Kaukasar

Medlem
  • Innehållsantal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

76 Utmärkt

Om Kaukasar

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Som flera påpekat så låter det rimligast att lyssna på min kropp och anpassa ätfönstret därefter. Jag lever fysiskt aktivt så jag antar att jag helt enkelt behöver fylla på med energi oftare än 2ggr/dag. Bättre att satsa på att äta bra mat när jag väl äter istället för att plåga mig med antingen svält eller överätning, så löser sig resten naturligt
  2. Jag har alltid varit ett matvrak som måste äta minst 3 ordentliga måltider om dagen, gärna med mellanmål. Att fasta var det hemskaste som fanns. När jag började äta mer lchf-inspirerat i vintras blev det lättare att sluta småäta mellan måltiderna. I samma veva hörde jag talats om fasta som hälsovinst-metod och efter att ha läst denna inspirerande text bestämde jag mig för att pröva periodisk fasta, vilket för mig innebär att skippa en av dagens 3 måltider. Då jag är morgonmänniska valde jag att i första hand skippa middagen istället för frukosten som annars är vanligare. De tillfällen som jag inte kunde hålla mig från att äta på kvällen kompenserade jag dock genom att nöja mig med en kopp "bullet tea" till frukost, för att inte vänja tillbaka kroppen till ett mer frekvent ätande. Nu har det passerat 3 veckor sedan jag började experimentet och kan konstatera att det är inte lätt! För att energin ska räcka hela dagen har jag ätit en rejält stor lunch, till den grad att jag känt mig illamående av övermättnad i flera timmar efteråt. När tiden började närma sig för när jag tidigare brukade äta middag var jag normalt mätt efter lunchen, och på så vis kunde hålla mig fram till frukosten nästföljande dag innan jag åt igen. Detta känns inte hälsosamt på långa vägar och känns mer slitsamt än att äta 3 måltider så jag inser att jag måste sluta med det. De gånger jag har ätit en mer normal mängd mat till lunch har jag istället blivit jättehungrig vid 7-tiden och behövt äta för att inte känna mig håglös och mentalt borta. Med andra ord har jag ännu inte fått 6/18 fastan funka särskilt bra för mig. Den enda fördelen jag har upplevt är att jag får mer tid över på kvällen - jag behöver inte längre bekymra mig om vad jag ska äta samt avsätta tid för det, vilket gör att jag inte behöver dra tidigare från jobbet för att göra saker som börjar direkt efter kontorstid, vilket känns otroligt härligt. Jag tänker inte ge upp dock. Jag ska se om jag kan lära mig om det går att lära min kropp att endast äta 2 gånger om dagen utan att varken bli skithungrig på kvällen eller äta halvt ihjäl mig på lunchen. Poängen med fasta som jag förstår är att sänka den totala mängden kalorier man äter under dagen utan att det sker på bekostnad av fysisk såväl som mental styrka, och på det viset ge magen tid att vila från ständigt arbete med matsmältning. Kanske kan ett alternativ vara att låta middagen bestå endast utav en handfull frukter, men i första hand ska jag som sagt se om jag klarar av att hålla mig till ett 6-timmars ätfönster, för att ta reda på om det innebär några hälsofördelar, utöver tidsvinsten.
  3. Tack för att du delar dina erfarenhet Mia66. Livet är för kort för att man ska hinna pröva allting själv så det känns värdefullt att läsa om andras erfarenheter. Du bekräftar det jag kände av mina kortare experiment med vegan/råkost - att det inte kommer att funka i det långa loppet. En bok som jag hittade till för några månader sen som jag tyckte var bra är Food Pharmacy. Jag tilltalas av att man har optimal mag och tarmhälsa som central utgångspunkt. Funkar matsmältningen så funkar resten av kroppen och knoppen.
