Jump to content

Katerina

Medlem
  • Posts

    617
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

Everything posted by Katerina

  1. Javisst kan en kostomställning eller en ätmönsteromställning ge diarréer. Jag och många med mig kan berätta att om man börjar till exempel fasta varannan dag så kan den första måltiden efter en 42-48 timmars fasta ge diarré men efter några veckor kommer kroppen att anpassa sig och diarréerna upphör. Så var det för mig. Men innan jag började fasta hade jag ätit LCHF i flera år och min kropp var van vid den maten och den mängden kolhydrater. För mig krävdes en längre fasta för att kroppen skulle reagera med diarréer. Om du har nyss börjat med 22-24 fasor och striktare lågkolhydratskost så kan du få den effekten. Men det kan också bero på vad du äter och hur din version av LCHF ser ut i förhållande till vad du brukade äta innan omställningen. Kolhydrater binder vätska och när man minskar intaget gör kroppen av med mera vatten. De första klon man tappar är just vatten. Dessutom brukar man rekommendera att äta mer salt speciellt om man böjar dricka mer vatten. Jag tror att den gula färgen beror på att din kropp behöver ställa om till fettdrift och i början inte är så effektiv på att ta upp fettet.
  2. Jag vet att många som äter LCHF fokuserar en hel del på mängden av kolhydrater i livsmedel. Det är ju bra men inte tillräckligt bra tycker jag. Om man ska bedöma ett livsmedel som bättre eller sämre ska man titta på dels vilken nytta den gör det vill säga hur mycket näring den innehåller och om kroppen kan ta upp den näringen. Dels på hur mycket antinurienter, växtgifter osv den innehåller för att bedöma hur mycket ens kropp behöver kämpa för att bli av med eländet. Baserat på det skulle man vilja veta den slutliga näringsberäkningen. Till exempel gluten är ett protein som finns i spannmål men hos många verkar det orsaka tarmproblem istället för större muskler eller tätare benstomme. Av den anledningen tycker jag att det inte är intressant hur mycket kalorier som finns i majs (mini- eller maxivarianten) om näringsbalansen blir negativ eller nära noll. Vi är ju inga kalorimeter utan äter för att leva och upprätthålla en sunt biokemi inte för att utveckla kroniska sjukdomar, värkande magar och leder.
  3. Varför skulle minimajs vara bättre än fullvuxen majs? Det är ju majs som har skördats innan den blivit fullvuxen och den är väl också spannmål?
  4. @Peter B jag tror inte att det är sunt förnuft. Ditt resonemang förutsätter att referensvärden är framtagna på en befolkning som har en rätt och riktig fettmetabolism och utifrån en korrekt uppfattning av kolesterolets roll. Men båda dessa förutsättningar stämmer inte med verkligheten. Bara i USA har 80 % av befolkningen störd metabolism och en drös av metabola sjukdomar. Som HelgeK påpekade har vi av historiska orsaker en pågående häxjakt på kolesterolet. Kolesterol är en livsviktig molekyl, alla cellmembran är gjorda av den, könshormoner tillverkas mha den, den behövs för att nervsystemet ska fungera. Nu försöker man sänka den ner till fotknölarna och vad händer då? Män behöver Viagra, kvinnor utvecklar PCOS och fertilitetsproblem, MS, Parkinsons osv. Dessutom verkar just LDL stiga då man börjar äta LCHF. Gör den det för att man blir mer sjuk av LCHF menar du? Ditt resonemang också förutsätter att man kan lita på ett ögonblicksbild. Menar du att TS ska börja äta mer av mycket mindre stabila, hårt processade fleromättade fetter bara för att ETT blodtest visade något högre värde? Är det så smart att reagera så? Kolesterol anses vara EN riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Om TS är orolig så tar man och kollar de andra riskfaktorerna som åderförkalkning eller inflammationsmarkörer. Man kan göra en CAC scan och se vad den visar. Att reagera så på ett ögonblicksbild, brottas med kolesterolvärdet och dricka olja kan bara leda till att man får högre risk att utveckla cancer eller annat som de inflammatoriska oljorna kan ge upphov till som just den individen har anlag för. Dessutom när det gäller kolesterolhypotesen så har man lyckats bevisa bara den första delen av den, dvs att man kan sänka kolesterolet i blodet om man äter mindre mättad fett. Man har INTE lyckats bevisa att lägre kolesterolhalt i blodet leder till att man har mindre risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar.
