Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    336
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    16

Katerina vann senast 9 September

Katerina hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 743 Enastående

Om Katerina

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Välkommen till forumet Mayona. På två veckor hinner inte kroppen anpassa sig till att använda ketoner som bränslet om man tidigare följt den kolhydratbaserade kosten. Om ni mäter ketoner i urinet så kan det tyda på att de oanvända ketonerna åker ut ur kroppen, ni får höga koncentrationer av dem i urinet och därmed höga värden. Så småningom anpassar sig kroppen men det kan ta flera månader. Det är mina generella gissningar utan att veta hur era kostvanor såg ut innan ni började med strikt LCHF och utan att veta vad ni äter då ni äter strikt. Gastric by pass är också klurigt eftersom den minskar upptaget av näring i magtarmkanalen och rent teoretiskt kan bidra till att inte heller fettet tas upp ordentligt, dvs mer ketoner åker ut ur kroppen. Dock kan den operationen också göras på olika sätt. Jag är tyvärr ingen expert på vilka konsekvenser de olika sätten har på upptaget av fett. Hur ni lägger upp er kost beror på vad ni vill uppnå med den. För vissa kan det vara viktigt att hålla fettprocenten högre i början för att återfå mättnadskänslor och vänja kroppen att hantera fett igen. För andra kan det handla om att trappa upp fettet i maten långsamt då magen får problem med alltför snabb omställning från socker till fett. De som har många kilon att gå ner kan behöva tänka ut strategier för att få kroppen att ta av de inre fettförråden. Då kan det vara okokt att äta för mycket fett.
  2. Det är inte lätt i den moderna matmiljön att ha hälsosamma mat rutiner eftersom "maten" är överallt men det är sällan riktig mat som är överallt utan fejkmat. Man kan inte längre lita på sina sinnen som uppfattar hur "maten" ser ut, smakar eller luktar. Man måste gå djupare och försöka föreställa sig hur den påverkar levern eller tarmbakterierna. Aporna på zoo har börjat få diabetes, men de äter ju bara nyttig frukt tycker man... Vi är apornas närmaste släktingar biologiskt och de äter inte spannmål, pasta, pizza, chips osv. Själv undviker jag den "nyttiga" frukten men i förra veckan var jag på en tjänsteresa och satt i konferensrum i workshop hela dagarna. Mina kolleger plockade fram godisburkar och småkakor mellan frukosten och lunchen och efter strax efter lunchen. På bordet stod det små juiceflaskor uppradade. Man kan ju fråga sig: vad är problemet? svälter vi? behöver man stoppa något i munnen hela tiden? Svaret är nog: många tycker att det gör inget om jag tar en liten kaka. Det är bara lite kalorier in. Sedan slutar hjärnan reflektera. Handen stäcker sig själv och man tar nästa kaka och en till och så vidare tills kakorna är slut. Så tricket är att inte ta den första kakan och starta den kedjereaktionen som följer. Det kan man göra om man tänker näring/belastning. En kaka är ren belastning för kroppen och noll näring, varför ska jag göra mig själv en sådan otjänst?
  3. Det finns intressanta tips för viktnedgång bland bloggar länkade på den engelska Dietdoctor sidan. Framförallt är det bloggen som handlar om IDM, Intensive Dietary Management som den kanadensiske njurspecialisten Jason Fang och hans medgrundare Megan Ramos skriver. Megan skriver mycket om kvinnors viktnedgång och att den skiljer sig från männens eftersom den är mycket mer styrt av hormoner. Ett av tipsen är att undvika att äta mellan måltiderna. Även kaffe med grädde i om det tas mellan de två måltiderna du äter kan sätta käppar i hjulen för din viktnedgång. Ett annat tips är att begränsa den tiden man spenderar på att äta. Din måltid inte ska ta mer än 30 min till 1 timme. Om du ändå inte går ner i vikt finns det mer man kan göra. Principen är fortfarande att om du ökar fasteperioder så tvingar du din kropp att ta av fettet som redan finns. Äter du inte så utsöndras det inte heller insulin och som följd får din kropp tillgång till fettet den har sparat. Megan föreslår en varannandagsfasta som enligt hennes erfarenhet fungerar bra även för de kvinnorna vars kroppar vägrar släppa på fettet trotts att de följer en mycket strikt lågkolhydratkost. Då fastar man i 42-44 timmar och äter lunch + middag varannan dag. Jag har testat detta och även min kropp började äntligen använda det sparade fettet. Innan dess har jag ätit enligt LCHF i 5 år och efter en initial viktnedgång på 7 kg hade jag tom gått upp några av dessa kilon. Låta kroppen vila från matt är en kraftfull verktyg om man har envisa fettdipåer och är kvinna i medelåldern.