  4. Jag gör en hel del smoothies och använder avokado, diverse bladgrönsaker, kålsorter och i mån av tillgång, vilda växter. För att en smoothie ska bli god behövs frukt och/eller bär. Sammanställde en lista för ett tag sen med vilka frukt & bär som innehåller lägst kolhydrater per 100g. Innehåll från den vänstra kolumnen kan man ha rätt mycket av utan att kolhydratmängden går upp särskilt mycket. Björnbär, hallon, citron, grape, jordgubbar & passionsfrukt är favoriterna för att få till en god smak. Någon enstaka frukt från mittenkolumnen går bra, apelsin, kiwi, & svarta vinbär tillhör mina favoriter. Frukt, lägst carb carbs Frukt, medel carb carbs Frukt, högst carb carbs Björnbär 7,5 Ananas 11,5 Banan 22 Blåbär 8 Apelsin 10,5 Granatäpple 16 Citron 7,5 Aprikos 9 Mango 15 Grape 7 Honungsmelon 8,5 Sharon 17 Hallon 4,5 Kiwi 11 Vindruvor 16 Havtorn 6,5 Lime 10,5 Äpple 13 Hjortron 7,5 Lingon 11 Jordgubbar 8,5 Nektarin 11,5 Krusbär 6 Papaya 10 Nätmelon 7,5 Persika 9 Passionsfrukt 7,5 Physalis 9 Röda vinbär 8,5 Plommon 10 Päron 11 Svarta vinbär 11,5 Vattenmelon 8
  5. Jag känner igen mycket av det som skrivits här när det kommer till dimma och strikt lchf. Det är som att allting blir dämpat - hjärnan, matsmältningen, känslorna, energin i musklerna mm. Ett tillstånd som jag kan uppleva som härligt & fördelaktigt ibland och jobbigt/oönskat ibland. Om jag äter liberal lchf försvinner alla dessa effekter. När jag fastar upplever jag liknande effekter men med ännu mindre energi i kroppen såväl som i huvudet. Jag misstänker att detta inte är något fel utan det är helt enkelt så kroppen kommer att bete sig om man fastar eller äter strikt lchf.
  6. 3 dygn, men som sagt så hade jag ingen som helst avsikt att köra nån fruktdiet, det bara blev så där och då. Höll mig annars till standard indisk vegetarisk kost på den tiden.
  7. Är det i rent bantningssyfte du försökte dig på att leva på endast frukt ett tag? Jag har hört en föreläsare en rawfoodfestival berätta om sina upplevelser kring en period då han levde på endast frukt. Jag lärde mig då att den botaniska definitionen av frukt är något som innehåller minst en kärna och kommer från en blommande växt, vilket ökar utbudet rejält. Tex tomat, gurka, zuccini, aburgine, oliver, avokado, dadlar mf är alltså frukt. Kan ändå inte föreställa mig att leva på endast detta annat än i korta perioder. När jag bodde i Indien levde jag på vattniga frukter i 3 dagar utan att det var min avsikt. Hettan var extrem, min matsmältning och kaloribehov var rekordlåga och det enda jag behövde var vätska, vätska och ännu mer vätska. Då funkade det utmärkt att leva på vattenmeloner, papaya & vindruvor
  8. Vet du något om vad det är som inte fungerar för din del? Vad har du prövat hittils? Jag har också problem med mage & tarm. Mina främsta symptom är utslag på huden efter matintag (sprickor eller små blåsor med vätska). Andra symptom är kramp i magen, mycket gaser, uppblåsthet, dåligt energiupptag, flytande eller stenhård avföring. Det värsta är att jag får ingen klar bild över vad som orsakar detta. Symptomen kommer i varierande grad oavsett vad jag äter. Den ena gången kan en maträtt slinka igenom fint, nästa gång kan samma maträtt orsaka problem. Det jag hittils har kommit fram till att jag behöver göra för att undvika problem är: Undvika det jag är allergisk mot, vilket är viss sorts fisk samt de flesta mejeriprodukter som kommer från kor, speciellt de som är höga på laktos. Äta vid regelbundna tider. Få i mig mycket fiber (grönsaker, frukt, bär - allt som sätter fart på matsmältningen). Undvika mat som är svårsmält (vissa baljväxter & viss processad mat hör hit). Äta lugnt och medvetet. De enda tillfällen jag har fått slippa allt vad hudutslag och mag/tarm besvär heter är när jag har vattenfastat... =(
  9. En kompis till mig har ADD och tar metylfenidat på recept för detta. När han började med LCHF kunde han halvera mängden medicin och fungera bättre samtidigt. Jag har en släng av asperger själv men har inte märkt någon större skillnad av lchf på den punkten. Däremot känner jag mig psykiskt och känslomässigt stabilare, vilket antagligen gör att jag upplevs som mer funktionell. Jag är fullständigt övertygad om att maten vi äter är den bästa medicinen, inte minst långsiktigt. Påverkar i allra högsta grad hur vi mår och fungerar psykiskt.
