Cimi91

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Bra

Om Cimi91

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis som i mitt fall har jag testat att köra intermittent fasta ganska länge och nu ketos sedan ungefär mitten på Juni. Har jag väl fått det fungerande maskineriet efter månader av att låta kroppen bli bättre på att konvertera fett för energi så känns det bättre att kunna övergå precis som du säger till lite mer flexibel kost utan att få panik över att man inte ständigt befinner sig i ketos. Det är precis det jag siktar på. Kommer lägga in mer kolhydrater i höst/vinter men då av en bättre kvalitet och inte en överdrivet stor mängd (kanske 100-150g / dag).
  2. Tack för ett utmärkt svar Zepp ja jag har läst på om kalorireduktion som är den vanligaste orsaken till varför den vanliga rekomendationen om "ät mindre och rör på dig mer" inte fungerar i det långa loppet. Kroppen stänger ju ner metabolismen i takt med att intaget hela tiden sänks för att upprätthålla en viktnedgång. Tror det sitter mycket i det mentala, särskilt när man börjar titta mycket på YouTube videos och läser olika personers studier så kan det bli väldigt mycket som motsäger och man börjar oroa sig för mycket om det ena och det andra. Men jag känner att jag mår bra genom att kombinera 16-20h fasta med ketogen kost. Energin är stabil och hungern och sötsuget är som bortblåst. Ibland får jag nästan tvinga mig själv att äta jag ser till att få i mig bra vitaminer, mineraler och spårämnen genom kosten, särskilt genom att äta avokado, babyspenat, sparris, broccoli, grönkål, blomkål osv som min största form av kolhydratskälla. Resten är animaliskt eller vegetabiliska fetter och protein från ägg, fisk och kött.
  3. Nej, jag har förstått det eftersom det vore logiskt att kroppen får energi från fettreserverna och att det inte enbart går att räkna utomstående kalorier. Jag har aldrig varit ett fan av att räkna kalorier då jag tycker det är så oerhört svårt att genom bara kalkylatorer få fram ett underskott med kalorier in vs kalorier ut. Men jag vill lyckas hålla mig i den optimala zonen för fettförbränning när jag är i ketos. Mina blodtester indikerar att jag producerar ketoner för att vara i "nutritional" ketos, dvs 2-5 mmol/L. Det som jag dock vill undvika är att antingen äta för lite så jag sänker min metabolism eller äta för mycket så jag börjar lagra överskott istället från att förbränna överskott. Än så länge måste jag säga att det gått väldigt bra att bara köra på känsla, dvs att äta när jag är hungrig ca 2 gånger om dagen där jag landar kring 2000 kcal i snitt per dag (jag är 193 cm lång och har relativt mycket muskler).
  4. Hej Så jag har bara en liten fråga jag skulle vilja ha lite input från er på. Jag brukar kombinera fasta med strikt LCHF och finner de dagar jag inte rör på mig så mycket att jag blir väldigt mätt på första målet, men uppskattningsvis får jag bara i mig ca 1000 kcal. Har hört många säga att man enbart ska äta när man är hungrig medan andra säger att det är dåligt att ligga på ett underskott i det långa loppet. Idag är en sådan dag där jag åt mitt första mål vid 15-tiden och jag är fortfarande riktigt mätt. Det jag åt var 250g bacon, 4 sparris, 3 ägg och en ca 2 matskedar majonäs (stekte allt i 50g smör). Vill inte äta mer än jag borde, men vill ändå se till att jag får i mig de kalorier jag behöver men fortfarande kan uppnå en viktnedgång genom fettförbränning.
  5. Tack för alla dina svar hjälpt mig verkligen. Intressanta läsningar också!
  6. Precis, jag har ju under hela tiden fortsatt på grund av att jag har kunnat fungera som vanligt där jag till och med ibland känt mig friskare än innan. Har kunnat bevittna hur min kognitiva förmåga förstärkts samt att min sömn blivit stabilare. Därav har det såklart varit små obehagliga perioder som jag tror har att göra med kroppens omställningsprocess, men inget outhärdligt. Det kan ha varit lite huvudvärk, seghet och orolig mage. Så precis som du säger så ju längre tiden går så jämnar de här besvären ut sig. Idag gjorde jag ytterligare ett test efter att ha fastat ca 16h på eftermiddagen och fick ett ketonvärde på 2,6 mmol/L så det var nog bara tillfälligt att jag låg på 5,6 och ser nu varför det är bra att mäta blodet vid olika tillfällen för att kunna göra en sammanställning och inte bara gå på en enstaka mätning. Hursomhelst, jag mår superbra och känner inte att jag behöver noja så mycket över vad blodmätaren säger. Kommer bara i fortsättningen ta mitt blodvärde då jag vill veta om jag sannolikt befinner mig i ketos eller inte då jag ätit kolhydrater.