  4. Du är lika onormal som jag! Jag upplever inte heller någon skillnad på fastedagar och ätardagar när det gäller sömnen. Kul att det är fler som upplever samma sak! Det verkar som att om du och jag hann skriva en bok om sömn och fasta innan vissa sömnforskare hunnit sprida en annorlunda blid skulle inte våra upplevelser bli så ifrågasatta. Hehe 🤪
  5. Det är ett mycket intressant ämne du har tagit upp! Jag tycker att det pratas väldigt lite om det i samhället. Jag har inte studerat det systematiskt och jag undrar om vårt mänskliga sätt att dela upp världen i små boxar och studera den på det sättet är framgångsrikt när det gäller mat och nutrition. Det känns inte så i alla fall. Till din lista kan mat lägga bakteriernas roll eller snarare vår förmåga att ta upp näringen i maten minskar om maten vi äter är steril. Min syn på mat och nutrition kan jag försöka beskriva mha ett exempel. Smör! Jag tror att smöret tillhör de livsmedlen som har hög biotillgänglighet och näringsvärde men det beror på vilket sätt smöret tillverkades. Köttet tillhör samma härad om det tas fram på samma sätt som smör. Då pratar vi om kor som har fått beta gräs på vildvuxna ängar med en blandning av örter. En blandning av örter (till skillnad från en monokultur) hjälper varandra att tillföra näring till jorden och kor gör likaså via sin avföring. Jag har haft kontakt med en intresserad bonde som har till exempel testat mjölken av sina gräsbetande kor och sett att mjölkproteinet A2 kan öka i mjölken beroende på vad kor äter och inte bara pga kossans genetiska profil. Samma gäller omega3 och omega6 balansen. Den är bättre om kon har ätit gräs, dvs sin artegna föda. Mjölken innehåller enzymer och även bakterier som hjälper kalven att utvinna näring ur den samt att populära tarmarna med de nödvändiga bakterierna. Samma gäller de mänskliga spädbarnen som ammas. Om man kärnar smör från råmjölk så behåller man enzymer och bakterier. I vissa länder har man tillverkat syrat smör för att kunna bevara smöret längre och på det sättet tillfört tarmen de goda laktobacillerna. Jag tror att om man vill tillverka smör med högsta möjliga näringsvärde det bästa sättet är att kärna det av rå mjölk från kor som har betat gräs på vildvuxna ängar. Detta borde ske utan någon uppvärmning samt att man har syrat det mha bakterier för att öka hållbarheten.
  6. På tal om sömnen, trotts vad alla forskare påstår så upplever jag inte något negativt med sömnen under fastan. Dessa forskarresultat gäller kanske en genomsnittlig människa, om dessa nu finns i verkligheten men de stämmer inte in på mig och mina erfarenheter. Jag sover bättre. DET kan jag i alla fall mäta med min Fitbit klocka. Enligt den så sover jag bra, bra med djupsömn och REM sömn. Numera räknar den även poäng och värderar min sömn varje dag. Jag ligger på strax under 80 av 100 möjliga och det är ganska bra. Jag misstänker att detta är pga att mitt satta mål är att sova 8 timmar och jag lyckas med strax under 7. Men detta inte på grund av att jag ligger och vänder mig och inte kan somna i tid, utan pga att jag har en mycket bra bok att läsa på kvällarna just nu. 😁
  7. Jag har haft din inställning förut och tyckte att bara genom att äta enligt LCHF kunde jag fixa alla mina problem. Sedan läste jag en mycket intressant inlägg från en patient av Virta eller IDM kommer jag inte ihåg nu. Har försökt hitta blogginlägget men utan framgång. Hittar jag så länkar jag in den senare. Han gillade att mäta saker och ting och upptäckte att hans leverhälsan förbättrades inte så fort på enbart LCHF. Dock när han gav efter och testade att fasta så började indikatorerna gå åt rätt håll. Fettlever är ju inget man vill ha eller behålla länge. Jag har inte mätt själv men jag kan tänka mig att vid mina 50 så kan man ha dragit på sig fettet i både levern och bukspottskörtel, vilket är skönt att bli av med och inte tala om begynnande cancer. Fasta är coolt. När man är inne i den på dag 5 som jag är nu så går det som på räls. Man kan sitta med i många sociala sammanhang med ett glas vatten istället för all mat och bullar
