Gå till innehåll

Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    484
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    27

Katerina vann senast 16 September

Katerina hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 533 Enastående

Om Katerina

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag kan inte spanska men Google translate är bra. Det är en människa som av allt att döma vill protestera mot att frukt kan göda metabol sjuklighet eftersom det finns så lite fruktos i den. Men vi vänder på kakan. OK så varför ska jag äta frukt då? Vad ger det mig för näring? Det består av vatten, kolhydrater, fruktos och någon enstaka vitamin och mineral. Det är sött och det smakar som godis därför slåss man för att rentvå frukt. Hos många framkallar det sockersug så att man kan inte äta någon enstaka fruktbit och tycka att det räcker. Jag skulle kunna trycka i mig hela korgen och då pratar vi mängden glukos och fruktos som definitivt inte är bra. Ja, människan i allmänhet tycker att frukt är jättegott men det är den frukten vi har själva skapat genom att odla fram dessa vattenfyllda sockerbomber och sedan hävda att det är "naturligt". Översättning från Google: "Myten att frukt är hög i fruktos. En banan har till exempel cirka 2 gram fruktos, äpplet har mer, ungefär 8 g (varje 100 g produkt). Det är OTROLIGT att det finns människor som bekräftar att äpplen, andra frukter och grönsaker är gödande och orsakar patologier."
  2. Det tråkiga med forskning är att den inte alltid (mycket sällan) faktiskt är vetenskaplig, dvs görs med syftet att hitta sanningen, dvs hur saker faktiskt fungerar. Eftersom många av oss fortfarande lever i den villfarelsen att forskning är ett sätt att förstå hur saker och ting faktiskt fungerar tror vi okritiskt på forskningsresultaten. Detta används i marknadsföringssyftet helt enkelt. Varför investera i en ren marknadsföring som vi vet bara skapar många ogrundade påståenden när man kan investera i kontrollerad forskning där man kan påstå att man följer en vetenskaplig metod och jada jada. Häromveckan har jag läst att Bill Gates numera ger bidrag till WHO. De andra två största bidragsgivare till WHO är Storbritannien och USA. Bill Gates har även investerat i växtbaserade märken Beyond Meat och Impossible Foods (det sista är helt korrekt namn förresten 😂 ) och även Memphis Meats så nu vet ni varför man politiskt (inklusive WHO) trycker på att vi ska äta mycket mindre kött. Dessa investeringar vill man ju ska ge vinst och pengar till påtryckningsmedel har man gott om. Att människor, miljön, vilda och tama djur kommer att ta mycket skada i processen är inte intressant. Alla marknadsföringsknep ska aktiveras och alla knappar tryckas på. Hoppas att keto, carnivore och faste-rörelsen som får många sjuka på benen igen kommer att sätta käppar i hjulen för dessa propagandister.
  3. Jag måste erkänna att jag är rätt snål och av den anledningen aldrig skulle betala för sådana konsultationer. Dessutom tycker jag om att läsa allt inom LCHF och low carb på både engelska och svenska och bilda en egen uppfattning och vara min egen konsult. I början av min LCHF resa har jag enkelt och snabbt tappat 10 kg och gick ner från 73-74 till 63-64 kg genom att bara dissa potatis, pasta, bröd och socker. Men sedan dess har en del av dessa kilon kommit tillbaka och jag tror att det beror på fettkaffet som i sig är low carb och LCHF men inte är speciellt behjälpligt när det gäller viktnedgång. Speciellt eftersom man kan gärna ta flera koppar under dagen som gör att man faktiskt äter konstant. Om man verkligen vill få bort dessa envisa kilon finns det en bra metod som är gratis och leder till att man faktiskt sparar pengar. Periodisk fasta. Man utökar tiden mellan måltider helt enkelt. På det sättet sänker man insulinet under en längre tid och frisläpper kroppens förmåga att bränna fett. På det sättet kan man även bli kvitt insulin resistens som kan vara orsaken till att kroppen vägrar släppa ifrån sig kilon. För vissa kvinnor kan inflammationen i fettväven, så kallad lipödem leda till att det är svårt att bli av med kilon som hänger på rumpan, låren och överarmarna. Fettväven kan behöva bli frisk innan den behagar försvinna. Periodisk fasta är nog en av få metoder som fungerar för att läka ut lipödem eftersom den kan aktivera autofagi, eller kroppens självstädning. Till försvar för den här konsulten måste jag säga att det tar tid att hela kroppen och bli av med envisa fettdepåer.
