Nils Engström

Medlem
  • Innehållsantal

    1 603
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    47

Nils Engström vann senast 5 December

Nils Engström hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 669 Enastående

1 följare

Om Nils Engström

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Leva och avlida i friskt tillstånd!

Senaste besökare till profilen

7 554 profilvisningar
  1. Du har hittills i tråden fått suveräna råd, som alla i genomsnitt sammanfattar vad det är fråga om : - som Inez påpekar: "Ät bara när du är hungrig, och sluta äta innan du blir helt proppmätt", möjligen att avsluta ätandet innan mättnad uppstår. Äter man tills man blir mätt, kommer ofta det Inez talar om - känslan av att vara proppmätt - en stund senare! - Som Katerina framhåller: "Att öka i vikt är bara ett symptom på att man äter fel... Det beror på hur intresserad och påläst man är. Äter man för hälsans skull är man mycket noga med vad man stoppar i munnen". "Fasta är antiinflammatorisk och lätt begriplig...förlängd fasta kan vara en bra metod för många kvinnor som har svårt att hålla vikten. Dock måste man träna att fasta innan man kan börja trivas med den". - Elinor anser: "Det tar ca ett halvår för kroppen att sluta flacka och bli trygg i en ny vikt... Sen vet du nog bäst själv vad du klarar av att äta utan att bli triggad att börja svulla kolhydrater och socker igen". - Zepp klipper till med: "... om LCHF/keto visat sig vara framgångsrikrikt vad gäller viktnedgång så får man fortsätta äta så"! - MariaF anser med rätta att man: "Med åren tenderar man att sluta fundera så mycket på "får" och "får inte", man bara gör". - Gemma påpekar att: "...oavsett lite småhunger och sugenhet som kan poppa upp, men ändå klinga av under en väl planerad och efterlängtad fasteperiod". Det är råd av dessa slag som jag hade i ryggsäcken, när jag tillsammans med kunskaperna genom forskareliten, som Kostdoktorn samlat under åren med Andreas Eenfeldt och hans ambitiösa medarbetare som styrgrupp, började intressera mig för LCHF. Teori är en sak men det är i praktiken vid matbordet som verkligheten visar sig och resultatet på badrumsvågen kan åskådliggöras (som fett%, vatten%, muskel% och vikt resp. dagligt kaloribehov för ev. finjustering). Katerinas konstaterande: "Om man jämför matens och träningens påverkan på hälsa så är förhållandet ungefär 10:1". Oavsett om man är träningsfreak eller soffpotatis delas den åsikten av allt fler forskare. Visst kunde min far i 70-årsåldern hänga i knäna på mattstången och svinga sig fram och tillbaka för att slutligen sträcka på benen och landa perfekt. Jag har i varje fall för länge sen slutat tävla med mig själv i höjdhopp men visst är kroppen gjord för rörelser - varför har vi annars två armar och två ben. Vad jag möjligen kunde poängtera (fast det framgår ju redan genom tipsen du fått i denna tråd) är att det viktigaste av allt är kunskap, som man själv tillskansar sig - den som du upplever bl.a. genom forumets samlade kunskap och medlemmarnas personliga erfarenheter. Många tror att det viktigaste bara skulle vara att utgå från rådet att undvika socker. Då skulle paradiset öppna sig och vikten rasa. Som Katerina sammanfattar om svårigheten att hålla vikten efter viktnedgång: "Det kan tyckas att din fråga är enkel men den är det inte". För egen del blev dock kostväxlingen synnerligen lätt men det berodde enbart på att jag nästan helt följde de goda råden från forumets eminenta medlemmar.
