Jump to content

Leia

Medlem
  • Posts

    186
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Leia

  1. Är det bara jag som uppfattar "upptäckten" av mikrobiomet som ett paradigmskifte inom kosthållningen? För 7 år sedan var lchf ett absolut paradigmskifte för min egen privata del. Attans vilka fördelar jag fått, ingen smärta, minus kilon, pigg och stark och sällan sjuk.

    Men. Magproblemen har hopat sig alltefter som. Jag har prövat att utesluta massor av mat, men det blir knappast bättre. Kan inte äta rå kål, kan inte äta nötter, inte grädde, inte ditten, inte datten. Rosacean lever sitt egna liv på min hud. Enormt känslig för minsta socker som man kan ha råkat få i sig med åtföljande huvudvärk. Sötsuget har egentligen aldrig försvunnit heller och kaffe, herregud vad jag har druckit, och starkt som synden dessutom.

    Precis som för 7 år sedan är jag inte rädd att pröva nytt och för mig verkar det riktigt logiskt, detta med magbakterierna.

    Jag ser lchf som "riktig mat", mat lagad från grunden med bra råvaror. Skaldemans fina kokbok är ett bra exempel. Den som inte är överviktig kan lägga till rotfrukter osv. Lägg nu till en viss mängd kall potatis, ris, bönor (blötlagda i dagar), fermenterad mat som kefir. Har vi inte fortfarande lchf? Eller lchf.rs som jag kallar det nu.

    • Like 3
  2. Ge gärna något exempel hur vidareutveckla, så kanske vi andra förstår det bättre. En vidareutveckling bara för sin egen skull blir oftast kontraproduktiv och leder till försämring.  Alltså, vad vill du göra bättre ?

     

    Vi kan jämföra LCHF med din MAC. Den har alltid varit rektangulär till formen och fortsätter vara det. Det är ändamålsenligt och då gör man inget åt det. MAC:ens form kan därför jämföras med lågkolhydratkostens grundprincip, dvs. ersätta kolhydrater med fett ?

     

    Man kan alltid "sminka grisen", men fläsket finns kvar under skinnet oförändrat...

    Vi har helt enkelt fått ny (ja, kanske inte helt ny men det tar lite tid för ett paradigmskifte att slå igenom) kunskap om hur vår kropp och hälsa fungerar, vilken otroligt viktig roll våra magbakterier spelar för vår hälsa. Att endast byta ut kolhydrater mot fett gillar inte magbakterierna nåt vidare, vilket jag fått erfara efter 7 år på lchf. Inflammationsgraden har gått ned, javisst, men bakterierna skriker i protest!

    Grundprinciperna finns kvar, inte äta mjölmat som inte ät tillagat rätt (dvs fermenterat), inte äta industriellt tillverkad mat. Tillagningsmetoderna är absolut avgörande. Men som sagt, man äter väl fortfarande på tallrik och med bestick, dricker vätska ur glas.

  3. Jag blir lite less på diskussionen "man ska få äta det man vill, så det så (och helst ska alla applådera också!). Motstånd förfinar resonerandet! Ny viktig kunskap har tillkommit sedan Skaldeman kom med sin lchf-modell. Det är viktigt att ta hänsyn och integrera ny kunskap. Skapa en ny modell, en vidareutveckling av grundmodellen, vad man nu vill kalla den. Sitta och plaska i samma vatten år efter år känns inte särskilt utvecklande. Tänk om man stannat vid den första Mac-datorn istället för att ligga här men en Padda på magen, i sängen?

    • Like 2
  4. Är det någon som använder probiotika? Erfarenheter?

    Jag har just börjat med Prescript-assist. Andra dagen fick jag ett rejält tumult i magen, kanske kopplat till pillren, vem vet. Drömmer gör jag, intensivt.

  5. Några frågor.

     

    1. Vad är det i RS som påverkar blodsockret positivt?

    2. Ska man ta det på fastande mage eller i samband med måltid?

    3. Om man föredrar råa potatisar räcker det med ett par mellanstora om dagen då?

    Den exakta kemin bakom mekanismen kan jag inte redogöra för, men slutresultatet blir att du blir mindre insulinresistent, dvs tål kolhydrater bättre, dvs inte reagerar med så kraftiga blodsockerhöjningar.

    Jag tror man kan ta det lite när som...

    Vad jag kan förstå krävs det ganska mycket potatis för att göra potatismjöl. Men exakt siffror har jag inte. För mig funkar potatismjöl i rysk yoghurt fint.

  6. Ja, jag tillhör ju den lyckliga skara som kunnat funka med rs i form av potatismjöl.

    Jag funderar lite om det kan ha ytterligare orsaker än en ganska liberal lchf. Helt enkelt, är jag skitigare än flertalet? Jag bor på landet och jag odlar. Fingrarna i jorden, hackan i handen. Egna kryddor som ju alltid har lite jord på sig (till skillnad från den krukodlade). Jag har dessutom två skitungar (även kallat hundar). En hund är en varelse som äter skit och sen slickar på mig! Plus att den äter levande föda, och slickar på mig. Sover i min säng med alla sina egna husdjur i sina tjocka lapphundspälsar.