  4. Det får vi aldrig veta med säkerhet. Det har redan skapats så mycket väsen kring den här företeelsen att ett dementi inte är att vänta, för många huvuden riskerar att rulla. Jag har inte lyssnat än på det nya från Malhotra som Helge har länkat dock hejar på alla som lyfter metabol hälsa som en viktig faktor i dessa tider. Däri ligger den verkliga lösningen. Dvs man måste börja jobba med att förbättra den metabola hälsan om man vill undvika flera corona-panikattacker. Vaccinet mot ett av corona virus som alltid finns och kommer alltid att finnas mitt bland oss kommer inte att lösa det här problemet vi har skapat. Man har väl hört rapporter från fler än en person att man har aldrig tidigare varit så sjuk som efter att ha tagit årlig influensavaccin. Vacciner handlar i grund och botten om att träna immunförsvaret. Men om detta försvar är redan ansträngd till det yttersta eller nedmonterad på grund av flera metabola störningar hur kommer vaccinet att hjälpa? Hur bra är det att tillföra kroppen ytterligare ett virus att kämpa mot även om viruset är försvagad? Vad är det för bra metod? Det är bara ett spel för galleriet. Man måste ju börja i rätt ände och bygga upp immunförsvaret innan man ska spruta in fler virus i kroppen. Har man ett bra immunförsvar så behöver man ingen vaccin. Om man blir smittad tar immunförsvaret hand om det.
  5. Det som fungerar för de flesta, även för kvinnor i klimakteriet är att minska sitt så kallade ät-fönstret dvs tillämpa periodisk fasta helst ihop med LCHF och utan socker och mjölmat. Efter många år av svullande på bröd, pasta, bullar, frekventa fikapauser, sötsaker, sodadrycker blir många av oss insulinresistenta. Man behöver inte vara överviktig eller fet. Inte alla är det. Men man kan ha en nedreglerad förmåga att svara på insulinpåslaget. Det som kallas numera det metabola syndromet och en pågående låggradig inflammation som aldrig läker ut. Man kan då få lite olika diffusa symptom som till exempel värk. Till detta bör man tillägga att kroppens egen städfunktion - autofagi - självätning försämras med åren och om man är dessutom insulinresistent så försämras det ytterligare. Detta leder till att gamla uttjänta celler, proteiner, fetter osv återanvänds inte och ställer till med problem i kroppen. LCHF är en viktig del i att må bättre. Eftersom i LCHF ingår näringstät mat av bra kvalité som man helst lagar hemma av bra råvaror. På det sättet belastar man inte kroppen ytterligare. Men för att få kroppen att städa sig själv, förnya celler, rensa bort gamla rester behövs mer, dvs periodisk fasta, vatten fasta. Man kan börja med att skippa frukosten och äta bara lunch och middag utan fikapauser, dvs förlänga nattenfastan till 16 timmar och äta inom 8. Om det inte hjälper så kan man förlänga till 18 timmar fasta och äta inom 6 timmars ät-fönster. Så småningom kan man kanske minska ät-fönstret ytterligare. Det beror lite på hur insulinresistent man är, om man inser att det på sikt leder till sjukdom och om man vill komma till rätta med detta.
  6. Jag blev nyfiken på Dr Nadir Alis synpunkter på kaffedrickande under fasta. Det var mycket intressant. Enligt honom så är fördelarna med att dricka fettkaffe väldigt ringa om man är överviktig och insulinresistent och vill förbränna fett. Vill man dricka kaffe så får man dricka det svart utan fett i. Dessutom försöker han bringa lite klarhet i när startas autofagi och han menar att det kan vara olika, vilket låter trovärdigt. Annars brukar det regna olika påståenden lite beroende på vem man frågar. Vissa menar att det räcker visst med att bara nattfasta i 12 timmar för att få fördelar av autofagi och andra att man behöver fasta flera dagar i sträck för att komma dit. Han säger att det beror på om man är ung, smal och frisk så aktiveras det fortare än om man är äldre, fet och insulinresistent. Tillhör man den senare gruppen så får man fasta längre. Vill man också bli av med insulinresistens så hjälper förlängd fasta onekligen till. Äter man inte så behövs ingen insulin och receptorerna får vila. Får de vila tillräckligt länge så släpper resistens. Jag blir dock alltid förvånad att det finns så mycket motstånd mot fasta och hos så väldigt många. Man behöver ju inte vara rymdforskare för att förstå att det fettet som finns under huden har kroppen som reserv i fall av svält. Vill man få kroppen att släppa på reserven så är fasta det ultimata verktyget - billigt, lättförståeligt och åtkomligt. Ändå vill vi att någon ger oss en magisk trollstav som trollar bort fettet medan vi glufsar i oss något, vad som helst. Det är som klippt och skuret för lurendrejeri och vi låter oss villigt luras ofta med risk för hälsan. Ibland är det verkligen synd om oss människor.
