MalinBÅ

Medlem
  • Innehållsantal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

MalinBÅ vann senast 18 Augusti 2017

MalinBÅ hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

333 Enastående

Om MalinBÅ

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag kan bara svara för mig själv. Om jag åt falukorv så skulle jag få ett sug som skulle ta dagar att få ordning på. Ost, rökt kött, korv, grädde, allt som har fyllighet i sig triggar sug som bara den. Köttfärs med salt, Pulled pork, bara salt, en stekt köttbit med bara salt, sådana saker ger mättnad. Jag använder smör men kan bli lite för gott ibland. Tråkig mat kan vara en lösning. Sedan har jag märk att om jag börjar dagen med mat och ser till att ha ätit färdigt kl 15, så fungerar det bättre för mig att hantera överätning. Jag följde Martina Johanssons Leptinprotokoll, vilket har hjälp en del. Just nu kämpar jag mot ett ordentligt sug efter att ha trillat dit på ost igen. Så nu är det köttfärs, talg och salt som gäller, samt lite brysselkål.
  2. Nu har jag letat runt och det är inte lätt att förstå att det är en medlemskrönika man har hittat, då den inte har någon sådan rubrik. Nu står det bara "Min resa från diet till diet", hur ska man då veta att det är den som är medlemskrönikan. Tydligare rubriksättning skulle kanske få fler att läsa den.
  3. Jag har förmågan att kunna vara ganska enkelspårig när det gäller mat och den behöver inte vara "god". Mat är näring och energi punkt slut. Det behöver inte ligga något bredvid köttbiten eller laxen. Just nu består min kost av nötkött och fisk av olika slag. Till det har jag talg då jag för tillfället inte äter någon form av mejeriprodukter. Jag älskar lever och äter det ofta. Jag använder mig också av min egen teknik som är att jag omvandlar bilden av godis till att det är lika med tobak. När jag går förbi godiset vid kassan så är det cigaretter som ligger där. Då är det inte så svårt att avstå. Nu har ju jag kommit ganska långt i vad som fungerar eller inte för mig, så det blir ju lite extremt kanske. När jag började så var det omelett på ägg och grädde med massor av ost som gällde. Ett sätt kan vara att först bjuda på någon form av animalisk mat, som han tycker om, i så pass stor mängd att han blir mätt. Då kanske han inte vill ha det andra mer kolhydratiska sakerna. Du kan "glömma" att salta ris/pasta/potatis då smakar de inte lika gott och han tappar lusten att äta dem. Men i slutändan måste det komma till att han själv vill förändra.
  4. Jag har själv asperger och ADHD och har blivit hjälpt av LCHF, ätit LCHF/keto i drygt 3 år. Ska tillägga att jag är 48 år och fick diagnos vid 34. Jag har verkligen nördat ner mig i vad kosten kan göra för hjärnan, ägnat dessa tre år på podar och youtube. Om du kan få upp hans intresse för vad maten kan göra för att fungera bättre i vardagen, så kanske viljan att äta annorlunda kommer automatiskt. Jag har själv en beroendehjärna och har missbrukat socker och stärkelse hela mitt liv. Självmedicinerat bort den ångest man får när man inte passar in. Detta har dock inte hjälp mer än för stunden och vikten har varit där efter. Nu äter jag i princip noll kolhydrater och mycket protein och fungerar bättre än någonsin.
  5. Jag har provar det mesta, har ingen konstaterad allergi. Jag tror att mindre fibrer är bättre för mig åtminstone tills allt fungerar som det ska. Det finns vissa saker som min mage alltid har reagerat på. Kaffe med grädde till exempel, en kopp fungerar men kan sällan hålla mig till en och då blir det problem. Ibland fungerar en maträtt bra ibland inte alls, då tror jag att fler faktorer är inblandade. Jag tror mer och mer att det inte handlar så mycket om vad jag äter, utan mer om hur jag äter. Jag överbelastar systemet på flera sett och har därmed fått en störd tarm som inte vet hur den skall jobba på rätt sett. Min tarm är så stresskänslig att jag märker ofta först på den att jag stressar. Så både det jag stoppar in, hur jag äter och stress, positiv som negativ, spelar in. Det är ju också så att ska man få resultat så måste man ge tarmen tid att läka och det kan ta många veckor, kanske till och med månader. Jag lyckas ofta bara vara noggrann i någon vecka eller två innan jag trillar dit och får problem med lös mage som det sedan blir stopp i och så är det hela på ruta ett igen. Ibland vill jag bara ge upp och äta mig tjock och må skit så jag får äta ännu mer som tröst. Men det kommer jag inte att göra för så bra som livet är nu har det inte varit på 25 år.
  6. Det jag har märkt nu under våren efter att ha i princip nollat grönsaker och äter nästan bara animalisk så har min sociala uthållighet ökat. Jag behöver kortare tid för återhämtning, timmar istället för dagar. Upplever också nu att jag nästan inte har någon känning av ADHD. Visst jag kan bli hyperaktiv nu också men jag bränner inte ut mig som tidigare. Ingen nedstämdhet och minimalt med ångest och då oftast finns det en vettig förklaring till den. Känsloätandet har blivit nästan noll och är jag noggrann med maten så behöver jag bara äta två gånger om dagen och då utan sug där emellan. Baserar min kost på mycket benbuljong, fett, en ganska hög procent protein samt lite välkokta grönsaker. Hittade GAPS protokollet som jag baserar min kost på nu och håller det åt ketohållet. Har fortfarande en del problem med tarmarna trots LCHF och försöker lösa det problemet vilket som sagt gav bra resultat på flera plan. Dock är tarmarna svårare att komma till rätta med, tar längre tid och kräver mer uthållighet. Minsta lilla jag går för fort fram får jag bakslag men tror ändå att jag är på rätt väg.
  7. Godmorgon Idag visade vågen -10 kg sedan nov 2015. Har legat ganska stadigt på runt -7 i 1,5 år. Har under sista 6 veckorna ökat proteinet och dragit ner kolhydraterna till nästan noll vilket gett resultat. Mina cravings har försvunnit, har inte känsloätit en enda gång. Äter mat två gånger om dagen samt ibland typ ett ägg på kvällen om jag varit extra aktiv eller ätit lite för lite. Energin är på topp och blir starkare på gymmet. Borde ha PMS besvär nu men mår toppen. Hjärnan fungerar utmärkt.
  8. Lidl har ett väldigt bra ordinarie pris på kycklinglever 14,95 kr för 450 g. Extrapris hos andra brukar ligga på 17-20 kr. Deras färska grönsaker är oftast finast, av de 4 butiker som jag normalt handlar i. Däremot så är det mesta i sortimentet sockermat, precis som i alla andra butiker, så man får blunda för det och plock gobitarna.
  9. Jäklar vilken tung snö det var idag. Ja,ja, bra uppvärmning inför dagens gympass.
  10. MalinBÅ

