Nils Engström

Medlem
  • Innehållsantal

    1 291
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    42

Nils Engström vann senast 31 Maj

Nils Engström hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 067 Enastående

Om Nils Engström

  • Rank
    Veteran

Profile Information

  • Gender
    Male

Senaste besökare till profilen

5 851 profilvisningar
  1. Just det som fungerat perfekt för mig (ett huvudmål och liten social frukost). Under 20 månaders LCHF har därigenom såväl mina bloddata, hållit sig där de ska, som vikten (närmast konstant). Rekommendationen jag utgått från har varit att modellen passar oss äldre. Med några år till 90, förefaller -råden stämma väl.
  2. Ganska naturligt, eftersom fibrer dels är svåra att smälta dels hänger med längre ner i tarmarna än andra komponenter i maten. Därigenom medför de att både vätska och salter i dessa hålls kvar längre, varför balansen kaliumsalt/natriumsalt hålls stabilare än annars - viktigt för att hålla cellerna tillfredsställda och sjukdomarna borta. Cellens pumpsystem och mitokondrier fungerar då som bäst. En viktig faktor är att glukostillförseln sker långsamt och därmed motverkar insulintoppar att uppstå. Friska celler med normal livslängd som fungerar väl och har vett att ta livet av sig när det är dags att låta sig ätas upp av immunförsvarets ätarceller. I sin tur innebär detta mindre risk för uppkomsten av cancerceller. Många faktorer alltså, som samverkar till ett långt liv. P.S. I avsaknad av av all skräpföda som livsmedelsindustrin numera tvingar på människor och sötade drycker kan man mycket väl bli långlivad på sötpotatis och rent vatten! Den stora fördelen med LCHF-kost, vid sidan av att undvika processad mat är att tätheten på viktiga komponenter i kosten är stor jämfört med den som "moderna" veganer/vegetarianer får i sig, om de slarvar med besöken i hälsokostaffären.
  3. Naturligtvis, men går man bakåt i tiden och jämför livslängden på människan som jägare (kunde bli 70 år) och under perioden då man började odla vete och brygga öl, sjönk livslängden drastiskt (30 års livslängd vanlig). Det senare kan man utläsa via studier på mumier i Egypten. Vad gäller effektiviteten när glykogen resp. fett förbränns för en normalkostare, är det korrekt att verkningsgraden är sämre vid fettförbränning. Det är därför normalkostaren har sådana svårigheter att banta. Talar man om människor i ketos är det intressanta att ketonerna har högre verkningsgrad vid fettförbränning än normalkostaren när den försöker bränna fett. Det är detta som gör bantning så effektiv när ketos tillämpas. Dessutom minskar den oxidativa stressen, speciellt i hjärnan genom att processen innefattar produktion av antioxidanter (minskad risk för uppkomsten av plack och följdfenomenen i form av demenssjukdomar).
  4. 1. Du är ung! 2. Sällan eller aldrig Kika gärna på Eric Berg! Han förklarar en del på ett pedagogiskt bra sätt! Ger dig kanske lite ideer! Ett mer omfattande svar beror helt på dina dryckesvanor och hur saltbalansen ev. förändrats. Du är nu inne på ett av de viktigare områdena för att optimalt kunna dra fördelarna av LCHF - vätske/saltbalansen!
  5. Gary Taubes - lika underhållande som vanligt. Han kan sin sak - en bra representant för lågkolhydratrörelsen. Vad skulle vi göra utan honom och Nina Teicholz?
  6. Så länge vi höll oss kvar i trädmiljön (kanske för sex miljoner år sedan) hade vi sannolikt likartad kost som aporna har i dag, dvs. till stor del byggd på kolhydrater - någon särskild typ av föda att utvinna glukos ur, typ stärkelse fanns knappast skäl att anta. Slumpmässiga, språngvisa förändringar i generna brukar f.