Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    432
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    22

Katerina vann senast 3 Februari

Katerina hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 233 Enastående

Om Katerina

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tre veckor är en mycket kort tid för att kroppen ska hinna ställa om från glukosförbränning till fettförbränning. Om du vill få bort en del av din fettvikt är vågen ett opålitligt verktyg. Den ger dig bara din totala vikt. Så om din kropp av någon anledning håller kvar vatten så går du upp i vikt. Det gör kroppen om man har inflammation någonstans eller om man tränar osv. En viktförändring på +/- 2 kg är en normal viktvariation. Jag ser att du äter knäckebröd. Äter du det varje dag? Bröd är bröd oavsett om det är hårt eller mjukt. Den kan innehålla gluten som har visat leda till olika inflammatoriska processer hos många. Jag tror inte du kommer att gå ner i vikt om du fortsätter äta bröd. Stärkelsen i brödet binder också upp vätskan i kroppen. Jag vet att det är svårt att lära om men bröd i alla former är inte nyttigt oavsett vad man har hört under hela sin uppväxt och i hela sitt liv. Den metoden som kommer med all säkerhet ge dig en minskning av just fettvikt är fasta, förlängd fasta, då du fastar 2 eller fler dagar i sträck. Den brukar också hjälpa att minska inflammationen i kroppen. Ketogen kost kan lättare kombineras med fasta eftersom du har redan tränat kroppen att gå på fett. När du fastar blir omställningen inte lika stor. Jason Fung har en hel del filmer på YouTube där han beskriver alla fördelar med fasta. Eftersom stärkelserik mat gör att man har förhöjd insulin i kroppen befinner man sig ständigt i en fettinlagrings tillstånd. För att kunna förbränna fett måste du sänka insulinet och hålla den nere under en längre tid. Fasta är den enklaste metoden som fixar just det.
  2. Dessvärre tror jag att USA använder denna Corona-paniken politiskt för att försvaga Kinas ekonomiska makt. Så rapporteringen och sanningen om corona behöver inte stämma överens fullt ut. Jag är också lite funderdam över varför det inte finns mer information om hälsotillståndet av dess avlidna 300+ persionerna innan de blev smittade. Var corona viruset ensam dödsorsaken eller var det den sista sista droppen som fick bägaren att rinna över? Jag tror på det senare om det nu överhuvudtaget var corona... Jag fuskar nämligen lite på fritiden med att föda upp abessinier. Katter har ofta corona virus - Feline coronavirus, FCoV. Den är väldigt ofta förekommande bland tamkatter och speciellt raskatter och ofta vet man inte om det eftersom symptomen är en övergående diarré. Men ibland händer det att speciellt unga djur kan drabbas av en muterad form FIP-virus (Feline Infectious peritonits virus) vilket leder ofta till döden. Den muterade, FIP-orsakande formen av felint coronavirus har inte visats smitta mellan katter, mutationen tros ske på nytt hos varje katt som insjuknar. Vätska kan ansamlas till exempel i lungorna och katten dör. https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/kattens-coronavirus-och-fip-felin-infektios-peritonit/ Om corona viruset hade varit så förskräckligt farligt skule vi i familjen ha dött ut för länge sedan tillsammans med alla andra kattuppfödare. Det kan naturligtvis vara ett helt annat nytt okänt corona??? virus som har drabbat Kina. Men det påstås ju ha kommit från djuren. Katter och hundar är inte så olika djur rent biologiskt. Jag misstänker att hundens corona är inte så olik kattens. Jag tar denna "pandemi" med en nypa salt med andra ord.
  3. Katerina

    Hellenius

    Det är ju klart att Hellenius tar upp en studie där man okritiskt pekar ut mättat fett som boven. Det är ju hennes jobb att som en papegoja skrika ut i medier "Mättat fett är farligt". Ingenting verkar råda bot på det eftersom hon får betalt för just dessa utrop.
  4. Dessvärre tror jag inte att vetenskapen är där än. Forskare tenderar att gräva djupt i var sitt hål på uppdrag av olika företag som vill sälja sina piller och lösningar. Du efterfrågar en forskning som är mer generell, vem betalar för den i dagens samhälle? Man kan testa sig fram själv och genomföra egna N=1 experiment då vet man iallafall hur det fungerar för en själv och det är inte så lite heller. Eller får man gå på vad vi vet om kroppens anpassning till miljön, evolution, anekdoter osv.