  8. Om man läser noga så står det faktiskt att tabellen du klistrade in innehåller "Matval för att sänka låg-densitet lipoproteinkolesterol och förbättra den övergripande lipoproteinprofilen". Tyvärr har det visat sig att om man verkligen sänker låg-densitet lipoproteinkolesterol leder inte detta till att man förbättrar livskvalitén eller förlänger livet. Det är bara titta runt och se hur den metabola sjukligheten breder ut sig. Då faller det nästa påståendet att lägre kolesterol "förbättrar den övergripande lipoproteinprofilen". Förbättrar utifrån vilka parametrar? Längre liv och bättre hälsostatus? Så visst äter man så som det står i tabellen så sänker man kanske sin kolesterol, det är sant. Men det är allt. Man kommer inte att må bättre eller leva längre. Dessa hjärtkongresser är som en klubb för inbördes beundran. Man träffas, klappar varandra på ryggen och bekräftar varandra i sina gamla sanningar, som en kyrkomöte ungefär. Sedan i vardagen om patienten i alla fall blir sjukare trotts att de följer alla rekommendationer så blir det patientens fel. Men man har ju haft stödet och tryggheten i att träffa andra läkare och få en förvissning om att man gör allt rätt. Tala om förnekelse.
  9. Vad trött man blir! De envisas att bara se en liten bit av hela bilden! Ta till exempel "Cooking fat and dressings" - to be prefered: vinegar. mustard, fett-free dressing. Ingenting av detta går det att laga mat i. I andra kolumnen kan man kanske acceptera olivoljan, resten är rena skiten. Medan i den tredje kolumnen står det viktiga och närande fettet, utom transfetter och margariner. Att vi sedan har cancer att brottas med som har ökat just på grund av dessa rekommendationer det behöver inte hjärtläkaren tänka på. Hen ser antagligen hjärtat som en organ hängande utanför resten av kroppen. DET är vårt största problem. Vi har experter på en bråkdel av människokroppen som inte pratar med varandra.
  10. Jag behöver också både inspirera mig och motivera mig för att fasta. Det är ju så mycket bekvämare att äta ett par måltider per dag. Jag är ute efter autofagi när jag fastar och hoppas att min kropp detoxar på riktigt eftersom den får chansen att göra lite underhåll då jag låter den vila från maten. Undrar om inte kroppen kan ta vara på begynnande cancerceller och städa bort annat skräp då den inte belastas av mat hela tiden. Man måste veta varför man fastar då får man både inspiration och motivation. Sedan är det ju billigt 😜 och en upplevelse att inte äta och känna att man klarar det. Det är som en resa inåt - man utforskar sina egna styrkor och svagheter. En upplevelse som inte kostar något, bara sparar pengar.
  11. Vi kanske har stulit en tråd som var tänkt att handla om färdigpackad LCHF mat och utbreder oss os fasta istället, det beklagar jag verkligen om ni andra känner så! Men det finns en sammanhang här i alla fall för mig och enligt mina erfarenheter. Jag äter inte frukost sedan länge. Nu blir det bara saltshot och svartkaffe. Lunchen har jag funderat länge på. Den lokala restaurangen har en buffé men det är sååå tråkigt att äta deras stenhårt kokta ägg som är från gud vet vilka höns och hur dessa blivit hanterade. Så jag tänker OMAD är en grej jag tänkte testa efter min nuvarande fastevecka. Så en ingen-lunch-alternativ föreslår jag som en möjlig lösning om man inte hittar någon LCHF alternativ i närheten.