  2. Frågan vilket "ingenting" det är som inte händer? Den som t.ex. vill gå ner i vikt, får ju svårt för det med kolhydratrik kost, eftersom den ständig skapar hunger och driver fram mellanmål av olika slag. LCHF-kosten som istället för socker, bygger på fett som energimedium, ger nästan från start mättnadskänslor som håller halvdygnsvis eller mer. Kaloriintaget som din sambo talar om blir automatiskt mindre allteftersom förhållandet mellan fettintaget och kolhydraterna ökar. I varje fall bör din kost vara sammansatt så, att du åtminstone befinner dig i ketos under morgontimmarna. Se bara till att du äter tills du blir lagom mätt, så löser sig problemen. vad äter du av LCHF och hur många måltider per dag? P.S. "För mycket eller för lite fett" bör istället uttryckas som lagom för att relateras till kolhydraterna. Observera att andelen fett etc. rör sig om E% dvs. energiprocent. Det kan t.ex. innenära att de 75 - 80 procenten fett kan betyda 40-50 viktsprocent i fett. Kostdoktorns LCHF-rätter är väl beräknade. Gör du egna kombinationer, kolla av någon gång då och då vilket det verkliga energiinnehållet är, så lär du dig snart.
  3. Med tanke på det där du sa om sjuk 90-åring ser jag viss anledning att kommentera, eftersom jag är på väg mot 90-årsstrecket. I mitt fall förhoppningsvis för att få fortsätta den friska linjen som inleddes en septemberdag för mer än två år sedan (min LCHF-debut). Dock tidigare med bara 500 mg Metformin en gång per dag. Den kunde jag snart sätta ut efter min LCHF-start, medan en god vän till mig som tidigare successivt ökade Metforminet i intervaller (en, två och slutligen tre gånger per dag), ganska snart därefter måste pumpa i sig insulin via spruta i magen. Han tvingades dock ge upp kampen och avled ett år efter min LCHF-start. Nu är frågan (frågorna): 1. A. Vilket skäl har läkaren angivit för att ordinera de 3000 milligrammen Metformin om dagen. Är denna mängd föranledd av att din bukspottkörtel ligger illa till vad gäller produktionen av insulin eller har läkaren talat om Metforminets i övrigt livsförlängande funktion (han kanske helt enkelt har läst på om forskningen som jag nämner i mitt P.S.?)! B. Har läkaren talat med dig om kostomläggning eller är det ditt eget initiativ? C. Är det säkert att det är Metforminet som orsakar att du inte mår bra eller kan din kost vara problemet eller något annat - vad brukar du äta (tallriksmodellen)?. Är du överviktig eller spenslig, använder du någon form av kosttillskott (magnesium, D-vitamin, K2-vitamin, C-vitamin etc). 2. Sätter du obehagen bara i samband med Metforminet? 3. Med ev. övergångseffekter - öppna armar, dina celler börjar älska dig! 4. Beroende på vad hur du svarar på ovanstående, kan du få råd om medicinutsättning och om du har annan medicinering. Själv hade jag tre mediciner (Metformin, brodtryckssänkande och statiner för lipidprofilen) - alla utsatta. En sak är fullkomligt klar - med den stora mängs Metformin du nu tar in dagligen, är inte rådligt att sätta ut de mängderna utan att först noga kontrollera nedgången i blodsockret (du har väl en blodsockermätare som du mäter ditt blodsocker med?). Att jag kunde sätta ut mina tre mediciner har bl.a. göra med den lilla mängd Metformin jag använde (sex gånger lägre daglig dos än din). Finessen med LCHF-kosten, som du säkert vet, är att insulinkravet blir minimalt - anpassat efter den lilla mängd glukos som levern producerar, framför allt för driftem av hjärnan (30-40% av dess tidigare förbrukning). Något socker i födan behöver kroppen inte. Dock kan det i ditt fall vara lämpligt med en viss nedtrappning inte sätta ut allt, som jag gjorde. I mitt fall utan egentligen några problem. Jag satte direkt ut alla sötade drycker, mjölk (som innehåller socker i löst form), potatis, ris, bröd, pasta etc.. Potatisen ersatt med bl.a. smörstekt och kryddad, blomkol - i övrigt kött, fågel, fisk, inälvsmat, smör, ost, yoghurt, vispgrädde, fröblandningar, avokado, LCHF-bröd, vin till maten (sätt inte ut vinet - i lagom mängd ett bra tillskott och en fin krydda), i övrigt en bra blandning