  7. Ja precis, resterande kalorier fyllde jag på med både fett och protein som du beskrev! Jag har nu inte tränat tung på tre dagar och fortsatt äta väldigt lågt kolhydrater och ville ta ett nytt blodvärde på förmiddagen för att se vart jag låg. Fortfarande fastande och jag känner mig inte orkeslös eller snurrig. Idag klockan 10.00 ca fick jag ett värde på 3,4 mmol/L vilket känns lite bättre. Så det kanske rörde sig om en kombination av punkt 2 och 3? Ska nämna att jag upplevde lite skillnad i måendet efter att jag åt mer kolhydrater både Söndag och Måndag (uppskattningsvis 100g per dag) och hade lite svag huvudvärk när jag återgick till strikt Ketos kost i Tisdags och Onsdags. Idag känns det som tidigare och att det då kanske stämmer ganska bra att det tar 1-2 dagar att komma in i "optimal" ketos igen? Var bara lite experiment för min del med att introducera kolhydrater. Jag klarar mig utan dem (förutom att ugnsrostad sötpotatis är himmelen) och tuffar på som vanligt i Ketos och förhoppningsvis kommer jag att ligga mer runt 3 mmol/L i fortsättningen (om det nu har så stor betydelse på fettförbränningen, förutom att stinka aceton då)
  8. Tack för ditt svar Jag provade idag att ändra om lite i kosten för att se hur det skulle påverka mitt värde. Jag började också med att köra ett träningspass för helkropp med tyngre vikter på fastande mage. ca 1-2h efter åt jag ca 200g sötpotatis, 100g gul lök och ugnsrostad broccoli, sparris och blomkål. Nu var det ungefär 5h sedan jag åt och mitt ketonvärde visade 4,6, alltså fortfarande ganska högt. Hade trott att efter jag ätit mer kolhydrater och mycket mindre fett att det skulle stiga på denna tiden? Vad kan detta betyda för mig? Anledningen att jag gör det här är för att främst förlora underhudsfett. Jag vill såklart inte äta så pass mycket att jag börjar lagra fett, men samtidigt kan det vara tvetydligt att ta reda på vart gränsen för s.k svält går? Jag får ju ändå i mig i snitt 2000 kcal varje dag då mestadels fett. Är lite förvirrande det här ibland.
  9. Okej. Tack så mycket för era svar jag läste lite i tråden också. Tyvärr köpte jag inga glukosstrips samtidigt. Men jag tuffar på som vanligt eftersom jag mår ju bra och fungerar med allt jag gör.
  10. Hej! Jag startade i somras en ketogen diet som jag har kört tillsammans med periodisk fasta (16-23h fasta varje dag). Jag har tidigare erfarenhet av att fasta så jag misstänker att min kropp inte var helt främmande av att skapa ketoner och märkte inte av några större bieffekter de första dagarna då jag uteslöt kolhydraterna. Sedan dess har det flutit på bra, sömnen har blivit bättre och jag känner verkligen av effekterna av att vara mer klar i hjärnan. Enda nackdelen är väl att jag känt mig lite tröttare snabbare i musklerna men det är ju helt förståeligt.Jag tänkte att det kunde vara roligt att se vad jag hade för mmol/L ketoner i blodet efter att ha läst och tittat på olika videos och fick fram att runt 0.5-3 skulle vara ett optimalt värde för fettförbränning och en indikation på att du är i ketos. Jag fick hem min blodmätare och testade mig själv på eftermiddagen efter att jag enbart ätit nötter, bulletproof kaffe och en avokado (tänkte att det kan visa höga värden pga all den mängden fett) och mitt värde blev 4,8 mmol/L vilket jag tyckte lät väldigt högt! Jag lät sedan min mamma prova som också lite smått börjat med samma diet och hon fick ett värde på 1,1 mmol/L.Tänkte att jag skulle testa direkt när jag vaknade eftersom det då skulle bli ett lägre värde då blodsockernivåerna höjs under natten tydligen. När jag då testade visade mätaren 5,8! Blev nästan lite skraj att det är för höga nivåer. Men det är så svårt att få någon rätsida på vad som är farligt och inte? Jag ska tillägga att jag INTE är diabetiker. Då det ska vara skadligt för en diabetiker att ha över 3,0 mmol/LKan någon förklara om det finns någon fördel eller nackdel med att ha över 1-3 mmol/L när man kör ketogen diet och satsar på fettförbränning? Det enda jag lyckats hitta är att personer utan diabetes som har de här höga nivåerna får bättre kognitiv funktion men inte att det på något sätt skulle vara skadligt? Jag blev lite osäker nu om jag ska köra på i samma bana eller dra ner på fastandet, fettet eller träna mer? Vissa säger att ett högt värde ketoner kan bero på att jag äter mer fett än vad jag behöver och att jag är tillräckligt fysiskt aktiv för att de ska gå åt som energi?