Gå till innehåll

Erik Edlund

Medlem
  • Innehållsantal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

104 Utmärkt

Om Erik Edlund

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Totalkolesterol är ett väldigt ospecifikt värde, ungefär som att ta reda på hur många kilo metall som ingår i ett villabygge. LDL är en delmängd i helheten, men delas fortfarande upp i 5-7 olika subgrupper varav de två stora och fluffiga (Pattern A) inte ställer till problem som de övriga (små och täta, Pattern B ) gör. Det finns metoder att särskilja de olika lipoproteinerna i detalj men de används sällan eller aldrig i den offentliga vården. Ett hyfsat sätt att bedöma om man onödigt eller problematiskt mycket av Pattern B är att ta reda på om HDL är lågt (1,5 eller lägre) och triglycer
  2. OT: Omega-3 och -6 spelar extremt viktig roll som råmaterial för några livsviktiga ämnen i kroppen, men där krävs klart mindre än 10 gram/dygn av vardera, kanske tillsammans. Allt utöver detta är negativt då dubbelbindningar i fettsyrorna lätt angrips av fria radikaler. Omega-3 har fler dubbelbindningar än lika långa omega-6 och förstörs därför lättare. Såhär tänker jag: I första hand ska man dra ner på omega-6 som nästan alltid finns i stort överskott. Därefter lägger man till omega-3 för att fylla behovet. mvh/ Erik Edlund
  3. Givet att man vill nå en viss grad av sötma så krävs mindre mängd honung än sackaros. mvh / Erik Edlund
  4. Apropå honung; Proportionerna mellan glukos och fruktos är nästan identiskt med den i sackaros. Det som gör honungen så ettersöt är att nästan all fruktos är ”fri”, inte bundet med glukos till sackaros. Fruktosen ger nästan all sötma i socker. Siffrorna har jag tagit ur engelska Wikipedia. mvh / Erik Edlund
  5. Hej Berndt Det finns många aspekter på detta så något definitivt svar får du inte av mig. Till att börja med är ”fastesocker” måttligt bra för att avgöra om du är diabetiker eller ej. Bättre vore en kombination av HbA1c (”långtidsblodsocker”) och C-peptid som visar din egen insulinproduktion. HbA1c mäter i vilken utsträckning dina röda blodkroppar sätts ur spel av ett förhöjt blodsockern under ett antal gångna veckor. C-peptid-värdet visar om dina betaceller får anstränga sig för att hålla blodsockret i schack. Ett OK fasteblodsocker och/eller bra HbA1c men med förhöjd C
  6. Jag kanske bör förtydliga att triglyceriderna som är viktiga är de som produceras av levern av de energiöverskott som återstår i blodomloppet när maten inte längre bidrar, efter nattfasta. Det är därför TG-värdet tas på morgonen innan du ätit något. Den som har höga TG riskerar dessutom att det producerade fettet till del blir kvar i levern och ger NAFLD, leverförfettning. LC-kost, gärna uttalad LCHF, eventuellt i kombination med fastevarianter som 5:2 och 16:8 ger minskad TG-produktion och levern tid att bli kvitt sitt egenproducerade fett. mvh / Erik Edlund
  7. LDL finns i minst 5, eventuellt upp till 7, urskiljbara fraktioner varav de två första som produceras av VLDL/IDL tillhör Pattern A och räknas som large and fluffy. De spelar roll i energitransport av fett/fettsyror. På grund av att de har ett par lipoproteiner (”flaggor”) på sin yta kommer de att tas om hand av levern när de fyllt sin uppgift. Om dina triglycerider (VLDL) är onödigt höga, säg över 1 - 1,2, så kommer en del LDL att hinna passera sitt bäst före-datum och hamna i Pattern B, small and dense. Dessa anses med rätta vara skadliga och utgör fraktionerna 3 - 5 (7) i ordningen. Va