  5. Om du har lätt att bilda njursten sök information om oxalater, oxalsyra, mat med hög andel av det, oxalatdumpning. Det finns en hel del information om det på nätet speciellt på de engelskspråkiga sidorna. Oxalsyran finns i många inom LCHF godkända grönsaker och bär. Den finns också i stärkelserika matvaror som man avråder från inom LCHF rörelsen. Men inom det här rörelsen avråder man från kolhydratrika matvaror. För din del behöver man kanske ta ytterligare ett steg och eliminera mer grönsaker. När det gäller näring så inrikta dig på mat med animalisk ursprung: inälvsmat, djurfett, benmärg, ägg. Oxalsyran kan beröva dig mikro-nutrienter som mineraler när den bildar oxalater i din kropp. Man brukar säga att djuren försvarar sig med näbbar och klor medan växter med gifter. När man har lyckats ta sig förbi djurens försvar så kan man använda i princip hela djuret som mat utan problem. Med växter ska man vara försiktigare med. Nötter och baljväxter ska man blötlägga för att bli av med en del av anti-nutrienter eller gifter. Tyvärr verkar vi i vår iver att använda mer och mer växter i maten har glömt bort den försiktigheten. Låt mig ta ett exempel med gelato. Jag känner en glasstillverkare och egenföretagare, ett litet enmansföretag. Jag fick för mig att be honom att göra en sats gammaldags glass åt mig på grädde, äggulor och lite socker eller honung för att han hade ju alla maskinerna. Men det kunde han inte göra eller kanske snarare inte ville. För han specialiserar sig på den italienska glassen - gelato - men där använder han avkok på bönor. Jag blev lite paff för i min värld kastar man vattnet som man har kokat bönor i för att just slippa växtgifterna. Så jag nämnde problemet med antinutrienterna för honom, men de har han inte hört talas om. Vi kanske tror att mattillverkare vill vårt bästa och kan allt om hur olika matvaror påverkar kroppen men där misstar vi oss. Det är många faror som hotar en intet ont anande konsument. Jag gör min egen glass, vispar ihop grädde, äggula, lite honung och någon extra smaksättning som vanilj eller kakao i portionsskålar. Gör man det ca 3 timmar innan man ska äta det så är den perfekt, inte för söt och innehåller inga konstigheter.
  6. men vad äter du till kosttillskotten?
  7. Hm, jag äter inte heller mycket grönsaker men inte av slarv utan med flit. Växter försvarar sig med hjälp av gifter och oxalsyran är vanlig. När du säger att du slarvar med grönsaker vad äter du istället?
  8. Jag tror inte att bytet till LCHF kan leda till att njursten formas på grund av att du äter mera kött. Däremot kan det bero på hur din version av LCHF ser ut och hur mycket grönsaker med hög halt av oxalsyra du äter. Jag har läst att oxalsyran som finns i grönsaker kan de upphov till njursten. Varför man har glömt detta och påstår att köttet är boven är svårt att veta. Kanske beror det på vegantrenden och fördomar mot kött. Till och med livsmedelsverket skriver om det: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra "Vattenlösliga oxalater kan bland annat ge njurskador som exempelvis njursten på grund av att det bildas kalciumoxalatkristaller i njurarna. Dessa oxalatkristaller kan leda till stopp i urinvägarna och blodförgiftning med urin. Hög halt av oxalat i blodet kan även leda till rubbning av saltbalansen i blodet." Oxalsyran är en av antinutrienterna som finns i grönsaker som spenat eller rabarber. Den försvårar upptag av nutrienter, i det här fallet kalcium. Istället för att din kropp ska ta upp kalciumet ansluter oxalsyran sig till den och bildar kristaller. Däremot så finns oxalsyran inte i kött. Så om din LCHF kost består av mycket grönsaker så kan det vara oxalsyran som är boven. Vissa av oss är mer benägna att bilda njursten än andra så visst spelar genetik och anlag roll.