  12. Det är naturligtvis lättare att vifta bort invändningar mot sin egen tro och placera folk i fack som "fastatroende" och "sömnforskningstroende". Jag tror mer på experimenterande med mig själv och ser ingen information som obekväm. Min egen erfarenhet försöker jag beskriva inte min tro. Dock finns det mycket information där ute som behöver tas med en nypa salt och som behöver förstås baserat på sammanhang och även testas. Det finns mycket värdelös och misstolkat forskning där ute också. Allt har fördelar och nackdelar, så är det även med fastan. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter och upplevelser. Det finns nackdelar med fastan, men jag har inte upplevt dålig sömn vara en av dem
  13. Jag håller med det som listas som orsakerna till sömnproblem. Men jag kan inte se fasta på den här listan. Antagligen ligger den mycket längre ner på listan. Jag tror även ätt inställning till fastan hos testpersonen kan vara bra att ta med i beräkningen. När jag fastar ser jag det som en hälsokur. Jag förbereder mig mentalt på att jag inte ska äta och har mina "varför" klara. Man måste ha strategier för att hantera vanereaktioner som till exempel: nu är det dags för lunch, vad gör jag då? - tar en promenad, går och tränar, jobbar genom lunchen. Fasta är inte enkel i en värld där man nästan tvingas att delta i det sociala samspelet som numera oftast inkluderar fika.
  14. Jag har inte upplevt några sömnstörningar när jag fastar. Jag har däremot haft mardrömmar efter att ha ätit för sent på kvällen. Dock hänger dessa erfarenheter ihop med tjänsteresor och hotellsängar så jag har svårt att säga vad som var orsaken. Just nu är jag inne i en långfasta - 7 dagar har jag tänkt att fasta. Nu är det dag 3 så den fruktade dag 2 har jag passerat. Jag har dock inte upplevt den som svår alls den här fasteomgången. Fastan ska tränas och nötas in precis som när man tränar muskler. Om ni som tränar kommer ihåg er första träningspass så var den kanske inte så behaglig som de senare passen när kroppen har vant sig. Jag tycker att jag mår och sover jättebra. Har en vana att läsa på kvällen vilket gör att jag somnar lite för sent. Om jag kan lyckas med konststycket att somna i tid och få en närmare 8 timmars sömn skulle jag nog må ännu bättre. Jag har en fundering på hur dessa "experter" kommer fram att fasta är dålig för sömnen. Om man testar den på sockerberoende testobjekt så kan jag förstå det. Har man nyss börjat fasta och har en sockerberoende hjärna som får en att vakna på nätterna och vilja ha mat/socker så visst rapporterar man att fastan stör sömnen när det egentligen sockerberoendet som ligger i grunden. Har man däremot under en tid (i mitt fall flera år) jobbat på att rensa bort socker och snabba kolhydrater ur kosten så går man på fettdrift. Dock dröjer det några månader innan man är i hamn och hjärnan har också vant sig att få det den behöver via ketoner. Dessa behöver man inte äta om man har ett eget förråd. Sedan finns det ju så många fördelar med fastan som måste väga över nackdelarna. Har du ont om pengar så kan du fasta. Har du ont om tid så kan du fasta. har du allergier så kan du fasta. Har du inflammatoriska sjukdomar så finns det en stor chans för dessa att läka ut om du fastar längre. Kroppen bygger stamceller när man fastar. Har du fettlever så finns det en stor chans att kroppen börjar tömma levern på fett. Det gäller andra förfettade kroppsorgan som till exempel bukspottskörteln. Om man har lätt att få karies så borde det vara ypperligt att låta munnen och tänderna vila några dagar. Samma gäller väl resten av kroppen. Det finns fördelar för tarmfloran och det finns chans att kroppens normalvikt sätts om. Man kan även bli av med överbliven hud om man ägnar sig åt längre fastor och styrketräning medan man går ner i vikt. Dock är fastan inte alls bra för mat- och medicinförsäljares plånböcker. Därav finns det så mycket motstånd.
  15. Katerina

    LCHF

    Grattis Tjobbo! Härligt att läsa om din framgång! Det går säkert att gå ner i vikt med olika metoder men man måste tänka på det långsiktigt och man måste jobba med kroppen inte mot den. Börjar man tänka på att kroppen behöver mer näring och mindre belastning i form av snabba tomma kolhydrater så inser man att LCHF är grejen. Om man istället tänker på kalorier enbart så blir man inte kvitt kroniska sjukdomar och metabola störningar som kan ligga till grund för en viktuppgång.