Jump to content

Lottie

Medlem
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Lottie

  1. 9 hours ago, HelgeK said:

    Varför inte testa att två dagar i veckan bara äta en liten måltid?

    Tänker du att jag ökar upp kalorierna då under dom andra 5 dagarna eller att jag fortsätter ligger med ett rätt stort underskott under 5 dagar och sen två dagar med väldigt få kalorier? Har du själv goda erfarenheter från det? 

  2. Hej,

    Jag behöver hjälp.

    I februari 2018 fick jag mitt andra barn. Jag drog igång med LCHF fram på vårkanten (typ maj) och fick väldigt bra resultat! Jag fullkomligt älskade det! Jag gick ner i vikt utan att ens tänka på vad jag gjorde.

    Sen kom sommaren och det blev minst sagt en lite mer liberal hållning.

    Sen i höstas så bestämde jag mig för att köra en strikt form av LCHF för att tappa dom sista kilona. Jag är 170 cm lång och väger nu 77 kg och vill gå ner till 72. Finns ingen vetenskap bakom vikten 72 kg annat än att jag brukar kunna hålla den utan större problem och kroppen brukar vara nöjd där!

    Så i höstas körde jag igång en strikt form av LCHF igen och ingenting fungerar! Jag äter strikt och får inga resultat. Provade utesluta mejeri – ingen skillnad. Räkna kalorier – jag ligger rätt långt under det jag gör av med! Jag mäster även ketoner med en Ketonix och verkar vara i ketos för det mesta-

    Jag ingick i en studie där man under en vecka skulle ha en massa mätare på sig för att mäta hur mkt man förbränner varje dag (hade det på mig dygnet runt i en vecka) och det visade att min förbränning låg mellan 2200 kcal – 2600 kcal per dag. Helt i linje med mina pulsklockor och ungefär vad jag borde göra av med givet min aktivitetsnivå.

    Jag har kollat alla hormoner – det ser OK ut.

    Det skulle kunna var en platå, men det känns osannolikt att den skulle hålla sig fast så jävla benhårt i mer än 6 månaders tid nu.

    Vad ska jag göra? Jag skulle vilja kunna bolla med någon över telefon, finns det kostrådgivare som är specialiserad på LCHF? Tipsa gärna med namn, företag, telefonnummer etc.

    Någon annan tanke om vad jag gör fel? Har man bara en chans med LCHF och den rök i våras? Jag gör allt samma som i våras nämligen.

    • Like 3
  3. Är lite av en prylnörd och skulle vilja testa mäta ketoner. 

    Vilka prylar rekommenderar ni och varför? 

    Finns det någon köp-och-säljdel här på forumet? Skulle gärna köpa begagnad mätare om det är nån här inne som testat och tröttnat på sin mätare ??

     

    Ovidkommande kommentarer undanbedes. 

    • Like 1
  4. 54 minutes ago, Syster said:

    Nu då vi räknar upp kryddgrönt så måste jag även påminna om den färska koriandern, en ört som man endera hatar eller älskar. Jag tillhör den senare och använder den ofta både i sallader och på kyckling och kött. Den ger en liten exotisk touch på maten tycker jag ?

    Jag tillhör dom som hatar koriander ? haha! Så den hoppar jag glatt över! Intressant det där att man antingen älskar eller hatar det... 

    • Like 3
  5. 57 minutes ago, Zepp said:

    Där tror jag vi kan finna förklaringen till "ditt problem"!

    Dvs du är iallafall mentalt van att träna hårt.. och då ger du efter två år signaler till kroppen om uppbyggnad.. varvid viktminskningen avstannar.. ett tag.. för att bygga upp vad du förlorat under två år!

    Sådåså.. jag ger mig sjutton på att du är tebaks inom tre månader i din gamla form.. eventuellt något extra kilo.

    Alltså det här forumet ? stort tack för pepp och alla bra tips! 

    • Like 5
  6. 6 minutes ago, Lasse-hatten said:

    Är du van vid att träna hårt, eller var vecka två en engångsföreteelse? Är du van, och trivs med det,  finns det väl ingen anledning att sluta. Däremot kan det mycket väl vara så, som både du själv och andra är inne på, att du äter för lite. 

    För runt ett halvår sedan "konsulterade" jag ett antal sidor på nätet för att få reda på mitt energibehov. Jag åt när jag var hungrig tills jag blev mätt, som det sägs att man skall göra, men jag hade ändå en känsla av att det var för lite. Samtidigt började jag väga och mäta allt jag åt för att försäkra mig om att jag nådde upp till mitt behov (eller egentligen strax under eftersom jag hoppades bli av med lite av magen?). Detta innebar att jag började äta mer än vad jag gjort tidigare. Jag var tämligen viktstabil tidigare, men efter ett tag började jag gå ner lite lätt (och magen krympte...).  

    Jag fick mitt första barn sommaren 2016. Innan det tränade jag hårt ofta. Genomförde en svensk klassiker, cyklade långlopp, triathlon och nån mara. Så kroppen har helt klart klart varit van vid att träna hårt. Men det är ju drygt 2 år sedan och jag gissar att kroppen glömmer fortare än så. 

    Så ja, denna vecka kom jag igång för jag upplevde att jag fick energi. Hade eg inte tänkt träna så mkt men på nå vis så infann sig energin och då satte jag igång. 

    Tack för tipsen. Ska prova äta mer en vecka och se vad som händer! 

    • Like 3
  7. 1 hour ago, Kattuggla said:

    Hej!