ö. ta miljontals år. Att människan fortfarande kan utvinna glukos ur en lång rad vegetabilier inkl. rotfrukter (stärkelserika) är inget vi har behövt anpassa oss till under senare århundraden (modern tid). Inte heller behöver vi anpassa oss särskilt mycket till kött/fett - det har våra förfäder sannolikt kunnat under miljontals år. Finessen med ketoner/fett är att förbränning/energiutnyttjande sker i en renare och mer effektiv form med mindre behov av syre. Dessutom produceras samtidigt antioxidanter som minskar risken för oxidativ stress som t.ex. i hjärnan minskar risken för celldöd. Modernt utförd forskning på kostsidan har under senare två, tre decennier klart kunnat bekräfta de stora fördelarna med fettdriften. Den senare måste genom de många positiva effekterna jämfört med nackdelarna med sockerdriften betraktas som en för oss turlig utveckling under evolutionens gång. Varför motverka den? P.S. Vad gäller aporna har kunnat visas att även vissa av dem har förmågan att utvinna energi via fettet ur kött. Något de sällan utnyttjar men gör, vid tillfällen då dålig tillgång till annan energi tvingar till det.
  7. Menar du sedan några århundraden tillbaka eller för 200 000 år sedan? Snarast är det väl så att glukos representerade det ursprungliga energimediet, som i levern under evolutionens lopp utvecklades även till att använda fett. Detta visade sig ha den positiva effekten att vår art kunde utveckla en större hjärna - ett av skälen till att vi kan sitta här och chatta.
  8. Flockdjuret människan ligger bakom intresset för alla former av organisation Det känns alltid tryggast att ha en organisation bakom sig som stöder ens uppfattning. Grupptänkandet bakom t.ex.: veganism dietiströrelsen jordbrukskooperativ hushållsällskap livsmedelsföretag, läkemedelsproducenter religiösa sekter politiska partier idrottsföreningar etc.) Grupptänkandet ger stabilitet och legitimitet för nästan vilka överdrifter som helst - allt i samhörighetens tecken. Det kan gå så långt som att i en religiös grupp beställa eller begå mord (se församlingen i Husby) eller att manipulera siffror i en utredning. Till vad du kickilotta misstänkte om ekonomiskt samröre och som MariaF var inne på, kan läggas klimat/miljörörelsen för vilken nästan alla överdrifter är tillåtna. På liknande sätt som medicinföretagen överdriver sina produkters undergörande effekter, genom att utan undantag ange dessa i form av relativdata (en enprocentig riskminskning under en viss period anges som t.ex. 50%) kan miljörörelsen medvetet förfalska data. Gång på gång ser man liknande exempel som nedanstående . Den tjocka röda kurvan anger klimatmodellens prognos medan det verkliga utfallet i form av temperaturhöjning visar helt annan utveckling. Miljörörelsen själv visar ALDRIG sådana grafer - de får alltid demonstreras i efterhand av den expertis som redan tidigare beskrivit vad man hade att vänta sig. Genom att jag under lång tid hängt med i debatten, i varje fall med någorlunda medvetenhet under de senaste 70 åren, vet jag att vissa experter i klimatfrågorna under 1950-talet och framåt utmålat skräckscenarion för jordklotet, som skulle uppstå redan vid en halv grads temperaturhöjning. Jag minns det väl, eftersom jag själv var ute i etern (på radio) vid ett tillfälle under den tiden. Med jämna mellanrum har domedagsprofetior utmålats sedan dess men ingen katastrof har ännu uppstått. Ingen större skillnad jämfört med Jehovas Vittnens profetia att jorden skulle gå under år 1975. De attraherade mängder av nya medlemmar, som sades bli räddade genom att tillhöra sektens gemenskap. När det med åren visade sig att jorden inte gick under, avbröt många medlemmar sitt medlemskap och medlemsantalet sjönk åter (nytt undergångsdatum lär ha utfärdats med förklaringen att feldatum berodde på ett misstag). Liknande hände den danska sekten Hortons vänner som, liksom Jehovas Vittnen, beskrev jordens förstörelse men lite mer tekniskt i form strålning från världsrymden. I det danska fallet tänkte man invänta dödsstöten för jorden genom att skydda sig i en särskild byggnad med blyväggar. Därefter skulle gruppen hämtas av Horton själv och räddas till annan ort. 