  5. Jag tror att det här problemet med att gå upp i vikt igen trotts att man äter artegen föda gäller inte precis alla. Det gäller dem som har en genetisk anpassning att kunna lagra unden lite av maten man äter. Den anpassningen var nog avgörande en gång i tiden då det rådde en ojämnare tillgång även av det artegna födan. De som hade den anpassningen överlevde lättare då. Dessa människor är kanske mer känsliga för insulinet. De kan ha ett bättre och effektivare förmåga att spjälka kolhydrater ner till glukos. Att äta LCHF under en längre tid kan göra att känsligheten för insulinet förbättras igen hos dessa individer. De behöver inte äta så mycket kolhydrater/fibrer osv för att kunna lägga undan dessa för sämre dagar. Detta kan vara en biologisk överlevnadsfördel som ingen människa verkar tycka om nuförtiden.
  6. Om du har lättare att lägga fett på magen så finns det risk att det blir det sista stället där fettet kommer att försvinna. Jag kan berätta att i mitt fall samlas fettet på rumpan och låren. Går jag upp i vikt så är det större byxor jag får köpa. Sedan försvinner fettet från överkroppen (det lilla jag har där) mycket fortare än från ben och rumpan. Kroppen tar inte fettet från de områden jag vill. Vill jag få bort det fettet får jag jobba med mycket längre vattenfastor, 3-4-5 dagar och längre. Det är det jag gör just nu och fettet försvinner trotts att jag är i 50 års ålder och når väl snart klimakteriet med alla de hormonella förändringarna som följd. Men du är yngre och kanske kan testa 3x(36-42) timmars fastor I veckan om du vill bli av med det besvärliga fettet kring magen. Det verkar funka bra just för kvinnor. Det jag skrev om att fettet omvandlas till vatten först för att sedan dräneras och spolas bort förklarar bara att det kan dröja innan man ser någon förändring på vågen. Dock vet du ju inte var de fettcellerna sitter tyvärr. De behöver inte sitta i kudden på magen.
  7. OMAD under en lång tid kan betyda en nedreglering av den basala metabolismen. En anpassning till den mängden mat man får helt enkelt. Kroppen får ju mat varje dag så den anpassar munnen efter plånboken. Om den skulle fortsätta spendera över sina tillgångar så i längden betyder det döden. Ska man fasta så är det bättre att blanda olika fastemönster så att kroppen inte blir van utan får gissa. Ena veckan kör man kanske 3x36 timmars fastor, en annan 2x48 timmar med an ätdag emellan. Det går att variera i all oändlighet.
  8. Du kan ju fråga dig själv varför du vill ha olivoljan i kaffet överhuvudtaget? Behöver din kropp extra fleromättat fett? Jag håller med @MariaF en fettkaffe kan liknas med att småäta. Om man dricker en fettkaffe i anslutning till en måltid som i övrigt inte innehåller mycket fett så är det ett sätt att öka på fettet. Om man har fått för vana att dricka det utspritt över dagen så kan man hindra viktnedgången och till och med börja gå upp i vikt. Jag tror att smöret är nyttigare så om man är intresserat av att ge sin kropp näring så är smöret att föredra. Förutom att fettsammansättningen i smöret är bättre så kan den innehålla fettlösliga vitaminer: A, D, E och K. Speciellt om man lyckas få tag på smör gjort av opastöriserad mjölk från gräsbetes djur.
  9. Metabolt anpassning är ordet! Jag har en teori här: du har anlag för att lagra fett, du har gått upp i vikt genom att driva din kropp på socker och lättsmälta kolhydrater, du har lärt din kropp den processen, kroppen har anpassat sig och har blivit en riktig fena på att lagra fett av kolhydrater. Nu bestämmer du dig att du ska äta LCHF eftersom det är ett lättare sätt att gå ner i vikt = njutningsmetoden. Din kropp blir chockad. Den har inte lärt sig att använda ketoner. Den reagerar med keto flunsa, utslag osv. Den förväntar sig socker men det kommer inte. Det betyder en stor omställning som man kan likna med svält och kroppen tvingas att ta till skyddsmekanismer som triggas av svält. Sedan vet vi ju att kroppen sakta men säkert vänjer sig vid att förbränna ketoner och viktnedgången saktar ner, planar ut och man hamnar på en platå osv. Jag tror att det handlar om en överraskning. Nästa gång du vill "rasa" i vikt med samma metod säger kroppen: nä nä nä, "fool me once shame on you, fool me twice shame on me". Nu har kroppen lärt sig hur man gör. Den kan använda ketoner om den måste. Du chockar inte den på samma sätt som förut. Minnet sitter i och anpassningen sitter i. Lite som att lära sig cykla eller köra bil. Man gör det en gång och även om man har inte cyklat på jättelänge så minns kroppen hur man ska göra. Den växlar mycket lättare mellan ketoner och glukos och släpper inte fettet lika lätt eftersom det är lättare att ta energin från kosten än att förbränna underhudsfettet. Vill du gå ner i vikt nu så får du använda dig av riktig fasta
  10. Smöret i sin sammansättning är väl närmast människans underhudsfett, som är vår matförråd om det blir svåra tider. Varför skulle olivolja eller rapsolja vara bättre än det?
