Jump to content

Katerina

Medlem
  • Posts

    617
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

Katerina last won the day on October 21

Katerina had the most liked content!

Recent Profile Visitors

1,345 profile views

Katerina's Achievements

Gammal i gården

Gammal i gården (4/7)

3.1k

Reputation

  1. Javisst kan en kostomställning eller en ätmönsteromställning ge diarréer. Jag och många med mig kan berätta att om man börjar till exempel fasta varannan dag så kan den första måltiden efter en 42-48 timmars fasta ge diarré men efter några veckor kommer kroppen att anpassa sig och diarréerna upphör. Så var det för mig. Men innan jag började fasta hade jag ätit LCHF i flera år och min kropp var van vid den maten och den mängden kolhydrater. För mig krävdes en längre fasta för att kroppen skulle reagera med diarréer. Om du har nyss börjat med 22-24 fasor och striktare lågkolhydratskost så kan du få den effekten. Men det kan också bero på vad du äter och hur din version av LCHF ser ut i förhållande till vad du brukade äta innan omställningen. Kolhydrater binder vätska och när man minskar intaget gör kroppen av med mera vatten. De första klon man tappar är just vatten. Dessutom brukar man rekommendera att äta mer salt speciellt om man böjar dricka mer vatten. Jag tror att den gula färgen beror på att din kropp behöver ställa om till fettdrift och i början inte är så effektiv på att ta upp fettet.
  2. Jag vet att många som äter LCHF fokuserar en hel del på mängden av kolhydrater i livsmedel. Det är ju bra men inte tillräckligt bra tycker jag. Om man ska bedöma ett livsmedel som bättre eller sämre ska man titta på dels vilken nytta den gör det vill säga hur mycket näring den innehåller och om kroppen kan ta upp den näringen. Dels på hur mycket antinurienter, växtgifter osv den innehåller för att bedöma hur mycket ens kropp behöver kämpa för att bli av med eländet. Baserat på det skulle man vilja veta den slutliga näringsberäkningen. Till exempel gluten är ett protein som finns i spannmål men hos många verkar det orsaka tarmproblem istället för större muskler eller tätare benstomme. Av den anledningen tycker jag att det inte är intressant hur mycket kalorier som finns i majs (mini- eller maxivarianten) om näringsbalansen blir negativ eller nära noll. Vi är ju inga kalorimeter utan äter för att leva och upprätthålla en sunt biokemi inte för att utveckla kroniska sjukdomar, värkande magar och leder.
  3. Varför skulle minimajs vara bättre än fullvuxen majs? Det är ju majs som har skördats innan den blivit fullvuxen och den är väl också spannmål?
  4. @Peter B jag tror inte att det är sunt förnuft. Ditt resonemang förutsätter att referensvärden är framtagna på en befolkning som har en rätt och riktig fettmetabolism och utifrån en korrekt uppfattning av kolesterolets roll. Men båda dessa förutsättningar stämmer inte med verkligheten. Bara i USA har 80 % av befolkningen störd metabolism och en drös av metabola sjukdomar. Som HelgeK påpekade har vi av historiska orsaker en pågående häxjakt på kolesterolet. Kolesterol är en livsviktig molekyl, alla cellmembran är gjorda av den, könshormoner tillverkas mha den, den behövs för att nervsystemet ska fungera. Nu försöker man sänka den ner till fotknölarna och vad händer då? Män behöver Viagra, kvinnor utvecklar PCOS och fertilitetsproblem, MS, Parkinsons osv. Dessutom verkar just LDL stiga då man börjar äta LCHF. Gör den det för att man blir mer sjuk av LCHF menar du? Ditt resonemang också förutsätter att man kan lita på ett ögonblicksbild. Menar du att TS ska börja äta mer av mycket mindre stabila, hårt processade fleromättade fetter bara för att ETT blodtest visade något högre värde? Är det så smart att reagera så? Kolesterol anses vara EN riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Om TS är orolig så tar man och kollar de andra riskfaktorerna som åderförkalkning eller inflammationsmarkörer. Man kan göra en CAC scan och se vad den visar. Att reagera så på ett ögonblicksbild, brottas med kolesterolvärdet och dricka olja kan bara leda till att man får högre risk att utveckla cancer eller annat som de inflammatoriska oljorna kan ge upphov till som just den individen har anlag för. Dessutom när det gäller kolesterolhypotesen så har man lyckats bevisa bara den första delen av den, dvs att man kan sänka kolesterolet i blodet om man äter mindre mättad fett. Man har INTE lyckats bevisa att lägre kolesterolhalt i blodet leder till att man har mindre risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar.