grönsaker. Kom igen! Förresten skall du känna dig hjärtligt välkommen till forumet! P.S. Till punkt 1A. Det har visat sig att Metformin i statistiken visat några års livsförlängande effekt innebärande att diabetiker typ 2. med metformin i liknande mängder som de du tar, lever längre än icke-diabetiker. Nu berör denna statistik normalbefolkningar med en genomsnittlig livsstil (mat etc.). För den som satsat på LCHF, förefaller allt, som inte är naturligt för kroppen (t.ex. medicin), i möjligaste mån bör tas bort. Ett stort forskningsprojekt med Metformin som livsförlängande medel, har amerikanska myndigheter godkänt. Tidigare har visats att silkesmaskarna ökat i livslängd med 20 % av Metformin och diabetikerna som tidigare förlorat åtta år i livslängd har inte bara återvunnit dessa utan fått några år extra jämfört med icke-diabetiker. Vad som inte visats är om en lågkolhydratkostare också skulle visa positiva resultat med Metformin. Något tveksamt att få veta inom rimlig tid, då sådana studier är dyra att genomföra. Metforminets fördelar ligger i att cellernas energiomsättning förändras till det bättre, något som LCHF-kosten redan är inne på (vid sidan av övriga fördelar, betydligt bättre på att förbränna fett än vid användnig av normalkost med stor andel kolhydrater).
  4. 1. Efter snabb genomläsning av tråden, har jag förstått varför jag, när min LCHF-period inleddes, hade stora fördelar jämfört med många. A. Långa studieansträngningar före kostväxlingen. B. Avlyssning av detta fina forum och varningar genom erfarna och kunniga medlemmar om vad som kunde hända om man gick för fort fram. Tyvärr är mitt temperament likt ditt, varför jag växlade kost direkt. Som väl är, blev de besvärliga övergångseffekterna mycket små, så de första fem-sex månaderna innebar i stort sett ett kilo viktsminskning per månad - för min del tillräckligt BMI 23. C. En hustru som inte gjorde några invändningar utan solidariskt deltog i kostväxlingen. 2. För mycket av nötblandning ? Varför för mycket? Ös på! 3. Suveränt för kalciumintaget - hur får du annars i dig det dagliga kalciumbehovet? 4. Varför inte vispgrädde i kaffet? 5. Vad brukar du annars föredra? Som jag ser det är kostväxling, om man är övertygad om fördelarna, generellt en fråga om att helhjärtat gå in för förändingarna - slarva kan man möjligen komma till senare, efter att erfarenterna samlats. Som jag förstod av din tidigare tveksamhet och avsteg, berodde dessa på en slags hänsyn/solidaritet med din sambo. Den struntar kroppens celler i. De vill bara att du på bästa sätt skapar en relation till kroppen i sin helhet - är cellerna nöjda, mår du och övriga i din närhet alla bäst. Hur har du det med D-vitamin, magnesium K2-vitamin och kalcium?
  5. Tillägg Som framgår av nedanstående inlägg, kommer väsentligt utvidgad fasta (över 14 timmar) före provtagning att resultera i en lipidprofil med till synes höga lipidnivåer. Dave Feldman visar detta med önskvärd tydllighet: https://forum.kostdoktorn.se/topic/15752-forskning-på-vegetabiliska-oljor/?do=findComment&comment=158035 Detta är alltså naturligt, vilket SGK ovan tydligt demonstrerat efter ha fastat i 62 timmar före provtagning. Efter så lång tid har levern åstadkommit en lipidprofil som är avsedd att, med hjälp av ett större flöde av ketoner än vanligt, effektivt bränna enbart fett. Lipidprofilen faller då utanför socialstyrelsens normer (för normalkostare) men är helt naturlig för en LCHF-are som väljer lång fasta före provtagning. Hade SGK i detta fall valt att tillämpa fasta på i storleksordningen 12 timmar, hade hennes lipidprofil med all sannolikhet blivit optimal. I varje fall enligt de normer som gäller för LCHF-kostare, dvs. ligger närmare kroppens ideal, än för den som tillämpar "tallriksmodellen" (socialstyrelsen