  8. Sett i evolutionens backspegel kan fruktos under relativt korta tidsrymder (skördetid för frukter och bär samt när honung är tillgängligt) ha ätits i mycket stora mängder men i övrigt knappt alls. Under sådana omständigheter är det knappast någon fara om och när fruktos tvingar levern att producera fett, det kommer till god användning för att bygga vinterfett. Dagens fruktoskonsumtion står inte i någon rimlig samklang med det kroppen vanligen kan hantera och blir därmed ett problem. Om (WHO) SLV vill begränsa den dagliga (via tillsatt socker) fruktoskonsumtionen till 5E% så kan det (teor
  9. Eget tyckande som grundläggs redan vid låg ålder, färgat av viss kunskapsinhämtning senare i livet, dominerar totalt. Därefter kommer åsikter man delar med andra där grupperingarna kan variera stort efter vilket ämne som för ögonblicket är på tapeten. Långt senare kommer väl genomfunderade kunskaper med en källkritisk bakgrund. Beroende frågeställning bär vi alla en mix av (minst) dessa tre komponenter. mvh / Erik Edlund
  10. Något veganer och vegetarianer av olika schatteringar vanligen inte inser är hur mycket energi från frukt, framförallt juicer samt sukrosprodukter (sötsaker i största allmänhet) som omvandlas till fett i levern innan det används. Monosackariden fruktos utgör den ”söta” delen av naturliga disackarider. Kroppen har ingen användning av fruktos förrän det konverterat till glykogen eller fettsyror/fett av levern. Den förra reaktionen är möjlig, men då fruktosen kommer i kombo med glukos med den mat jag nämnde så används i första hand den för att bilda leverglykogen, det blir enklast så.
  11. Frukten må vara lättsmält, men hur är det med t.ex. potatis? Stärkelserika vegetabilier är, energimässigt, rätt meningslösa om man inte värmebehandlar dem först.
  12. Blotta mängden argument och motargument i anslutning till postningen är oöverstigliga en dag som denna med sol och blå himmel. Dock kan Ambers uppföljare några månader senare vara av intresse: http://www.ketotic.org/2013/01/protein-gluconeogenesis-and-blood-sugar.html Om de är relevant i detta sammanhang kan jag inte bedöma. mvh / Erik Edlund
  13. När är man ”mätt”? Är det när salladstallrikens innehåll når upp till och förbi struphuvudet? Jag kan själv äta långt mer än behövligt, men gör det sällan. För mig är det viktigare hur länge jag håller mig nöjd, inte tänker på nästa måltid. Protein anses med rätta vara ”mättande” då det är knepigt att smälta. Men det är viktigt att inse att det inte finns någon unik ”proteinenergi”. Allt överskott av aminosyror som inte används till något ”vettigt” kommer att rensas på sitt kvävehaltiga innehåll (förs bort via urinen) och resten blir till 4/5 glukos, resten ketoner. Så att äta avsevärt m
  14. Jag tror att professor Franzén förenklat avsevärt i sin beskrivning, dels för att utrymmet i FoF är begränsat, dels för att så många som möjligt av läsarna ska hänga med i svängarna. Leverns komplicerade hantering av fruktos är anmärkningsvärd. Fruktos i sig används inte som energiråvara i kroppen med ett viktigt undantag: mannens sperma, där den driver ”svansviftningen”. De små mängder fruktos som krävs där framställs på plats. I metabolismen av kolhydrater förekommer mängder av övergångsformer där ”fruktos-” ingår, men de kommer inte via munnen. Redan första gången nypåfyllt blod (ur tu
  15. Alla överskott av energibärare i blodet ”riskerar” att byggas om till triglycerider av levern! En triglycerid är tre fettsyror, sinsemellan lika eller olika, som är ”upphängda” på en glycerolmolekyl. Med andra ord är det en fettmolekyl. En transfettsyra/transfett intar en viss särställning, men inte sådan att det kräver leverns insats för att brytas ner. Så länge blodet bär tillräckligt med energi för det omedelbara behovet kommer levern inte att lyckas exportera de nybildade fettmolekylerna (via lipoproteinet VLDL) till övriga kroppen, det finns helt enkelt inte tillräcklig efterfrågan.
×
×
  • Skapa nytt...