Nils Engström

Medlem
  • Innehållsantal

    1 541
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    45

Nils Engström vann senast 17 Oktober

Nils Engström hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 587 Enastående

Om Nils Engström

  • Rank
    Veteran

Profile Information

  • Gender
    Male

Senaste besökare till profilen

7 129 profilvisningar
  1. Som du sett av nätadressen du fick, blir det svårt att klara tillräckligt intag av kalcium, om du inte kan äta ost och yoghurt. Då kommer du i samma situation som veganer - deras största problem ligger på kalcium- och B12-bristen. Sannolikt det som till sist tvingar veganer att inte fortsätta renodla kosten utan animala inslag, speciellt i högre ålder då upptaget försämras. Den ökade risken för njursten och negativ effekt på hjärtat, vid tillförsel av kalcium som tillskott, finns olika syn på. Tyvärr saknas tillräcklig forskning på området (märkligt med tanke på kalciumets stora betydelse bl.a. för hjärta och hjärna). Svårt forskningsområde, då många parametrar påverkar utfallet (sambandet kalcium, D-vitamin och K2-vitamin). I framtiden kanske de senare i viss kombination optimeras. Den vanligaste åsikten bland forskarna på området tycks fortfarande vara att kalcium, som tillförs via kosten, är säkraste vägen att undvika problem. Trots det kan du ändå tvingas att använda kalciumtillskott (nästan hopplöst att klara äta så mycket bladgrönsaker som krävs för det dagliga behovet). Trots allt anses begränsade mängder kalciumtillskott upp till 600 mg per dag närmast negligerbart, särskilt om det fördelas under dagen. Vanligen anses kaliumcitrat vara att föredra eftersom kroppens upptagningsförmåga då är som bäst (detta gäller även magnesiumcitrat som kroppen tar upp mest effektivt). Vem vet, kanske själva tablettformen (kalcium) utgör en del av problemet, som visats vid studier hittills. Om jag skulle använda kalciumtillskott, hade jag pulvriserat tabletten att strö över maten - möjligen ett sätt att simulera kalcium som om den utgjorde en naturlig del av maten (diffus upptagning). En sak är fullständigt klar - att D-vitaminet har väsentlig betydelse för kalcium- och magnesiumupptaget, liksom K2-vitaminet för att kroppen skall veta var den skall göra av kalciumet. Utan tillräcklig mängd K2-vitamin, vilket inte är ovanligt, finns klara risker för kalcifiering av hjärtats blodkärl. Det kan vara detta som har medfört problem vid tidigare studier, vilkas resultat ligger kvar i forskarhjärnorna. P.S. Eftersom många parametrar ingår i utförda studier runt risker med kalcium som kosttillskott, kan det vara så att vissa försökspersoner t.ex., som nämnts, haft underskott på K2-vitamin, som egentligen borde ha tillförts samtidigt med kalcium. I sådana fall kan risken för kalcifiering av blodkärlen ha ökat för vissa och därför lämnat avtryck i statistiken. Överhuvudtaget har under åren resultaten från många dåligt underbyggda kohortstudier presenterats, just beroende på att man inte gjort tillräcklig åtskillnad mellan korrelation och kausalitet. Detta ger osäkerhet t.ex. att olika studier, som i fallet kalcium, fått olika utfall. Att man anser viktigt att kalcium inte tillförs i onormalt stor mängd vid ett tillfälle (enstaka måltid), utan bör spridas under dagen, förefaller tala för att andelen kalcium i blodet inte bör ändras alltför kraftigt artificiellt. Kroppen styr kalciumhalten per automatik genom att "stjäla" kalcium från benstommen som utgör den lagrade mängden vi har tillgång till. Om en övermängd tillförs via tillskott då K2-vitaminnivån är låg ökar risken för kalcifiering. Intressant är att studier med en övermängd K2-vitamin under viss tid visat att lagrat kalcium reduceras i hjärtats kransartärer med ca 30 % (blodkärlen mjukas upp med minskad risk för hjärtinfarkt) - så sambanden finns. Även om det inte sägs ut av forskarna på området, förefaller K2-vitamin som parallellt kosttillskott vara väsentligt, om man vill minska riskerna med kalciumtillskott..
  2. Kika på bristguiden: http://www.bristguiden.se/kalciumbrist/kalcium-i-mat/ Du bör ta in ca. ett gram kalcium per dag. Otur med mejeriprodukterna, som är de enklaste kalciumkällorna.