  10. Jag upptäckte vegansk råkost för ca 3,5 år sedan. Eftersom jag har eksem, allergier, matsmältningsbesvär & humörsvängningar lät det lockande. Ren, ekologisk, icke processad och icke tillagad mat, direkt från naturen med alla vitaminer och näringsämnen bevarade. Massor med fibrer, goda spännande smaker, lättsmält med all frukt, inget gluten, laktos eller kött. Kan det bli bättre? Jag började med att vänja mig vid att dricka smoothies som jag gjorde på alla möjliga grönsaker, gröna blad och frukt. Jag åt allt mer sallader och lärde mig allt fler avancerade råkost rätter. Med ett fulladdat skafferi och matlagningserfarenhet gjorde jag flera ambitiösa försök att gå över till 100% vegansk råkost, men resultatet blev alltid detsamma: Jag kände mig pigg å glad den första tiden (upp till en vecka) men ganska snabbt upptäckte jag att jag var ständigt hungrig och aldrig riktigt tillfredsställd. Jag åt så mycket som jag orkade få i mig men ändå räckte inte energin till. Det var hela tiden något som fattades. Jag behövde mer men bara tanken på att äta mer väckte avsmak. Min energi gick sakna ner, jag orkade inte träna, jag förlorade muskelmassa. Med en åsnas envishet satte jag ett rekord på drygt 2 veckor på denna diet innan jag var tvungen att kapitulera inför det faktum att detta var ett fullständigt fiasko och inte är hållbart på långa vägar. På sista tiden har jag efterforskat en hel del kring vad maten innehåller och ser den uppenbara anledningen till varför dieten inte var hållbar: Maten innehåller inga kalorier! Enligt vegansk råkost rörelsen ska man äta 80% kolhydrater, 10% fett och 10% protein. Energirik mat som avokado, nötter & oljor skall alltså användas i minimal mängd. Den maten som innehåller kolhydrater är frukt, vilket gav mig en snabb sockerkick men ingen långvarig energi. Lär vara garanterat mer än bara kalorier som saknades. Det finns en community som förespråkar denna diet och menar att det är guds gåva till mänskligheten, här är 2 exempel: therawadvantage.com och nutritionraw.com Något jag inte kan förstå är hur det kan finnas så radikalt olika uppfattningar om vad som är bra för oss? LCHF/paleo/keto communityn är raka motsatsen - begränsa kolhydrater, ät massor med fett, lagom med protein och var inte rädd för kött & fisk. Är det här med kost och hälsa en så diffus vetenskap eller är det lobbyism och känslor som tar över? Mina experiment och erfarenheter med vegansk råkost var dock allt annat än bortkastade. Jag gör fortfarande den maten, med den väsentliga skillnaden att jag använder små mängder frukt (och andra kolhydratrika växter), använder desto mer nötter, oliver, frön, avokado & oljor samt kompletterar med kött, fisk & ägg. Och detta känns tusen gånger mer hållbart, känslan av att något fattas är borta. Jag är mätt & belåten efter måltiderna och får en jämn och stadig energi och är känslomässigt stabilare. Har dock bara ätit så i 2 månader men ser fram emot att ta reda på hur detta upplägg får mig att må över längre tid. Jag hoppas på att även allergin och eksemen kommer att lindras.