  11. Jag har fått den uppfattningen att du vill att kroppen ska börja ta av det fettet som sitter just nu på magen och kanske låren också? Du vet kroppen gör lite som den vill så att det kan dröja innan just din kropp med de genetiska förutsättningar du har kommer att börja ta fettet från de önskade zonerna. Det är också bra att komma ihåg att fettet i fettcellerna omvandlas först i vatten och sedan dräneras ut. Så du kan mycket väl förbränna fett men inte märka någon skillnad varken på vågen eller i omfånget. För att kroppen ska börja ta av fettreserverna behöver man sänka insulinet samt göra det tillräckligt länge för att kroppen ska tömma glykogendepåerna först och sedan börja ta av fettdepåer. Därför säger man att träning är bra eftersom du tömmer dina glykogen depåer snabbare då. Om du småäter under dagen och/eller har ett långt ätfönster så håller du insulinet uppe. En lösning kan vara att minska ätfönstret till 16:8 eller 18:6 så att du har fler timmar med låg insulin och då ger kroppen chansen att bränna fett. Man får bara dricka vatten, rent te utan smaksättare eller svart kaffe under de 16 eller 18 timmarna. Mejerier är kända att ge större insulinpåslag. Om du äter mycket av det och har mjölk eller grädde i kaffet kan det också hålla insulinet uppe. Du är också kvinna i fertil ålder vilket gör att du har en annan hormonell reglering jämfört med män. Din kropp anser att det kan vara riskabelt att göra sig av med för mycket fett eftersom enligt din kropps åsikt kan du bli gravid när som helst och då behöva dessa fettförråd. Vissa av oss kvinnor har anlag till att lägga det extra fettet på rumpan och låren, andra lägger det på magen. Det är en av anledningarna att hårt tränande elitidrottstjejer som är smala och har knappt något fett på kroppen kan bli infertila. Fortplantning är en väldigt viktig funktion för alla djurarter inklusive människan. Vår biologi är byggt att skydda den funktionen.
  12. Man kan väl säga så här: dieter fallerar eftersom angreppssättet är feltänkt. När man tänker sig en diet tänker man sig att man ska äta mycket mindre och bara av vissa saker samt under en begränsad tid. Efteråt när man har uppnått sitt mål och har gått ner X antal kilon då kan man slappna av och gå tillbaka till sitt vanliga liv. Här just här har man förberett för ett fiasko. Går man tillbaka till sitt vanliga liv så får man sitt vanliga resultat och går upp alla kilon igen. Planen är fel. Man måste tänka att det är en livsstilsförändring som är permanent. Till exempel, ta Biggest Loser. Om deltagarna är beredda att även i fortsättningen äta så lite som dem äter under showen samt träna lika hårt under resten av sitt liv så kommer de att fortsätta vara smala. Jag tänker mig då bondesamhället. Hårdbearbetade bönder som var ute på fälten nästan jämnt och hade inte speciellt mycket tid för att äta stup i kvarten. Lite mat, mycket rörelse hela livet - ingen viktuppgång. För att få sin bantningsmetod att fungera måste man tänka i termer av "resten av livet". Kommer jag att kunna fortsätta så här resten av livet och passa in det nya sättet att äta eller röra sig? Då kommer jag att lyckas. Det beror också på hur bra den nya dieten täcker näringsbehovet och om det går att få tag på dessa matvaror även i framtiden. Därför är fastan så bra. Vi kan inte kontrollera våra liv fullt ut. Livet går upp och ner, saker händer, disciplinen brister men har man lärt sig att vattenfasta så är det som att man har lärt sig att cykla. Nu kan man det och kan tillämpa det då det behövs och lika ofta det behövs. Man måste fortfarande äta mat som är näringsrik och skräpmaten kan fortfarande göra en sjuk men man har fått ytterligare ett verktyg som gör att man arbetar med kroppens biologi och inte emot den. Dessutom har dem som äter mer hälsosamma fetter lättare att fasta. Under fastan går kroppen på fett och animaliska proteiner (de ägna). En kropp som är anpassad att gå på fett klarar fastan mycket bättre.
