Gå till innehåll

Mack

Medlem
  • Innehållsantal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om Mack

  • Rank

  1. Hur löser man denna ohälsosamma situation på hälsosammaste sätt utan att avstå? Du har tänkt äta rätt mycket kakor och tårta en dag. Kör man strikt lchf har man ju lite sämre insulinkänslighet och kommet därför ha högre blodsocker längre tid efter denna "festen"? Är det då bättre för det totala blodsockret att fasa in kolhydrater under några dagar innan festen? Jag löste det säkert på dummaste sätt. Jag fastade 24h innan, vilket gav mig huvudvärk illamående och darrighet efter festen. Berodde det på att min insulinkänslighet är sämre än annars? För något år sedan hade jag inte h
  2. Tror du på det där om floppy skin? Rent spontant känns det lite tveksamt att en person som bantat ner sig via kalorirestriktion skulle ha mer lös hud än någon som fastat periodvis under samma period. Dom som gjort GB eller tappat hur snabbt som helst är en annan femma. Sidofråga. Hur snabbt är "riskfritt" ungefär att tappa om man vill undvika lös hud? Förstår att det är individuellt, men mellan tummen och pekfingret. Förr pratades det om att 0.5kg per vecka var en stabil och hälsosam takt, men nu ser jag ofta 1kg/vecka i hälsosidorna på Aftonbladet etc. Även stött på viktprogram där det s
  3. Högst ovetenskapligt, men kan det vara ett tecken på att kroppen ej vill ha kokosolja, att den känner att det inte är bra med den?
  4. Jag har ett par funderingar, bland annat runt det du skrev effie om kall potatis. Min mage är mer regelbunden med lchf än tidigare, men med ett litet orosmoment. Känns ibland lite "starkt" för magen, t.ex efter morgonkaffet (äter ingen frukost). Har testat med lite kokosolja i kaffet men då blir jag lös i magen som ett brev på posten. Min kropp verkar inte klara av kokosolja, kan det verkligen vara nyttigt om jag blir lös direkt av oljan? RS har jag läst lite om på forumet och på en del bloggar i morse. Jag får dock ingen klarhet i hur mycket som rekommenderas? En kall potatis per
  5. smaksatt Loka/Ramlösa ger inget insulinsvar? Eller är det naturell som gäller?
  6. För att hålla salt och mineralbalansen, kan Loka/Ramlösa vara en vettig dryck? Eller funkar vatten och vanligt bordssalt bra?
  7. Hur lång fasta behövs innan man kan dra nytta av autofagi? Tänkte testa en 48h fasta, kan det ge positiva "städningseffekter" eller är det en för kort fasta?
  8. Bröt fastan med middag, väntade ett par timmar och tränade sedan. Åt ett mål till efter det.
  9. Efter en 24h fasta tränade jag igår styrka efter middagen. Kroppen kändes helt Slut efter 20 min, har känt av tröttheten tidigare pass men nu var den extrem. Fick korta ner passet avsevärt. Upplever ni också "mindre tank" efter fasta? Styrkemässigt oförändrad under inledningen av passet.
  10. Kör 24h just nu faktiskt (middag-middag). Största utmaningen är att laga tre mål till barnet utan att själv äta. Svårt att glömma mat då!
  11. Du har helt rätt PeterB, sunt förnuft kommer man långt på. Vågen visade imorse 94.4, så delmål ett (under 95) är officiellt avklarat. Nästa mål är 90kg. Periodisk fasta är verkligen effektivt.
  12. När jag nått min målvikt och önskar höja upp kolhydratmängden till ca 100-150g per dag, vilka livsmedel är OK och inte? Frukt och grönt är jag med på, men hur är det med t.e.x ris och vad tycker ni om fullkornsalternativ typ bröd ris osv? Potatis? Ris blir jag inte klok på. Vissa dömer ut det, andra menar på att det trots högt gi är en god naturlig källa till kolhydrater. Lyssnade till Jason Fung i dag (tyvärr minns jag inte vilket youtubeklipp det var) och jag förstod det som att han inte var emot vitt ris för friska personer, men fullkornsvarianten skulle man undvika.
  13. Tack för att du tog dig tid att svara Zepp. För mig låter det som att lchf med lite mer kolhydrater än jag äter idag i kombination med periodisk fasta är ett bra sätt att gå ner de sista kilona samt hålla mig där sedan. Upplever att fastor (upp till 36h som längst) ha gått helt OK på lchf. Enda problemen har varit att jag blivit lite frusen mot slutet av fastan, dock inget som en tröja inte rått bot på. Ha en trevlig kväll!
  14. Innebär en "högproteinsketos" ännu sämre insulinresistens pga insulinfrisättningen efter proteinintaget? Lite bär, rotfrukter och en frukt om dagen är alltså ett bra sätt att hålla upp insulinkänsligheten? Blodglukosen är under ketosen lägre än normalt ändå va? Hur är det med fastor på upp till 24h? Påverkas insulinkänsligheten på sikt positivt/negativt? Hur ser blodsockret ut under en 24h fasta för en frisk person?
×
×
  • Skapa nytt...