  3. Förhoppningsvis inte kalcium i form av tabletter!!! Studier antyder att risken för hjärtinfarkt ökar med kalcium i tablettform. Mest naturligt förekommande i mjölkprodukter och gröna bladväxter.
  4. Du skall veta att hjärtat (även hjärnan) kräver såväl kalcium som magnesium för att effektivt tända på alla cylindrar. För det ändamålet krävs att kroppen kan ta upp dessa ämnen. Det betyder att du måste tillse att din D-vitaminnivå är tillräcklig. Vi svenskar lider oftast brist på D-vitamin, så mitt tips är att du använder D3-vitamin som tillskott 2000 ie per dag. Hur tar du in kalcium (yoghurt, eller...)? Magnesium är också viktigt att tillföra, genom att brist ofta förekommer. Såvida du inte badar varje dag, lär det vara säkrare att ta in det via munnen - se då till att använda citratformen, som tas upp effektivt. Viktigt för kroppen att veta, är var den skall lägga kalcium som tas in (tänder/benstomme). Vid för låg andel K2-vitamin riskerar kalcium att lägga sig i blodkärl och annan vävnad. Så rekommenderade få tillskott (D3-vitamin, magnesium, K2-vitamin) kan ha stor eller mycket stor betydelse. P.S. Kika gärna på https://forum.kostdoktorn.se/topic/15723-hjälp-jag-går-inte-ner-alls/?do=findComment&comment=157571 som delvis kan vara av intresse även för dig. Välkommen till forumet förresten!
  5. Även om du tränar på gym, får man nog intrycket att du med ditt stillasittande arbete och typ/frekvens måltider tillfredsställer ditt energibehov så att balansen energi in och ut blir ± noll. Den balansen innebär att kroppen behåller sin vikt oförändrad. Min egen strategi, när jag inledde min LCHF-karriär, var egentligen enkel: Äta långsamt och sluta när mättnaden visade sig. Äter man för fort finns annars risken att man äter för mycket, blir övermätt och motverkar den basala tanken med LCHF, om tanken är att gå ner i vikt. För min del var viktnedgången inte huvudskälet för kostväxlingen, men den fixade kroppen automatiskt, direkt genom den tillämpade principen. Resultatet: Ett kilos viktminskning per månad under fem, sex månader. Därefter har min vikt hållit sig konstant (± ½ kilo med BMI 23). Nu efter lite mer än två år håller sig vikten fortfarande konstant. När kroppen känner av att fettreserven minskats till lagom miniminivå, förefaller den anpassa sig genom att variera mättnadskänslan till en senare tidpunkt (när lite mer fett krävs för att inte tära mer på kroppsfettet). När det gäller de enzymatiska förutsättningarna för hunger/mättnadskänslor, får man fundera lite runt tidigare rekommendationer för den som ville banta. Vanligt var att man skulle dricka ett eller två glas vatten någon halvtimme före maten med tanken att magsäcken då skulle känna av mättnaden tidigare (genom att magen fick hjälp med att bli utspänd). Viktigt är dock att man i första hand inte låter fyllnadsgraden bestämma, utan låter fettet i kosten (energimediet) vara det som styr hungerkänslorna att uppträda på ett tidigt stadium. Det sker effektivast om magsaften är så sur som möjligt genom att man: - dricker så lite som möjligt direkt före måltiden, så att kroppen hinner bygga upp magsaftens surhet inför nästa måltid. Om törsten tvingar till vätskeintag bör detta ske så långt före måltiden som möjligt. - under måltiden dricker minimalt, så att magsaften håller sig så sur som möjligt (för optimal bearbetning av födoämnena). Då kommer mättnadskänslan tidigare. Vätska som späder magsaften och gör den mindre sur, är till nackdel för matsmältningen och försenar för kroppen att känna av den ackumulerade fettmängdens storlek. - efter måltiden väntar med vätskeintag så länge som möjligt. Visserligen har du fem veckors LCHF bakom dig men genom att din energiomsättning bevisligen är ± noll, har kroppen ännu inte haft anledning att tömma dina glykogennivåer, som Katerina påpekade. Innan det skett händer inget väsentligt med din vikt! Eftersom du inte känt av någon viktminskning, kan det finnas anledning att analysera din kropp lite närmare än att bara mäta midjemåttet och vikten. Genom att tillföra data om fördelningen av kroppens