Jump to content

Suzanne

Medlem
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Suzanne

  1. On 2018-01-03 at 10:38, perra81 sade:

    Rekommenderar starkt att du tar ett måttband och tar dina mått och antecknar, om du inte redan gjort det. Det skulle du egentligen gjort när du började med LCHF. För många så händer det inte så mycket på vågen men det händer saker på måttbandet. Mät med så lika omständigheter som möjligt, exempelvis onsdagsmorgnar utan kläder och efter toabesök :) 

    Hej igen.

    Det gjorde jag, men bör väl följa upp igen ?

    • Like 2
  2. Läkaren ringde igår med provsvar angående sköldkörteln. Det visade sig att jag har lite för låg ämnesomsättning och har fått levaxin på recept. 

    En kollega sa att om man börjar med levaxin så är hormonet satt r spel för all framtid och att det finns naturläkemedel med naturligt hormon att ta istället. Någon som hört om det? Finns någon läkare här som kan diskutera levaxinet, stämmer informationen ovan eller kan jag lugnt börja ta det?

  3. On 2018-01-01 at 18:03, Zepp sade:

    Om du äter så lite som du skriver så är du garanterat i Ketos hur som helst, liberalt eller ej!

    Det konstiga är då i så fall varför du går upp?

    Hur gammal är du.. har du gjort graviditetstest nyligen?

    Hehe, inte gravid ?. Nu har jag börjat räkna i lifesumappen och gissar att jag kanske faktiskt kommit upp i 30 g kolhydrater per dag.

    • Like 2
  4. Hej alla goingar som peppat och gett bra tips!

    Jag bestämde mig för att äta en aning liberalare över jul och nyår, som någon föreslog. Har druckit mer buljong och försökt få i mig mer salt. Tips på det? Räcker det med lite salt på handen som en tequila-shot på morgon och kväll? Jag pallar inte mer, eller att röra ut i vatten. Har iallafall gått upp sammanlagt 3 kg nu på 2 månader. 

    Jag är på bättringsvägen och känner mig nu pepp efter alla bra tips. Nu har jag fått igång lifesum-appen så jag verkligen kan räkna kolhydraterna på riktigt samt har beställt ketos-stickor. Ska utesluta mejerier, bär och mandelmjölk. Jag har ju druckit 1-2 glas torrt rött vin eller cava som ju ska innehålla mindre än 3 g kolhydrater, men ska försöka hålla ifrån mig det också. Fungerar det inte nu, så kanske jag får ge upp.

    Jag har inte haft någon matlust och har mer haft svårt att hitta på något bättre att äta än omelett, typ. Har alltid följt de strikta recepten på kostdoktorn också. Har därför fastat automatiskt kan man säga och hoppat över främst frukost, men ibland lunchen. Det känns inte riktigt bra att hoppa över måltider, mår illa och känner mig konstig. Har ju IBS i botten och tror att jag behöver äta regelbundet. Någon skrev om det, någon mer som har erfarenhet?

    Gott nytt år alla!

    Hälsn

    Susanne (Suzanne i användarnamnet)

     

    • Like 1
  5. On 2017-12-27 at 13:50, Effie sade:

    Mina råd brukar vara att inte skruva och fixa för mycket på den kost (lchf) som man precis börjat med. Jag skulle nog väntat med olika varianter av fasta, t.ex. Man får landa i, bli trygg med maten först. Och frisk. Om du inte längtar efter att få fasta, förstås...

    Rejäl vanlig mat när du är hungrig. Inga mellanmål, och inga mål baserade på mejerier - de är möjligen en guldkant, om man klarar mejerier; det är det inte alla som gör. Mackor är bekvämt, men lätt att äta mer av. Och mer (åtminstone jag; därför bakar jag inte). Och jag undviker att dricka sådant som innehåller kalorier. (därmed inte sagt att jag tycker det är lätt att gå ner i vikt).

    Man måste hitta sin väg. Det finns inga tydliga regler "ät exakt så" - utan man får testa hur kroppen reagerar. Ät så att du mår bra; testa ut vilken mat och vilket ätmönster som fungerar. Vi kan komma med tips och idéer, men det är du som får avgöra.

    Tack för råd Effie!

    Jag tror också jag ska ta en sak i taget, men skönt att ha en plan om det första inte fungerar.