  9. Njursten formas inte på ett par dagar. När började du med LCHF och vad åt du innan dess?
  10. @Irre tyvärr har många av oss fått inse att man kan inte lita på matindustrin om man också vill att maten ska göra en frisk. Alla dessa färdiga rätter innehåller för mycket tillsatser som ska kontrollera smak, lukt, konsistens och hylltid men näringsvärdet är sisådär. Man måste gå tillbaka till grunden och äta så obehandlat som möjligt. Så om man inte tycker om att stå i köket kan man ju äta kött. Köttet kan man äta rått dessutom och smaklökarna förändras. Det finns numera ganska många som väljer att äta rått kött och inälvor för att få bukt med autoimmuna sjukdomar. Köttet innehåller den näring man behöver. Då behöver man inte ens en micro. Kanske något för din far om han har en sådan aversion mot matlagningen. Man behöver inte blicka så långt tillbaka i tiden för att hitta en klassiker - råbiff med äggula.
  11. Köttet är inte alls svårt att tillaga. Det är bara om man steker det för länge blir en skosula. Man tar en entrecote, steker det lätt i smör, saltar, pepprar och äter. Finns det något snabbare eller enklare? När han upptäcker vad gott det är kommer motivationen. Man tror att det är dyrt men när man har plockat bort all krims-krams runt om och gör det enkelt för sig blir det billigare.
  12. När det kommer till fett så är det näringen du ska tänka på framförallt eftersom det är det som din kropp behöver att få in. Det finns fettlösliga vitaminer och du behöver fett för att ta upp dessa. Kolesterolet kan kroppen tillverka själv. Äter du mindre av det kommer den att tillverka mer om den anser sig behöva det. Om din kropp av något skäl som vi inte vet vill hålla högre LDL halt just nu kommer den att göra det. Det kan vara stressen eller inflammationen i kroppen som gör att du har förhöjd kolesterol. Men då är det stressen och inflammationen man ska jobba med och inte kolesterolet. Det kan också vara så illa att just då du gjorde testet (se vad @Cederulla har skrivit om kolesterolets upp och nergångar) var kolesterolet extra högt och nu ska du ställa om ditt liv efter det här testet. Vår underhudsfett är vårt matförråd. Finns det ingen mat så är det tänkt att kroppen ska börja plocka från förråden. Så är det också med andra djur. När man äter animaliskt fett få man med näring. Vad får man i sig när man äter vegetabilisk fett som till större delen består av fleromättade och enkelomättade fettsyror? Man får omättade fettsyror som har dubbla bindningar mellan kolatomer. Det gör dem oxideringskänsliga. Syret ansluter sig till de dubbla bindningarna eftersom den kan och då bildas det andra ämnen som kan vara giftiga vilket leder till mer inflammation i kroppen. Du kanske ska läsa The Big Fat Surprise av Nina Teicholz för att få lite bakgrund till dagens kolesterolhets och hur det hela startade. När man började rekommendera folk att äta mer av det omättade fettet har de inte blivit hjärtfriskare eller smalare utan cancern har börjat öka. Om man ser på det hela utifrån statistiskt perspektiv så har inte rådet att äta mindre mättad fett (mindre ägg och bacon) blivit till en dundrande succé. Är det då så smart att byta ut det mättade stabilare fettet mot omättat?
  13. Vetenskapsfientlig är jag inte heller men jag är fientlig mot forskning i marknadsföringssyftet eller i syftet att bevisa sina idéer och förutfattade meningar. Jag tycker inte om när forskningsresultatet anpassas efter finansiärens önskemål. Jag tycker inte om när forskare som förväntar sig ett resultat (till exempel: högt kolesterol är dåligt) men får ett annat bara skakar på huvudet och stoppar resultatet under mattan med motiveringen "det blev inte rätt". Dessutom används för mycket fröoljor i kosten då vissa forskar på lågkolhydratkost. Det är en stor skillnad på att mata forskningsobjekten med oprocessad djurfett eller med solrosolja. Det finns också vissa skillnader i hur olika djurarter reagerar på fett. När man började forska på fett let man kaniner äta det och vipps mådde kaninen inte bra. Då drog man slutsatsen att människor inte borde äta fett utan att fundera på att kaniner är bytesdjur och jagar sällan feta byten. Jag tar forskningen med en nypa salt och för att kunna tolka resultaten vill jag oftast veta många fler detaljer om hur man har forskat. Det är för många icke vetenskapliga aspekter inom dagens vetenskap på kost. Därför föredrar jag att äta det som människan åt innan jordbruket och industrialiseringen, fasta emellanåt och inte oroa mig för kolesterolvärden som ligger högre än referensvärdet. Jag vill minnas att man någon gång på 90-talet sänkte max värdet på kolesterolet och jag undrar varför. Tyvärr har jag inte hittat någon info om de gamla referensramarna när jag har letat. Dessutom är statiner en mycket vinstbringande drog för att hela kolesterolforskningsområdet ska kännas rätt och riktig.
