Daniel W

Medlem
  • Innehållsantal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Neutral

Om Daniel W

  • Rank
    Nyanländ
  1. Tack @Zepp! Det där med gram och energiprocent (E%) förvirrar mig lite... När jag läser om LCHF ser jag bara att man ska begränsa kolhydraterna till ett visst antal gram, beroende på hur strikt man vill vara (<20g/dag för strikt, 20-50g för måttlig och 50-100g för liberal LCHF). Och att 20g motsvarar ca. 5E% av det totala antalet kalorier per dag. Men kan/bör/ska man räkna om hur många gram kolhydrater man äter utifrån hur många kalorier man gör av med, t.ex. genom träning? Eller det är snarare så att det är fett och protein som man ökar på då? Det är väl inte heller så att det är under 20E% kolhydrater som innebär ketosis, utan under 20 gram? Hur man tänker kring detta beror förstås på hur viktigt det är t.ex. med ketos och hur strikt man vill vara. Men det gör ju också att man behöver räkna antalet gram kolhydrater utifrån hur stora portioner man egentligen äter, då kolhydratangivelsen i Kostdoktorns recept ju är angivna med antalet gram kolhydrater per normalportion. Timothy Olson är cool för övrigt! Känner väl till hans dubbla segrar och banrekord på Western States, på LCHF-kost.
  2. Stort tack @MariaF! Ja, jag känner till Phil Maffetone, har faktiskt hans bok "The Big Book of Endurance Training and Racing" hemlånad för närvarande. Den är textmängdsmässigt i klassisk amerikansk stil, så det är mycket att läsa... Tränar pulsmässigt utifrån MAF också och har sneglat lite på hans tankar om kost. Han har ju också sitt "Two-week test" som skulle kunna vara en början mot en personligt anpassad lågkolhydratkost som funkar med min träning. Har läst lite på Jonas Bergqvists blogg också, bl.a. om periodisk fasta. Jag är dock osäker på om paleo hela vägen är rätt väg för mig i den livssituation jag befinner mig i (frun är inte alls inne på sånt här och två småbarn kan ju också behöva lite annan mat). Men ska läsa in mig mer även på Jonas Bergqvists tankar. Även @jespers väg från liberal LCHF till att stanna i ketos, med inspiration från filmen Run on Fat - Cereal Killers 2, ska jag läsa igenom och lära mig av.
  3. Ja, att trappa ner under 1-2 månader låter rimligt. Kan tänka mig att risken att fortsätta träna som normalt, men göra en relativt stor förändring i kosten, kan föra med sig vissa negativa effekter innan kroppen har vant sig.
  4. Jag tränar för att springa ultramarathon. Springer normalt 6-10 timmar per vecka + alternativträning. När jag nu vill börja med LCHF, bör jag då gå igenom de första två veckorna med strikt LCHF? Eller kan det snarare vara så att jag i början kan behöva lite mer kolhydrater för att efterhand kunna bli striktare? Jag är lite osäker på var jag rimligen bör börja, för att inte bryta ner kroppen för mycket samtidigt som jag tränar. Viktmässigt behöver jag inte gå ner mer än ett par kilo, men det är inte mitt främsta syfte med att börja med LCHF, utan snarare att träna upp fettförbränning.