Uffe

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Uffe

  • Rank
    Nyanländ

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Nej, alla dom livsmedlen är bra ( i lagom dos), men om man baserar sitt fettintag på veg. fleromättade fetter, så får du mycket av väldigt lättoxiderande fettsyror som bildar fria radikaler = större risk för sjukdomsutveckling och hormonell obalans. Vi äter redan en alldeles för obalanserad kost m.a.p. Omega-3 vs 6. Omega 6 är delvis starkt inflammatoriskt och kan bidra till ledvärk i kroppen, artärinflammation och en rad andra tillstånd.
  2. Precis så är det. Det blir som en katalysater om man blandar Omega-6 fettsyror med kolhydrater.
  3. Jag läste just vårdguiden och vår "vän" Mai Lis Hellenius råd om rätt fett: Nu är det helt uppenbart att hon i direktsändningen av "Fråga Doktorn" i Måndags (11/11) hade munkavle för att inte programmet skulle anmälas till granskningsnämnden. ALLT hon skriver i Vårdguiden är emot ALLT vad mättat fett heter och relaterar till dom "höga" värden av "det onda" kolesterolet som uppstår om man äter mättat fett. Det hävdar hon sen är orsaken till ökad risk för hjärtsjukdom/infarkt. Hon hyllar däremot fleromättade, vegetabiliska oljor som i själva verket är mycket inflammationsdrivande, vilket i mycket högre grad bidrar till skador i blodkärl och därpåföljande plackbildning och blödning/propp. Ja, i stort sett varje stycke i texten innehåller rena sakfel som baseras på väldigt gamla och manipulerade forskningsresultat från 50- och 60-talet. Tyvärr får en sån här artikel väldigt stor genomslagskraft i befolkningen och cementerar uppfattningen hos "Svensson" att fettsnålt är nyttigt. Det känns som det måste till motvärn i form av uttalanden från Kostdoktorn med flera auktoriteter i branschen. Sånt här får bara inte stå oemotsagt!
  4. Tackar för alla bra svar, inte minst Tiny Tom :-) Suck....Onakan åker all världens väg och jag får väl gå upp och göra omelett på morgonen istället. Jag är ju rätt ny i det här med LCHF, men är helt såld när det gäller argumenten FÖR LCHF. TIPS: Läs gärna boken "Forskningsfusket" av Ralf Sundberg. Där får ni bakgrunden till varför vi lurats sen 50-60-talet att det är farligt med fett, vilket lett fram till dom kostråd med mycket kolhydrater och mindre fett vi förväntas följa idag. - En orgie i fuskrapporter, köpta forskare, indoktrinerade läkare och dietister, storföretag som MC Donalds, Coca Cola, Pfizer, Livsmedelsverket, Sockerbolaget m.m. som ligger bakom många s.k. studier där resultaten riktats utefter deras intressen (att tjäna pengar!). Den boken borde vara som bibeln för LCHF:are :-) Happy reading! Uffe
  5. Tack för snabbt svar, Kjell.
  6. Hej! Jag undrar två saker som jag inte kunnat läsa mig till: 1. Onaka: Är det bra som frukostmål? Det är ju inte mycket kolhydrater i den, men eftersom jag läst att mjölkprodukter inte är så bra så undrar jag över detta. (jag tar faktiskt lite fiberhavregryn, linfrön och psylliumfrön i Onakan för att fylla ut med). 2. Kaffe: Påverkar det upptaget av viktiga näringsämnen negativt på något sätt? Mvh Uffe