  13. Hej Ulle, Jag har vattenfastat i fem dagar förut. Det var tänkt som en 7 dagars fasta men jag hamnade i en diskussion om refeeding syndrom och blev nyfiken hur det skulle kännas så jag avbröt min fasta på fredag istället för på söndag så som det var tänkt. Jag kunde ha fortsatt eftersom jag var inte hungrig och fastan flöt på bra. Sedan dess har jag fastat 4 dagar förra veckan och nu är jag inne på dag 3 av min 5 dagars fasta. Sedan ska jag göra ett uppehåll. Ja, jag kokar benbuljong men jag försöker att dricka så lite av det som möjligt när jag fastar, eftersom tekniskt sätt tillför du näring när du dricker buljong och det bryter fastan. Jag håller mig till te, varmt vatten så här års, svart kaffe och salt. Jason Fung påpekar också att en fasta är inte lika med att man dricker litervis med benbuljong. Man använder det som klykor för att inte falla. Om valet står mellan att bryta en längre fasta eller dricka en liten kopp benbuljong så är det bättre att dricka buljongen. De första 1-2 dagarna kan vara de mest svåra. Då håller kroppen på att tömma sina glykogen depåer, blodsockret släpps ut i blodet och blir ostadigt. Man känner sug och tänker mer på mat. Inte så att man börjar klättra på väggarna eller tugga på sin närmaste, men man får påminnelser om att det vore gott att stoppa det ena eller det andra i munnen. Men när jag har passerat det så flyter fastan på utan större problem. Man måste träna på att fasta och ju mer man tränar desto lättare blir det att fasta. I början var det viktigt för mig att mentalt ställa in mig på att fasta. Jag har laddat ner appen Zero och det har också hjälpt speciellt i början. Det är inte konstigt att benbuljongreceptet är luddigt. Man kan göra den på många olika sätt. Den gemensamma nämnaren är att du tar ben, kokar de med kryddor och kanske lök och lite rotfrukter i 10 timmar, silar och så är det klart. Du kan hitta ett mer specifikt benbuljong recept på bloggen Birgitta Höglunds mat.
  14. Det är mycket svårt att säga vad det kan bero på utan att veta mer om din historia och vilka hälsoproblem du har haft förut eller har nu. Du säger också att du äter protein men inte vilken sorts protein det är.
  15. Att betacellerna "bränts ut" kan man tolka som att betacellerna inte orkar producera tillräckligt med insulin för att täcka den mängden socker och kolhydratrik mat som vi numera kan stoppa i oss. Men är det mängden av insulin det är fel på eller mängden av socker och stärkelse? Det kan också bero på att bukspottskörteln har blivit förfettad och fungerar inte lika bra som förut. I båda dessa fall är inte mer insulin en lösning eftersom om man forsätter äta sin sockriga och kolhydratrika mat så måste man ha mer och mer insulin, som är också en fettinlagrande hormon. Som i det gamla skämtet när en patient kommer till sin doktor med en blåtira och klagar på hur ont det gör i ögat när han dricker kaffe. Doktorn föreslår att patienten ska ta ur skeden ur koppen. Om man vill ha bort blåtiran måste man ta bort skeden ur koppen och låta kroppen läka. Precis så är det i fallet med diabetes. Jason Fung också menar att man måste ta bort socker- och kolhydratrikmat, vilket gör att kroppen inte behöver så mycket insulin. När insulinnivåer i kroppen sänks kan kroppen få tillgång till fettet den har lagrat så att det förfettade bukspotskörteln börjar fungera som den ska. Fast för vissa av oss räcker inte bara äta LCHF för att förmå kroppen att använda det visera fettet och fettet insprängd i de inre organen. Kroppen tar andra resurser som ligger närmare till hands och är lättare att komma åt som till exempel glykogendipåer. Då är fasta ett bra verktyg. Äter man inte är kroppen tvungen att ta av det som finns. Glykogendepåer töms först och sedan fettdepåer. Kroppen kan äntligen köra lite autofagi och börja reparera skadad vävnad. Vi har förmåga att läka även upp i åren men vi har glömt hur man aktiverar den. Läkare skriker att man behöver näring och stoppar in en bulle i munnen på sina patienter eftersom de lär sig inte vilken näring kroppen behöver. Istället för läkning slammar vi igen våra kroppar med lättåtkomlig, beroendeframkallande och giftig mat 24x7.