muskler, fett, vätska och benstomme,´kan man ytterligare förfina informationen. Numera enkelt att göra med hjälp av en bra våg av modern snitt. Genom en sådan kan du göra jämförelser mellan dina data och normaldata. Med informationen du då får, kan du lättare reglera kosten till optimala värden. Härunder ser du var normalvärdena ligger. Genom vågen får du samtidigt information om ditt dagliga energibehov, som beräknas på din kroppslängd, träningsnivå och ålder. Lite jämförelser mellan kaloriberäknade recept på kostdoktorn och din personliga kost, kan ge dig ytterligare viktig info i riktning den du eftersträvar. Välj en bra våg och spara inte några hundralappar på en billig sådan. Tips på våg kan du få, om du vill. P.S. För min del var det enkelt att anpassa mig till LCHF genom att begränsa mig till två mål mat om dagen - frukost och huvudmålet vid tre-fyra tiden (17-18 timmars daglig fasta). Det går lätt för oss pensionärer. I ditt fall fungerade tvåmålsvarianten tydligen dåligt. Har du prövat att utesluta frukosten och satsa på lunch med huvudmålet efter arbetsdagens slut? iAnna påpekade att det kan ta sin tid att anpassa sig till daglig fasta, innebärande att hoppa över ett mål. Kan så vara men min fru och jag hade tydligen lätt för att direkt hålla fast vid två huvudmål (släppa alla former av mellanmål) utan minsta hungerproblem - det har vi fortsatt med under drygt två år - helt underbart. När du påpekar att du: mår bra i mage inte längre har kvar ditt sockersug kan hålla dig vaken på eftermiddagarna utan att vara beroende av energidrycker har du egentligen kommit ganska långt och redan sett fina effekter av kostväxlingen i riktning att, allteftersom åren går, slippa uppleva det metabola syndromet med dess följdsjukdomar. Någon anledning att känna depression finns därför knappast för dig. Observera att alltför mycket protein i kosten kan medföra en för stor glukosandel (proteinet omvandlas till glukos). Det betyder att kroppen direkt kan använda glukos för den dagliga energiförbrukningen och hindra ketoner att bildas. De senare är dina bästa vänner, när det gäller fettförbränningen. Med ganska stor sannolikhet kommer du snart att lyckas i dina strävanden (vikt/midjemått) - det krävs bara lite tid och experimenterande. Låt oss resonera vidare, när du samlat på dig ytterligare några mätdata. All din strävan måste ligga på produktionen av ketoner utan vilka din ambition får svårt att förverkligas.
  6. Med tanke på att Breggin är psykiatriker sticker han verkligen ut hakan, han måtte vara pensionär (dissident) - sådana uppskattar vi. Inte för att de är till åren utan att de vågar sticka ut hakan. Ingen vet om han gått i clinch med kostens betydelse och sambanden mellan den och psykiska sjukdomar (skulle dock inte förvåna). Om man löper igenom företagna studier i vilka kostens betydelse för uppkomsten av psykiska sjukdomar tas upp, anges en övermängd socker i kosten bl.a. innebära risk för: minskad emotionell stabilitet hyperaktivitet och ångest sämre koncentrationsförmåga ökad risk för asocialt beteende minskad rationell aktivitet minskad kognitiv förmåga depression alkoholism beroendeframkallande och berusande, liknar alkohol (främst via fruktsocker som ingår till hälften i vitt socker) I varje fall för en aktiv läkare skulle, i skrivande stund, en diagnos enligt ovanstående tillstånd (ett eller fler), sällan eller aldrig innebära annat än utskrivning av psykiatriskt inriktade preparat. I jämförelse med den växtbaserade kosten (som vanligen ger huvuddelen av energin genom förbränning av glukos), visar sig den ketogena kosten, från psykisk synpunkt, medföra stora fördelar. Andelen utnyttjad energi som huvudsakligen sker via förbränningen av fett, medför bl.a.: Ökad uthållighet/prestanda genom ketonernas funktion, som dels ger större effektivitet vid förbränning av fett, dels avsevärt större tillgång till lagrad energi (i sig av betydelse för psykisk stabilitet över tid) Ökad mitokondriell funktion – genom de stabila energinivåerna Sänkt inflammation i hela kroppen (förbättrar immunförsvaret) Effektiv migränbehandling och mindre tendens till huvudvärk Bättre