utgångspunkt). P.S. Observera att flertalet mätningar hittills, som grundlagt gränsvärden för innehållet i blodserum, utförts på befolkningar som tillämpat normalkost (t.ex. tallriksmodellen) eller varit avsedd för matchning av genomsnittsindividens behov. En blandning av halvfriska individer med stor variation i livsstil (bruk av alkohol, tobak resp. allt från soffpotatisar till träningsnarkomaner etc.). Detta kan innebära att tabellerade, till synes ideala medelvärden, avviker från optimum och vissa särskilt kraftigt för den som tillämpar LCHF-kost (i varje fall gäller detta bloddata som innefattar lipidprofilen).
  6. 1. Det du tar upp är inget avsteg!!! Blåbär - inget problem. 2. Ja men för att du skall bli klar på E% kan vara lämpligt att någon gång inför julen kika på tabellerna nedan när du komponerar. De anger i alfabetisk ordning kcal per 100 gram födoämne. Som du ser kan animaliska produkter (den övre tabellen) innehålla 5 -10 gånger högre andel kalorier än vegetabilierna (den nedre tabellen) i förhållande till vikten: ENERGI FRÅN FETT ENERGI FRÅN SOCKER
  7. Resonemanget går ju ut på det som gäller vanlig kolhydratkost. För LCHF-are är saken annorlunda! Finessen med just lågkolhydratkost är att problemet med hunger effektivt försvinner, ju närmare ketosen man befinner sig. Belöningssystemet via sockret raderas i stort sett med fettförbränningen som energigivare. Fortfarande: Råden gäller vanliga sockerkostare! Inget som är tillämpligt vid LCHF-kosten.
  8. 1. Skulle i så fall vara att den bättre hormonbalansen tydligare än annars skulle förstärka viljan att hålla fast vid LCHF. Dock har jag en bestämd uppfattning om att all kroppens signalsystem har betydligt mer av biokemisk logik i sig än så. 2. Min uppfattning om LCHF-kosten är att den är allt annat än tråkig. Tvärtom innebär den intressanta avvikelser t.ex. genom ersättningen av potatis med smörstekt, kryddad blomkol som ger betydligt bättre smakupplevelser än tidigare. Kostmedvetenheten sitter definitivt i hjärnan, som främst ser till att sköta sitt arbete med att hålla cellerna nöjda och därmed hjälper logiken att fortsätta på inslagen linje. Kanelbullen eller tidigare, liknande vanebildande inslag ser jag aldrig som problem - bara något att enkelt avstå ifrån - närmast som intressant fenomen att studera sitt psyke med.
  9. Fel frågeställning! Mest intressant är att få hundraåringar ätit vegan/vegetariankost. Skälet till att statistiska analyser visat över 80% veganer upphöra med sin kost är enkelt, eftersom de upplever symtom på bristsjukdomar. Dessa beläggs efter återgången till animalisk kost, då besvären försvinner. Mängder av personliga vittnesmål från exveganer visar detta. Den vanliga kosten under åren före hundra är definitivt bestående av animalisk föda, som avsevärt mer liknar LCHF-kosten än den växtbaserade. Vad man kan se är att hundraåringar har längre telomerer än andra, dvs. kroppscellernas tidur, som bestämmer deras livslängd och bärarens. Oavsett nedärvda egenskaper (bl.a. vad gäller telomerernas längd), förefaller rimligt att också intaget av rött kött kan ha bidragit till det senare fenomenet för hundraåringarna. Det har nämligen visat sig i studier på området att bara rött kött visade sig öka längden på telomererna (ingen annan föda). Man kan förstå efter allt prat om faran med rött kött (som i stora studier nu motbevisats) saknar belägg och varför våra förfäder jägarna kunde uppnå 70 års ålder för 20 000 år sedan, vilken ålder drastiskt sjönk till i storleksordningen trettiofem, när jordbruket inleddes. Vad gäller resonemanget om svårigheten att hålla fast vid lågkolhydratkosten, finns goda motbelägg genom erfarenheterna hos det stora antal forskare med decenniers egna erfarenheter. Ett problem som ofta visar sig i olika studier på lågkolhydratkost är f.ö. att definitionen på lågkolkhydratkost ligger fel. Efter 100-tals timmars studier och avlyssning av ledande entusiaster bakom växtbaserad föda, har jag insett att en stor del av den drivande kraften kan relateras till eller jämföras med religiös övertygelse. Trosbaserade dogmer, speciellt inom området mat visar sig i en rad avseenden inte hålla. Flera belägg finns att hämta genom veganers absoluta tvång att för sin överlevnad besöka hälsokostaffären - därom råder ingen tvekan.
