Jojon

Medlem
  • Innehållsantal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

31 Bra

Om Jojon

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kanske fel tråd att posta detta i dock.
  2. Yes! Idag kom jag upp i önskvärda värden. Inte ätit 25g kokos ännu men skrev in det om jag gör det. Fördelningen blir önskvärd oavsett.
  3. https://www.dietdoctor.com/se/recept/muggmuffins-med-choklad Mugcake på engelska och på de flesta andra sidor.
  4. Just LCHF-bakning var det som fick mig att tappa det för några år sedan. Jag gick inte upp i vikt men vikten stod stilla, och tillslut började jag äta kolhydrater igen. Då gick vikten sakta men säkert upp igen. Nu undviker jag LCHF-bakning så mycket jag kan. Dels är det dyrt och dels är det triggande och får mig att tappa fokus. Jag köpte trots det sötningsmedel för att göra mugcake ibland och så har jag druckit sockerfri cola några gånger i sommar. Nu märker jag av svårigheter att komma in i ketos och det började faktiskt efter att jag köpte sötningsmedlet. Notera att jag inte går upp i vikt men vikten står stilla. Sen läste jag ett gammalt inlägg på Martina Johanssons blogg om hur sötningsmedel förhindrar ketos, tydligen ska den söta smaken lura kroppen att frigöra insulin - trots att det inte påverkar blodsockret. Det hade jag verkligen ingen aning om! Jag trodde att enda risken var att trigga ett sötsug. Så idag är första dagen utan sötningsmedel. Jag har hävt i mig mycket fett och ligger mycket lågt på kolhydrater och lågt på protein. Hoppas att min kropp snart hittar rätt.
  5. Jojon

    Fel på ketonstickor?

    Idag fungerade mätningen. Dessvärre vet jag inte vilken felmarginal utgångna stickor kan ha, men jag kommer att köpa nya stickor senare.
  6. Jojon

    Fel på ketonstickor?

    Det har redan diskuterats i en annan tråd. Enligt Kostdoktorn är blodmätning mer säkert, och så har jag redan en ketonmätare.
  7. Jojon

    Fel på ketonstickor?

    Jo, men hur mycket fel? Sen förstår jag inte hur den kunde mäta mitt blodsocker men inte mina ketoner, stickorna är lika gamla.
  8. Jojon

    Fel på ketonstickor?

    Jag har GlucoMen LX PLUS för att mäta mina ketoner (och blodsocker, om man vill det). Det var några år sedan jag använde den sist så stickorna har gått ut liksom nålarna. Det rör sig om 2 år gamla nålar och 4 år gamla stickor. Frågade min släkting som är sjuksköterska om det var lugnt att använda utgångna nålar och det var det, så länge de inte var 10 år gamla. Stickorna frågade jag inte om ens eftersom jag inte ser någon fara i att använda dem, de ska ju inte in i blodet såsom nålarna. Risken är väl bara att de inte läser helt korrekt men vad gör det. Nu när jag skulle mäta mina ketoner så får jag E-3 två gånger och E-4 fjärde gången. Ur bruksanvisningen: E-3 = Fel på använd teststicka: Redan använd eller skadad. E-4 = Felaktig applicering av blodprov eller kontrollösning på teststickan, eller skadad teststicka. Kontrollera hur du tar blodprovet. Mängden blodprov kan vara felaktig eller hematokriten kan falla utanför tillåtet mätområde för blodsockermätning. Jag provade en blodsockersticka för att kontrollera att apparaten fortfarande fungerade och mitt blodsocker kunde den mäta. Blodsockerstickan var lika utgången som ketonstickorna... Jag har massor av utgångna ketonstickor (5 paket med 10 st/paket). Jag ville inte sticka mig mer i fingret så jag tänkte avvakta tills imorgon med nya försök. Märkligt om alla ketonstickor skulle vara skadade då de är oanvända och oöppnade.
  9. Min släkting kanske tänker på ketoacidos? https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos Hur förklarar jag enklast skillnaden mellan detta tillstånd och optimal ketos?
  10. Min frågeställning menar inte att jag faktiskt tror att det är farligt att vara i ketos eller att äta en ketogen diet. Då hade jag inte påbörjat en ketogen diet om jag genuint trodde på det. Hur som helst så har jag en släkting (sjuksköterska) som gärna vill motarbeta mitt kostval (säger att jag ska gå med i VV istället). Jag brukar inte besvara det (orkar inte) men nu tänkte jag försöka att bemöta kritiken. Som vanligt när det gäller en fettbaserad diet så får jag höra att för mycket fett är dåligt för kroppen (ohälsosamt), det belastar kroppens organ på sikt osv. När jag nu gick steget längre och nämnde ketos, så fick jag höra att det är ett "farligt" tillstånd att befinna sig i, att man är försurad? Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här. Främst det här med ketos och försurning. När det gäller fett tänkte jag göra en fettanalys och ev. en fullständig blodanalys av mina värden när jag har hållit på ett tag. Ett annat påstående är att han som "uppfann" Atkins dog av sin egen diet. Nu har jag inte läst så mycket om Atkins men jag saxar från Wikipedia: Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins För mig är det inte solklart vad han dog av? Sen bara för att man äter en viss typ av kost så betyder det väl inte att man måste leva hälsosamt i övrigt? Jag vet föga lite om Robert Atkins för att kunna uttala mig om honom. Jag kallar ju inte min kost för Atkins-dieten utan för keto/strikt LCHF (eller bara LCHF). Jag drar lite åt Paleo också (begränsar mina mejerier) men jag äter för strikt för att kalla det klassisk Paleo.
  11. Oj, vad mycket ni har skrivit. ? Jag har redan en ketonmätare och stickor, så det blir min mätmetod. Dessutom vet jag hur jag ska tolka värdena. Ketostix är jag inte insatt i då jag har trott att blodmätaren är bäst/säkrast. Jag äter en ketogen kost för att 1. gå ner i vikt (ogillar att småäta och att vara hungrig) och 2. för att bli mer skärpt (ska börja plugga). Ska bli intressant det här!
  12. I samma stund som jag postar detta så hittar jag svaret här: https://www.dietdoctor.com/se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos Då har jag ändå sökt ett tag. Blodketoner mäts i första hand fastande på morgonen.
  13. Jag kommer att påbörja keto eller strikt LCHF med målet att hamna i optimal ketos. Nu är min undran när på dygnet jag ska eller bör mäta mina ketoner? När man snackar om blodsocker så är det vid uppvaknande, 2h efter matintag och 1h efter träning. Jag mäter ketoner via blodet.