    Jag har inte varit hungrig, så jag har redan fastat och hoppat över frukost och så. Har gått upp sammanlagt 3 kg nu.

    Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte. Eller så testar jag plan B med att fasta också :) . 

    • Like 1
  6. On 2017-12-26 at 12:17, Erik 2 sade:

    Har aldrig varit så sjuk som hösten efter jag startade LCHF (började på påsken), jag fick virus på virus på virus - väldigt oklart om det hade med LCHF att göra överhuvudtaget ... Det var närmare 10 år sedan. Efter den hösten har jag, ta i trä, inte blivit sjuk en enda gång. Jag har ibland känt att nåt varit på gång men kroppen har varje gång lyckats ta hand om vad det nu var tämligen omgående. 

    Ett stort problem är om man har en insulin produktion som går på högvarv och börjar äta mycket fett, då lagrar man fettet som fett. Då måste man komma till rätta med insulinet först. Fasta och hålla lågt blodsocker. Köp en blodsockermätare, mät hur du reagerar på måltider, justera vad du äter. Lågt blodsocker ger lågt insulin.

    Du skriver lite om vad du äter och jag tycker att du behöver göra en del justeringar. Jag tycker att du ska sluta med mejeriprodukter som grädde, mjölk, yoghurt. De innehåller vassle och mjölksocker som driver insulin. Smör ok. Sluta med mandelmjölk, bär, ketobollar, vörtbröd och lchf- godis. Oklart vad de innehåller oklart vad de ger för effekt på insulinet. 

    Försök att börja fasta. Tex låt det gå 16 timmar mellan tex middag och frukost - då får du in en fasta varje dag. 

    Ät mycket grönsaker (obs lär dig vilka som har högt kolhydratinnehåll och vilka sm har lågt - ät dom som har lågt) gärna varma, lagom med protein från kött, fisk, ägg, och såser på olivolja, smör. Recept finns på Dietdoctor. 

    En viktig del av viktnedgång är att orka/stå ut med att känna hunger. Hunger är inte farligt, det finns gott om energi lagrat för att vi inte ska dö av svält i första taget. Tänk som så att "om jag bara står ut tills hungern gått över så kommer min kropp att börja bränna fett". Drick kaffe och vatten det dövar en del. Det är en underbar känsla när fettförbränningen kickar in, det dorrar i hela kroppen och man känner sig oövervinnerlig. När man får dorret kan man med fördel ta en riktigt lång promenad i lagom takt eller gå till gymmet och lyfta tungt. 

     

    Tack veteranen, för kloka tips!

    Så, även om det är 0 kolhydrater i mandelmjölk kan man gå upp i vikt på det?

    Har du något tips på någon bra blodsockermätare som inte är alltför dyr :)?

    Längtar tills den där fettförbränningen ska kicka igång! 

    Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte..

    Gott nytt!

  7. On 2017-12-23 at 16:18, Peter B sade:

    Det kan  vara så att du inte riktigt är i ketos men ganska nära då finns risk att du inte kommer må bra ... då bör du kanske äta ännu striktare... för att stanna i ketos kan man heller inte "fuska" lite typ en gång i veckan... om man känner att man inte vill/klarar att äta ännu striktare kan man istället testa att äta lite liberalare ... typ 50-150 gram kolhydrater av "god" kvalitet (ej mjöl och socker).

    Det kan kanske vara en ide att äta lite liberalare över jul och nyår och se vad det ger för resultat ... och sen om det inte fungerar som du vill testa riktigt strikt (minimera mejerier och bär) under en längre tid (minst en månad) kanske då också tillsammans med fasta.


     

    Tack Peter och gott nytt år!

    Det kan ju vara mycket väl så att jag ligger nära ketos och därför inte mår bra. Måste man inte ligga på under 20 g kolhydrater per dag för att komma i ketos? Eller jag läste att man kan komma i ketos på mer kolhydrater, men menar du att jag kanske lättare skulle komma i ketos med mer liberal kost än strikt?

    Jag har inte varit hungrig, så jag har redan fastat och hoppat över frukost och så. Har gått upp sammanlagt 3 kg nu..

    Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte..

    • Like 1
  8. Hej. 

