JuliaLouise

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

17 Bra

Om JuliaLouise

  • Rank

  1. JuliaLouise

    MAF-tråd

    Ja Jesper, så är det ju! Men syftar du på vad jag skrev eller vad menar du?
  2. JuliaLouise

    MAF-tråd

    Kadensen är viktig för löpekonomin! Försöker också jobba på det.. vet att man helst ska ligga runt 180bpm men jag ligger på ca 145 svårt! Jag fick faktiskt MAF-appen att fungera! Det jag missat tidigare var ju att jag var tvungen att ha på mig pulsbandet för att appen skulle hitta det.. gjorde testet som var i appen: värma upp 12 min, springa med MAF-puls i 3km och sedan nedvärmning i 12 min. Låg på eller strax under MAF förutom i 3min då jag råkade hamna över Nu vill appen att jag ska träna liknande (samma uppvärmning och nedvärmning) men att jag ska springa 30min med MAF-puls. Verkar som man ska göra detta i 28 dagar med vila varannan dag. Det kanske är ett bra sätt att vänja kroppen vid det sega tempot? Fick lite obehagskänslor i knä/benhinnor nämligen men antar att jag bara är ovan det dumma är ju att jag är ganska säker på att min klocka är pålitligare än vad appen är men gillar att det är så enkelt upplagt i appen. Hmm..
  3. JuliaLouise

    MAF-tråd

    Hej igen!! Tack för svar! ja, alltså jag är ju ganska sugen på att börja med MAF! insåg också att det nog är smartare att fråga om MAF här än i min egen tråd som egentligen mest har med kost att göra! Därför kopierade jag mitt senaste inlägg därifrån för att posta det här istället: Godmorgon! Idag blev det äggröra igen till frukost! Ville ju träna MAF idag. Tänkte göra testet! Men! Kom ju på att man inte skulle träna om det gått mindre än 3h efter måltid.. Är det så strikt? Då skulle jag ju tränat det första jag gjorde när jag vaknade sedan har ni använt MAF-appen? Funderar på att göra det men om jag förstått rätt kan jag ju inte använda min pulsklocka om jag kopplat mitt pulsband till appen? Blir ju väldigt krångligt då, gillar inte att springa med mobilen i handen. Det går väl egentligen lika bra att bara använda pulsband + klocka? Och börjar ni mäta pulsen från början av träningspasset? Alltså sätta igång klockan innan uppvärmning och inte stänga av den förrän nedvarvningen är klar? och det här med träningspassen. Vi säger exempelvis att jag skulle vilja springa i en timme. Är väl bättre att mäta tid än distans, right? Ska jag då värma upp (hålla mig under MAF-puls) i 10min och efter hålla mig på min MAF-puls eller några slag under i en timme, för att sedan varva ner i ca 15 min under MAF-puls? Och testet! Hur gör ni det?
  4. Godmorgon! Idag blev det äggröra igen till frukost! Ville ju träna MAF idag. Tänkte göra testet! Men! Kom ju på att man inte skulle träna om det gått mindre än 3h efter måltid.. Är det så strikt? Då skulle jag ju tränat det första jag gjorde när jag vaknade sedan har ni använt MAF-appen? Funderar på att göra det men om jag förstått rätt kan jag ju inte använda min pulsklocka om jag kopplat mitt pulsband till appen? Blir ju väldigt krångligt då, gillar inte att springa med mobilen i handen. Det går väl egentligen lika bra att bara använda pulsband + klocka? Och börjar ni mäta pulsen från början av träningspasset? Alltså sätta igång klockan innan uppvärmning och inte stänga av den förrän nedvarvningen är klar?
  5. Oj, han har alltså vunnit 6st. Helt otroligt bra presterat skulle jag säga
  6. Och Maria, jag är också blond! Känner också att det kan vara svårt det där med att hålla koll på allt ibland
  7. Blir så imponerad av personer som du Anna! Jag tycker väl att en liten mörk chokladbit och egenpoppade popcorn då och då känns rimligt. Iallafall i nuläget!
  8. Ingen fara! Hej igen!! Allt du skriver stämmer ju! Och ja, det kan ju vara smart att börja med en sak i taget.. rökning eller sådant håller jag inte på med (skönt!) så där behövs ingen förändring kanske att 100g kolisar om dagen räcker då. Jag kör ju som sagt kosten på lchf-utmaningen just nu! Anser ni att recepten där är bra? Läste lite på Johan Bergqvists blogg också! Förvirrande tycker jag när han förespråkar både lchf och paleo, verkar ju dock som det nästan är samma sak.. Aja. Sedan detta med MAF. Tycker vissa saker verkar krångliga! Exempelvis att ett träningspass verkar ta sådan tid! Är ju van att kunna springa en femkilometare på ca 30min eller köra ett snabbt intervallpass på 15-20min! Älskar ju å andra sidan långdistanslöpningen.. Fast oftast springer man ju bara sådana distanser en gång i veckan. Iallafall. Att nästan varje dag lägga först 20min på uppvärmning, sedan köra MAF i 40min och sedan varva ner i 20 min? Vet inte ens om jag kommer hinna med det! och det där med att man alltid ska ha basperioder på flera månader. Innebär det att man aldrig kan träna prestationsinriktat? Verkade endast vara i 4-6veckor? Jag vill ju kunna springa snabbare och längre! Sen att jag också gärna vill få in träningspass med egen kroppsvikt för att stärka upp och förhindra skaderisken. Det känns svårt att utföra i MAF-puls..? Ska jag börja yoga istället då? Och visst är det så att all träning ska ligga mitt på MAF-pulsen? Jag kan alltså inte gå promenader/powerwalks där pulsen hamnar under? Haha usch, förlåt för mitt tjat och alla frågor. Blir inte klok på detta!
  9. Haha åh! Vem älskar inte fest??
  10. Åh! Okej, är ju så gott med rotfrukter! måste kolla in den boken! Och har till och med en fröknäckemix hemma! Får nog bli att ta tag i det där bakandet! Önskar mig också en nutribullet (en sorts blender) så jag kan börja göra smoothies igen! Tänker mig en smoothie med avokado, bär, massor av spenat och kanske ägg i! Om jag inte får den i julklapp kommer jag ändå köpa mig en sådan!
  11. Juste! Glömde skriva en till grej. Vill jättegärna ha tips på goda mellanmål/kvällsmål. Jag äter oftast inte en stor lagad måltid på kvällen. Brukar bli att jag och min sambo lagar matlådor att ha till lunch istället och att jag kanske äter gröt och något sånt (som jag nämnde först i tråden). Undrar lite vad som kan kompensera för detta. Det är inte ok med grekisk yoghurt (6%fett) och lite müsli på det eller? Hur gör ni? Tell me!
  12. Hej igen!! Jag har nu börjat med lchf-utmaningen. Eller man kan väl rättare sagt säga att jag börjat använda mig av recepten som finns där! Åt imorse äggröra (3ägg, 60gsmör) och så till lunch har jag hittills testat biffarna med ajvarsås och smörstekt vitkål! Så gott verkligen. Lax på spenatbädd har jag också lagat men det blir inte att äta av det förrän imon då det blir matlåda! Måste säga att det känns galet att äta så här mycket fett.. Är verkligen rädd för att gå upp i vikt nu Förresten! Har ni sett föreläsningen med Jonas Bergqvist där han nämner att kolhydratmängden på lchf beror på hur mycket man tränar, om man är överviktig osv? Om jag förstod honom rätt innebär detta att jag kan äta ca 20-50g kolisar om dagen eller om det var 50-100g. Minns inte riktigt. Får väl helt enkelt kolla in hans blogg och se om han skrivit något om det där! Sedan undrar jag hur ni gör med suget efter vissa saker. Utesluter ni socker överhuvudtaget eller kan ni unna er något litet på helgerna ibland? Älskar verkligen mina kastrullpopcorn tex. Känns lite för strikt enligt mig att strunta i det som gör gott för själen!
  13. JuliaLouise

