Gå till innehåll

Per Gustafson

Medlem
  • Innehållsantal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

113 Utmärkt

Om Per Gustafson

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det här glömde jag ju av när det inte blev på veckobasis längre, så blir nu nästan 2 månader sen senaste uppdatering. Men som jag misstänkte senast så bromsades det upp. Viktnedgången stannade av runt 76 kilo, vilket förmodligen kan räknas som ganska normalt. Även om BMI förmodligen inte är ett speciellt trovärdigt mätsätt så ska jag på mitt ideal-BMI ligga runt 75 kilo. Jag har fortsatt ungefär lika med maten, kanske inte fullt så strikt på kolhydraterna (mäter inget), men fortsatt lika strikt på "nyttighet". Alltså absolut inget socker, mjöl, stärkelse etc, men om det skulle bli li
  2. Nu blev inte veckan som planerat, träningen föll till stor del bort pga att gymet tyckte att man skulle ha påskstängt hela långhelgen. Men maten har varit striktare med mer periodisk fasta och mindre snacks. Och maten påverkar nog både vikten och midjan mer än träningen gör, för ändå gick siffrorna åt rätt håll. 79,7 kg nu, första gången under 80 och midjemått på 87,5 cm. Nu räknar jag med att det bromsas en del och jag är ganska bra inne i vad som påverkar och hur fort det går. Därför kommer jag övergå till uppdatering månadsvis så länge inget större händer.
  3. Uppdateringsdags igen. Och tyvärr är det bara att erkänna, denna veckan var jag både lat och gottesugen.... Stillasittande jobb, många timmar i bilen, kvällar på hotell mitt ute i ödemarken i ett snö och is täckt Dalarna inspirerade inte till mycket annat än slöa kvällar. Höll i alla fall "godiset" till 90% choklad, ost och nötter, även om det blev onödigt mycket sånt småätande. Och minst lika fort som det gick ner vänder det och går upp.... 1 kg och 1,5 cm upp denna vecka. Blir till att ta igen det under veckan, nu jobbar jag ett par kortdagar och är långledig över helgen, så det få
  4. Uppdatering igen. Denna veckan gick enligt plan, mer träning och fasta samt mer "riktig" (hemlagad) mat. Och det syntes ganska snabbt på måtten. Midjemått på 88 cm, 2 cm ner från förra veckan och vikt på 80,9 kg, vilket är 1,6 kg ner. Så sammanställt på 10 veckor sedan jag startade och vikten har minskat 14 kg och midjemåttet 16 cm. Det är bra mycket snabbare än förväntningarna var när jag började, och kanske har det t.o.m gått lite för snabbt. Nu vet jag inte riktigt vad min kropp "vill väga" så att säga, det sägs ju att kroppen normaliserar vikten själv med LCHF, så får väl se vart det
  5. Du har ju faktiskt en poäng där Maria:) Midjemåttet säger mer än vågen, men med mer träning och mindre mat hade kanske kroppsformen förbättrats mer. Zepp, jag hade faktiskt inte blivit förvånad om jag hade ökat i iaf ett av måtten, så ja det är helt ok. Och, ja, det social/arbete vägde ju över denna gång, och jag har iaf minst 25 år kvar med jobbrelaterade tillfällen som kommer att komma "i vägen" plus kalas och annat i släkten så visst kommer det bli fler gånger framöver.
  6. Söndag igen och precis som jag själv misstänkte förra helgen skulle det bli en sämre vecka för viktnedgången. Även om jag kunnat hålla mig till LCHF genom att prata med serveringspersonalen och byta ut lite mat kombinerat med att lämna vissa delar orört på tallriken så blev det ändå för mycket mat och vin i kombination med för lite träning. Men som sagt, det var väntat och inget som gör mig något. Jag kunde ha hoppat över måltider om jag absolut velat, men sociala värdet av måltiderna med trevliga kolleger vägde högre för mig denna gång, har ju ändå varit överviktig i 20 år så en vecka hi
  7. Zepp: Målet jag satte från början finns i min första post i tråden, eller typ... "Egentligen har jag inget mål, men borde enligt BMI och siffror kunna hamna runt 80 kilo och 90 cm midjemått". Med 82,5 och 91 så skulle jag anse att jag är "runt" de siffrorna. Men nu när jag väl är igång så ser jag ju att det lätt finns 5 cm och 5 kilo, kanske mer, kvar runt magen i rent fett. Och det gör nog ingen större nytta där. Och även om jag inte ser mig med ett tydligt 6-pack på magen framöver så mår jag bra av träningen och maten så det kommer jag fortsätta med. Förhoppningsvis kan det bygga lite
