Gå till innehåll

Katerina

Medlem
  • Innehållsantal

    533
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    30

Allt postat av Katerina

  1. Vilka långtidseffekter är du orolig för?
  2. Katerina

    Bröd

    Efter några år på LCHF har jag slutat med bröd, alla sorter. Jag kan förstå att eftersom bröd är beroendeframkallande så är behovet att hitta en substitut är starkt. Det vet företagen om och erbjuder substitut. Om man har ett mål att bli frisk mha LCHF så är det absolut första regel borde bli att undvika all processad mat eller med andra ord mat med innehållsförteckning. En annan färdighet man behöver är att läsa innehållsförteckningar och tolka dessa för att förstå konsekvenserna. Äkta vara har en bra förteckning att alla E-ämnen som man kan hitta i processade livsmedel. Jag kan inte se
  3. Det är svårt att svara på din fråga eftersom det är oklart vilka maträtter du kommer att pendla emellan. LCHF ska ju vara en högfet kost vilket har ett syfte att få kroppen att drivas på ketoner istället för glukos. Minskar du reellt på kolhydrater kommer också försockringen av kroppen att minska och du åldras inte lika fort. Det handlar också om att vänja kroppen vid fett för att den ska ställa om och kunna använda ketoner mer effektivt. Det gör man för att aptiten ska regleras bättre och för att slippa överäta så som man gör när man äter mycket kolhydrater och socker. Man byter till LCHF för
  4. Det är inte lätt att veta vad som händer i din kropp utan att veta din diet för och efter omställningen till LCHF, födoämnesallergier och dina insulinnivåer. Dessutom 5 veckor är alldeles för kort period för att kunna bedöma den omställning du gör. Målet brukar vara att gå ner i fettvikt men vågen visar den totala vikten där även vatten, ben- och muskelmassa ingår. Därför visar inte vågen det du vill veta - nämligen hur många hekto fett du har bränt. Man brukar föreslå att mäta problemområden med måttband för att se om de minskar i omfång. Tränar du styrka så är målet att öka muskelmassa, vilk
  5. Mina katter äter rått kött och har gjort så i många år. Vad är det som skrämmer dig så när det gäller bakterier? De är ju överallt - på oss, inne i tarmarna, utan bakterier skulle vi vara mycket sjukligare. De så kallade bakteriefria möss som man forskar på är tydligen de mest ynkliga och deprimerade varelser som finns. Det är ju ingen som värmer bytet till 70 grader för rovdjuren. Många djur är dessutom asätare. Här talar vi om bakterier. Sterilt är sällan bra när det gäller mat.
  6. Om du har varit diabetiker ett tag antar jag också som @Zepp att vi pratar om typ 2 diabetes dvs kroppen har ingen brist på insulin. Tar du extra insulin för att kontrollera ditt blodsocker? Insulin är den hormon som föser in glukosen från blodet in i cellen ungefär som en inkastare på den japanska tunnelbanan pressar in folk i tunnelbanevagnar. Men till slut blir den mekanismen sliten, cellen tappar känsligheten för insulin eller blir full av socker. Då har man både hög insulin och hög blodsocker i blodet och har blivit insulinresistent. Men insulinet också ser till att fettet stannar kv
  7. Vad är det för protein och fett du äter? Det är en stor skillnad på hur näring tas upp från till exempel bönor jämfört med kött. Många får goda resultat på carnivore eftersom man slipper växtgifter och antinutrienter som lektiner och oxalater osv. När man gör en förändring behöver man också ge kroppen tid att anpassa sig. Hur länge har du ätit strikt? Dessutom kan andra faktorer spela in, som till exempel stress.
  8. Man måste lära sig historien bakom kostråd för att förstå varför vi översvämmas av felaktiga sådana. Här är en bra genomgång av Belinda Fettke. Där framgår också vem utbildar dietister och varför de kostråd vi får har inget att göra med vetenskap av hög kvalité. Man kan även förstå varför lågkolhydratrörelsen ignoreras och ropar ut sina upptäckter för döva öron. De krafter som sprider kostråd i världen är inte intresserade av oberoende vetenskapliga upptäckter. Man måste inse vem man har att göra med för att förstå läget.
  9. Vi vill ju att våra äldre som har dåligt immunförsvar ska skyddas från att bli hospitaliserade och dö i komplikationer av COVID19. Men det är inte det man testar när man testar ett vaccins effektivitet. https://diabeticmediterraneandiet.com/2020/11/20/covid-19-vaccine-may-not-live-up-to-the-hype/