    MAF-tråd

    Tack för svar MariaF!! Du verkar ju verkligen vara insatt i ämnet. Och det är lite så jag tänker, att det är lika bra att börja nu! Jag kan ju springa varvet ändå, trots att det lär gå sjukt långsamt haha Men frågan är ju hur jag ska lägga upp min träning nu då.. Intervallträning finns ju inte på kartan eftersom det kommer bli omöjligt med en lägre puls. Ett "långt" pass för mig i nuläget ligger ungefär på 6-7km. Tanken är ju som sagt att jag ska klara 10km i början av januari och sedan förlänga distansen efter det. Får väl helt enkelt endast köra distans/långdistans i låååångsamt tempo. Jag brukar ligga på ca 6min/5.40min per km. När jag testade att springa med min MAF-puls igår låg jag på strax över 8min/km Sedan glömde jag skriva innan att jag antagligen kommer köra min första Tough Viking i vår också! Där vet jag inte om jag kan (eller vill!!) sega fram för vi är ett gäng vänner som ska springa tillsammans. Hur ser du på detta? Är det katastrof om man kör något pass i lite högre puls? men ska verkligen läsa mer på Maffetones hemsida samt den länken du skickade!!
  14. JuliaLouise

    MAF-tråd

    Hej alla träningsfriska! Nu har inte jag läst klart hela denna tråden men jag vill verkligen ha svar på mina funderingar så skriver ett inlägg här ändå! Tycker att MAF-metoden verkar superintressant. Har laddat ner appen, gjort alla tester för olika riskzoner osv. Har dock inte börjat träna på riktigt med hjälp av metoden än. Jag testade en snabbis igår i 2km. Jag är 22 år, alltså blir det ju 180-22 = 158. Appen fick dock fram att min puls ska ligga på 153. Därför körde jag på det! Jag hade ju klocka och pulsband på mig och efter lite om och men hittade jag min MAF-puls! Kändes verkligen löjligt att lufsa fram såpass långsamt.. blir svårt att få ett bekvämt steg på något vis? Men kändes ändå bra att det funkade! Nu då till mina funderingar..Jag kör ju redan på med ett löpningsupplägg eftersom jag vill komma upp i distans igen. Jag ska springa Göteborgsvarvet i maj (tredje gången!) därför är målet nu att orka springa 10km utan problem, kommer nog vara där i januari. Och efter detta har jag tänkt börja ett upplägg inför halvmaran. Pga detta känns det svårt att börja med MAF-träningen. Jag menar, syftet är väl att alla pass ska ligga på sin MAF-puls? Och det kan jag inte lyckas med i nuläget eftersom målet på Göteborgsvarvet ändå är att förbättra min tid från föregående år.. Ska jag vänta tills efter Göteborgsvarvet med att starta igång MAF-träningen eller hur ska jag göra??
  15. Tack till er som svarat hittills! Ska definitivt kolla in bloggarna!!