    Jag tycker att din rubrik säger en del, du har trots hård träning och kontrollerat matintag inte gått ner till din önskevikt. Du är 29 år, fick barn i februari och väger numera 74 kg. Du väger och mäter ständigt maten och dig själv, men det ger ändå inte det resultat du önskar.

    Jag tänker att det är ett strålande resultat som du åstadkommit! 74 kg till 171 cm är inte dåligt alls. Jag tänker att du kanske måste släppa lite på den väldigt hårda kontrollen av maten och träningen (och dig själv). Sluta väg och mät. Jag skulle tänka att variera maten mer över en vecka, visst fasta om du vill, jag gör också det ibland. Men.. jag tänker att du egentligen, som du själv är inne på, äter för lite. Ät mer, lär känna din kropp om vad som är lagom utan att mäta, dra ner på den hårda träningen och lägg till mer avslappnande som yoga och simning och kika på den långa tråden om MAF också. Jobba på  med sömnen och välbefinnandet, allt handlar inte om vikt. /Mvh Eva

    Tack vad gullig du är ❤️ tacksamt med lite peppning! 

    Jag ska göra så! 

    • Like 2
  8. 15 minutes ago, kickilotta said:

    Är på Lchf-event i Säffle och får lyssna till många fantastiska föredrag av läkare, forskare och andra otroligt kunniga personer.

    Enastående intressant. Idag föredrag av professor Fredrik Nyström från Linköpings universitetssjukhus. Han är bl a kritisk till alltför hård träning - menar att det inte finns några studier som visar på bättre hälsa p g a hård träning och han avråder från ansträngande långlopp som maraton.  https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6624007

    Så spännande! 

    Skulle önska att den typen av event som finns i Säffle fanns på andra orter. Eller typ möten som man skulle kunna gå på för att få utbyta erfarenheter face-to-face så att säga. 

    Tack för länken! Ska lyssna ikväll! 

  9. 49 minutes ago, Zepp said:

    Så rent krasst i ditt fall.. sluta väga dig, (eller fortsätt med detta men inse att det inte är enda markören för hälsa).. mät byxliningen i stället för den säger då oftast något annat som då ofta är positiva signaler om att du gör något rätt!

    Ja herregud, vilken vetenskap. 

    Läste allt som finns att läsa på Kostdoktorn om fasta och kollade på filmerna som Andreas Eenfeldt spelat in och då säger dom ju att det går att träna även om man fastar. Men jag förstår ju ditt resonemang fullt ut. 

    Tror jag gör så att jag avstår från fastan men försöker hålla fast vid lite lättare underhållsträning. 

     

     

    • Like 3
  10. Halloj, 

    Hoppas innerligt att någon kan rådge mig nu! Jag har under ett par månader ätit lchf strikt och gått ner från 80 kg till 75. Sen har jag under det senaste två veckorna kört periodisk fasta. Jag skippar frukosten och äter lunch kl 11 och middag kl 16:30. Sen äter jag inget mer innan lunch nästkommande dag. Vecka 1 så tappade jag ca ett halvt kilo. Men nu andra veckan så har jag inte tappat något. Första veckan så tränade jag inget men nu andra veckan så har jag tränat ett långt pass (landsvägscykel på 3 timmar), två högintensivt och sen ett pass lågintensiv, totalt 4 pass. 

    Jag har vägt maten jag äter under många år, och så även dessa veckor, så jag har koll på att jag inte "över-ätit". Dock funderar jag om jag ätit för lite vilket gjort att kroppen upplevt det som svält? 

    Vad tror ni? 

    Jag är inne på att gå tillbaka till att äta frukost som vanligt för då har jag gått ner i vikt löpande. Jag är 29 år, Väger 74 kilo och är 171 cm lång så det skulle också kunna vara en helt vanlig viktplatå jag har nått ?

    Fick barn i februari så det är främst mamma-kilon som har försvunnit (vägde 74 innan jag fick barn men har en dröm om att väga 69)

    Kom med tips och tankar! 

  11. Jag kör LCHF för att gå ner i vikt men har även fått andra positiva följder vilket känns som stora plus!

    Tack för alla svar! Nu återstår bara att försöka förstå varför jag första veckan tappade 3 kg (!!) i vikt och sedan fortsatte leva på samma sätt och då gick upp lite. Jag för matdagbok över allt jag äter så jag har ganska bra koll på att veckorna var i stort sett identiska. Någon som upplevt samma sak?

    • Like 3
  12. 3 minutes ago, Gladan said:

    Din fråga får mig att tänka på Viktväktarnas "pointsbank", där man kunde "spara" points för att frossa loss emellanåt eller jobba ihop "motionspoints" i samma syfte....

    Är det något sånt du tänker på?

    Det är inte så LCHF fungerar.....

    Tanken är ju att du ska lära din kropp att bränna fett istället för kolhydrater. I takt med att kroppen "lär" sig detta sker en reglering av ämnesomsättningen och varje gång du trycker i kolhydrater så sabbar du systemet med fettförbränning ett tag.

    Men ja, det är ju bättre att bränna kolhydrater i så fall med ett intensivt pass, men det fungerar inte i förskott...

     

    Tack för svar Gladan :)

    Ja typ lite så jag menade. Ex då jag lagar en sats barnmat så blir det en del provsmakning och allt för ofta sammanfaller dessa tillfällen med dom dagarna då vi är på öppen förskola, där det tyvärr inte finns några LCHF alternativ så jag känner att jag hamnar farligt nära 20 g dessa dagar... Vi gärna ligga några gram under för att vara på sätt sida strecket :)

    • Like 3
×
×
  • Create New...