  10. Javisst, så länge man själv och ens nära och kära slipper att delta i denna vaccinering så kan man luta sig tillbaka och se på vilket sätt det kommer att drabba de som blir en del av experimentet. Det kan dock dröja innan man får "facit" eftersom det verkar inte finnas mycket intresse från våra politiker eller media att kritiskt granska det som sker. Slipper man vaccintvånget så är det ju bra. Men jag misstänker att företag kan börja införa lite policys om vaccineringen. Det är det jag är mest rädd för.
  11. Jag tycker att det är mycket relevant och intressant. Hon nämner ett par saker i sin interview som är intressanta. Den ena är att unga friska militärer som har blivit vaccinerade har sedan visat känslighet mot andra virus. Sedan pratar hon om Italien där det åldrande befolkningen sägs har drabbats hårt av COVID19. Några år tidigare hade de blivit vaccinerade med en otestat influensa vaccin med 4 olika mutationer av corona(?) virus. Vad innehåller vaccin förutom det något försvagade viruset (antar jag)? Man forskar mycket på djur och har alltid gjort. Är det det mänskliga varianten av vir
  12. Vad lustigt att du skrev det när jag just tänkte på samma sak fast i ett lite annat sammanhang - nu har vi vaccinpåtvingare i farten också = mera kronisk sjukdom = mera makt och pengar till läkemedelsbolagen. Sverige har tydligen skrivit avtal med fyra vaccintillverkare nu. https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ännu-ett-vaccinavtal-tecknat/ar-BB1bjz5V?ocid=msedgntp Här nedan är ett intressant inlägg i ämnet om varför hela hanteringen av denna "pandemi" eller kanske "plandemi" är suspekt och uppåt väggarna. Jag tycker att man ska lyssna på kritikerna och avvikande åsikter annars så är de
  13. Jag tror att det också beror på hur man äter fett. Jag skulle inte rekommendera att börja äta smör eller kokosolja med sked om man inte är van. Det som fungerade för oss när vi gick över till LCHF var att göra grytor eller soppor där man kan gömma mycket smält fett utan att det märks och äta det i en djup talrik med sked. Tänk er en köttfärssås på ganska fet köttfärs som man kryddar lagom för sina smaklökar och äter med sked utan spagetti. En favorit hemma är köttbullesoppa på lammfärs kryddad med rosmarin, svartpeppar och med eller utan någon grönsak så som broccoli eller brysselkål elle
  14. Det generella rådet: om du inte är hungrig så ät inte. Varför belasta kroppen om den inte vill ha mer? Känn efter och ät när du är hungrig. När man som ett socialt djur tvingas att följa mattiderna som @Zepp var inte på så kan man ju alltid ta ett glass vatten, en kopp te eller kaffe istället och bara sitta med för att få lite socialt samvaro. Jag är med i en grupp på FB som fastar för att gå ner i vikt. Där uppstår alltid frågor som: men vad ska mina barn säga, tycka, tro om jag hoppar över måltiderna. Det bästa svaret som jag läste var: pappa är inte hungrig och han svälter inte, han ä
  15. Halsbränna och kanske även illamående kan bero på dålig kvalité av magsyran HCL. Den kan vara för utspädd och ha för hög pH värde. Den ska ha pH 1,5-2,0, dvs mycket sur för att man ska effektivt smälta kött. Förr i tiden åt man mer fett tillsammans med kött. Stekt sidfläsk var väl vanlig husmanskost. Jag misstänker att även magsyran spelar roll i hur bra ens kropp kan tillgodogöra sig fett. När man följer dagens kostråd och minimerar kött och mättad fett i sin kost så kan man få sådana konsekvenser. Tyvärr minimerar man just sådana livsmedel som är mest näringsrika för människan.
  16. Vi är en art av mycket anpassningsbara djur. Flera decennier av lågfettpropaganda har påverkat våra kroppar så att vissa har sämre förmåga att smälta fett till exempel pga försämrat produktion av galla som HelgeK skriver. Det som inte används tillbakabildas. Tänk bara på vad som händer med muskelmassan om man slutar röra sig. Men börjar man träna igen så får man tillbaka sin muskelmassa. Det är ju inte så att man har förlorat det för evigt. Det beror på vad man väljer att göra. Det finns många fördelar med att lugnt och försiktigt försöka få tillbaka kroppens förmåga att tillgodogöra sig
  17. Det här är en mycket intressant och inspirerande interview om varför hälsan förbättras när man äter kött.