  7. Uppdateringen verkar slå lite olika i olika browsers. I Explorer kunde jag inte svara i ett ämne och inläggen i ett ämne är numera otydligt separerade. Det går knappt att se vad som är citat och inte. Allt är vitt. Jag bytte till Microsoft Edge och nu kan jag svara i ämne. Men Explorer är nog det vanligaste folk använder. Det är tråkigt om det inte funkar där. Har inte testat i Google Chrome än
  8. Det är också viktigt att välja rätt bland sina kolhydratkällor. Man kan ju fråga sig om havregrynsgröten tillför något näringsmässigt som din sambo behöver utan att samtidigt belasta för mycket? Tycken och smak och vanor är en sak men hur våra kroppar tar upp näring från frön och på vilket sätt det påverkar våra kroppar är en intressant kapitel. Man har sett att människans hälsa har försämrats när vi började odla spannmål och leva av det om man jämför med jägare och samlare. Visst har man blivit indoktrinerad att havregryn ääääääär så nyttigt men är det det då? Bara att man har sagt det och vi har vant oss vid det och tagit det för givet behöver det inte vara sant. Hamnar det budskapet bland andra liknande som att man ska äta 5-6 skivor bröd om dagen, att mättat fett är farligt, att fröoljor är bättre än smör och liknande marknadsföringsknep och rena missuppfattningar? Dessutom kan man äta rester från middagen om man absolut vill äta något till frukost eller så kan man låta bli frukosten så att kroppen får en chans att jobba med underhållet och utrensning.
  9. Ja du. Klarar du konsten att med tanke på dagens matutbud och under den konstanta vego-lobbing finna en kost som ger just din kropp all näring den behöver och i lagom mängd så är det som att vinna på lotto - din hälsa och välmående är säkrad. Näringen här är nyckelordet och om just din kropp klarar av att utvinna näring ur bönsalladen så är det rätt mat för dig. Proteiner i köttet är annars fullvärdiga och lättare för kroppen att ta upp. Och nej allsidig kost låter kanske som en bra idé men kräver en hel del av din kropp. Den måste konstant ställa om för att metabolisera alla de olika sakerna du stoppar in i den. Allsidig kost är en väldigt svepande formulering som bygger mest på okunskap. Typ, ja-ja ät du lite av varje så kommer du säkert att få i dig lite av varje. Av vad? Gluten? E-ämnen? Dolt socker och sötningsmedel från burkar och paket på hyllan i snabbköpet? Man kan gå ner i vikt på vilken svältkost som helst. Det har bantningsindustrin tagit fasta på. Men tricket är att fortsätta leva på denna kost resten av ditt liv och få den näring kroppen behöver.
  10. Men det är inte den naturligt förekommande citronsyran som är problemet. Det är citronsyran som finns i matvaror med innehållsförteckning. Den kommer inte från pressade citroner. Det skulle vara för dyrt. Den billiga citronsyran produceras med hjälp av mögel.
  11. @Zoidarförlåt att det dröjde med svaret. Jag tog lite semester från forumet. Min egen omställning var långsam och gradvis eftersom jag då 6-7 år sedan visste mycket mindre än det jag tror mig veta idag. Vi i familjen vandrade lite i mörkret i början då vi bestämd uteslöt bröd och socker ur kosten men åt mycket sallader och inte tillräckligt med fett. Så visst mängden kolhydrater minskade men mängden fett ökade inte - vanligt nybörjarfel. Man är så indoktrinerad i mantran "frukt och grönt är såååå nyttigt" att man missar det väsentliga med näring som finns i naturligt fett. Men idag skulle jag inte tveka att hoppa in i keto direkt. Lätt att vara efterklok, eller? Jag kan tillägga att jag har verkligen upplevt hur BRA man kan må när man har vant sin kropp att gå på fett. Under det senaste året har jag gradvis tagit upp periodisk fasta och då pratar vi inte om 16:8 utan upp till 3 dagars fasta per vecka eller 42-45 timmars fasta 3 ggr per vecka. När man har passerat de mentala spärrarna man kan få mot fastan och vant av sin kropp från att kräva mat var och varannan timme av gammal vana öppnades portarna till den där känslan av inre frid som kineserna så gärna vill nå. Jag kan inte beskriva det bättre än just inre frid. Ungefär efter 24 timmar utan mat då glykogendepåerna är tömda ställer kroppen om till att ta från det fettet som finns internt och slutar gnälla om att man ska stoppa saker i munnen. Då blir man lugn, fokuserad, klar i huvudet och energisk. När jag fastar och kroppen går på fett får jag dessutom en verksamhetsbegär som heter duga. Det tycker jag är den bästa biverkningen. Det blev mycket fixat i huset och på tomten den här våren och sommaren. Man brukar föreslå att nybörjare startar med en fettfasta (bacon, ägg, avokado, fettiga köttbitar, smör, ghee, talg) och kör det en vecka eller två för att få kroppen ställa om från att förbränna glukos till att koppla om till fett/ketoner. Då blir det lättare att fasta. Det är så svårt att välja vad jag tycker är det bästa med fastan: är det att man får en massa tid över eller bryter den ingrodda övertygelsen att man måste äta tre gånger om dagen eller är det alla pengarna man sparar eller är det den känslan av inre frid som jag har inte upplevt förut. Fasta + ketogen näringsriktig mat är en svårslagen kombo om man vill må bra både fysiskt och psykiskt.