  14. Det är klart att blodfetter är ett komplext ämne som vi inte har förstått fullt ut. Det är otroligt att djuret människa har överlevt i så många år utan att oroa sig för blodfetterna. Men när vi på 1950 talet börjat oroa oss för det på riktigt så har vårt hälsotillstånd bara blivit sämre och sämre - hjärtinfarkter, cancer, metabolt syndrom, fetma, diabetes bara ökat. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma @Peter B. Ska man oroa sig för kolesterolet, äta lågfettkost och ta statiner eller ska man fundera på vad som utgjorde djuret människans kost innan industrialiseringen och kanske innan jordbruket och äta det istället?
  15. @Peter B är det kolesterolet som orsakar blodproppar eller är det inflammationen i blodkärlen där kolesterolet lappar och lagar? Kroppen kanske är tvungen att göra mer för att den har inget annat sätt att täppa till sprickorna i blodkärlen annars förblöder vi invärtes. Men i den situationen måste man jobba med att sänka inflammationen i kroppen istället för att jaga kolesterolet. Det är ju som att anklaga brandmännen för att de samlas till bränder och tro att om man minskar antalet brandmän så kommer det att brinna mindre.
  16. Jag tror att det är värre än så. Man har ju hört på nyheterna om 30-åringar som har haft hjärtinfarkt eller stroke. Att få blodpropp i benet kanske inte lika dramatiskt men det gör ont ändå. Det metabola syndromet verkar krypa ner i åldrarna och man har upptäckt barn med åldersdiabetes. Det är hög tid att vakna ur drömmen att man kan äta hur mycket och vad man vill och springa av sig kalorierna. Det kan man inte. För det är inte kalorier som gör att man fungerar som människa och har en frisk kropp. För att få det måste man få en balans mellan näring och gifter man får i sig. Man även måste få igång avgiftnings- och antioxidationsprocesserna och få dem att fungera normalt. Den mänskliga kroppen är fantastisk om vi låter den göra sitt jobb. Men när vi ser mat (och det som ser ut som mat) som ser så fint ut, luktar och smakar så gott kan vi oftast inte hejda oss. Jag tänker på Hans och Gretel och häxans pepparkakshus. De visste att det inte var så smart men åt det ändå. Vi lever i detta pepparkakshus 24/7 inte undra på att folk är sjuka och värre kommer det att bli. Tyvärr går det inte att göra stora vinster på någon som äter kött, dricker vatten, vistas i solen och naturen, rör på sig lite lagom och fastar regelbundet. Medan själv tycker man att man har vunnit högsta vinsten.
