Lågfett --> mycket lite fett går in i reserven. Lågkolhydrat --> Fettreserven "öppnas upp för förbränning" ketogenesis. Det som jag tycker är nackdelarna med en lågfettdiet är hungerkänslorna (min spekulation) och hur "fasta-kompatibel" respektive diet är. Kan inte uttala mig om hur hungerdämpande en lågfettdiet är och det finns förvisso grönsaker som med högt satieringsvärde. Lågfett brukar väl mest kombineras med kaloriräknande och inte så mycket fastande? Därför ser jag det som att lchf är mer fastakompatibelt. Att gå från ketogenesis till ketogenesis är ganska bekvämt men att gå från sockerdrift till fasta-ketogenesis brukar beskrivas som en större utmaning. Fung har visat att basmetabolismen ökar under fasta men sjunker under kaloriräknardieter. I övrigt kan man säkerligen få i sig en hel del nyttiga grönsaker och annat via en lågfettdiet som är rätt utformad.
  9. Att blanda

    Jag gjorde tidigare ett bönexpriment(skrev det i böntråden tidigare) och kroppen verkade inte bry sig om bönorna och fortsatte i ketosis. Inte extremt noggrant mätt med vanliga stickor, men i alla fall. Det som TS kan göra är att ta fram ett excel och mäta vikt, ketoner, midjemått och mycket annat över en period med GI + LCHF pch skriva ner den exakta kosten om det är intressant? Rent spontant tror jag det hela beror på antalet kalorier och hur långsamma kolhydrater vi pratar om. Sedan alltid parametern "hur ofta" man äter. Fastar du samt baserar din kost på fett och långsamma kolhydrater men bra näringsrik föda, bör du få bra effekt(tror jag). Finns bara ett sätt att ta reda på det.
  10. Motivation

    Jag har bekanta som inte lyckas sluta röka, dricka eller äta sötsaker. Anledningen till att de inte lyckas är att de associerar sitt beroende med lycka. Lycka = sötsaker, rökning, alkohol. Så länge man har den inställningen tror jag inte man kan komma ur den. Man måste associera lycka och välmående med något annat än att frossa i någon sockerbomb, rökning eller alkohol. Programmera om dig själv. Lycka är lchf, träning och fasta. Det existerar ingenting bättre. Efter ett tag så blir det en sanning. Det är lite syftet med forum som detta också. Om du är övertygad om att du kommer må sämre med en ny kost och att det alltid kommer vara en kamp så kanske du inte tror på den. Men beviset finns kanske att nuvarande kost inte ger perfekt välmående. Angående "inte orkar fixa rätt mat" så är mitt tips: skippa den måltiden och laga lite kaffe, grönt té och gott mineralvatten. Finns gott om hälsogurus som fastar i 30 dagar och mår som gudar. Varför kan du inte skippa en enstaka måltid? Gör måltider sällan och då med kvalité. Befinn dig i ketos mellan dem så kommer du inte ha någon hunger. Efter ett tag känns en måltid som något "jobbigt" man gärna skippar. Jag åt lchf förut ett år utan att förändra mig i vikt då jag inte brydde mig mängd eller fasta. Bara kolhydrater och fett. Däremot mådde jag mycket bättre och fick mängder med hälsofördelar. Vill du börja tappa i vikt måste du: 1. Vara i ketos nonstop. Ät lchf och mät med ketonstickor. 2. Fasta Lär dig fasta succesivt, med små myrsteg i taget som du sedan ökar på. Googla Dr.Jason Fung. Så har jag gjort och förlorat ca 27kg sedan mars-april någon gång. Hur kan man inte vara motiverad? Du kompenserar trötthet och stress med dålig mat. Stressa av och sov. Ta ledigt från arbetet. Skippa den dåliga måltiden. Normen i västvärlden med 5 måltider om dagen + några snacks är sjuklig trots att den av allmänheten betraktas som sund och normal.
  11. Vegan lchf och miljövänlig

    Veganen får förmodligen reflektera lite över sitt miljötänk. Kaffe dricker han minsann utan reflektion och åker bil men avocado blir ett problem. Tack för alla bra infallsvinklar att reflektera över!
  12. Vegan lchf och miljövänlig

    Han vill fasta men först måste han in i ketosis underbara värld. Att fasta på kolhydrater blir plågsamt. Ja jag blev lite ställd när han frågade vad han skulle kunna äta. Det är kanske ett dödfött projekt. En vegetarian är ju lite enklare.
  13. Hej titeln gäller inte mig utan en bekant. Min bekant är en miljövänlig vegan som är nyfiken på lchf. Miljöargumentet gör att han inte direkt vill frossa i avocado pga transporten och dess miljöeffekter. Vad skulle ni tipsa en miljövänlig vegan som vill hamna i ketos?
  14. Insulinindex ?

    På sikt är det kanske så, men optimalt under en viktminskningsfas.
  15. Stanna i ketos

    Fastar du? Fung har i en av sina videos beskivit att "hängande-hud" inträffar vid kraftig vikminskning under kaloriräknardieter med mycket småätande. Dock inte vid fastande. Vill minnas att han tar fångläger från ww2 som exempel. När man fastar/svälter så tar kroppen till vara på hud man inte behöver, medans vid en klassisk diet(småäta och kaloriräkna) får man inte samma process. Det finns även andra anledningar till att fasta är bättre än småätande och kaloriräknande. Enligt Fung ökar basmetabolismen under längre fastor medans den kan sjunka inom klassisk kaloriräknardiet efter ett tag.