Gå till innehåll

Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    575
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    32

Allt postat av Katerina

  1. Dessvärre går vi från en dogm att mättad fett är farligt till en mer nyanserad bild och den vägen är svår, mycket svår för många. Dessa experter har sina policys, anseenden, kolleger, följare osv att tänka på. Många vill inte sticka ut utanför det som är det allmänna tyckande och dagens "sanning". Jag menar att det går inte vända vår planetstora skutan så snabbt och smärtfritt 180 grader. Mänskliga samhällen fungerar inte så. Tänk på den stackaren som försökte införa handtvätt för läkare eller den som ville berätta för världen att jorden är rund. Man får slåss för sina sanningar helt enkelt.
  2. Kroppen är ju inte en kalorimeter - det vill säga oavsett vad du kastar in kommer det att brinna och en siffra dyker upp på en display. Att använda sig av kalorier må vara enkelt men det förklarar inte hur kroppens ämnesomsättning fungerar så som @MariaF var inne på. Kroppen har inte en konstant ämnesomsättning. Den kan gå upp och ner. Om du har under en lång tid använt din kropp till att bränna glukos och lägga undan oanvänt glukos i from av fett så behöver kroppen ställa om sig till att effektivt använda fett till alla de funktionerna istället. Kroppen är återigen ingen maskin så det ta
  3. Bästa sättet att behålla vikten är att äta LCHF med mycket animalisk protein och fett, fasta och styrketräna helst i slutet av sin fasta. Då får man hjälp att bygga muskler av tillväxthormoner som frigörs då man fastar och man går upp i muskelvikt, inte fett-vikt. På det sättet håller man sig ung längre eftersom förtvining av muskler är en del av vår åldrande. Man håller uppe sin ämnesomsättning med hjälp av större muskelmassa.
  4. På ett sätt förstår jag att du är orolig att ditt Ldl kolesterol har gått upp eftersom din läkare påpekar detta. Har man testat bara det totala kolesterolet eller har man också kollat partikelstorlekar? De stora fluffiga LDL partiklarna är inte alls problematiska medan de små oxiderade kan vara det. Sedan finns det tester för inflammationsmarkörer som man kan göra. Dessutom det totala mängden kolesterol är ingen bra markör för din risk att drabbas av blodpropp, det finns bättre. Jag föreslår att du läser på om kolesterol och tar själv ställning till det innan du okritiskt följer din läkares rå
  5. Man säger att man kan gå ner i vikt med vilken diet som helst men för att hålla vikten måste man hitta en livsstil som man kan fortsätta med. Betraktar man ketogen kost eller LCHF som en diet, går ner i vikt och sedan går tillbaka till sin "normala" sättet att äta på så kryper kilon tillbaka. Det var ju det resultatet man har fått förut av den kosten man åt då, varför skulle den här gången vara annorlunda? Nu vet jag inte vad du menar när du säger att med att du "vill äta mer normalt framgent". Vad är normalt för dig? Fär mig LCHF och ketogen kost plus periodisk fasta ÄR det nya normala.
  6. Kan tilläggas att om man vill komma åt det viscerala fettet, till exempel fettet insprängd i levern och andra inre organ för att förbättra dess funktion och därmed sin egen hälsa så är förlängd vattenfasta (mer än 24 timmar) kan vara just den mirakulösa billiga metoden många av oss behöver. Jag har läst vittnesmål där man började se en förbättring av levervärden då man lyckades komma över den gränsen och börjat tillämpa en ADF - alternative day fast. Det vill säga att man äter lunch och middag varannan dag mellan 12 och 18 och fastar 42 timmar däremellan. Men det finns många faste-mönster man
  7. Näppilli näpp. Longos fuskfasta är inget för mig. Han förespråkar snarare en kalorirestriktion och att man ska hämma kroppens utsöndring av tillväxthormoner. Varför skulle kroppens naturliga reaktion på vattenfastan hämmas? Tillväxthormonerna gör att vi bygger upp muskler och benmassa lättare och fördröjer förtvining av dessa som är ett av tecken på åldrande. Dessutom vill jag trigga igång kroppens städmekanismer - autofagin - för att motverka tillväxt av tumörer och utrensa annan "gammal" vävnad som behöver rensas ut och återanvändas. Äter du lite grann under dagarna du fastar kan det leda ti
  8. Jag tycker att benbuljong blir bäst när jag gör den hemma. Då vet jag att den är gjort på rätt sätt och att jag har kontroll över vilka tillsatser som finns i den, dvs inga. När jag gör den bryr jag mig mest om dess kvalité och inte kostnad och inte viken pris jag får när jag säljer den. Jag gör den oftast av märg ben och broskben som jag köper på City Gross. Den matbutiken vi har i närheten har sin egen slakteri och styckar svenskt kött så de säljer ben också. Annars tror jag man kan fråga i mataffären och be dem beställa hem det.