😇 När den katastrof (som i Jehovas Vittnen-fallet, aldrig uppstod) på liknande sätt för Hortons vänner drog ut på tiden och livsmedelsförråden tog slut, lämnade man byggnaden, sålde blyet och upplöste gruppen. För den intresserade av bluff i kostsammanhang (det farliga fettet etc.) kan vara bra att se vilket geschäft som också ligger bakom miljörörelsen - en skrämmande men utmärkt redogörelse för de ekonomiska intressen som ligger bakom. Eftersom miljörörelsen för mig sedan 1950-talet och särskilt när bluffmakaren och Nobelpristagaren Al Gore sent i rörelsen visade hur man verkligen, för att uppnå fördelar, kan jonglera med siffror, har "miljörörelsen" i nuvarande tappning representerat något som jag länge haft svårt att acceptera. Alltför mycket naivitet blandad med ren okunnighet. Flertalet representanters uttalanden visar på total brist på förståelse. "Greta"-rörelsen är en ren skandal och ligger till grund för den stora uppgången för den gröna rörelsen i Tyskland och övriga EU. Sund miljörörelse för mig är inte att spekulera över koldioxidens påverkan på atmosfären (det saknas alltför mycket kunskaper om dessa samband)*, utan på föroreningen av vårt vatten genom orena utsläpp i vattendrag och allt skräp vi belastar havet med och hur vi fördärvar myllan (utarmar). Jag tycker faktiskt synd om alla hederliga människor som i sin omtanke om vårt jordklot låtit sina ansträngningar få fel inriktning genom att baseras på felaktig information. *Till de värsta osanningarna hör att man hävdar koldioxiden höja jordens medeltemperatur. I verkligheten har vetenskapligt kunnat visas att den högre medeltemperaturen orsakas av andra faktorer och att den högre koldioxidhalten kommer som en konsekvens av dessa, långt efter temperaturhöjningen.
  9. I sammanhanget kan det vara lämpligt att påpeka K2-vitaminet inte påverka blodet i riktning förtjockning, det har specialisterna i Holland under sina studier kunnat belägga. F.ö. vad gäller missuppfattningar om vatten driver Eric Berg sina teser: Kan vara bra att fundera över.
  10. Under de hundratals timmars nätstudier runt olika koster, som resulterade i min LCHF-start för 20 månader sedan, genomlöpte jag bl.a. en lång rad sajter, som berörde konsten att tillfredsställa kroppen med vätska. Den minskade andelen vegetabilier, som vid normalkost håller kvar vatten, beskrevs ligga bakom vätskeförlusten vid övergång till lågkolhydratkost. Problemen med påföljande, förändrade saltbalans, framför allt med avseende på kalium/natriumförhållandet, kunde klaras genom ökad vätsketillförsel och tillskott av salt. Förmodligen har du gjort samma iakttagelse som många av oss andra, att en mängd sajter kopierar varandras data och sällan bygger på vetenskapliga belägg. I många fall bygger de på tyckande och reklam för diverse tillskott. En sammanfattning av förhållandena runt saltbalansen i tappning Eric Berg syns här: och kan lyssnas av med Eric Berg vid mikrofonen: Mycket tunnsått alltså med studier på området. En har jag plockat nedan: https://sci-fit.net/keto-flush/ Den som botaniserar på nätet runt faktorerna vätska/saltbalans måste vara medveten om att specialinriktade studier är sällsynta. Eftersom andelen vatten i kroppen påverkar: hur lättflytande blodet är vilket blodtryck som blir följden hur njurarna fungerar hur den kognitiva förmågan förändras hur saltbalansen förändras är den senare balansen, som styr övriga parametrar, oerhört viktig. Eric Berg, anser i sammanhanget bästa kosttillägg vara havssalt eller andra bergssalter som inte bara innehåller natriumklorid. Ketoskosten anser han dagligen kräva upptill 1½ tesked salt mer än den tidigare normalkosten (förmodligen avser han en person med medelvikt runt 80 kg). Var och en får avpassa sin egen tilläggsmängd i proportion till vikten. Indikationen på bra vätskeandel i kroppen brukar anges uppstå när urinen blir ljusgul eller närmast ofärgad. Eric Berg anser att man kan lita på törstkänslan och inte viss mängd vatten per kroppsvikt. Vad gäller de vanliga effekterna, som han tar upp vid ketos, om vätske/saltbalansen ligger fel, kan en annan indikator