    Trötta muskler

    Jag har fått bukt med kronisk värk genom en teknik som kallas antigymnastik. Jag har visserligen gjort min egen variant på det, men det går ut på att få de överarbetande musklerna på baksidan att slappna av och bli längre, samt stärka framsidan. Detta togs fram av Therese Bertherat som skrivit boken, Kroppen har sina skäl. Jag använder bollar i olika storlekar för att släppa på spänningar. Det är en långsam metod och ingen quick fix, men mycket effektiv. Slarvar jag så får jag muskelvärk.
  11. Har du problem med sug så är det inte säkert att det försvinner helt. Det kan smyga sig på en när man minst anar. Två år på LCHF så ser jag ofta chokladkakor när jag blundar. Ätit strikt hela januari och i dag var det nära att det kom med en kaka hem. Tyvärr får man ibland lita på viljestyrkan. Trilla dit kommer du att göra, men det är vad du gör med det som är det viktiga. Se det som ett felsteg, rätta till det och fortsätt framåt med LCHF igen. Har man någon form av ätstörning/missbruk så kanske man alltid får kämpa. Men vad är alternativet? Gå tillbaka till dålig mat och må dåligt nästan jämt eller må bra största delen av tiden och trilla dit någon gång ibland. Välj de fetaste nötköttsbitarna, högrev t.ex. Skippa biff och stekar som är magra. Fläskkött kan också vara magert så det gäller att välja rätt delar av djuren. jag älskar sidfläsk för då får man naturligt med fettet. Gått att göra gryta på, tillsammans med kokosgrädde.
  12. Det har under hösten blivit ett pass i veckan. Har precis ökat på med ett pass till i veckan, som direkt blev ytterligare ett. Träningen går toppen på ketogen kost. Idag åt jag kycklingklubba, broccoli, kokosolja och smör till frukost. på eftermiddagen en burk sardiner samt en kopp fettkaffe. Framåt fem hade jag så mycket energi att jag bestämde mig för att åka till gymmet, trots att jag var där igår. Gick hur bra som helst, bra med energi och styrka i kroppen. Avslutade dagen med kycklinglever, broccoli och avokadoolja. Nu får kroppen villa, åtminstone tills på söndag. Nästa vecka har jag bokat tid med PT:n på gymmet för att få hjälp att komma vidare i träningen. När allt i kroppen fungerar till max är livet underbart.
  13. Nu hoppas jag att det är slutskottat för ett tag. Samtidigt är det skönt att skotta snö på morgonen, för att sedan gå in och dricka en kopp varmt te. Se till och ät mycket fett nu, för kylan tycks vara på väg.
  14. Sockertrollet och tugga-tugga monstret har hållit sig på sin plats. Däremot slog hungermonstret till i går kväll, så det blev en extra måltid. Beror troligen på att jag för lite till kvällsmat, då det blev både gymmet och en ordentlig promenad med hunden i går.
  15. För mig är det inte normalt med tre mål, trotts 2 år med LCHF. Äter av många anledningar förutom hunger. Jag anser inte att jag är duktig, utan mer ett ord som representerar tanken som vill få mig att trilla dit, på det jag vet att jag inte mår bra av.