Gå till innehåll

Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    559
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    31

Katerina vann senast 18 Februari

Katerina hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 837 Enastående

Om Katerina

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tyvärr måste jag börja med det utnötta: alla vi är olika. Du åt ca 40 g kolhydrater i din måltid. Vissa av oss kan vara så pass insulinresistenta eller känsliga till blodsocker att en sådan mängd kan kicka folk ur ketos för flera dagar. Läste just ett inlägg i min fasting grupp på FB att 29 g kolhydrater kickade en kvinna ur ketos (fet-förbränning) i två dagar. Dvs man går över till att förbränna glukosen först - det gör kroppen alltid. Medan den förbränner glukosen avstannar fettförbränningen. Hur en sådan mängd kolhydrater påverkar just dig vet jag inte. Det beror på hur din ämnesomsättning
  2. Du äter inte växten bovete, du äter växtens barn = frön. Växter använder mer eller mindre potenta gifter för att försvara sig själva och sina barn i syftet att överleva. Det gäller även nötter som i torr tillstånd innehåller antinutrienter. För att bli av med en del av dessa brukar man behöva blötlägga nötter. Köper man bovetemjöl så tror jag inte att det är gjort på blötlagt bovete. Bovetet innehåller ganska mycket kolhydrater som blir till socker i blodet. Men det beror också naturligtvis på hur mycket bovete du äter. Reder du en fet smörbaserad sås med lite bovetemjöl någon gång ibland
  3. Du vill väl gå ner i fettvikt? Varför är du då rädd för att få i dig för lite kalorier? Jag menar du vill ju att kroppen ska ta de fettförråden du redan har och använda de istället, eller hur? Det finns faktiskt några bodybuilders som hade bättre koll på hur kroppen fungerar och tränade i fastat tillstånd. På det sättet har de använt den utökade utsöndringen av human growth hormone som inträffar vid fastan för att få hjälp med att bygga muskler. Ett mycket bättre metod än anabola steroider. Kan rekommendera böcker av Jason Fung som också pratar om periodisk fasta som den bästa metoden att
  4. Tack @SGK för sammanfattningen! Men det finns en viktig parameter till - upphettningen. Vi äter dessa fetter inte bara i kallpressad form. Vi vill använda dem i matlagningen av olika slag - steka i dem och koka i dem - hemma i köket och i den industriella mattillverkningen. De stabila mättade fetterna kan upphettas utan att dem tar upp syret och annat eftersom de har inga lediga platser. De ostabila fleromättade fetterna som däremot har flera dubbla bindningar mellan C atomerna eller med andra ord lediga platser kan oxideras mycket lättare. För att göra dem mer stabila har man hydrogenerat des
  5. Jag har slutat köpa buljongtärningar för länge sedan. De innehåller för många sköna tillsatser som jag vill skippa. Dessutom är det i högsta grad ultraprocessad mat. Vill jag dricka buljong kokar jag den själv på märgben och broskben. Att fasta med buljong är som att använda kryckor. Man kan göra det i början då man vänjer sig vid att fasta, ungefär som att cykla med stödhjul. Jag tror att den hemkokta buljongen är nyttig och näringsrik. Historiskt sett har den används som mat för svårt sjuka som höll på att tillfriskna. Men alla typer av buljong innehåller protein och den köpta även sötning i
  6. Det största problem jag har haft med fasta är att brottas med min syn på mat. Fastan satte fokus på vad mat är. Det som stör mest när man försöker sig på fasta är att man ser på mat som tröst, belöning, underhållning och även schemalagt aktivitet. Jag tror att det är grunden i våra problem med hälsa och vikt. Om vi använder mat för att hantera våra känslor då kan det bli svårt att få en sund relation med mat. Vi äter då vi är stressade. Vi äter då vi är deprimerade. Vi äter av tristess. Vi äter då vi vill fira. Vi äter då vi vill träffas med kompisar. Vi har helt glömt bort att vi egentl
  7. Ja, precis så är det. Det ligger på det mentala planet om man lyckas med fasta eller ej. Fastar du förändrar du dina vanor. Är du beredd på att fylla luckan med något annat? Är man inte det så kommer man inte att hantera dessa ät-påminnelser som din vana kropp kommer garanterat att skicka ut. Det måste ju finns en uppsjö saker man kan göra istället och distrahera sig med? I början är man ovan att fasta så för att inte falla i vanefällan måste man ha en plan för hur man ska agera på dessa påminnelser. Tidigare så stoppade du alltid något i munnen och besparade din kropp omaket att gå och l