sömneffekt (förhållandet djupsömn/remsömn ökas) Stabiliserande funktion vid autism och biopolär sjukdom Minskad risk för Alzheimers- eller Parkinsons sjukdom resp. epilepsi (för den senare var ketogen kost redan i början av 1900-talet känd som enda botemedlet) Förbättringarna ovan har direkt samband med den effektivare hjärnfunktionen, som innefattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet. Ett av skälen till att intresset är stort för ketogen kost, har just med förbättringen av hjärnans funktion att göra. Den ökade koncentrationen av ATP i kroppens ”energifabriker” och i hippokampus, ökar hastigheten vid produktionen av nya nervceller och ger upptill 50 % ökning av minnesfunktionen. Detta visas bl.a. i studier på dementa, som på ketogen kost, avsevärt förbättras (ökar signalhastigheten neuroner/synapser trots mindre förbrukning av syre och genom produktion av antioxidanter som minskar den oxidativa förstöringen av hjärnceller). De uppenbara medicinska fördelarna, ovan nämnda, vid växling till ketogen kost, speciellt för diabetiker, är vetenskapligt klart belagda. Främst beroende på att risken för uppkomsten av det metabola syndromet med alla dess följdsjukdomar radikalt minskas eller upphör. För icke-diabetiker som vill reducera sin konsumtion av sockerbildande kolhydrater men inte gå så långt som till ketos (dvs. tillåta sig överskrida 20-30 g kolhydrater per dag), kommer i varje fall en del av fördelarn­­a uppnås för bortåt hälften av en befolkning. Detta om man utgår från förhållandena i USA där hälften av befolkningen lider av diabetes 2 eller prediabetes, som alltså i större utsträckning riskerar drabbas av det metabola syndromet med dess följdsjukdomar. Med stor sannolikhet kommer dock de mer sockertåliga människorna också att dra fördelar av en minskad användning av socker i sin mat. Som ersättning för psykofarmaka, kommer den minimala förbränningen av socker, med sin därigenom positiva betydelsen för det neurologiska systemet, i framtiden sannolikt få stor betydelse vid behandlingen av psykiskt negativa tillstånd. När får vi uppleva läkare, som studerat förutsättningarna för kostväxling, våga förskriva ändring av kosten istället för medicin?
  7. Måste bara påpeka att i varje fall jag aldrig i generaliserad form beskrivit att "veganer får näringsbrist". Mina påståenden har legat just i den mer seriösa debattriktning som du exemplifierade!
  8. 1. Varför blanda in sådant i ett forum för LCHF??? 2. Trådstarten behandlade inte LCHF utan att skolbarnen tvingades till i huvudsak växtbaserad kost
  9. Jag är av samma åsikt! Allt väsentligt är sagt i frågan om värdet av animalisk föda kontra växtbaserad - inte minst för skolbarnen och deras utveckling. Detta oavsett åsikter om djurhållning, klimatalarmism och irrelevanta, etiska ståndpunktstaganden.
  10. 1. Där har du sannolikt problemet. Den stora volymen vätska i kombination med det ökade intaget socker binder mer vätska än tidigare. Den ökade spänningen i muskelvävnaden kan då ge obehaget du känner. 2. Typiskt att du får halsbränna med så mycket vatten dagligen. Den som dricker för mycket, späder ut innehållet i magen och försvårar för kroppen att skapa tillräckligt sur miljö för matsmältningen. I sig får övre magmunnen då ingen signal att hålla tätt. Därför läcker en del av maginnehållet ut i matstrupen. Vid sidan av de sura uppstötningarna (som alltså beror på att magvätskan inte är tillräckligt sur), försämras matsmältningen. Tillståndet försämras dessutom om du tillför bikarbonat till att ytterligare höja pH-vädet, när du istället bör göra allt, för att för att få magen så sur det någonsin går (i stil med surheten i ett bilbatteri). Vid sidan av ovanstående problem åsamkas kroppen brist på elektrolyter (övermängden vatten ger en saltkoncentrationen långt under optimum). Den huvudsakliga lösningen för dig ligger alltså i att dricka betydligt mindre vatten - glöm de vanliga rekommendationerna om minst åtta glas vatten om dagen 1,6 - 1,8 liter tillskott utöver det i maten. Sådana rekommendationer saknar vetenskapliga belägg! Kör ett glas på morgonen (gärna med ett gram C-vitamin) och ett glas på kvällen före sänggåendet). Däremellan bara om törsten tvingar dig att dricka. Komplettera gärna med en kvarts till en halv tesked salt om dagen, särskilt om du dricker mycket. Varje gång du känner av sura uppstötningar - tänk på att det beror på att magen då är för lite sur inte motsatsen. P.S. En god regel är att inte dricka för mycket vid måltiden - jag nöjer mig ofta med att krydda maten med ett glas rödvin till kötträtter eller vitt till fisk. Till fågel ibland rött ibland vitt. Vatten glasvis långt före eller efter maten.