tilläggas, nämligen natriumkloridens betydelse för magens pH-värde. Brist på natriumklorid, som är huvudingrediensen för produktionen av saltsyra, innebär att pH inte blir tillräckligt lågt. Om pH stiger över det gränsvärde som håller övre magmunnen stängd sker sura uppstötningar. En mycket tydlig indikator på för låg nivå på natriumklorid. Man kan tidigt notera när ett litet läckage uppstår - en liten känning (med mycket svag sur känsla), som visar att det är dags att öka saltintaget (helst i god tid före huvudmålet, då det som bäst behövs). I övrigt kan man sannolikt anse logiskt att: - dricka vatten (inte alltför mycket) någon halvtimme eller timme före huvudmålet (med viss risk för därigenom förhöjt pH-värde) - dricka vatten någon tid efter huvudmålet (dock inte för tätt inpå - åter för att inte riskera försämra matsmältningen genom för högt pH. P.S. Sambanden vätska/elektrolyter/saltbalans är i själva verket de mest väsentliga som grundlägger kroppens möjligheter att väl balansera sin metabolism. Beroende på människors olikheter i genetiskt avseende, kön, ålder, fysisk aktivitet, träningsambitioner och vilken personlig bakteriemiljö som samverkar vid matsmältningen, blir det fråga om personlig anpassning, som var och en av oss får testa fram. Det finns studier på nätet som antyder att ingen diet existerar som passar alla. Personligen skulle jag alltså antas bara ha haft tur, med tanke på de tveklöst positiva förändringar som min åldriga kropp utsattes för genom LCHF-kosten. I det fallet ser jag saken snarast som så, att just den bakteriekultur som min mage och mina tarmar råkade ha, passade eller lätt lät sig anpassas efter de nya förhållandena som LCHF innebar. Detsamma skulle alltså gälla oss alla på forumet. Min uppfattning utgår dock från ett tankeexperiment bakåt i tiden t.ex. 50 000 år bakåt. Omständigheterna då var begränsade till vad naturen hade att bjuda människorna. Med ganska stor säkerhet kan sägas att alla människors matsmältning på den tiden tvingades anpassa sig därefter, dvs. de bakterier för vilka dieten passade växte sig starka, övriga dog ut. Något liknande borde väl gälla i modern tid, möjligen med den nödvändiga anpassningen delvis åstadkommen via hjälp av utifrån tillförd bakteriekultur. Våra kroppar är dock gjutna i en form, vars organ fungerar likartat. De studier som ligger till grund för LCHF, sedan några decennier tillbaka, visar tydligt att vissa biologiskt grundläggande, processer är närmast identiska. Samma hormoner, enzymer och immunsystem bär vi alla på. Ofta brukar man i olika forskarkretsar av försiktighetsskäl säga att t.ex. ketos inte skulle passa alla. Av evolutionära och fysiologiska skäl är jag dock tveksam till att fettförbränning - en renare process än den som utnyttjar glykogenet, inte skulle skulle vara generellt tillämplig för alla. Om någon av religiösa eller andra skäl inte anser sig kunna äta animaliska produkter är en annan sak. Detta om att dricka vatten och korrigera elektrolyterna!
  11. Detsamma har jag observerat. I deras fall gäller det bara att fortsätta på samma linje - allt annat vore katastrofalt. De förstår inte att fallet Tim Noakes borde mana till efterföljd. Mer populär än Tim Noakes, efter att ha erkänt sig haft fel i 30 år, kan man inte bli. McDougall resonerar tvärtom - ungefär lika kortsynt som politiker, som inte fattar sitt bästa genom att erkänna ett fel direkt de blivit påkomna. Vid sidan av nästan hela dietistkåren, har vi haft några liknande exempel i Sverige - t.o.m. professorer som fortsätter sprattla ända in i kaklet (med eller utan hallonbåtar som bantningsmetod).😇 Vad McDougall beträffar, har jag länge misstänkt att han är understödd av pengar från olika intressenter på såväl livsmedels- som medicinproducentsidan.
