Skärfläcka

Medlem
  • Innehållsantal

    495
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Skärfläcka vann senast 17 December 2018

Skärfläcka hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 515 Enastående

Om Skärfläcka

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

1 030 profilvisningar
  1. Du ska äta så att du känner dig mätt. Tag gärna olivolja och lite salt på salladen. Ett kokt ägg är en bra back-up om du skulle bli hungrig. Om du inte känner för att äta ägget så är du troligen inte hungrig utan bara ”sugen”. Registrera bara vad du äter om du tycker om att skriva listor, notera ned saker. Om det inte ligger för dig så gör det inte. Lita på din kropp (ett råd som jag antar att du har gett själv många gånger) 😀
  2. Peter Attia intervjuar Jason Fung i sin podcast The Drive. Jasons övergripande budskap är att man kan alltid pröva att fasta eftersom den potentiella nyttan överväger riskerna med att fasta. Här en länk till sidan https://peterattiamd.com/jasonfung/ Det finns också ”show notes” om man hellre vill läsa. Om man fastar länge så bör man börjar äta igen lite försiktigt, dvs börja med buljong, lite soppa, en liten omelett osv. Inte börja med en stor måltid eller en massa kolhydrater.
  3. Zoe Harcombe brukar ha koll på läget, här jämför hon frukt och choklad. http://www.zoeharcombe.com/2015/12/sugar-in-fruit/ Här även en jämförelse med näringsrik mat http://www.zoeharcombe.com/2014/04/the-perfect-five-a-day/ ”Fem om dagen” är ett marknadsföringsbegrepp av frukt och grönt som kommer från den engelskspråkiga världen. Zoe brukar rekommendera lever och mörk choklad, kanske inte samtidigt 😉
  4. Ja, begränsa yttrandefriheten och låt oss börja på här 😉
  5. Hej, Jason Fung och Megan Ramos har ett onlineprogram Intensive Dietary Management. https://idmprogram.com/join/
  6. Dr Michael Eades har allt som oftast intressanta vinklingar i sina presentationer. I den här presentationen talar han om inkretiner och deras roll för kroppens insulinrespons. Kortfattat så ger processad mat ger en större inkretineffekt och mer insulin.
  7. Smaka på mandelmjölet innan ni bakar. Om det smakar bittermandel så använd det till LCHF Ostkaka. Det finns flera olika varianter av receptet men de innehåller i regel följande: keso, ägg, grädde, mandelmjöl, hackad mandel och bittermandel som smaksättning. Skippa smaksättningen 😉 Jag tror att det är svårt att dölja en oönskad smak av bittermandel.
  8. Jumpstart MD anordnade 2018 konferensen ”Weight of the Nation” och sedan några veckor tillbaka finns presentationerna på Youtube. Många presentationer är av välkända namn som Robert Lustig, Sarah Hallberg, David Ludwig, Dom D’Agostino, Jeff Volek mfl. Här hittar man alla presentationerna https://www.youtube.com/user/JumpstartMD En av de intressanta presentationerna; Nina Teicholz om Rött kött och Hälsa.
  9. Jag tror att det är i gram. Fördelningen 1:1 motsvarar ungefär strikt LCHF.
  10. Angående 3:1 så är det extremt tufft. Jimmy Moore och John Limansky testade 3:1 som ett ”protein hack”. De provar 3:1 i en vecka, inspirerade av Ted Naiman som dock påpekar att det är bara något som kan göras under kort tid. Varken Jimmy Moore eller John Limansky är efter en vecka intresserade att fortsätta med 3:1, ingen av dem mår bra av det och det trodde inte Ted Naiman heller men ingen förutspådde att Jimmy Moore skulle drabbas av lågt blodsocker som han mådde riktigt dåligt av. I sin podcast, The KetoHacking MD Podcast, så ägnar de åtta avsnitt åt protein-hacket. Länk till första avsnittet https://itunes.apple.com/se/podcast/the-ketohacking-md-podcast/id1352848816?mt=2&i=1000409162496
  11. Hej och välkommen hit 🙂 Hur äter du när du inte fastar? Om kroppen inte är van att bränna fett så kan man få höga ketonvärden. Vad är ditt blodsocker? Om du inte mår bra så avbryt fastan.
  12. Prova att äta potatisen på morgonen eller som mellanmål under dagen. Ett annat alternativ är tryptofan på tom mage. Jag tror fortfarande att potatismjöl till natten kan vara bra för dess blodsockerstabilserande effekt 😉
  13. ”Vegetariskt inte lämpligt för alla hundar Och även om hunden kan överleva och må bra av en vegetarisk, kanske till och med vegansk, kost, är det inte att rekommendera till hundar som arbetar hårt. Inte heller till dräktiga och digivande tikar eller växande valpar. De är i en mycket känslig fas i livet där felaktig utfordring kan ge skador för livet. För äldre hundar, överviktiga individer, hundar som inte lever särskilt aktiva liv samt hundar med köttallergi eller känslig matsmältning kan det däremot vara ett alternativ.” Jag tyckte att texten i artikeln var hyfsat balanserad och roade mig med att förmänskliga ovanstående stycke. Vegetariskt inte lämpligt för alla människor Och även om människor kan överleva och må bra av en vegetarisk, kanske till och med vegansk, kost, är det inte att rekommendera till personer som arbetar hårt. Inte heller till gravida och ammande kvinnor eller växande barn. De är i en mycket känslig fas i livet där felaktig mathållning kan ge skador för livet. För äldre människor, överviktiga individer, personer som inte lever särskilt aktiva liv samt personer med köttallergi eller känslig matsmältning kan det däremot vara ett alternativ. Så om man som hund/människa vill leva ett aktivt liv och inte har köttallergi eller en magåkomma som kopplas till kött så bör man undvika en vegetarisk/vegansk diet 😉
  14. Ivor Cummins har för några dagar sedan gjort en bra analys av den här artikeln som bl.a. har Walter Willet som författare. https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Den artikeln verkar dock inte vara en referens som används av artikeln ”Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems”. Däremot används liknande artiklar som referenser i den artikeln. Här är länken till Ivor analys. En sak som Ivor inte nämner är att artikelförfattarna gör en s.k. extrapolering av datat i sin analys, dvs de drar ut kurvan utanför de datapunkterna man har. Gruppen med lägst kolhydratinag åt en kost med 37% kolhydrat och sedan extrapolerar man utfallet ned till 20%.
  15. Det verkar vara lite mer komplicerat än så. Det här hittade jag när jag letade snabbt, skrivet av en vettig person 🙂 https://rigmormortis1998.wordpress.com/2017/09/10/sa-visar-sig-brist-pa-serotonin/