  12. Om man vill testa fasta så finns det hjälp att få. Man kan gå med i FB gruppen The Fasting Method Network by Dr. Jason Fung & Megan Ramos. Där får man en hel del inspiration och hjälp. Om du gillar att läsa böcker så är Allt om fasta av Jason Fung kan vara en bra inspirationskälla. Det finns en stor skillnad mellan svält och fasta och den ligger på det mentala planet om man har fettförråd att ta av. Egentligen handlar det om ett val. Fastan är frivillig. Man väljer att avstå från mat eftersom man vet att man har stora fettförråd som kroppen kommer att använda om man inte äter. Biologiskt är vi byggda att lägga på oss och spara den maten vi inte kan använda direkt för att kunna använda det senare. Det är en överlevnadsmekanism. Tyvärr har vi i det moderna samhället och med den moderna maten vänt den överlevnadsmekanismen mot oss och förvandlat den i dö-fortare-mekanism. Om man har hamnat i en situation då fettförrådet håller på att kväva dig så är fastan en utmärkt lösning. Svält är däremot en påtvingad, ofrivillig, skrämmande situation. Man är stressad över och är rädd för att maten inte finns vilket skapar mycket stress och oro. I västvärlden finns maten överallt så det kan inte handla om den fruktade svälten. Dessutom om man har ansenliga fettförråd så svälter man inte. Man har mat lagrad på kroppen. Är man tunn och underviktig då ska man kanske inte fasta. Då har man andra problem att jobba med. Fastan har många fördelar men man måste känna till dem, veta varför man fastar och vilja fasta för att det ska bli en behaglig upplevelse. Därför ska man helst utbilda sig först. Sedan måste man träna att fasta. Man måste vara beredd att kliva ur sin invanda rutin att äta vid vissa tider. Kroppen är ju van så den kommer att påminna dig att du brukar äta vid en viss tidpunkt. För dem som är socker- eller matberoende kan det bli en riktig kamp. Det handlar om att bryta vanor, vilket är svårare för vissa än för andra. Hunger är det många som fruktar. Men det är inte det svåraste. Man är inte hungrig hela tiden. Hunger kommer i vågor. Man dricker lite vatten, tar lite salt och så går vågen över. Man kan få inre dialoger då den ena halvan av ditt medvetande försöker övertyga den andra att det vore så gott att äta något speciellt som du tycker extra mycket om. Man kan bli uttråkad om man brukar använda maten som underhållning. Då ska man helst hitta en annan hobby för man kommer inte att gå ner i vikt om ätandet används som underhållning. Det lär man sig att hantera efter ett tag. Dessutom ju mer man fastar desto lättare blir det. Kroppen lär sig att ta av fettet som den redan har och ju mer man tränar desto bättre blir det. Jag har fastat rätt så mycket på sistone och jag tycker om mina fastedagar. Jag är fokuserad, klar i huvudet, är på gott humör, full av energi. När formen svajar beror det oftast på att man har slarvat med elektrolyterna och då äter man mer Himalaya salt till svart kaffe, te eller vatten. Jason Fang och Megan Ramos förespråkar en periodisk fasta på ca 42 timmar 3 gånger per vecka som en framgångsrik fasterutin även för kvinnor i klimakteriet. Jag har testat det under några veckor och tyckte att tre fasteomstarter i veckan är för många för min smak. Jag trivs bättre med 3 dagas kontinuerlig fasta varje vecka. Men man måste ibland skifta om sina rutiner för att få kroppen att gissa. Man måste även se till att man äter bra de dagarna man äter. Det ska vara näringsrik ren mat och man ska inte snåla med maten heller. Om man kan äta LCHF baserat på riktigt kött och djurfett så blir fastan ännu enklare. Då behöver inte kroppen ställa om från fasta till fest. Under fastan går den på animalisk protein (autofagi då den återanvänder uttjänta celler) och animaliskt fett (det egna fettet) och under ät-dagarna på samma slags föda.