  11. Jag blev intresserad av att pröva på fasta i början av detta år, dels som en psykologisk & känslomässig utmaning men också för att ge min kropp en chans att vila från matsmältning och fokusera på att reparera sig själv. Min första vattenfasta (fredag - söndag) gjorde jag i början på vintern, då jag fortfarande åt kolhydratbaserad kost. Och det var en plågsam upplevelse. Under fredagen och speciellt lördagen var jag kraftlös, hade värk i kroppen och i huvudet, kände starka cravings efter mat, mådde fysiskt och psykiskt dåligt samt frös för det mesta. På tredje dagen (söndag) framåt eftermiddagen kände jag att jag plötsligt fick energi från ingenstans och hungern dämpades. Jag antar att kroppen gick i ketos till slut när den har varit helt utan mat i över 48 timmar. I helgen gjorde jag om vattenfastan, men denna gång var jag redan i ketos, då jag har ätit LCHF de senaste 2 månaderna. Vilken skillnad! Första dagen kändes det lite jobbigt att hoppa över måltiderna men det var fullt hanterbart. Under resterande fastan så hade jag mindre fysisk energi och var slöare i huvudet, men jag var betydligt stabilare psykiskt och känslomässigt, jag hade inga starka cravings, jag kunde vara hyfsat aktiv under dagen, hade en normal sömncykel och inga problem att hålla kroppstemperaturen. Efter fastan kunde jag konstatera att jag har blivit smalare för att jag har förbränt fett, medan under förra fastan blev jag smalare för att jag hade förbränt muskler. Skillnaden kändes tydligt. Nu känns det som att jag kommer att kunna fasta med jämna mellanrum utan problem, och/eller köra IF enligt 16/8. Känns väldigt spännande att se vad detta kan ge mig för hälsoeffekter.
  12. Ju striktare LCHF jag äter desto mer känner jag av detta, synnerligen när jag rör på mig. Att äta mer fett är precis det jag gjorde senast. Jag fick tvinga i mig det och hade ont i magen efteråt, utan att få något vettigt energitillskott. Känslan satt kvar dagen efter så jag bestämde mig för att äta några skivor vanligt bröd och alla besvären försvann. Tänker dock inte ge upp LCHF för det. Jag har haft de tankarna men har aldrig undersökt det närmare förrän nu. Läste på om candida, gjorde ett onlinetest mm och mycket tyder på att jag har det. Under hela livet har jag ätit en kolhydratbaserad kost med massor av socker. Jag har ett ständigt sötsug och tröstätning är vardag, matsmältningsbesvär, gaser i magen samt utslag på huden likaså. Kanske ska pröva en fullskalig candidakur och se vad som händer.
  13. Jag har ätit LCHF (ca 25g carbs/dag) i ca 1,5 månad nu och har känt massor med positiva effekter. Stabilare energinivå, bättre humör, mindre cravings efter onyttigheter mm. Mina främsta fettkällor är avokado, ägg, oliver, nötter, laktosfria mejerier, fet fisk & oljor (speciellt MCT). Äter rätt mycket grönsaker och ganska lite rött kött. Tar tillskott av magnesium, zink, d & c vitamin samt msm pulver. Dricker en skaplig mängd vatten och saltar maten. I början kände jag en hel del omställningsbesvär men de flesta gick över på några veckor. Det som håller i sig är magproblem, som även ger mig utslag på huden (eksem) i form av små vätskefyllda blåsor samt torrsprickor. Jag vet att det har med matsmältningen att göra för hudbesvären försvann efter att jag vattenfastade i 3 dygn. Det känns som att min kropp vill ha energi men orkar inte med mer mat, dvs fettrik mat. Tydligast blir det när jag är ute och cyklar en hel dag. När turen går mot sitt slut känner jag mig hungrig och spyfärdig samtidigt och äter jag något så reagerar magen som om jag äter spik... När jag kom hem efter senaste träningsturen sa sambon att jag luktade som en patient på njuravdelningen (hon har jobbat som undersköterska) och jag kände mig fullständigt utmattad. Har min kropp svårt att ta hand om all fett? Behöver jag minska mängden mat jag äter? Eller kanske byta ut fettet mot "bra" kolhydrater då kroppen inte klarar att omvandla fettet till energi? Eller har jag missat något annat?