  9. Ungnötslever gillar jag också jättemycket. Brukar göra levermos av den tillsammans med ister, salt, svart peppar och lite timjan. Den senaste satsen hade en gudomlig smak utan den karakteristiska järnbismaken som levern brukar ha. Till och med mina nära och kära inklusive sonen åt den utan att klaga.
  10. Japp, nu har jag tittat och skrattat så att jag grät. Humor är ett fantastiskt verktyg för att belysa och ta udden av saker som människor kan vara rädda för. Jag misstänker att många är rädda eller osäkra över eller inte vågar att bryta mot de råden man får från myndigheter angående vad som anses vara det korrekta sättet att äta på. Tom Naughton förklarar mycket bra varför man ska alltid ifrågasätta råd som inte fungerar i praktiken. ALLTID.
  11. Testa carnivore utan ägg och mjölkprodukter = kött, fisk, fågel, renderad talg, ister, ghee (om du vågar). Det är ju bara en månad.
  12. Det är inte bara kolhydrater som ställer till det för vår hälsa. Man måste även se upp för tillsatser. Kolla på innehållsförteckningen vad det finns mer i den kokosdrycken du har valt. Om det finns mer än bara kokos skulle inte jag använda det. Det brukar användas konsistensgivare och andra sköna tillsatser.
  13. Så du menar att man inger mer förtroende om man biter sig fast i sina övertygelser och aldrig ändrar åsikt även om världen, kunskapsbasen och erfarenheter runtomkring ändras och man behöver ta ställning till det? Du menar att de som påstått att rökning är ofarligt sedan 40-50 talet ska fortsätta propagera för det oavsett vad man har forskat fram senare? Jag kan hitta hur många sådana exempel. Flat Earth Society? The diet-heart hypothesis? Högfettkost kan vara ett verktyg i verktygslådan som kan mycket väl passa i vissa situationer. Men att inte kunna variera sig och ifrågasätta sin egen ö
  14. Det handlar väl egentligen om dos och var man befinner sig på sin resa mot att bli av med extra fett. Om man är gravt överviktig och har diabetes med mera så är rådet att byta till en högfettkost kan hjälpa att få kroppen att anpassa sig till att bränna fett, reglera matlusten, sänka insulinet. När den första övergångsfasen är över vill man börja använda de egna fettreserverna och då en hög andel fett i maten kan vara i vägen för det. När man sedan närmar sig normalvikten då blir det intressant. Jag tror också att protein är det som vi behöver mest av för att underhålla muskelmassa och b
  15. Det är möjligt att det finns numera en 3 årig dietistutbildning. Jag ställer mig fortfarande frågande till dess innehåll och varför det finns en skillnad på dietister och nutritionister. Det verkar finnas en arme dietister som propagerar kalorier in och kalorier ut och väldigt få nutritionister. När man tar upp saker som näringens biotillgänglighet med veganer så blir ögonen stora som tefat. Tomma kalorier är ett stort problem och de där debattörerna verkar ha noll koll.
  16. Jag blir så trött. Hur dum kan man vara för att tro på något sådant? Socker är ett växtbaserat livsmedel. Ska man höja momsen på det så kan man väl höja det på spannmål också för det blir ju direkt till socker så fort man har ätit det. Jag har ett tag funderat på att utbilda mig till nutritionist eftersom jag tyckte att det var så viktigt att få bättre förståelse för näringsinnehåll av vår mat. Jag har upptäckt att den utbildningen är 3 årig högskoleutbildning men det behövs tydligen inte så många och det finns inte så många arbetsplatser för nutritionister. Medan dietister behöver ingen
  17. Tyvärr måste jag börja med det utnötta: alla vi är olika. Du åt ca 40 g kolhydrater i din måltid. Vissa av oss kan vara så pass insulinresistenta eller känsliga till blodsocker att en sådan mängd kan kicka folk ur ketos för flera dagar. Läste just ett inlägg i min fasting grupp på FB att 29 g kolhydrater kickade en kvinna ur ketos (fet-förbränning) i två dagar. Dvs man går över till att förbränna glukosen först - det gör kroppen alltid. Medan den förbränner glukosen avstannar fettförbränningen. Hur en sådan mängd kolhydrater påverkar just dig vet jag inte. Det beror på hur din ämnesomsättning
  18. Du äter inte växten bovete, du äter växtens barn = frön. Växter använder mer eller mindre potenta gifter för att försvara sig själva och sina barn i syftet att överleva. Det gäller även nötter som i torr tillstånd innehåller antinutrienter. För att bli av med en del av dessa brukar man behöva blötlägga nötter. Köper man bovetemjöl så tror jag inte att det är gjort på blötlagt bovete. Bovetet innehåller ganska mycket kolhydrater som blir till socker i blodet. Men det beror också naturligtvis på hur mycket bovete du äter. Reder du en fet smörbaserad sås med lite bovetemjöl någon gång ibland