  10. Disciplinen som lösning är dock, enligt min mening, något överskattad - den utgår främst från tanken på att övergå från en odisciplinerad form till en tvångsreglerad. Den enklare vägen är nog den som låter organens och cellernas gemensamma reaktioner och vädjan till hjärnan, göra klart för bäraren varför han eller hon återfår sitt sunda jag och att det vore ologiskt att falla tillbaka.
  11. Ditt sätt att beskriva ytterligheten av sötsuget, ger en klar bild av problemen för många. I mitt eget fall fanns också kraftigt sötsug i bakgrunden men mitt sätt att tygla det, efter LCHF-starten, var uppenbarligen enklare än för flertalet - kanske åldersberoende! Enkelt att inse under ålderns höst att om en växling av kost gör tre mediciner onödiga och i praktiken raderar alla ålderssymtom resp. ger en tydlig känsla av föryngring, vore otacksamt mot kroppens celler, som så drastiskt visat vägen, att återgå till sockerkosten. Man kanske närmast skall uttrycka fenomenet som resultatet av en logisk diskussion mellan hjärna och övriga organ ner till cellnivån att mana bäraren till att fortsatt leverera rätt näring för systemets bästa. Man kommer osökt att tänka på Magnus Härenstams "Verkmästaren i magen" https://www.youtube.com/watch?v=ZKIcbEFWb1Q som illustrerar hur det kan se ut.
  12. Men glöm inte konkurrensen från alla veganfora världen runt, som koncentrerat sig på att extrahera de sista dropparna av hopp (eller olja) ur den växtbaserade födan. Detta till att både tillfredsställa ambitionerna att hålla sig friska och minska sitt dåliga samvete för atmosfären, samtidigt med strävan efter att med Gretas hjälp upprätthålla klimatalarmismens höga tonläge till förtret för flertalet köttätare. De ser mängder av skäl till att med avsky fördöma den som med kunskap, om vad som bäst förebygger kultursjukdomar, är beredd att låta djur slaktas för sitt eget och familjens bästa. Om man lyssnar av och följer de studier, som vegansajterna hänvisar till, inses lätt att den moderna vetenskap som lågkolhydratkosten bygger på, inte bara väger tyngst, den skapar en sund gemenskap utan religiösa förtecken. Det innebär att ett forum av kostdoktorns typ öppet kan diskutera avvikelser från den strikta tillämpningen av lågkolhydratkosten, utan att därför känna sig förlora gemenskapen. Så visst är forumet att betrakta som seriöst och av hög klass, berett att bistå alla med intresse för att söka sig fram till ett friskare liv.
  13. Du har redan kommit långt! Huvuddelen av julmaten (med undantag för julgotter) är ju ren LCHF om den tillagas rätt! Allt sitter egentligen i huvudet!
  14. Känner igen problemen - vanligen med folk över pensionsåldern. Där brukar gränsen ligga för möjligheten att påverka och ändra vanor. Med folk över pensionsåldern som på eget bevåg växlar kost (som vi t.ex. ser på forumet), rör vi oss bara med undantagen - innovativa personligheter som själva studerat förutsättningarna från vetenskaplig synpunkt. Sannolikt därför som genuin trivsel råder på detta forum.
  15. 1. 130 avser det systoliska. Det diastoliska ansåg man då optimalt ligga på 70 - 90 2. Nej sänkt. 3. K2 var tänkt till din mor (inkl. LCHF). 4. Nu har jag ännu inte kommit dit än men någon blodförtunning tar jag inte. 5. Tar jag nästan dagligen.