  5. Om du har lätt att bilda njursten sök information om oxalater, oxalsyra, mat med hög andel av det, oxalatdumpning. Det finns en hel del information om det på nätet speciellt på de engelskspråkiga sidorna. Oxalsyran finns i många inom LCHF godkända grönsaker och bär. Den finns också i stärkelserika matvaror som man avråder från inom LCHF rörelsen. Men inom det här rörelsen avråder man från kolhydratrika matvaror. För din del behöver man kanske ta ytterligare ett steg och eliminera mer grönsaker. När det gäller näring så inrikta dig på mat med animalisk ursprung: inälvsmat, djurfett, benmärg, ägg. Oxalsyran kan beröva dig mikro-nutrienter som mineraler när den bildar oxalater i din kropp. Man brukar säga att djuren försvarar sig med näbbar och klor medan växter med gifter. När man har lyckats ta sig förbi djurens försvar så kan man använda i princip hela djuret som mat utan problem. Med växter ska man vara försiktigare med. Nötter och baljväxter ska man blötlägga för att bli av med en del av anti-nutrienter eller gifter. Tyvärr verkar vi i vår iver att använda mer och mer växter i maten har glömt bort den försiktigheten. Låt mig ta ett exempel med gelato. Jag känner en glasstillverkare och egenföretagare, ett litet enmansföretag. Jag fick för mig att be honom att göra en sats gammaldags glass åt mig på grädde, äggulor och lite socker eller honung för att han hade ju alla maskinerna. Men det kunde han inte göra eller kanske snarare inte ville. För han specialiserar sig på den italienska glassen - gelato - men där använder han avkok på bönor. Jag blev lite paff för i min värld kastar man vattnet som man har kokat bönor i för att just slippa växtgifterna. Så jag nämnde problemet med antinutrienterna för honom, men de har han inte hört talas om. Vi kanske tror att mattillverkare vill vårt bästa och kan allt om hur olika matvaror påverkar kroppen men där misstar vi oss. Det är många faror som hotar en intet ont anande konsument. Jag gör min egen glass, vispar ihop grädde, äggula, lite honung och någon extra smaksättning som vanilj eller kakao i portionsskålar. Gör man det ca 3 timmar innan man ska äta det så är den perfekt, inte för söt och innehåller inga konstigheter.
  6. men vad äter du till kosttillskotten?
  7. Hm, jag äter inte heller mycket grönsaker men inte av slarv utan med flit. Växter försvarar sig med hjälp av gifter och oxalsyran är vanlig. När du säger att du slarvar med grönsaker vad äter du istället?
  8. Jag tror inte att bytet till LCHF kan leda till att njursten formas på grund av att du äter mera kött. Däremot kan det bero på hur din version av LCHF ser ut och hur mycket grönsaker med hög halt av oxalsyra du äter. Jag har läst att oxalsyran som finns i grönsaker kan de upphov till njursten. Varför man har glömt detta och påstår att köttet är boven är svårt att veta. Kanske beror det på vegantrenden och fördomar mot kött. Till och med livsmedelsverket skriver om det: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra "Vattenlösliga oxalater kan bland annat ge njurskador som exempelvis njursten på grund av att det bildas kalciumoxalatkristaller i njurarna. Dessa oxalatkristaller kan leda till stopp i urinvägarna och blodförgiftning med urin. Hög halt av oxalat i blodet kan även leda till rubbning av saltbalansen i blodet." Oxalsyran är en av antinutrienterna som finns i grönsaker som spenat eller rabarber. Den försvårar upptag av nutrienter, i det här fallet kalcium. Istället för att din kropp ska ta upp kalciumet ansluter oxalsyran sig till den och bildar kristaller. Däremot så finns oxalsyran inte i kött. Så om din LCHF kost består av mycket grönsaker så kan det vara oxalsyran som är boven. Vissa av oss är mer benägna att bilda njursten än andra så visst spelar genetik och anlag roll.
  9. Njursten formas inte på ett par dagar. När började du med LCHF och vad åt du innan dess?
  10. @Irre tyvärr har många av oss fått inse att man kan inte lita på matindustrin om man också vill att maten ska göra en frisk. Alla dessa färdiga rätter innehåller för mycket tillsatser som ska kontrollera smak, lukt, konsistens och hylltid men näringsvärdet är sisådär. Man måste gå tillbaka till grunden och äta så obehandlat som möjligt. Så om man inte tycker om att stå i köket kan man ju äta kött. Köttet kan man äta rått dessutom och smaklökarna förändras. Det finns numera ganska många som väljer att äta rått kött och inälvor för att få bukt med autoimmuna sjukdomar. Köttet innehåller den näring man behöver. Då behöver man inte ens en micro. Kanske något för din far om han har en sådan aversion mot matlagningen. Man behöver inte blicka så långt tillbaka i tiden för att hitta en klassiker - råbiff med äggula.
  11. Köttet är inte alls svårt att tillaga. Det är bara om man steker det för länge blir en skosula. Man tar en entrecote, steker det lätt i smör, saltar, pepprar och äter. Finns det något snabbare eller enklare? När han upptäcker vad gott det är kommer motivationen. Man tror att det är dyrt men när man har plockat bort all krims-krams runt om och gör det enkelt för sig blir det billigare.
