Jonas85

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

64 Utmärkt

Om Jonas85

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag tycker det är smidigt med smoothies på jobbet, när jag vill få i mig extra kalorier och gå upp i vikt. Det här brukar jag mixa: 4 matskedar grädde, en burk cocosmjölk, 1 matsked mct olja, 1dl frysta hallon, 1dl protein pulver, det ger ca1100 kcal fördelat på: P 35g, Kh 11g, F 110g. Min pappa brukar mixa: 1 burk cocosmjölk, 1dl hallon/blåbär, 1 dl proteinpulver. Detta ger ca 800 kcal så han brukar dela upp det till 2 luncher. Vad brukar du ha i dina smoothies som är äckliga?
  2. Om jag ville gå ner 10 kg så skulle jag prova en strikt ketogen diet med max 20g kh per dag, uppdelat på lunch och middag, och samtidigt styrketräna som vanligt, ev med lättare vikter efter dagsformen.
  3. Kort svar: Träna på så mkt som du orkar och tycker är roligt, reglera kroppsvikten med mat/kalori intag, oavsett bulk eller deff så vill man styrketräna så mkt. som möjligt, förutsatt att man mår bra av det, antingen för att bygga muskler, eller behålla dom man redan har. Har väldigt svårt att se hur Starting Strenght 3 pass i veckan skulle motverka en viktnedgång! Det med att öka i styrka verkar vara ganska komplext, iaf. för mig. i vintras när jag försökte mig på en deff så tappade jag endel i bänkpress, men ökade samtidigt något i knäböj. Var du helt otränad innan januari och har kört Staring Strenght i 6 månader så är det troligt att du når en platå där du inte kommer kunna höja vikterna i samma utsträckning som i början, så nojja inte över vikterna. Jag tror även att det är en bra idé att byta träningsupplägg ibland, typ köra SS fast med lättare vikter och väldigt långsamt, 4 sek upp, 4 sek ner 15*3, eller ett push-pull-legs schema där man utgår från en tyngre basövning varje pass med efterföljande lättare isolationsövningar.
  4. Hur många sådana måltider för 4 pers äter du per dag då? En sån måltid för 4 pers brukar vara ganska lagom för mig, till en middag eller två luncher. Brukar äta ~1kg kött/fisk/kyckling om dagen, med grönsaker och nån sås till. Nu var det ett tag sedan jag följde ett recept 100% från hemsidan, men det verkar vara runt 700g "protein" i dom. Är du inte intresserad av träning? Försöka bygga muskler så kan man ju äta mer utan att må dåligt över det. https://keto-calculator.ankerl.com/ Här kan du räkna ut ditt energibehov.
  5. https://keto-calculator.ankerl.com/ <---- Jag kan tipsa om den här sidan. Man får fylla i sina egna förutsättningar (vikt/längd/ålder/aktivitetsnivå etc), så räknar den ut hur man ska fördela sitt näringsintag, för att man ska nå det mål man har. Oftast brukar jag googla matvaran och näringsvärde, så kommer man till matkalkyl.se eller annan liknande sida, och sen räkna själv, fett x 9, protein x 4, kh x 4. Annars funkar ju appen Lifesum bra också.
  6. Att komplettera måltiderna med Broccoli kanske kan stävja hungern lite? En hel fryst påse med 500g innehåller bara 8,5g kolhydrater, och det tar ju endel plats i magen.
  7. Kan du inte försöka släppa på räknandet, säg 2 veckor? Fokusera på att utesluta kolhydrater och socker istället. Och sen utvärdera? 2 veckor är knappast tillräckligt för att bli helt fettdriven, men det är en väldigt bra början! Hellre för mycket kcal i början, och bli van vid lchf, än att tvinga sig själv till ett stort underskott och ge upp hela projektet för att hungern är för stark. För mig så funkar det bra att äta sen middag, nu när jag gått på ganska stort underskott senaste veckan så har jag druckit mycket vatten på kvällarna och typ ridit ut hungern, och äta middag sent, runt 20-21, bara så jag ska kunna sova bra utan att vakna av hunger. Detta var ett stort problem innan lchf, brukade vakna och äta det mesta på nätterna, hände att jag åkte till bensinstationen och köpte godis mitt i natten också . Nattätandet har iaf. försvunnit med lchf för min del, för att nu komma tillbaka lite vid underskottet, därav sen middag. Samtidigt vet jag att vissa inte vill äta för sent, men om man vaknar mitt i natten av hunger, så är det ju ett tips med sen middag iaf.
  8. Jag tycker du ska äta på, när du är hungrig, riktiga måltider med recepten från kostdoktorns hemsida 2-3 ggr om dagen. Jag åt ganska mycket LCHF snacks dom första månaderna, ost, baconsvålar, nötter, skinka, grädde med bär osv. Jag tycker suget efter sånt minskade efter några månader. Din kropp är van att drivas av kolhydrater, nu får den inte det, och då tar det tid att vänja om den, till att drivas av fett istället, det är dumt att blanda in kaloriräkning i ett så tidigt skede. När jag, som ändå är van vid lchf, drar ner på mina kalorier, så tar det 7 dagar innan dom flesta hungerkänslorna försvinner. Men detta är som sagt något du kan fokusera på senare, om du trivs och mår bra på lchf kost. Loka Smultron Lime gillar jag, dricker ~2liter varje kväll här hemma i soffan . Blir väldigt mycket törstigare när jag äter lchf, framförallt på kvällen . Måste ändå fråga om du vet hur mycket du åt innan du började med lchf? Kan du ha ätit mer än 3000kcal om dagen?