  11. Samma problem som efter varje inlägg från dig: Varken barnet eller dess celler är intresserade av annat än att få tillgång till rätt näringsämnen för att hålla sig friska, inte hur processen bakom tillkomsten av dessa utformas. När kommer du in på människans metabolism istället för alla faktorer runt omkring? Detta forum har som främsta intresseområde, forskningen runt människans metabolism och hur i möjligaste mån optimal tillämpning av kunskapen kan ske via kostens sammansättning.
  12. Vad har sådant budskap till förskolans företrädare eller som inslag i denna tråd att göra? Tror du att dessa besitter den kunskap runt barnens metabolism, som krävs för en meningsfull kommunikation i näringsfrågor? De har ju redan genom sitt beslut visat sina totala brister på området!
  13. När detta delforum tillkom, fanns väl viss förhoppning om att veganer med ambitionen att tillämpa LCHF-kost på veganskt vis, skull hitta hit. Tyvärr har varningsrösterna från en del forummedlemmar visat sig ligga närmare verkligheten, än de som hade andra förhoppningar om en positiv utveckling. Många av de negativa erfarenheterna som kom upp, gick ut på att veganers/vegetarianers sätt att tala för sin sak hade en sekteristisk typ av argumentation. Sannolikt relaterad till den ursprungligen religiösa grund, som gick ut på det etiskt förkastliga i att döda och äta djur. Med den utgångspunkten har människans metabolism inte tillåtits utgöra huvudintresset för vad som är bäst för den mänskliga kroppen. Veganismen, som utgör den mest uttalade formen av växtbaserad föda, accepterar inte ens att använda läder för skor, bälten/skärp, eller kläder som har anknytning till djurvärlden (t.ex. tyg av silke dvs. som utnyttjar silkesmaskens arbete, på liknande sätt som utnyttjandet av bina för utvinning av honung). En tanke bakom det senare användningsmönstret är att man därigenom anser sig skicka en signal till producenterna av mat och klädprodukter att byta till icke-animal föda resp. material utan animal anknytning. När veganforumet nu, fem månader efter start, fått sitt första besök som inneburit en lång rad veganispirerade inlägg, har tyvärr bakgrunden till flertalet tidigare varningsröster besannats. Det har uppenbarligen berott på den stora skillnaden i sättet att argumentera - den ena parten främst med vetenskapliga argument inriktade på metabolismens krav, medan de veganrelaterade betonar: - etiska principer - djurskyddsaspekter - klimatalarmismen - jordens behov av utökade odlingsytor - ökad produktion av växtrelaterade produkter. Problemet: att de verkliga, näringsrelaterade och till människans metabolism anpassade frågeställningarna kommer alltid i andra hand!!! Visst kan man ha förhoppningen om en framtida dialog med någon vegan vars huvudintresse ligger på näringssidan. Fem månaders ytterligare väntan?
  14. Vad gäller barnens kost i skolan, har du eller andra veganer, dietister etc. aldrig i något avseende tagit upp den risk som barn utsätts för, när en viktig del av den animaliska födan avlägsnas från maten. Att i längden drabbas av en försämring av den kognitiva förmågan, som från vetenskaplig synpunkt mycket talar för, kommer att bli resultatet. P.S. Många studier på barn till veganföräldrar visar sämre skolresultat och förmåga att lägga pussel än köttätande barn. De uppvisar helt enkelt lägre IQ. Hur tänker veganer, när de redan tidigt i barnens liv riskerar deras framtid på det sättet - ett fruktansvärt cyniskt agerande ??? !!! T.o.m. vissa sajter som framhåller växtbaserad föda som positiv, varnar för vad som utgör risk för veganbarnen.