  17. Jag förstår att när man får en rapport med sina värden och de ligger utanför referensramen blir man orolig. Men samtidigt kan man fråga sig hur man har tagit fram dessa referensramar. Det mest troliga är att de baseras på tester av befolkningen i så att säga nuvarande skick som äter kost enligt tallriksmodellen. Det gör inte du längre och du säger att du har börjat må bättre. Kanske det faktum att du mår bättre är viktigare än att dina världen ska stämma med referensramarna som är baserade på befolkningen med hög andel metabolt syndrom? Jag följer en grupp fastare på FB. Om man börjar fasta har man också börjat driva sin kropp på fett som när man börjar äta LCHF, det egna djurfettet. Många i den gruppen har förutom fasta även börjat äta lågkolhydratkost eftersom det underlättar fastandet. Nästan varenda dag dyker det upp en fråga angående förhöjd kolesterol och de svaren man får från andra fastare är som följer: För många förhöjs kolesterolet i början av omställningen till LCHF för att sedan normaliseras Forskningen har visat att de med högt kolesterol lever längre. Många som har faktiskt drabbats av blodpropp har haft lågt kolesterol, varför? Kolesterolet har väldigt många viktiga funktioner att fylla därför reglerar kroppen det och tillverkar eget om man äter för lite av det. Gör en CAC scan om du är orolig för hjärtinfarkt. Det visar kalkavlagringar i blodkärlen Kolla dina inflammationsmarkörer. De visar om du behöver oroa dig för din hälsa på ett tydligare sätt än kolesterolnivåer
  18. "... av någon anledning ..." När man inte vill se elefanten i rummet och inte kännas vid att vi människor kost-mässigt glider längre och längre ifrån vad som är bra för oss så förstår man inte orsak och verkan. Eller så förstår man det men säger det inte. Om vi fortsätter i samma still kommer de "friska" 40 till 50 åringar få samma resultat. Jag misstänker att många i den ålderskategorin har metabolt syndrom redan idag. De senaste två årens corona-experimentet har pekat på detta. De "friska" yngre personerna som har haft en svår sjukdom eller har dött efter att ha smittats var inte så friska egentligen.
  19. Om man tycker inte om att tugga fett på grund av dess konsistens så kan man smälta det och dricka varmt ungefär som fettkaffe men ändå inte. Jag gillar att göra grytor, soppor eller köttfärssås utan redning (som oftast är kolhydrater) och äter det med sked utan tillbehör. Man kan gömma ganska mycket fett i dessa. Använder man krossade tomater och lite sambal oelek som kryddning får man en kryddig gryta med så mycket fett man vill. Speciellt nu på hösten värmer de gott.
  20. Jag tror också på att stress kan påverka våra val av mat och det kan öka hungern eller suget. Men när det gäller just din situation - hur vet du att du inte är i ketos? Mäter du ketoner i blodet eller i urinen? Om man har ätit LCHF med mycket lite kolhydrater en längre tid har man lärt sin kropp att använda fett effektivt. Då kan det finnas mycket lite ketoner i urinen efter ett tag eftersom kroppen använder alla ketoner och släpper inte ut lika många som i början.
  21. Absolut det är en kamp på många plan. Jag tänkte att den här infon kan hjälpa dig i kampen mot socker så här i influensa och speciellt corona tiden. Det kom upp ett minne på min FB sida här om veckan. Det handlade om en studie där man tittade på hur blodsockret påverkade de vita blodkropparna. Dessa blodkroppar är ett viktigt verktyg i kroppens immunförsvar som ska oskadliggöra virus etc. Högt blodsocker visade sig vara giftig för de vita blodkropparna och när det kom över ett visst värde så miste dessa sin förmåga att bekämpa virus. Det är just därför att man identifierade bland annat diabetiker som en riskgrupp att drabbas av Covid 19 eftersom deras kroppar kunde inte reglera blodsockret på rätt sätt. Men de kan fortfarande låta bli att äta kolhydrater och socker, eller hur? För min del är det solklart att jag vill ge min kropp bästa möjliga förutsättningar så att jag slipper hamna på sjukhus med andnöd eller andra komplikationer om jag låter virus föröka sig fritt i min kropp. Jag vill stödja mitt immunförsvar och inga godis, bullar eller pasta i världen är värda att riskera mitt liv för.