  12. När det kommer till fett så är det näringen du ska tänka på framförallt eftersom det är det som din kropp behöver att få in. Det finns fettlösliga vitaminer och du behöver fett för att ta upp dessa. Kolesterolet kan kroppen tillverka själv. Äter du mindre av det kommer den att tillverka mer om den anser sig behöva det. Om din kropp av något skäl som vi inte vet vill hålla högre LDL halt just nu kommer den att göra det. Det kan vara stressen eller inflammationen i kroppen som gör att du har förhöjd kolesterol. Men då är det stressen och inflammationen man ska jobba med och inte kolesterolet. Det kan också vara så illa att just då du gjorde testet (se vad @Cederulla har skrivit om kolesterolets upp och nergångar) var kolesterolet extra högt och nu ska du ställa om ditt liv efter det här testet. Vår underhudsfett är vårt matförråd. Finns det ingen mat så är det tänkt att kroppen ska börja plocka från förråden. Så är det också med andra djur. När man äter animaliskt fett få man med näring. Vad får man i sig när man äter vegetabilisk fett som till större delen består av fleromättade och enkelomättade fettsyror? Man får omättade fettsyror som har dubbla bindningar mellan kolatomer. Det gör dem oxideringskänsliga. Syret ansluter sig till de dubbla bindningarna eftersom den kan och då bildas det andra ämnen som kan vara giftiga vilket leder till mer inflammation i kroppen. Du kanske ska läsa The Big Fat Surprise av Nina Teicholz för att få lite bakgrund till dagens kolesterolhets och hur det hela startade. När man började rekommendera folk att äta mer av det omättade fettet har de inte blivit hjärtfriskare eller smalare utan cancern har börjat öka. Om man ser på det hela utifrån statistiskt perspektiv så har inte rådet att äta mindre mättad fett (mindre ägg och bacon) blivit till en dundrande succé. Är det då så smart att byta ut det mättade stabilare fettet mot omättat?
  13. Vetenskapsfientlig är jag inte heller men jag är fientlig mot forskning i marknadsföringssyftet eller i syftet att bevisa sina idéer och förutfattade meningar. Jag tycker inte om när forskningsresultatet anpassas efter finansiärens önskemål. Jag tycker inte om när forskare som förväntar sig ett resultat (till exempel: högt kolesterol är dåligt) men får ett annat bara skakar på huvudet och stoppar resultatet under mattan med motiveringen "det blev inte rätt". Dessutom används för mycket fröoljor i kosten då vissa forskar på lågkolhydratkost. Det är en stor skillnad på att mata forskningsobjekten med oprocessad djurfett eller med solrosolja. Det finns också vissa skillnader i hur olika djurarter reagerar på fett. När man började forska på fett let man kaniner äta det och vipps mådde kaninen inte bra. Då drog man slutsatsen att människor inte borde äta fett utan att fundera på att kaniner är bytesdjur och jagar sällan feta byten. Jag tar forskningen med en nypa salt och för att kunna tolka resultaten vill jag oftast veta många fler detaljer om hur man har forskat. Det är för många icke vetenskapliga aspekter inom dagens vetenskap på kost. Därför föredrar jag att äta det som människan åt innan jordbruket och industrialiseringen, fasta emellanåt och inte oroa mig för kolesterolvärden som ligger högre än referensvärdet. Jag vill minnas att man någon gång på 90-talet sänkte max värdet på kolesterolet och jag undrar varför. Tyvärr har jag inte hittat någon info om de gamla referensramarna när jag har letat. Dessutom är statiner en mycket vinstbringande drog för att hela kolesterolforskningsområdet ska kännas rätt och riktig.
  14. Det är klart att blodfetter är ett komplext ämne som vi inte har förstått fullt ut. Det är otroligt att djuret människa har överlevt i så många år utan att oroa sig för blodfetterna. Men när vi på 1950 talet börjat oroa oss för det på riktigt så har vårt hälsotillstånd bara blivit sämre och sämre - hjärtinfarkter, cancer, metabolt syndrom, fetma, diabetes bara ökat. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma @Peter B. Ska man oroa sig för kolesterolet, äta lågfettkost och ta statiner eller ska man fundera på vad som utgjorde djuret människans kost innan industrialiseringen och kanske innan jordbruket och äta det istället?
  15. @Peter B är det kolesterolet som orsakar blodproppar eller är det inflammationen i blodkärlen där kolesterolet lappar och lagar? Kroppen kanske är tvungen att göra mer för att den har inget annat sätt att täppa till sprickorna i blodkärlen annars förblöder vi invärtes. Men i den situationen måste man jobba med att sänka inflammationen i kroppen istället för att jaga kolesterolet. Det är ju som att anklaga brandmännen för att de samlas till bränder och tro att om man minskar antalet brandmän så kommer det att brinna mindre.
×
×
  • Create New...