knockoutpill

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om knockoutpill

  • Rank
    Nyanländ
  1. Är det vetenskapligt bevisat (eller åtminstone vetenskapligt sunt) att man blir fortare fysiskt trött när man tränar om man har ett blodsocker som ligger på cirka 15? Någon som vet? Jag undbeder mig kommentarer om att man ska undvika att träna om man har ett blodsocker över 10.
  2. knockoutpill

    Tips!

    Jag vill tipsa om senaste avsnittet av podcasten Fat Burning Man. Där pratar värden Abel James med doktorn och författaren David Perlmutter som har skrivit den nya boken "Grain Brain: The Surprising Truth about Wheat, Carbs and Sugar – Your Brain’s Silent Killers". Bland annat diskuterar de hur man länge trott att kolhydrater behövs för att driva hjärnan, något som man ofta hört i LCHF-debatter även här i Sverige (jag kommer ihåg att det var ett av Paolo Robertos främsta argument när han debatterade med Kostdoktorn i Debatt), men att det på senare år visat sig vara precis tvärtom: kolhydrater är dåligt för hjärnan och fett är bra. Här kan man lyssna på podcasten: http://fatburningman.com/dr-david-perlmutter-grain-brain/
  3. Jag ska ta och mäta ketonerna en gång i veckan. Jag köpte 20 stickor så det kommer att räcka ett tag. Jag trodde 0,7 efter en vecka var dåligt. Det står i min bok ("Kom igång med LCHF på 14 dagar") att efter en vecka borde man vara i ketos, så jag kände mig lite misslyckas när jag kollade min egen ketonnivå. Hur mycket fett jag äter? Hm, pja.. jag har inte mätt det. Men en vanlig måltid består av 200-250 gram fisk, kött eller kyckling och till det gör jag en gräddsås bestående av kanske 1,5-2 dl grädde och någon typ av fond (och kanske något mer som t.ex. svamp). Och så grönsaker till det. Tack för uträkningen om den dagliga proteindosen. Enligt det du skrev ska alltså en person på 100 kg äta 500 g kött, fågel eller fisk per dag. Jag väger mer än 100 kg och äter nog 500-550 gram kött, fågel eller fisk per dag.
  4. Tack. Nej, det är blodstickor. Jag skaffade en mätare när kostdoktorn tipsade om det i sin blogg för säkert nästan ett år sen. Jag har haft den sen dess och nu skaffade jag stickor till den. Jag tror jag har ätit för stora portioner. Det blir väldigt stora portioner om man äter exakt enligt recepten i boken ("Kom igång med LCHF på 14 dagar"). Det är i princip 200-250g protein (kött, fisk eller fågel) plus grönsaker och sås till lunch och middag. Jag tar och skär ner på mängden och ser vilken effekt det får.
  5. Jag skaffade ketonstickor. Jag ligger på 0,7. 1,5 till 3,0 är optimal ketos. Jag trodde jag skulle ligga högre efter en och en halv vecka på LCHF-kost. Kanske får jag skära ner på grönsakerna, speciellt de lite sötare som t.ex. tomater.
  6. Jag har aldrig använt grädde tidigare så jag köpte bara det första och tjockaste jag såg. "Jag ska ha grädde i min matlagning, då låter det som att jag ska ha matlagningsgrädde". Nej, jag dricker inte mjölk. Jag har alltså ätit precis samma sak när jag gick ner 5,2 kilo på en vecka som när jag nu går upp ett kilo om dagen, så jag tror inte att det är jag som har gjort något fel med kosten. Imorgon får jag hem ketonstickor och då ska jag kolla om jag verkligen är i ketos. PS Jag är gigantisk
  7. De enda mejeriprodukter den innehåller är smör och grädde. Jag har använt "vanligt" smör (det gula paketet som det står SMÖR på) och Keldas matlagningsgrädde som är på typ 27% eller 28%. I övrigt har jag till frukost varje dag ätit ett halvt paket bacon och en äggröra på 3-4 ägg och lite grädde. Till lunch och middag har jag alltid ätit kött, fisk eller kyckling tillsammans med grönsaker. Det är inga konstigheter i vad jag har ätit vad jag kan se. Det jag mer undrar över är om det är vanligt att man börjar samla på sig vatten igen efter att först ha chockat kroppen en vecka när man precis klivit på LCHF-tåget.
  8. Jag köpte boken Kom igång med LCHF på 14 dagar och har kört strikt efter den nu ett tag. Den första veckan gick jag ner 5,2 kilo. Det är förstås mestadels vatten. Nu är jag två dagar in i andra veckan och jag har gått ett kilo per dag, dvs två kilo. Håller jag på att binda en massa vatten igen? Är det så att kroppen "vänjer" sig vid att man äter LCHF-kost och börjar lagra vatten igen? Jag läste att man lagrar vatten för att man har glykogen i kroppen och när man inte längre äter kolhydrater blir man av med glykogenet ("raketbränslet") och då tappar man också vattnet. Det låter ju vettigt och skulle förklara varför jag tappade så mycket vatten men varför går då upp igen nu efter en vecka på LCHF-kost? Disclaimer: Jag har tränat ganska intensivt under denna period: cirka 45 minuter spinning per dag. Men det gjorde jag även långt innan jag började med LCHF. Jag vet att det kan ge väldigt skeva resultat att väga sig varje dag men jag väger mig direkt på morgonen och bevisligen är det ju något som gör att jag väger ett kilo mer för varje dag som går. Jag vet också att måttbandet är ett bättre sätt att mäta sin viktnedgång än vågen.