  18. En annan öppning till att förklara fenomenet med vinäger är att antinutrienters påverkan på våra kroppar mildras om vi fermenterar den växtbaserade maten. Vinäger tillhör också denna kategori och eftersom växter försvarar sig med gifter så som lektiner, oxalater osv så kan det finnas spår av dem kvar i den. Även blottläggning och kokning minskar mängden lektiner, oxalater osv. Dessa lektiner kan även höja blodsocker och ställa till med en hel del rabalder bl a i våra tarmar. Bifogar en intressant föreläsning i ämnet. Men om man fermenterar som i fallet av vinäger minskar deras påverkan. Kanske
  19. Det kan också vara så enkelt som att man som myndighetsperson är inte villig att ta risker och bli uthängd i media. Man pekar på de etablerade experterna och det som inte stämmer med deras budskap klassas som kontroversiellt.
  20. Kött + animalisk fett som talg, ister, smör. Men samtidigt kan vara viktigt att skilja mellan riktig hunger, vanan att äta vid vissa tider eller sug efter speciell mat. Om man har vant sin kropp vid småätande så kan man få påminnelser om att nu är det dags. Men är det hunger eller är det resultat av dålig vana? Sådana mönster försvinner inte över en natt man måste arbeta bort dem och vänja sig av med dem. Låt mig ta ett exempel som handlar om hunger. Jag har tränat på att fasta och just nu fastar jag 86 timmar i sträck, dvs 3 och en halv dag per vecka. Inte varje vecka men ganska ofta. Fö
  21. Jag är inte med på Instagram så jag har inte en uppfattning om hennes experiment. Däremot tror jag att hur snabbt ens blodsocker går ner efter att man har ätit något sött och kolhydratrikt beror snarare på hur insulinresistent man är. Hon är ung och förhoppningsvis hade inte hennes mor sockerknarkat innan eller i samband med hennes födelse så är hon kanske inte lika insulinresistent som många andra. Dessutom finns det en risk i att tro att man i vinäger har funnit en magisk motgift som får sockret att gå upp i rök. Inget går upp i rök men det kan omvandlas så frågan är vad tar sockret vägen? O
  22. Jag håller med om att syftet är att den nuvarande status quo ska bibehållas. Det är ju alltid maktens mål. Jag misstänker också att det beror på att man vill göra pandemin så stor som möjligt och så skräckinjagande som möjligt för att 1) rentvå sina panikartade beslut och 2) det finns krafter som vill tjäna grova pengar på att sälja vaccin till hela världen. Politiker kommer också att jubla när vaccinet väl kommer att godkännas för att i deras värld är det en lösning. I verkligheten kommer de som nu dör eller riskerar att dö av COVID19 inte bli räddade av vaccin eftersom deras immunförsvar tro
  23. Har inte läst studien men hört talas om det mirakulösa äppelcidervinäger som verkar ha en uppsving igen. Min mamma har försökt självmedicinera med den när hon var runt 50. Jag undrar vilka biologiska mekanismer som ligger bakom detta fenomen? Vinäger är ju till större delen består av ättiksyra. När man gör vin förvandlar jästsvamparna sockret till etanol (sprit) och om man fortsätter jäsningsprocessen bildas ättiksyra. Ska man tro att vinäger innehåller rester av jästsvampar så att det sockret man äter omvandlas delvis till etanol och leder till minskad blodsockerhöjning? Dock tror jag
  24. Det problemet jag fortfarande ser i det här sättet att behandla en sjukdom är alla beroenden mellan näringsämnen och vitaminer och mineraler och hormoner som vi fortfarande inte vet om. När man äter riktigt mat så är det komplexa bitar vi sväljer. Vi äter inte bara kemiskt utvunna omega 3 fettsyror kombinerade med kemiskt framställda vitaminer. Våra kroppar har fått träna och anpassa sig till att utvinna näring ur kött, fett osv. I dessa komplexa strukturer måste finnas beroenden som stödjer upptag av ditten eller datten. När vi utnämner oss till mat- eller näringskonstruktörer så kan vi sakna
  25. Igen har de tagit fram lite magi på flaska som ska ersätta sund kost och livsstil. Vad består magin av då? Näringsämnen, vitaminer, antioxidanter. De första två är ju inte speciellt magiska bara ordentligt bortglömda och förlöjligade? Inte så länge sedan har man hört alla dessa utryck om att man ska äta det som är gott eftersom allt som är nyttigt är så äckligt. När man blev äldre har man den hårda vägen förstått att det som är nyttigt är da shit och resten är bara tycken, vanor och smak. Tricket är att vänja sig och sina smaklökar vid det som är nyttigt. Dessa nyttigheter kommer in i kro
×
×
  • Skapa nytt...