  9. Jag kan se ett tydligt samband mellan förkylningar och kosten, brukade vara riktigt förkyld flera ggr om året tidigare, nu senaste året har jag varit förkyld 1(!) gång. Jag har läst om andra som fortfarande är förkylda i samma utsträckning som tidigare. Så förhoppningsvis kommer du bli sjuk mer sällan allt eftersom. Men kämpa på, vila och bli frisk, när viruset är borta om några dagar så kommer du må bra igen Ang. din uteblivna viktnedgång, har du någon aning om hur mycket kalorier du får i dig varje dag? Strikt LCHF i all ära, men att Överäta fett och protein, när man vill gå ner i vikt, funkar ju inte. Fasta och periodisk fasta fungerar bra för många på lchf, inkl mig själv, om man vill gå ner i vikt. Det blir liksom automatiskt färre kalorier om man inte småäter hela dagen. Men du får prova och se vad som passar för Dig.
  10. Jag har ätit LCHF ganska precis ett år nu, fuskat 2 v under thai semester förra vintern, samt ätit godis 3 helger utöver det. Är 186 lång, och började på runt 88 kg med midjemått på 90cm, nu väger jag runt 79 kg med midjemått på 80cm . Har alltid sett mig själv som väldigt smal, och när mitt BMI var upp mot "överviktig", så rättfärdigade jag det med att jag tränade mycket styrketräning, således var det musklerna som vägde... Senaste året har jag tappat uppskattningsvis 10kg fett och lagt på mig kanske 1kg muskler, så jättesmal var jag ju faktiskt inte . Jämför jag med bilder från google så ligger jag runt 14%, men ska beställa en caliper tänkte jag. Angelico, ska man tänka på något speciellt när man köper caliper? Hittade denna på GG https://www.gymgrossisten.com/fat-caliper-fettmatare-vit Jag är viktstabil nu på 79kg (sedan några veckor), om jag vill gå ner mer i fett% måste jag nog kalori reducera, men är ganska nöjd för tillfället styloo, ska du fortsätta med samma kost nu när du blivit viktstabil? Jag har börjat äta lite mer kh sista veckorna, typ jordnötter på lördagarna, och idag tänkte jag ha morötter i köttfärsåsen.
  11. Jag var med några jobbarkompisar på Fridays i lördags, åt en entrecote med kryddsmör och grönsaker till, medans mina jobbarkompisar åt hamburgare. Tycker dom hade bra mat där. Det ligger vid Kungsträdgården, ett stenkast från Serges torg/stationen. Finns det någon restaurang i sthlm, som är specialiserad på lchf mat?
  12. Precis samma här, tidigare var det lök och tomat i köttfärsåsen, pizzasallad när man åt på restaurang nån gång ibland, men aldrig att jag lagade sallad till mig själv här hemma. Nu är det sallad och grönt flera dagar i veckan, tex. igår lagade jag broccoligratäng med skinka, och idag karré med grekisk sallad, så för mig är det mycket mer grönt sedan jag börjat äta low carb .
  13. Jag brukar också pendla nått kilo upp o ner, utan att vara säker på varför, vätska och mat i magen antar jag. Det är knepigt det där, jag har blivit starkare och samtidigt gått ner i vikt sista halvåret, så då borde jag ju ha lagt på mig muskler och gått ner i fett samtidigt. Jag håller med Jesper, första veckorna på lchf var riktigt sega på gymmet, och jag vilade varannan dag för att återhämta mig. Nu gymmar jag (istort sett) varje dag, samt kör friskis pass 2-3 dagar i veckan, sådan återhämtning har jag aldrig haft tidigare i mitt liv. För mig har också sömnen blivit mycket bättre, behöver mindre sömn nu, samt att jag tidigare brukade vakna runt 2 på natten och gå upp och ta några mackor eller en matlåda . Ska bli intressant att se hur det funkar för dig, särskilt med träningen, så jag hoppas att du fortsätter uppdatera oss i tråden.
  14. Mäter du runt midjan också? Jag tycker min blir smalare trots att jag inte verkar gå ner så mycket i vikt längre, däremot tycker jag att träningen går bra och ökar bättre på vikterna nu på lchf kost än innan, då jag åt som dom flesta andra svenskar. Nu är jag långt ifrån fullärd själv, har bara hållit på ~8 månader, men jag brukar tänka att det har tagit mig 32 år att bygga upp min kropp, med mycket bröd, pasta och pizza, så det kommer ju inte gå över en natt att bli av med allt som jag vill ska bort heller... Hur tycker du träningen funkar nu med nya kosten?
  15. Om jag lagar någon ny maträtt så brukar jag räkna med "Lifesum", men räknar långt ifrån varje dag nu, äter efter känsla kan man väl säga. Jaja! gick finfint att styrketräna under fastan, både styrketräning och löpning. Jag la även om träningen under min lilla 2 månaders deff, till 4 övningar per pass 10*10 reps på 50% av vikterna jag tränar på normalt, så jag försökte liksom inte direkt bygga nått då, mer underhålla, men jag blev lite starkare iaf. Ja det tycker jag du ska göra, kul att se tillbaka på och känna sig stolt över sina framsteg Nu ska jag börja med middagen, idag blir det Lammentrecote med grekisk sallad och bea sås