  13. Paleo i sig är ingen kost som är framtagen för viktnedgång. Om du vill gå ner i vikt på Paleo eller ej så är det samma principer som gäller. Du måste se till att sänka hormonet insulin för att kroppen ska få tillgång till det lagrade fettet. Äter du mera av det söta och stärkelserika maten inom ramverket Paleo (frukt, nötter, rotfrukter) kommer du att frisläppa insulin och lagra fett. Jag vet tyvärr inte vilka mekanismer som triggas då man äter psykofarmaka gällande viktuppgång. Däremot kan det vara intressant för dig att ta reda på hur det psykiska måendet påverkas av att driva kroppen och knoppen på fett (ketoner) istället för socker (glukos). Javisst finns det en omställningsfas att gå igenom. Har man vant sin kropp vid en förhöjd glukos så kommer man att känna sig lite deppig i början när glukosen uteblir och blodsockret dalar. Det måste man vara beredd på. Men man kommer inte att gå i mörkret speciellt länge. Ketoner gör att hjärnan mår bra. Dock behöver man vänja kroppen vid det. Det händer inte över en natt. För min egen del har min begynnande depression försvunnit helt. Det är kroppens ämnesomsättning och näringsinnehållet i maten vi äter som avgör hur vi mår i det ånga loppet, inte droger. Droger kan hjälpa ett tag, sedan är man ofta tvungen att öka dosen för att få samma effekt... och öka dosen ... och öka dosen. Den framtiden ser jag som mörk och oviss. Att läka kroppen mha kostförändringar är kanske inte så enkelt men man har mycket att vinna på det i längden.
  14. Intressant fråga! Jag hittade detta hos polisens Nationell Forensiskt centrum. Där nämns aceton som ett störande ämne. Så jag gissar på att det kan hända beroende på hur mätutrustningen fungerar. "Vid mätning av alkoholhalt i utandningsluft är det viktigt att ett bevisinstrument kan mäta korrekt utan påverkan av störande ämnen. Störande ämnen förekommer alltid i utandningsluften om än i mycket små mängder. Med störande ämnen avses ämnen som till den kemiska uppbyggnaden liknar etanol och som kan påverka ett instruments mätresultat. Etanol är den alkoholtyp som finns i öl, vin och sprit. Störande ämnen kan exempelvis komma från spolarvätska, bensin eller lösningsmedel, men kan också produceras i kroppen. Hos personer med diabetes kan små mängder aceton förekomma i utandningsluften." https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/alkohol-och-droger/alkoholutandning/ Jag vet inte vad de menar med små mängder, men man kan förvänta sig att hos personer som har just börjat med ketogen kost kan man finna en hel del aceton i utandningsluften. Aceton är ju den minsta ketonen.
  15. Jag blev så glad när jag läste detta. Beskriver mycket bra mina egna förändringar och slutsatser. Skillnaden är bara att min fasta 4:3 innebär 3 dagas kontinuerlig fasta. Det blir circus 84 timmars fasta i sträck och sedan 4 ätdagar. Jag äter också mest protein i form av kött, fisk, inälvor osv. Så länge jag håller mig till mitt kött så känns fastan som ingenting, ingen ansträngning, ingen uppoffring, bara en befrielse av kropp och själ. Men det tog några veckor och månader att komma dit. Ungefär som att träna en muskel. Tillbaka till ämnet. Det han beskriver i sin video är egentligen den normala processen av andning som våra celler ägnar sig åt. De tar ketoner eller glukos och producerar CO2 och vatten - andning med andra ord. Fruktosen däremot enligt vad Robert Lustig har berättat på Low Carb konferensen i Denver i år har en otrevlig egenhet att programmera om våra celler till att starta en tillväxt, cancertillväxt och då istället för andning sker en fermentering. Våra celler förbrukar glukosen först. Om man äter kolhydrater så spjälkas dem till glukos och glukosen används först. Sedan tömmer man glykogenet i muskeldepåer. Sedan går kroppen över till fettet då insulinet har gått ner. Eller som Jason Fung uttrycker sig går man ner i källaren och hämtar det som finns i frysboxen eftersom kylen är tom.
×
×
  • Skapa nytt...