    Jag jämför min tillvaro på landet med släktingars i stan, utan djur. Man tränar i gym och duschar ständigt och jämt. Osv.

     

    Hela tillvaron och vad du gör i den skapar din tarmflora.

    • Like 2
  7. B

    Grattis Leia till de lyckade resultaten. När RS fungerar så gör det något åt själva grundproblemet insulinresistensen. När man har kommit så lång öppnar sig möjligheten att få sin RS från riktig mat som potatis, sötpotatis, bananer/matbananer och kanske lite sushi och ärtsoppa ibland och därmed slippa slabba med potatismjöl.

    Jo, där är jag redan. Potatis, ris, bönor, kallt. Varför vara rädd för stärkelse som inte innehåller hybridiserat, snabbjäst vetemjöl? När man nu har fått en bättre insulinresistens borde det funka fint.

    För mig börjar det bli allt tydligare att det inte är själva sammansättningen av protein, fett och kolhydrater som är nyckeln, utan hur man tillreder (ja, tillverkar) sin mat. Hur neutraliserar man fytinsyrorna i bönorna? Vet man det så är det bra mat. Men problemet är att folk inte längre vet hur mat ska tillredas. Vi lagar mat på fel sätt helt enkelt. Livsmedelsindustrin vet det absolut inte.

    Vill passa på att tipsa om Sandor Ellix Katz, som kan mycket om tillverkning av fermenterad mat. Det är så mycket mer än bara grönsaker.

    • Like 4
  8. Jag gnuggar geniknölarna lite (...) och kommer fram till att blodsockret blir lägre när man regelbundet äter (ja, eller bakterierna äter) rs. Dvs man tål mer stärkelse. Man äter mer stärkelse i form av tex kall potatis, kallt ris eller liknande och man tål mer av den! Är det inte ganska paradoxalt? Stärkelseparadoxen.

    Jag använder en helt vanlig potatismjöl och har fått bättre blodsocker efter sockerintag. Men förbättringen kom på en större dos ps (plus rs i vanlig mat), 3 msk/dygn, med yoghurt, ibland fastande, ibland inte. Jag har haft ett väldigt känsligt blodsocker och vet hur jag mår i en dipp.

    Men hur mina "husdjur" ser ut vet jag ju inte, och vi har ju olika husdjur och halter av dem. Sen är det väl ett samspel bakterierna emellan. Säkert komplicerat... Att vi reagerar olika är väl ändå ganska logiskt sett ur det perspektivet.

    • Like 3
  9. Helt galen tanke: syrad potatis. Måste väl bli det ultimata för tarmbakterierna! 

    Någon som testat?

    Rotfrukter som går att lagra ändå syras ju normalt inte. Undantag är morötter och rödbetor, går både att lagra (jag har aldrig gjort det) och går utmärkt att syra. Jag tycker syrade rödbetor är "sådär", det är mycket godare färskt. Palsternacka blir däremot inte särskilt gott. Palsternacka och potatis håller väldigt länge bara liggandes i matkällaren. Gissar att syrad potatis, om det går att syra, smakar som rå potatis - inte särskilt gott för de flesta av oss.
  10. Jag har blivit av med min kula. Jag har inte haft en så stor men jag trodde aldrig jag skulle kunna ha vanliga jeans igen. Under många år var det endast stretchbyxor som gällde eftersom vanliga jeans klämde åt för mycket i midjan. Jag brukade skoja om det och säga att "jag ser ut som en orm som har svalt en kanin".

     

    Med hjälp av långsamma kolhydrater och motion så har jag fått tillbaka en lika smal midja som jag hade för 40 år sedan :).

    Du verkar ha en poäng här, mkj! Mitt midjemått (det har varit mest luft, ungefär som en uppblåst hård ballong) drar sig nu inåt stadigt, dag för dag. Med hjälp av långsamma kolisar och potatismjöl, ingen särskild motion utöver trädgårdsarbete.
    • Like 2
  11. Behandla sjukdomen eller behandla symtomen? Svaret är givet! Lchf dämpar definitivt allergier men odla dina magbakterier med rätt "föda" så får du ännu bättre hälsa!

    • Like 2
  12. Nu har jag kört drygt en vecka, utökat mitt rs och börjar vänja mig! Allt (jo, det mesta) blir gott när man vänjer sig. Hur läskigt var inte kaffe första gången man smakade? Nu kan man inte vara utan.

    Sömnen har blivit bättre de senaste dagarna. Mättnaden allt större. Kallt ris smakar trist (än så länge), potatissallad är ju helt ok, bönor och linser är supergott! I 15 år var jag storkonsument av linser och bönor. Men jag tror fortfarande det var knäckebrödet med Lätta och pastan som gjorde att Ipren var en nästan daglig del av min meny. Det lär visa sig!

    Annars är det mesta sig likt, inga horn i pannan, inga gröna fötter...

    • Like 3
×
×
  • Create New...