Skärfläcka

Medlem
  • Innehållsantal

    475
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

Skärfläcka vann senast 17 December 2018

Skärfläcka hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 434 Enastående

Om Skärfläcka

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

798 profilvisningar
  1. Skärfläcka

    Ingen ketos på morgonen?? Hjälp!

    Lägre ketoner på morgonen kan vara en konsekvens av gryningsfenomenet som ger högre blodsocker på morgon.
  2. Skärfläcka

    Nu ska vi äta gräs

    Det är kanske vi som ska äta tången och låta kossorna få gräset
  3. Skärfläcka

    Mycket bra här, men släpp eko-krav.

    Jag tog en titt på recepten på Dietdoctor.com och hittade mycket få exempel på att man förespråkar ekologiska matvaror utan lämnar det i de allra fletsta fall upp till var och en. Att förespråka zest från ekologiska citroner känns inte speciellt kontroversiellt. ,
  4. Skärfläcka

    Skillnad mellan kokosfett och kokosolja

    https://kurera.se/fakta-om-kokosfett/ ”Kokosolja har stora näringsmässiga och farmakologiska möjligheter. Den är en av de mest hälsosamma och näringsmässigt bästa matoljorna. Tidigare tester på härdat kokosfett har legat till grund för åsikter om att kokosfett är skadligt för hälsan. Det är närvaron av transfettsyror som är orsaken till hälsoproblemen, eftersom de är fettsyrakedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. Vid hydrogenering (härdning) av enkla och fleromättade fettsyror omvandlas den naturliga cis-dubbelbindningen till en trans-dubbelbindning och bildar därmed transfettsyror. Nu visar tester på naturlig, ohärdad olja, att den tvärtom är nyttig för kroppen. Naturlig kokosolja innehåller inga transfettsyror.”
  5. Skärfläcka

    Nu ska vi äta gräs

    Även om någon uttrycker åsikter som inte stämmer överens med de egna så bör vi ändå ha respekt för deras kompetens. ”Peter Ruhdal Jensen er ekspert i kvantitativ syntetisk biologi, systembiologi, molekylærbiologi/genetik og mikrobiel fysiologi.” http://www.food.dtu.dk/service/telefonbog/person?id=1098&tab=1#tabs Mette Lübeck har en PhD i biokemi. http://personprofil.aau.dk/118532
  6. Skärfläcka

    Gå upp i vikt med LCHF

    Jag tror att det var i Mike Mutzel’s podcast High Intensity Healt avsnitt 201 med Gabriella Lyon. Om jag inte missminner mig så var budskapet att man antingen kan peaka mTOR med träning eller proteinintag, dvs viktigare att peaka proteinet på de dagar man inte tränar än de dagar man tränar.
  7. Skärfläcka

    Mejerifria alternativ tack!

    Enkelt mejerifritt glassrecept efter Dom D’Agostino i en podcast intervju: Kokosgrädde + bär + ev. smaksättsättning + ev. sötning blandas ihop och fryses till glass på några timmar. Man kan ha i lite kogrädde i också om man är ok med mejeri, ger mindre kokossmak och större möjlighet att smaksätta med vanilj, lakritspulver etc. Chokladripple kan man göra genom att blanda kokosolja och kakao som man blandar ner i den halvfrysta glassen. Om glassen blir för hård så kan man värma den lite i micron.
  8. Skärfläcka

    Nu ska vi äta gräs

    Det här är inte nytt. Att grodda frön anses göra dem nyttigare, nästa steg är att äta hjärtbladen av olika växter, t.ex. vetegräs och andra microblad som smörgåakrasse. Se t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetegräs och https://www.alltomtradgard.se/odla-mikroblad-microgreens/
  9. Skärfläcka

    Gå upp i vikt med LCHF

    Läste/hörde någonstans att det skulle vara bättre att peaka proteinintaget vid t.ex. två mål under dagen för att få till en ordentlig signal för muskeltillväxt än att sprida ut det under flera mål under hela dagen. Viktigt att bibehålla muskelmassa och inte bara öka i vikt.
  10. Skärfläcka

    Gå upp i vikt med LCHF

    Se den här guiden på Diet Doctor https://www.dietdoctor.com/se/lchf/upp-i-vikt
  11. Skärfläcka

    Farligt när LCHF blir vetenskapsresistent

    Nu behöver man ju inte uppge sitt riktiga namn här utan kan ha ett alias så vi kan ju inte veta vem som har skrivit. Oavsett det så skulle det det vara snyggt av @Ådel Franzén att erkänna faktafel i sin ursprungliga post,.
  12. Skärfläcka

    Blodsockervärden för icke-diabetiker

    Jag har någonstans läst eller hört om en tumregel som säger att blodketonvärdet plus blodsocker värdet ska vara 7 tillsammans. Någon som känner igen det? Jag har precis lyssnat på några avsnitt av Jimmy Moores podcast Keto Hacking angående en högprotein kost. För Jimmy Moore ger det stabilt höga blodketoner och ett för lågt blodsocker. Kan vara värt att lyssna på, flera avsnitt med kommentarer från flera kända low carb profiler. Jag funderaderar på om dina känningar är av lågt blodtryck. Kan visa sig som yrsel när man reser sig upp från sittande etc, dvs snarare i början av en aktivitet än under hård belastning. Lågt blodsocker brukar snarare ge darrningar, kallsvettningar och illamående etc. Eftersom du har besvärande sympton så rekommenderar jag följande för att försöka utröna orsaken. Om du äter mycket protein, minska på det och öka på fettet. Om du äter mycket fett, minska på det och öka på kolhydraterna något. Notera förändringar i hur du mår. Parallelt med kostförändringarna så mät blodtryck och blodsockervärde. Tänk på att stickorna kan bli gamla och att rätt stickor måste användas till rätt mätapparatur.
  13. Jag har förstått att man avråder från höga värden och att man inte bör äta stora doser D-vitamin utan att känna till den nivån man ligger på. T.ex. Rhonda Patrick förordar 30-80 ng/ml vilket motsvarar 75-200 nmol/l.
  14. Skärfläcka

    Pizzasallad

    Jag var inte heller så förtjust i olivolja eftersom det smakar oliver... Men om man väljer mildare olivoljor så vänjer man sig. Snart kan jag tänka mig att smaka på oliver igen
  15. Sluta med D3 genast men fortsätt med K2 åtminstone tills dess dina D3-nivåer har gått ner. Mät din D3-nivå nästa vinter för att se om du behöver ta D3 tillskott då.