  8. Hur ser han på antinutrienter som finns i växtbaserat föda och försvårar upptag av mineraler: oxalater, fytater, lektiner? Jag sover helt OK trotts längre fastor om jag låter bli kaffe på kvällen och minskar antalet koppar till 1 per dag. Jag misstänker att även kaffet innehåller antinutrienter. Dessutom måste man se till att sköta elektrolytbalansen i kroppen och man måste träna att fasta. All omställning kan ha bieffekter. Nu är jag inne på vecka 2 av 42x2 timmars fastor + en 20:4 och jag tycker att min sömn har blivit bättre trotts värmevallningar. Det kan också bero på att jag har börjat r
  9. Mycket av bieffekterna med fastan har att göra med elektrolytbalansen i kroppen. Speciellt vid längre fasta är det viktigt att ta salt till det vattnet man dricker och inte snåla på saltet. När man äter får man i sig salt och mineraler men det kan vara sämre med det när man fastar. Det är även inte tillrådligt att göra en längre torrfasta. När jag fastade under sommaren 2019 så har jag glömt saltet och inte var speciellt noga med att dricka. Efter ett par veckor av 42x2 fastor har jag börjat känna mig svagare och tröttare i benen då jag tog mina dagliga promenader. Saltet + vatten fixade probl
  10. Jag misstänker att det finns stress och stress och en viss stress är helt enkelt nödvändigt. Stressen är en del av livet och evigt vila är något man kommer att få i graven. Innan dess kan vi nog räkna med någon form av stress. Jag har märkt att LCHF har gjort mig uthålligare och stress skrämmer mig inte längre. Jag känner mig starkare. Dessutom en kostomläggning till LCHF innebar också en viss stress. Var det värt det? Absolut! Däremot finns det kronisk stress. Precis som kronisk inflammation måste kronisk stress verka nedbrytande för kroppen. Jag misstänker att genom konstant ätande av i
  11. Du behöver inte äta nötter som mat. Ät dem någon gång ibland som godis, vilket de också är på sätt och viss. Människor ska inte äta nötter som mat. Då behöver du inte oroa dig för att det finns så mycket information där ute som är motsägelsefullt.
  12. Det här ville jag definitivt höra. Innan jul höll jag på med fasta lite blandade varianter allt från 86 timmar per vecka till kortare 20:4 och 16:8 och har gått ner till 64 kg vilket jag var jätteglad över. Jag vet inte vad har orsakat vad men jag hade en period med täta värmevallningar kring Jul. Fyller snart 52 så jag tänkte att det var väl dags för klimakteriet. Under julen hade vi huset fullt då sonen med respektive var på besök och fastan var inte alls lika frekvent så upphör värmevallningarna helt. Tja fastan kanske inte har direkt orsakssamband med klimakteriets intåg men jag ska defini
  13. Hej @Jonaso tyvärr blir detta snarare en 2MAD dvs två måltider om dagen. Jag följer The Fasting Method av Jason Fung och Meghan Ramos och under fastan ska man egentligen bara dricka vatten och man kör ren vattenfasta. Även svart kaffe eller te utan smaktillsatser är tillåtet. Detta för att slippa insulinpåslag. Jag misstänker att fettkaffet du dricker är ganska mättande även om fettet smälter och det hela ser ut som en dryck. För dem som lider av insulinresistens är det viktigt att man ökar fastefönster för att ge kroppen möjlighet att ha längre perioder utan förhöjt insulin. Du kunde fortfara
  14. Jag säger som @Effie att mitt huvudmål är att må bra. Sanningen att säga så mår jag bra när jag fastar. Det är som att kroppen med alla dess obekväma känningar, cravings osv kopplas bort och man kan ostört ägna sig åt det man gör. Men en fastedag är inte den andra lik ibland har man mer ät-påminnelser, ibland mindre. Jag äter närmare och närmare carnivore. Vi i familjen alla gör det. Vi gillar grytor/soppor på nöt eller lamm där man kan "gömma" mycket fett som smör, talg, ister och ha liiiiite grönsaker. Detta äter man med sked så att allt det mättande fettet blir uppätet. Favoriträtt är
  15. Vilken bra idé @Tr0llet, häng med! Det där med faste-schemat är ju individuellt. Det måste passa in i livspusslet för att fungera. Jag har testat både 42 timmars fasta två-tre gånger i veckan och 86 timmars en gång i veckan och 5 dagars också. Jag tyckte att mentalt var det lättare med 86 timmar i sträck eftersom man får mest påminnelser under dag 1 och de andra dagarna kan man fasta i fred . Men jag vill hitta en ät-schema som fungerar i det långa loppet. Jag har inte många kilon att gå ner men jag tror att jag har en mild form att lipoedema i låren. För att få det att läka ut och äntligen sl
×
×
  • Skapa nytt...