  22. Välkommet till forumet! En ögonöppnare för mig en gång i tiden var en trevlig äldre läkare som sa att en människa behöver 0 g socker och kolhydraterna är inte livsnödvändiga heller. Rekommendationer om 50 g kolhydrater kommer nog från ett håll som inte tittar på hur kroppen egentligen fungerar utan på vad som finns till salu i snabbköpet, utbudet, prisläget och inte behovet. När man ammar behöver man ge sitt barn näring i första hand. Det finns en hel del näring i underhudsfettet. Det är därför kvinnor ska ha generellt mer fett än vad männen har. Det fettet ska försörja både dig och barnet om det vill sig illa och du måste amma samt råkar ut för svält som en grottmänniska hade nog mer risk att hamna i en sådan situation. Jag tror att det är också därför som kvinnor utvecklar graviditetsdiabetes. Den hormonella omställningen vid graviditet gör att kroppen vill spara större delen av maten de äter. Det är naturligt och har sina rötter i överlevnad. Det gör det också svårare att gå ner i vikt vilket är inte så konstigt då både ditt liv och ditt barns liv är beroende av att ni har mat dvs fett. Andra djurs fett har ungefär samma funktion därför är det bra att äta det. Kolhydrater är fortfarande inte livsnödvändiga och det är dem som höjer insulinet mest (fettinlagring) och innehåller minst näring. Så om man vill lösa ekvationen med vikten och näringen så äter man övervägande kött, inälvsmat, djurfett, fisk, skaldjur men försöker se till att det är bra kvalité på maten. Jag skulle vilja påstå att en fettig köttbit från en svenskt uppfött ko eller får som har fått beta gräs och vara ute i naturen som man steker lätt i smör med salt på utgör en näringsrik måltid för en ammande kvinna när man tar bort politik och marknadsföring ur bilden.
  23. Jag håller med iAnna angående detta med sötsug efter en köttbit. Jag har också haft den känslan då jag fortfarande åt ganska mycket grönsaker och sedan började trappa av dem. Då kände man efterrättssuget efter maten antagligen eftersom kroppen var van att få mer glukos med maten och förväntade sig att det skulle komma mer kolhydrater. Det tar tid att ställa om till fettdrift och det gäller att tolka signalerna rätt och inte till den glukosdrivna och sockersugna kroppens fördel. Glukosen ger snabb energi så om kroppen är van vid den så kommer kroppen att utföra påtryckningar. Om du inte lyder dessa så tvingar du kroppen att utföra mer arbete dvs gå och leta efter energin på annat ställe dvs i dina fettförråd. Tyvärr räcker inte bara några få timmar för att hormonet insulin hinner gå ner så pass lågt att kroppen börjar ta av fettet. För vissa som är dessutom insulinresistenta så räcker inte natts fasta på 12-13 timmar. Många vill ju så gärna att förmå kroppen att ta av fettet men den brinner inte i kolhydraternas låga så som vissa dietister påstod.
  24. Där du hittade den informationen om soja fanns det någon information om vad dessa påståenden grundar sig på? Annars låter det mycket långsökt och låter mer som önsketänkande och en lösryckt argument för att få folk att köpa mer soja. Eftersom cancer kan uppstå av många olika orsaker är det väldigt svårt att bevisa eller motbevisa sådana påståenden. Att japaner inte drabbas av bröstcancer eller äggstockscancer i samma utsträckning kan ha helt andra orsaker som har med genetiska eller kulturella faktorer att göra. Om man nu ska bara titta på maten så kan det vara intressant att veta hur mycket och hur ofta äter man i Japan både när det gäller soja och även det vanliga ätmönstret och portionsstorlekarna. Äter man mycket näringslös godis och snacks samt annat ultraprocessad mat med många tillsatser? Äter man mycket fröoljor? Jag vet inte men jag tror inte att överätning och gigantiska portioner är ett stort problem i Japan. Hur är det men konsumtionen av socker och spannmål i Japan? Dessutom tror jag inte att proteinpulver görs på fermenterad soja. Om man är mycket intresserad av soja skulle jag undersöka innehåll av antinutrienter i sojabönan. Det finns ju gott om det i andra bönor, varför skulle soja vara undantaget? Det kan vara till och med så illa att om japaner använder lite fermenterad soja som smaksättare så tillför inte det någon hälsoförbättring utan balanseras ut av andra livsstilsfaktorer.
  25. Det bästa protein kommer från kött oavsett vad som för närvarande verkar vara politiskt korrekt att påstå. Om du redan nu känner att din kropp inte pallar för och inte mår bäst av mer och mer frukt och grönt så är du inte ensam. Våra kroppar är inte utvecklade att trivas på pulver och näringslösa grönsaker oavsett vad som påstås i varje ny annons som vill få dig att köpa mer grönt. Vi har inte dessa fyra stora fermenteringskammare till magar som tillåter en ko att ta upp näring från gräs genom att odla bakterier, massor av bakterier.
×
×
  • Create New...