  12. Ivor Cummins som en av våra favoriter, bl.a. för hans pedagogiska förmåga att beskriva komplexa samband, beskriver på ett suveränt sätt i sitt föredrag härunder väsentliga samband som via det metabola syndromet bl.a. leder fram till kalcifiering av levern. Många av er har ju visat intresse av att genom K2-vitamin avkalka kroppen. Särskilt för er är föredraget av stort intresse. Lyssna av, lär och njut!
  13. De flesta, som i sin vardag kanske har svårt att inlemma din fastemetod, är nog imponerade över din prestation. Redan att stå fast vid en strikt metod som din kunde man önska fler ha förmåga till, om den håller vad du uppfattar. Den verkar ju fungera och strider inte mot någon grundprincip. Eric Berg litar vi på och jag har redan känt av större delen av finesserna: För egen del, eftersom jag börjar närma mig 90-årsåldern, har jag kikat runt och fått tipset att hålla mig kvar vid rimlig daglig fasta. Som du ser av nedanstående, https://forum.kostdoktorn.se/topic/13003-fibromyalgi-och-insulinresistens/?do=findComment&comment=151777 finns stora fördelar för de flesta att tillämpa t.ex. 17 timmars fasta eller längre varje dygn. Mina ketosmätningar på dygnsbasis visar utmärkta resultat. Så det finns alltså en rad utvägar för att nå bra resultat med LCHF. Även för den som äter mer grönsaker än som motsvarar strikt LCHF, behöver inte få problem med att hålla sig i ketos med 17 timmars daglig fasta. Dock kan jag tänka mig att periodvis ta ut en längre fasta. P.S. Skillnaden mellan 23:1 och min 17- timmarsfasta är egentligen inte så stor, eftersom i mitt fall, frukosten inskränkts till en social kontakt med ett ägg eller yoghurt och te eller kaffe inga kalorimängder att tala om. I själva verket kan jag avslöja att mitt sätt att äta (två gånger om dagen) går bortåt tre decennier bakåt i tiden, dock utan LCHF. Skillnaden var att kompletteringar då med tilltugg kunde ske under kvällsteet, dock inga större mängder medan hungerkänslorna nu är noll fram till frukosten dagen efter.
  14. acetylsalicylsyra och råttgift (avsett att ta död på råttan genom förblödning) ger tunnare blod. Detsamma gör omega 3 och vatten i rätt volym (dock inte till att döda råttor!). Vitamin K2 däremot har inget med blodförtunning att göra men kan utan problem användas med vatten och omega 3. Vitamin K2 har bl.a. att göra med upptaget av kalcium, som i sin tur styrs av D-vitaminet. K2-vitaminet tillser att kalcium lagras där det hör hemma (i benstomme och tänder). Vid brist på K1-K2-vitamin lagras kalcium, där det inte hör hemma bl.a. i blodkärlens innerväggar. Det kan ske som skal över reparationer i blodkärlen utförda av det fina reparationsmaterialet kolesterol. Studier har visat att en ökad andel K2-vitamin (storleksordningen 360 mikrogram per dag under någon eller fler månader) kan återvinna sådant kalcium och vidarebefordra det till benstomme och tänder. Det kan minska kalcifieringen i kroppen, bl.a. i hjärtats kranskärl med > 30 %. Det innebär att blodkärlen återfår en del av sin flexibilitet, vilket minskar det systoliska blodtrycket.
  15. Tack än en gång HelgeK! Jag som trott mig ha hört allt med Nina Teicholz, har missat dessa två njutbara timmar! Hon är verkligen, sedan jag första gången hörde henne, en av mina absoluta favoriter. Hennes avspända, pedagogiska och med av humor glittrande ögon framsagda fakta, kan inte missuppfattas. Det spelar ingen roll om man är väl insatt i varje detalj av vad hon framför under ett entimmesföredrag, eller som i detta fall tvåtimmars samtal, är lika njutbart. En tidigare vegan (under 25 år), som nu gör allt bl.a. för att beskriva varför det hon tidigare trodde på och gjorde var fel. Av henne under decennier utförda litteraturstudier och inhämtning av forskningsresultat på kostområdet bör, som jag ser det, göra henne till den mest belästa i världen på området (möjligen med Gary Taubes i paritet med henne). Genom Nina Teicholz och - det måste bara sägas - vår Andreas Eenfeldt kan det finnas en chans att pressa betongklossarna i USA med medicin- och läkemedelsföretagen (inkl. vegan- och miljörörelsen) till att acceptera fakta, som verifieras genom vetenskapligt väl utförda studier.