  19. Du vill väl gå ner i fettvikt? Varför är du då rädd för att få i dig för lite kalorier? Jag menar du vill ju att kroppen ska ta de fettförråden du redan har och använda de istället, eller hur? Det finns faktiskt några bodybuilders som hade bättre koll på hur kroppen fungerar och tränade i fastat tillstånd. På det sättet har de använt den utökade utsöndringen av human growth hormone som inträffar vid fastan för att få hjälp med att bygga muskler. Ett mycket bättre metod än anabola steroider. Kan rekommendera böcker av Jason Fung som också pratar om periodisk fasta som den bästa metoden att
  20. Tack @SGK för sammanfattningen! Men det finns en viktig parameter till - upphettningen. Vi äter dessa fetter inte bara i kallpressad form. Vi vill använda dem i matlagningen av olika slag - steka i dem och koka i dem - hemma i köket och i den industriella mattillverkningen. De stabila mättade fetterna kan upphettas utan att dem tar upp syret och annat eftersom de har inga lediga platser. De ostabila fleromättade fetterna som däremot har flera dubbla bindningar mellan C atomerna eller med andra ord lediga platser kan oxideras mycket lättare. För att göra dem mer stabila har man hydrogenerat des
  21. Jag har slutat köpa buljongtärningar för länge sedan. De innehåller för många sköna tillsatser som jag vill skippa. Dessutom är det i högsta grad ultraprocessad mat. Vill jag dricka buljong kokar jag den själv på märgben och broskben. Att fasta med buljong är som att använda kryckor. Man kan göra det i början då man vänjer sig vid att fasta, ungefär som att cykla med stödhjul. Jag tror att den hemkokta buljongen är nyttig och näringsrik. Historiskt sett har den används som mat för svårt sjuka som höll på att tillfriskna. Men alla typer av buljong innehåller protein och den köpta även sötning i
  22. Det största problem jag har haft med fasta är att brottas med min syn på mat. Fastan satte fokus på vad mat är. Det som stör mest när man försöker sig på fasta är att man ser på mat som tröst, belöning, underhållning och även schemalagt aktivitet. Jag tror att det är grunden i våra problem med hälsa och vikt. Om vi använder mat för att hantera våra känslor då kan det bli svårt att få en sund relation med mat. Vi äter då vi är stressade. Vi äter då vi är deprimerade. Vi äter av tristess. Vi äter då vi vill fira. Vi äter då vi vill träffas med kompisar. Vi har helt glömt bort att vi egentl
  23. Ja, precis så är det. Det ligger på det mentala planet om man lyckas med fasta eller ej. Fastar du förändrar du dina vanor. Är du beredd på att fylla luckan med något annat? Är man inte det så kommer man inte att hantera dessa ät-påminnelser som din vana kropp kommer garanterat att skicka ut. Det måste ju finns en uppsjö saker man kan göra istället och distrahera sig med? I början är man ovan att fasta så för att inte falla i vanefällan måste man ha en plan för hur man ska agera på dessa påminnelser. Tidigare så stoppade du alltid något i munnen och besparade din kropp omaket att gå och l
  24. Hur ser han på antinutrienter som finns i växtbaserat föda och försvårar upptag av mineraler: oxalater, fytater, lektiner? Jag sover helt OK trotts längre fastor om jag låter bli kaffe på kvällen och minskar antalet koppar till 1 per dag. Jag misstänker att även kaffet innehåller antinutrienter. Dessutom måste man se till att sköta elektrolytbalansen i kroppen och man måste träna att fasta. All omställning kan ha bieffekter. Nu är jag inne på vecka 2 av 42x2 timmars fastor + en 20:4 och jag tycker att min sömn har blivit bättre trotts värmevallningar. Det kan också bero på att jag har börjat r
  25. Mycket av bieffekterna med fastan har att göra med elektrolytbalansen i kroppen. Speciellt vid längre fasta är det viktigt att ta salt till det vattnet man dricker och inte snåla på saltet. När man äter får man i sig salt och mineraler men det kan vara sämre med det när man fastar. Det är även inte tillrådligt att göra en längre torrfasta. När jag fastade under sommaren 2019 så har jag glömt saltet och inte var speciellt noga med att dricka. Efter ett par veckor av 42x2 fastor har jag börjat känna mig svagare och tröttare i benen då jag tog mina dagliga promenader. Saltet + vatten fixade probl
×
×
  • Skapa nytt...