    Jag är tacksam för alla råd och tips jag fått hittills! Nu vet jag dock inte om jag ska ge upp. Är dunderförkyld och har ingen energi och grät här innan. Så brukar det gå när jag försöker dra ned på kolhydrater, men har ju kört Lchf i ca 1,5 månad så har ju funkat bra.

    Jag har varit på vårdcentralen två gånger denna vecka och de säger att det bara är ett elakartat virus. Jag har i och för sig bara ätit en burk makrillfile till frukost och 34% creme fraiche med lite blåbär samt någon matsked grädde till kaffet och 1 tsk kokosolja i téet. Slängde i mig egengjort fröknäcke med smör o lite jordnötssmör på och ett glas osötad mandelmjölk.

    Det som bekymrar mig är också att jag inte går ner i vikt som är målet, trots att jag kört strikt lchf hela tiden. Jag börjar bli lite desperat då jag redan har ca 30 kilos övervikt om man ska se till BMI. Jag har gått upp 2 kg och varje kilo känns på kroppen.

    Har tänkt att vara ganska duktig på julen o bakat ketobollar, lchf- köttbullar och sla göra vörtbröd o lchf- godis. Så känns förstås tråkigt att ge upp, men vet inte riktigt hur jag ska göra med måendet och att jag ändå inte går ner i vikt. 

    Fick precis höra från min syster att det kan vara ketoinfluensa, vad tror ni, var kan jag hitta bra info om det?

    Tack på förhand ännu en gång ❤

    • Like 3
    • Sad 2
  9. Hej!

    Jag har börjat titta på alternativ till julgodis och ser att flera recept då innehåller sötströ eller sukrin melis. 

    Julgodiset innehåller också mycket nötter. 

    Mina frågor:

    1. Sötningsmedel som dessa, är det ok vid strikt LCHF? 

    2. Vilket är det bästa sötningsmedlet, förutom vaniljpulver? 

    3. Hur ska jag hålla reda på att jag inte äter mer än 20 g kolhydrater under julen, eller ska man inte vara så hård mot sig själv? 

    Tack så mycket på förhand ?

     

    • Like 2
  10. 7 timmar sedan, -Lenny- sade:

    Hej där :)

     

    För en del hjälper det att skära ner/bort på mejerier (riktigt smör ej medräknat) och ja vara försiktig med nötter (lätt att överäta). Samt hur ofta äter du? Få mål per dag och periodisk fasta kan också hjälpa (brukar kunna vara lätt fixat, om en är i ketos).

     

     

    Tack Lenny för svar o pepp!

    ok, mindre ost då, annars äter jag inga mejerier?. Äter tre mål per dag o kanske någon chokladbit på kvällen. Det kanske är värre än vad jag tror? Brukar ta 85% men står 18g kolhydrater per 100 g, men förstått att en bit innehåller ca 5g.

    Förstår inte riktigt det här med smör, varför är det ok?

  11. On 2017-11-24 at 15:28, MariaF sade:

    Man tenderar ju att bli lite nördig... ;)
    Om du ska läsa en enda tråd här i forumet borde det kanske vara jespers tråd "Stanna i ketos". Rätt lång men intressant! 

    Hej! 

    Jag är ny här o hittar inte runt riktigt. Var kan jag hitta o läsa tråden du tipsade om?

    • Like 1
  12. Citat

     

    Hej. 

    Jag började för ca 1 månad sedan. De två första veckorna gick jag upp 2 kg och det tog lång tid innan jag kom in i ketos. Jag funderade över om jag gjorde något fel o en kompis som gått ner med lchf fick veta en dag vad jag åt och jag åt bra, sa hon. Därefter gick jag ned de 2 kilon jag gått upp. Jag slarvade sedan o fick i mig ett glas glögg, då jag trodde det var ok med sockerhalten, enligt utsaga från den som serverade. Några dagar senare åt jag medvetet en bulle- nu har jag gått upp igen o känner mig som en michelingubbe. 

    Jag funderar återigen på vad jag gör för fel, förutom snedstegen förstås. Jag har bara använt veckorecept från Kostdoktorn. 

    Något jag ska vara försiktig med förutom nötter, någon nämnde ost? Ska jag försöka äta bättre fetter, typ olja och kokosolja istället för smör?

    Har panik över att mina största kläder knappt passar längre. 

    Tack för råd o stöd <3

    • Like 2
    • Sad 2
×
×
  • Create New...