  8. Jodå, jag äter inte en massa kolhydrater bara för att det blir mat ute. Potatis/Ris brukar gå att byta mot grönsaker osv. Eller så lämnar jag bara det som inte passar på tallriken, det har jag inga problem med. Ölen kommer jag också hoppa över, blir vin och vatten istället. Däremot blir det ofta för mycket mat:)
  9. Söndag igen, och en lite bättre vecka denna gång. Märks fort när det slarvas lite, det är tydligt. Denna vecka har jag varit striktare på maten och kört minst 18 timmars fasta varje dygn, och 3 fastor på 24-36 timmar. Dessutom haft tiden till att få in hyggligt med träningspass också. 82,5 kilo idag, ca 2,5 kilo ned sen förra veckan och 12,5 kilo sedan start. Midjemåttet har också fått en skjuts till 91 cm, vilket är 3 cm ner från förra veckan och 13 cm sedan start. Tyvärr blir det nog en sämre vecka som kommer, 2 dagar konferens med jobbet och all mat som brukar komma med det
  10. Nä, tyvärr var frukosten flingor, youghut, fil, ljust bröd, frukt etc. Vilket iofs var bra för det blev inget att äta på morgonen utom kanske ett kokt ägg nån morgon.
  11. En lion kort uppdatering så här på söndag igen. Tyvärr blev det lite slarv med fastan när jag jobbat borta hela veckan. Äta allt ute kan ju göra att det slinker med lite felaktigt, men kosten överlag var det nog inget större fel på. Däremot lite för mycket mat och för lite träning. Så nu under helgen har jag fått ta igen det lite med 24 timmars fasta och några träningspass. 3-4 veckor kvar av resandet i jobbet innan det blir att jobba hemmavid på lite bättre tider, kommer nog underlätta för rutinerna. Både vågen och måttbandet är inom felmarginalen, något hekto och några millimeter,
  12. Har precis sett dokumentären ”What the health” som tydligen skapat diverse diskussion och hype här och var. Kort sagt förespråkar den vegan-kost, men till stor del tar den också upp förhållanden som djur tvingas utstå i kött och ägg industrin samt organisationers sponsring, som att diabetesorganisationer får in pengar från godis/läsk industrin. Det jag tar med mig från detta är att det vi börjat med, att köpa kött/ägg från lokala gårdar med gräsbetande djur och ta bort så mycket ”processed food” som möjligt, är en rimlig väg att gå för bättre hälsa och livsstil. Vegan-kost känns dock int
  13. Kort uppdatering idag. Mat och fasta funkat som tidigare, kört 16-30 timmars fasta under veckan. Har blivit lite sämre med träning under veckan pga jobbtider, vilket jag också i förväg räknat med. Men till det trevliga, från och med denna vecka är jag officiellt inte längre överviktig för första gången på 15-20 år! Inte för att jag ser BMI och allmänna mått som någon exakt vetenskap, men enligt BMI är jag numera normalviktig, om än precis på gränsen, och enligt midjemått är jag nu precis på rätt sida gränsen för att inte ha en ökad hälsorisk enligt vårdguidens siffror. Vikten idag
  14. Dave Feldman har en hel del på kolesterolvärden och tycker jag förklarade på rätt vettigt sätt, t.ex här https://www.dietdoctor.com/se/medlem/intervjuer/feldman#1
  15. Så har en vecka till gått. Inte mycket nytt på matsidan, äter ganska varierat och liknande som innan. Har däremot slutat skriva upp exakt vad jag stoppar i mig, under hela tiden jag skrev upp kom jag aldrig över 20 gram kolhydrater och låg oftast runt 10 gram i snitt. Så nu känner jag inte att det är värt att skriva allt, jag håller ändå ungefär samma siffror. Enda justeringen jag behöver göra är att fördela lite protein över till fett, mer sås och smör till en lite mindre köttbit så passar det nog bra. Jag äter också ganska lite, det vi lagar enligt recepten på kostdoktorn så äter jag en
×
×
  • Skapa nytt...