Leia

Medlem
  • Innehållsantal

    186
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

207 Enastående

Om Leia

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Är det bara jag som uppfattar "upptäckten" av mikrobiomet som ett paradigmskifte inom kosthållningen? För 7 år sedan var lchf ett absolut paradigmskifte för min egen privata del. Attans vilka fördelar jag fått, ingen smärta, minus kilon, pigg och stark och sällan sjuk. Men. Magproblemen har hopat sig alltefter som. Jag har prövat att utesluta massor av mat, men det blir knappast bättre. Kan inte äta rå kål, kan inte äta nötter, inte grädde, inte ditten, inte datten. Rosacean lever sitt egna liv på min hud. Enormt känslig för minsta socker som man kan ha råkat få i sig med åtföljande huvudvärk. Sötsuget har egentligen aldrig försvunnit heller och kaffe, herregud vad jag har druckit, och starkt som synden dessutom. Precis som för 7 år sedan är jag inte rädd att pröva nytt och för mig verkar det riktigt logiskt, detta med magbakterierna. Jag ser lchf som "riktig mat", mat lagad från grunden med bra råvaror. Skaldemans fina kokbok är ett bra exempel. Den som inte är överviktig kan lägga till rotfrukter osv. Lägg nu till en viss mängd kall potatis, ris, bönor (blötlagda i dagar), fermenterad mat som kefir. Har vi inte fortfarande lchf? Eller lchf.rs som jag kallar det nu.
  2. Vi har helt enkelt fått ny (ja, kanske inte helt ny men det tar lite tid för ett paradigmskifte att slå igenom) kunskap om hur vår kropp och hälsa fungerar, vilken otroligt viktig roll våra magbakterier spelar för vår hälsa. Att endast byta ut kolhydrater mot fett gillar inte magbakterierna nåt vidare, vilket jag fått erfara efter 7 år på lchf. Inflammationsgraden har gått ned, javisst, men bakterierna skriker i protest! Grundprinciperna finns kvar, inte äta mjölmat som inte ät tillagat rätt (dvs fermenterat), inte äta industriellt tillverkad mat. Tillagningsmetoderna är absolut avgörande. Men som sagt, man äter väl fortfarande på tallrik och med bestick, dricker vätska ur glas.
  3. Ja, varför ska man vidareutveckla det som funkar? Helt enkelt för att få det att funka ännu bättre! Utveckling kallas det
  4. Jag blir lite less på diskussionen "man ska få äta det man vill, så det så (och helst ska alla applådera också!). Motstånd förfinar resonerandet! Ny viktig kunskap har tillkommit sedan Skaldeman kom med sin lchf-modell. Det är viktigt att ta hänsyn och integrera ny kunskap. Skapa en ny modell, en vidareutveckling av grundmodellen, vad man nu vill kalla den. Sitta och plaska i samma vatten år efter år känns inte särskilt utvecklande. Tänk om man stannat vid den första Mac-datorn istället för att ligga här men en Padda på magen, i sängen?
  5. Är det någon härinne som inte tål spannmål som ätit surdegsbröd (riktigt alltså, inte sånt industrin säljer som surdegsbröd men har jäst i, typ Finn crisp). Hur tål ni det i jämförelse?
  6. Leia

    Probiotika

    Är det någon som använder probiotika? Erfarenheter? Jag har just börjat med Prescript-assist. Andra dagen fick jag ett rejält tumult i magen, kanske kopplat till pillren, vem vet. Drömmer gör jag, intensivt.
  7. Den exakta kemin bakom mekanismen kan jag inte redogöra för, men slutresultatet blir att du blir mindre insulinresistent, dvs tål kolhydrater bättre, dvs inte reagerar med så kraftiga blodsockerhöjningar.Jag tror man kan ta det lite när som... Vad jag kan förstå krävs det ganska mycket potatis för att göra potatismjöl. Men exakt siffror har jag inte. För mig funkar potatismjöl i rysk yoghurt fint.
  8. Ja, jag tillhör ju den lyckliga skara som kunnat funka med rs i form av potatismjöl. Jag funderar lite om det kan ha ytterligare orsaker än en ganska liberal lchf. Helt enkelt, är jag skitigare än flertalet? Jag bor på landet och jag odlar. Fingrarna i jorden, hackan i handen. Egna kryddor som ju alltid har lite jord på sig (till skillnad från den krukodlade). Jag har dessutom två skitungar (även kallat hundar). En hund är en varelse som äter skit och sen slickar på mig! Plus att den äter levande föda, och slickar på mig. Sover i min säng med alla sina egna husdjur i sina tjocka lapphundspälsar. Jag jämför min tillvaro på landet med släktingars i stan, utan djur. Man tränar i gym och duschar ständigt och jämt. Osv. Hela tillvaron och vad du gör i den skapar din tarmflora.
  9. B Jo, där är jag redan. Potatis, ris, bönor, kallt. Varför vara rädd för stärkelse som inte innehåller hybridiserat, snabbjäst vetemjöl? När man nu har fått en bättre insulinresistens borde det funka fint.För mig börjar det bli allt tydligare att det inte är själva sammansättningen av protein, fett och kolhydrater som är nyckeln, utan hur man tillreder (ja, tillverkar) sin mat. Hur neutraliserar man fytinsyrorna i bönorna? Vet man det så är det bra mat. Men problemet är att folk inte längre vet hur mat ska tillredas. Vi lagar mat på fel sätt helt enkelt. Livsmedelsindustrin vet det absolut inte. Vill passa på att tipsa om Sandor Ellix Katz, som kan mycket om tillverkning av fermenterad mat. Det är så mycket mer än bara grönsaker.
  10. Jag gnuggar geniknölarna lite (...) och kommer fram till att blodsockret blir lägre när man regelbundet äter (ja, eller bakterierna äter) rs. Dvs man tål mer stärkelse. Man äter mer stärkelse i form av tex kall potatis, kallt ris eller liknande och man tål mer av den! Är det inte ganska paradoxalt? Stärkelseparadoxen. Jag använder en helt vanlig potatismjöl och har fått bättre blodsocker efter sockerintag. Men förbättringen kom på en större dos ps (plus rs i vanlig mat), 3 msk/dygn, med yoghurt, ibland fastande, ibland inte. Jag har haft ett väldigt känsligt blodsocker och vet hur jag mår i en dipp. Men hur mina "husdjur" ser ut vet jag ju inte, och vi har ju olika husdjur och halter av dem. Sen är det väl ett samspel bakterierna emellan. Säkert komplicerat... Att vi reagerar olika är väl ändå ganska logiskt sett ur det perspektivet.
  11. Borstj kan man tydligen göra på syrade rödbetor, men har aldrig prövat. Det finns så mycket att utforska här! Försvinner bakterierna om de syrade grönsakerna upphettas?
  12. Syrad palsternacka smakar lite som rå, blöt palsternacka. Jag gillar inte rå palsternacka, och inte heller rå potatis. Råa morötter däremot, gillar jag. Syrade morötter smakar, tycker jag, som råa, blöta morötter. Vitkål blir ju helt annorlunda syrad, inte alls som råriven vitkål.
  13. Nu har jag gjort om experimentet med sockerkaka med frosting (stackars mig...). Väldigt sött. Jag har nu gått på rs i två veckor drygt och jag har ökat dosen till 3-4 msk/dag plus lite kallt ris och bönor. Klarade sockerkakan utan problem, inga blodsockerfall denna gång. Kan tilläggas att jag har ett känsligt blodsocker men är inte diabetiker.